Jump to content
Annons

Vill "bygga" inspelningshörna för sång


CarlRob

Recommended Posts

Tja!

Jag skulle behöva lite tips och idéer på hur jag skulle kunna göra för att "rädda" sånginspelningen så gott det går, utan att behöva bygga ett bås.

Vad vore ett enkelt och billigt alternativ till sångbås, att ha i hörnan i ett rum? Det jag har nu är en mik och ett mik-stativ (ska skaffa puff-skydd också, hehe) 🙂

Finns det nåt skit jag kan smacka upp på väggen eller runt stativet som räddar inspelningen någorlunda?

En trevlig liten inspelningshörna alltså 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Bästa sättet är att bara lägga sig under ett täcke i sängen!

1. Svettigt

 

2 Man ser inte texten

3 Dåligt syre om man inte har tillgång till syre på tub

 

4 Risk för att man somnar

 

 

 

 

 

😄

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i princip samma problem, men jag kan VILL bygga ett litet bås i lägenheten eller i klädkammaren min. Det främsta skälet till bås är att jag inte vill störa grannarna med sångröst och akustikgitarr.

Förslag önskas på bås för lägenhen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på samma sak.

Jag har ett hörn som blir 1.30 x 1.30.

Kan man hänga micken från taket i "inre" hörnet mot rummet. Alltså så man står med ryggen mot hörnet och sjunger ut mot rummet?

Någon som har gjort en sådan lösning eller hittar bild på det?

Skulle vara skönt att slippa mickställ mitt i rummet utan bara kan hänga ner micken från taket =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon förklara skillnaden på tex SE ELECTRONICS REFLEXION FILTER (http://www.thomann.de/se/se_electronics_reflexion_filter.htm) för 2500 och en Tbone mickscreen le för 650kr (http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen_le.htm)

Det känns ju som att det inte skulle vara en så stor skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på samma sak.

Jag har ett hörn som blir 1.30 x 1.30.

Kan man hänga micken från taket i "inre" hörnet mot rummet. Alltså så man står med ryggen mot hörnet och sjunger ut mot rummet?

Någon som har gjort en sådan lösning eller hittar bild på det?

Skulle vara skönt att slippa mickställ mitt i rummet utan bara kan hänga ner micken från taket =)

Visst går det.

Kolla på min hemsida under mikrofoner/tillbehör, så hittar du Boombracket, som du helt enkelt sätter i taket eller på väggen och skruvar fast en vanlig bom på den (från ett bomstativ - men annars går det att köpa bommar löst också), så slipper du ha ett stativ som är i vägen på golvet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon förklara skillnaden på tex SE ELECTRONICS REFLEXION FILTER (http://www.thomann.de/se/se_electronics_reflexion_filter.htm) för 2500 och en Tbone mickscreen le för 650kr (http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen_le.htm)

Det känns ju som att det inte skulle vara en så stor skillnad?

Kanske det vid en första anblick, men SE-skärmen är originalet, där man har lagt mycket kraft på konstruktionen för att få den att fungera så bra som möjligt - och där är flera lager av olika material som gör att det blir effektivt i så stort frekvensområde som möjligt. Thomanns kopia (t.bone är Thomanns OEM-"märke") bar bara skummaterial - och det tunna skummaterialet dämpar ingenting annat än diskant.

MEN! som jag har påpekat i Wiki-artikeln om akustikbehandling, under beskrivningen av sångbåset, så är sådana skärmar enbart att se som ett komplement och inte som en ersättning för annan behandling. Det är mycket effektivare med ett sånghörn bakom ryggen, än med en skärm bakom micken.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst går det.

Kolla på min hemsida under mikrofoner/tillbehör, så hittar du Boombracket, som du helt enkelt sätter i taket eller på väggen och skruvar fast en vanlig bom på den (från ett bomstativ - men annars går det att köpa bommar löst också), så slipper du ha ett stativ som är i vägen på golvet. 🙂

Precis en sån!

(Obs, det heter väggen, inte värggen... i objektbeskrivningen)

Smart grej! Listpris 340. Kan ju själv köpa en bult och en järnbit ifs.

Tack för tipset och lycka till med butiken! Klickbara bilder hade varit en bra funktion som du skulle kunna utöka med =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis en sån!

(Obs, det heter väggen, inte värggen... i objektbeskrivningen)

Hupps! Får fixa det... :rolleyes:

Smart grej! Listpris 340. Kan ju själv köpa en bult och en järnbit ifs.

