Jump to content
Annons

Extern hårddisk via usb2, firewire, lan


Pat Kramer (oregistrerad)

Recommended Posts

Pat Kramer (oregistrerad)

Har planer på att skaffa en extern hårddisk pga att jag har två ställen där jag har datorer jag spelar in på. Vad jag undrar är om det är värt att skaffa en som har firewire eller om det funkar alldeles utmärkt med USB 2.0 när man ska ha den som audiodisk? Firewire är max 400MB/s men USB2 är 480Mb/s men jag har för mig många säger att firewire är bättre av någon konstig anledning? Nån som kan klargöra för mig vad som blir bäst?.. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har planer på att skaffa en extern hårddisk pga att jag har två ställen där jag har datorer jag spelar in på. Vad jag undrar är om det är värt att skaffa en som har firewire eller om det funkar alldeles utmärkt med USB 2.0 när man ska ha den som audiodisk? Firewire är max 400MB/s men USB2 är 480Mb/s men jag har för mig många säger att firewire är bättre av någon konstig anledning? Nån som kan klargöra för mig vad som blir bäst?.. 😠

USB-2 är bäst när det gäller överföringshastigheten. Det blir dock ingen hög hastighet om det ligger en gammal slö hårddisk i "hårddisklådan". Kolla även att portarna på datorerna är riktig "Hi-Speed" USB-2 som det också kallas för, eftersom det finns en gammal USB-2 standard som är allt annat än bra. Glöm inte att uppdatera drivisarna till WinXP eftersom man ibland kan råka få en USB-1 drivrutin till USB-2 kortet om man har otur.

FireWire har jag inte testat så jag har svårt att uttala mig om den är bättre eller likvärdig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett case för att göra en gammal IDE-disk till bärbar. Jag tänkte precis som du, och gick för enbart USB. Sen dess har jag ångrat mig, sedan det visade sig att stationära G4:an bara hade USB 1.1.

Kör du BARA PC är det väl okej med enbart USB2 - om du kan sätta disken på en egen USB-port. Min PC har typ 8 USB-kontakter men bara två avskilda USB-portar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har planer på att skaffa en extern hårddisk pga att jag har två ställen där jag har datorer jag spelar in på. Vad jag undrar är om det är värt att skaffa en som har firewire eller om det funkar alldeles utmärkt med USB 2.0 när man ska ha den som audiodisk?

Om du har hyffsat rymliga IDE-diskar i bägge datorerna kan det löna sig att spela in på dom och använda den ev FW/USB2-disken mer som flyttningsmedia/backup. Som testet visar som Nixon (!) länkar till, själ båda protokollen en del cpu-kraft plus att du inte kan spela upp/in lika många spår som med IDE.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är det någon som i praktiken använder en extern hårddisk som audiodisc?

Att läsa tester osv säger en del naturligtvis, men det visar t ex inte hur många audiospår Cubase klara av att köra/spela in samtidigt på en extern hårddisk...

Är själv sugen på att skaffa en extern HD, så det skulle vara trevligt om någon med ERFARENHET av detta kan uttala sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag amvänder en extern hårdisk, mest till att flytta projekt mellan datorerna. Införskaffade en som både klarar firewire och USB, men att använda den att spela in på

direkt var ingen höjdare för som någon sa så tar den CPU kraft, men som media att flytta stora projet är den ju helt underbar istället för att hålla på att bränna ner det på skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB 2.0 och Firewire är egentligen alldeles för långsamt för att använda till musikproduktion.. Det är inte 400 resp 480 Meg/sek utan Mbit/sek vilket resulterar i att USB överför med en hastighet av ca 50 meg/sek och Firewire 60 meg/sek och det är inte särskilt snabbt. Det funkar ju bra till 24-25 spår men sen börjar det gå segt.. Jämför man med t.ex SCSI Ultrawide som överför med en hastighet av 320 meg/sek så kan man med enkelhet komma upp i ett hundratal kanaler, givetvis beronde på upplösning.. Sen att SCSI är ganska mycket dyrare kan ju vara ett argument men å andra sidan så håller en SCSI disk 4 gånger så länge..

Hej hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

USB 2.0 och Firewire är egentligen alldeles för långsamt för att använda till musikproduktion.. Det är inte 400 resp 480 Meg/sek utan Mbit/sek vilket resulterar i att USB överför med en hastighet av ca 50 meg/sek och Firewire 60 meg/sek och det är inte särskilt snabbt. Det funkar ju bra till 24-25 spår men sen börjar det gå segt..  Jämför man med t.ex SCSI Ultrawide som överför med en hastighet av 320 meg/sek så kan man med enkelhet komma upp i ett hundratal kanaler, givetvis beronde på upplösning.. Sen att SCSI är ganska mycket dyrare kan ju vara ett argument men å andra sidan så håller en SCSI disk 4 gånger så länge..

