Jump to content
Annons

Ventilation / Ac


Polder

Recommended Posts

tjo, nu blir det dags att bygga om studion till en studio istället för ett rum med musikprylar =)

Det blir att regla om väggarna med luftspallt, öppna innertaket och sätta nytt innertak upp till nock, dubbla lager golvgips mm.

Jag har en liten fundering angående luften. Behöver man ventilera om man installerar en ac av följande typ.

ductless-mini-split-air-conditioner.jpg

Eller räcker det med en sån för att luften ska bli bra?

Rummet ser ut som följande 3.9 x 3.25 (i nuvarande mått):

post-2600-045602200 1281943277_thumb.png

Att tillägga är att det är fristående hus i skogen men vill ändå ha bra ljudisolering så man slipper störa fåglarna =)

Huset ser ut så här:

post-2600-039181000 1281943339_thumb.jpg

Något mer jag ska tänka på vad gäller luften?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Behöver man ventilera om man installerar en ac av följande typ."

Ja det behöver du !! För en AC/värme bara cirkulerar runt luften och kyler och möjligtvis tar bort lite damm i filtret , men den renar inte luften. Du måste ha ren luft utifrån för att må bra .

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har pratad med Christian. Det blir nån enklare variant av labyrint som jag förmodligen gömmer på vinden har massor med plats där så bör fungera. Skippar nog ac helt tror jag... Vi får se. Bygget dras nog igång nästa vecka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli riktigt kul att se hur det blir! Släng gärna upp fler skisser och berätta hur du hade tänkt så man kan ge dej feedback 🙂

Lovar!

[edit]

Här kan ni se bilder från köksrenoveringen som snart är klar. =) så då kanske man kan ana hur det kommer att bli i studion som är mooore precious =)

http://www.erikpolder.se/kitchen/

Tjohooo

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Lovar!

[edit]

Här kan ni se bilder från köksrenoveringen som snart är klar. =) så då kanske man kan ana hur det kommer att bli i studion som är mooore precious =)

http://www.erikpolder.se/kitchen/

Tjohooo

Alltid bra att ha ett kök man kan "öva" på! Hehe.

Bäst att låta nån expert svara men det lilla jag vet är att det beror på hur tätt det är. Om det vintertid är tillräckligt otätt för att uppvärmt själv-ventilera så räcker det med ett insug eller utsug. Är det väldigt tätt bör man titta på båda.

Har fläkten timer/on/off så går det ju att stänga vid kritiska tillfällen. Finns väldigt tysta fläktar också även om de är relativt dyra.

Att tänka på: Fläktupphänging (för vibrationsljud), storlek på lufttrumma (för att minska luftljud), dämpning i lufttrumma, perforerade genomströmmningsytor samt "lådor" dämpar men kan också förstärka andra luftljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan ni se bilder från köksrenoveringen som snart är klar. =) så då kanske man kan ana hur det kommer att bli i studion som är mooore precious =)

http://www.erikpolder.se/kitchen/

Tjohooo

Aha, nu anar vi hur det har gått till.

- Ok, du får väl bygga om lillstugan till studio men då skall jag ha ett nytt kök först! 🙂

Erik, din stuga ser helmysig ut och den kommer säkert att blir hur fint som helst inuti!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, nu anar vi hur det har gått till.

- Ok, du får väl bygga om lillstugan till studio men då skall jag ha ett nytt kök först! 🙂

Erik, din stuga ser helmysig ut och den kommer säkert att blir hur fint som helst inuti!

Helt korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk redan från början på elen.

Vet en som fick missljud varje gång AC´n slog på och av. Sen fick i efterhand dra om elen. Tror det slutade med samma fas på allt med ljud och datorer.

Resten såsom ljus och ac på en egen fas.

Hade varit billigare om man gjort rätt från början.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk redan från början på elen.

Vet en som fick missljud varje gång AC´n slog på och av. Sen fick i efterhand dra om elen. Tror det slutade med samma fas på allt med ljud och datorer.

Resten såsom ljus och ac på en egen fas.

Hade varit billigare om man gjort rätt från början.

BRA! Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Jag har 1 fas som kommer upp till studion som sedan splittas i 3 grupper. Men det är klart. Man bör ha 2 faser som kommer upp. Ett samtal till el-nisse =)

Har faktiskt alltid undrat hur man drar golvvärme. Och lite oväntat skulle jag lära mej det från Studioforumet hahahaha! Ska det hålla denna standarden kommer det bli supernajs i studiostugan Polder.

Golvvärme ja. Det finns olika lösningar till olika golv. Har man som oss ett bjälklag och ska lägga trägolv eller matta så gör man som vi har gjort =) Ska man ha klinkers går det på annat sätt. Har man sedan annat än krypgrund finns det lite annat att tänka på =) Det viktigaste av allt är att kolla innan vilken lösning man ska ha. Räkna ut hur mycket golvet bygger och ge ALLA som nånsin kommer att jobba med rummet att INTE skruva i golvet =)

Annars var det hur lätt som helst =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...