Visst kan man pilla ihop något liknande själv, men det är ju enklare att köpa färdigt - och det blir oftast snyggare (åtminstone jämfört med om jag skulle pilla ihop något sådant...😉).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tonfällan.jpg

En sån här skulle man ha!

Observera att ljudet ut INTE dämpas 100% alls,

men lite olika mycket för olika frekvenser,

mellan 12-39 dB. Gör stor skillnad ändå.

Fakta om samtliga modeller av Tonfällan

• Tonfällan är tillverkad i Sverige.

• Ljudabsorbenter i tak.

• Ljudklassad dörr med glasruta.

• Vitmålad interiör och vit strukturfärg exteriört.

• Golv med isolering och matta.

• Enkel montering. Monteringsanvisningar medföljer.

• Elinstallationer; ventilationsfläkt och armatur med lågenergilampa.

• Fläkten (90 kubikmeter/tim) och armaturen är kopplade till strömbrytare.

Tillval till Tonfällan

• En väggsektion kan bytas mot en glasmodul.

• Kraftigare överfalsad dörr ger bättre dämpning.

• Extra ljudabsorbenter.

• Kompletteringar/ändringar efter önskemål t ex andra storlekar, annan dämpning, glasmoduler.

Tonfällan har utbyggnadsmöjligheter.

Golvytan inklusive utbyggnad kan bli ca 3,6 kvm alternativt 4,0 kvm. Dörren kan placeras på valfri plats.

Så här mycket dämpar Tonfällan vid olika frekvenser:

Frekvens (Hz) Reduktion i dB:

100 17,4

125 12,7

200 28,4

250 26,2

400 32,6

500 34,1

800 39,1

1 k 37,2

1,25 k 38,7

2 k 36,3

2,5 k 35,6

40 papp dock. Man kanske kan bygga själv?

Det lär ju dämpa då också, frågan är hur mycket.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tonfällan.jpg

En sån här skulle man ha!

Observera att ljudet ut INTE dämpas 100% alls,

men lite olika mycket för olika frekvenser,

mellan 12-39 dB. Gör stor skillnad ändå.

Fakta om samtliga modeller av Tonfällan

• Tonfällan är tillverkad i Sverige.

• Ljudabsorbenter i tak.

• Ljudklassad dörr med glasruta.

• Vitmålad interiör och vit strukturfärg exteriört.

• Golv med isolering och matta.

• Enkel montering. Monteringsanvisningar medföljer.

• Elinstallationer; ventilationsfläkt och armatur med lågenergilampa.

• Fläkten (90 kubikmeter/tim) och armaturen är kopplade till strömbrytare.

Tillval till Tonfällan

• En väggsektion kan bytas mot en glasmodul.

• Kraftigare överfalsad dörr ger bättre dämpning.

• Extra ljudabsorbenter.

• Kompletteringar/ändringar efter önskemål t ex andra storlekar, annan dämpning, glasmoduler.

Tonfällan har utbyggnadsmöjligheter.

Golvytan inklusive utbyggnad kan bli ca 3,6 kvm alternativt 4,0 kvm. Dörren kan placeras på valfri plats.

Så här mycket dämpar Tonfällan vid olika frekvenser:

Frekvens (Hz) Reduktion i dB:

100 17,4

125 12,7

200 28,4

250 26,2

400 32,6

500 34,1

800 39,1

1 k 37,2

1,25 k 38,7

2 k 36,3

2,5 k 35,6

40 papp dock. Man kanske kan bygga själv?

Det lär ju dämpa då också, frågan är hur mycket.

🙂

Storlek? och hur får man in den i rummet? Den kanske kommer i lösa väggar och man får skruva ihop den. Då kan man nästan likagärna bygga in en vägg i rummet känns det som =)

Var hittade du denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Storlek? och hur får man in den i rummet? Den kanske kommer i lösa väggar och man får skruva ihop den. Då kan man nästan likagärna bygga in en vägg i rummet känns det som =)

Var hittade du denna?

Den finns i lite olika storlekar.

Kanske den största modellen skulle kunna rymma trumset,

om man tränger ihop det lite; 260 x 140 cm, dvs. 3.64 kvm, som en dubbelsäng. 54000;-.

Jag vet åtminstone en som har sånt här i lägenhet har jag läst om i en tidning.

emusic

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

här är lösningan:

post-19551-078308500 1281885829_thumb.png

antigen bygger man av trä reglar, isover piano(skivor) 95mm som absorbering och klär med tryg som man häftar på träreglarna + lite tunna lister.

en annan variant kan va:

denna i hörnet: http://www.absoflex.se/corner.htm

och dom här på väggarna/taket: http://www.absoflex.se/anslagstavla_platprofil.html

jag vet dock inte hur bra dom där är(??)

Link to comment
Dela på andra sajter

här är lösningan:

post-19551-078308500 1281885829_thumb.png

antigen bygger man av trä reglar, isover piano(skivor) 95mm som absorbering och klär med tryg som man häftar på träreglarna + lite tunna lister.

en annan variant kan va:

denna i hörnet: http://www.absoflex.se/corner.htm

och dom här på väggarna/taket: http://www.absoflex.se/anslagstavla_platprofil.html

jag vet dock inte hur bra dom där är(??)

Bara man hade utrymmet som i sketchen =) Hihi =)

Själv tänkte jag fixa nåt i stil med följande:

(Syftar på sånghörnan alltså... Resten finns ju redan)

post-2600-035040200 1281903373_thumb.png

Redigerat av Polder
Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra tips här. Själv har jag upptäckt att gamla soffkuddar dämpar bra. Har faktiskt såna bakom mina stereohögtalare för att dämpa bakljudet, eftersom den väggen går in till grannen. Ingen har klagat hitills dom år jag bott här, så dom funkar väl. Funderar på att bygga upp nåt slags sångbås med detta material för det suger upp bra. Jag vill gärna sjunga ut ordentligt, så en stark dämpning är på sin plats. Sången på inspelningar suger när man inte kan få uttrycka sig ordentligt bara för att man måste passa på grannarna 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Äger själv SE Reflection Filter. Visst, det blir skillnad när man använder det. Men det krävs ändå att man har ett någorlunda bra rum. Har även provat Thomanns billigare lösningar och skillnaden mot SE Reflection Filter är inte så extremt vansinnigt stor som priser skiljer. Jag köpte min SE innan det kom massa kopior, annars hade jag nog satsat på en thomann variant idag.

Att bygga absorbenter i ett hörn är ju superduper enkelt. Och kostar ingenting typ. Mitt tips är att du gör just det, och sen köper en billig Reflection Filter kopia och använder det tillsammans med "sånghörnet". Sen har du gjort det du kan om du inte har möjlighet att behandla hela rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dåligt med penger (läs inga) och har fått låna ett rum hos min flickväns mamma för min studio.

Jag har en koja liknande de man byggde som barn, av täcken, lakan och kläder. Både över mig och på alla sidor. Måste säga att det har gjort grymt stor skillnad när jag spelar in sång och gitarr! Och så är det ju så HIMLA mysigt.. 😉

Redigerat av Germer
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag en koja liknande de man byggde som barn, av täcken, lakan och kläder.

Hmmm... Då skulle man kanske kunna bygga en slags halvställning av nåt täcke som går över mina gummiplattor till cymbaler. Det där hårda knackandet när man kör hårt klockan två på natten (ja, jag får oftast inspiration då, nattuggla som jag är :rolleyes: )är också nåt jag hela tiden måste tänka på för grannarnas skull, vilket i sin tur påverkar approachen till låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Då skulle man kanske kunna bygga en slags halvställning av nåt täcke som går över mina gummiplattor till cymbaler. Det där hårda knackandet när man kör hårt klockan två på natten (ja, jag får oftast inspiration då, nattuggla som jag är :rolleyes: )är också nåt jag hela tiden måste tänka på för grannarnas skull, vilket i sin tur påverkar approachen till låten.

Det lär nog höras genom väggarna ändå kl 01:30 på natten när allt annat är tyst. Har du inte ett sk "rum-i-rummet" så spelar det inte någon större roll rent ljudisoleringsmässigt. Det är nog bara du själv som upplever att du absorberar bort lite diskant, men grannarna hör nog lika starkt knackande som innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis!

Något som har sagts många gånger tidigare, men tål att upprepas 😉 :

LJUDISOLERING OCH AKUSTIKBEHANDLING ÄR INTE SAMMA SAK!

Dessutom så absorberar täcken, draperier o dyl enbart diskant, eftersom materialet är för tunt för att absorbera annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...