Hej hopp!

Tvärtom, firewire har en teortisk överhöringshastighet om 50MB/s och USB2 60MB/s. Dock visar sig Firewire snabbare i praktiken. Visst kanske SCSI är snabbare (om hårddiskarna är bättre vet jag inte), men handlade inte tråden om USB2 eller FW?

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

USB-2 är bäst när det gäller överföringshastigheten. Det blir dock ingen hög hastighet om det ligger en gammal slö hårddisk i "hårddisklådan". Kolla även att portarna på datorerna är riktig "Hi-Speed" USB-2 som det också kallas för, eftersom det finns en gammal USB-2 standard som är allt annat än bra. Glöm inte att uppdatera drivisarna till WinXP eftersom man ibland kan råka få en USB-1 drivrutin till USB-2 kortet om man har otur.

FireWire har jag inte testat så jag har svårt att uttala mig om den är bättre eller likvärdig.

1. Överföringshastigheten med "HiSpeed USB" är långsammare än Firewire. Punkt.

2. Det finns bara en USB2 standard. Dock råder förvirring kring USB nomenklaturen. Apple t.ex. skriver "High-Speed USB" om USB 1.1 resp. USB 2.0 om Hi-speed USB. Vilket ju är uppåt väggarna.

På samma sätt har tillverkarna av PCI FW-kort och moderkort slarvat med nomenklaturen. USB 2 heter "Hi-speed USB" och inget annat.

Så här skriver USB-IF (USB Implementers Forum):

"We state clearly that manufacturers should avoid using terminology such as USB 2.0 Full Speed, Full Speed USB or USB 2.0."

Alltså: USB eller Hi-Speed USB.

Jag skiter givetvis i vilket och använder USB2 ändå... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en extern HD.. Så slipper jag bränna ut 103 cd med diverse projekt ljud och böd på varje gång burkhellvetet havererar.

Efterssom ni redan startat tråden kan man ju höra va en ca 10gb extern HD går på. struntar i om de e usb 1 2 eller superspeed nåt, kan inte sånt, vill inte ha firewire bara för ja tror inte min burk har portar för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB 2.0 och Firewire är egentligen alldeles för långsamt för att använda till musikproduktion.. Det är inte 400 resp 480 Meg/sek utan Mbit/sek vilket resulterar i att USB överför med en hastighet av ca 50 meg/sek och Firewire 60 meg/sek och det är inte särskilt snabbt. Det funkar ju bra till 24-25 spår men sen börjar det gå segt.. Jämför man med t.ex SCSI Ultrawide som överför med en hastighet av 320 meg/sek så kan man med enkelhet komma upp i ett hundratal kanaler, givetvis beronde på upplösning.. Sen att SCSI är ganska mycket dyrare kan ju vara ett argument men å andra sidan så håller en SCSI disk 4 gånger så länge..

Hej hopp!

Hej Jamolir.

Intressant. Kan du berätta vilken utrustning du har använt. Jag har en känsla av att det kanske är hårddisken som är begränsningen, inte firewire bussen. Om man räknar som följer (vilket jag vet långtifrån är hela sanningen).

25 spår x 24 bitar x 44.100kHz så blir det 26.460.000 bitar per sekund. Dvs 26 av 400MBit/sekund. Firewire är rätt effektivt protokoll, så man kanske kan dela med 4 eller så. Det skulle då innebära att man kunde köra fyra sådana här diskar samtidigt på samma firewire.

De där 26 MBit/sekund är väl samma storleksordning som hårddiskar brukar kunna leverera data inuti en PC när man mäter på dem. (I verkliga mätningar på vanliga datorer, nya diskar och en del datorer är rejält mycket snabbare).

Vill man ha det snabbar trodde jag att man måste dela upp filerna på flera hårddiskar -- alltså köra dem parallellt. Kanske kanal 1-10 på en disk, kanal 11-20 på nästa och så vidare. ProTools har sån här hantering inbyggt även i PT LE.

SCSI är mycket bättre på sånt här, men kanske att FW är tillräckligt bra. Vad vet jag?

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med USB2(ja ja Hi-Speed USB då) eller Firewire verkar inte spela så stor roll tycker jag. Dom flesta hårddiskar dvs alla jag tittat på har både och nämligen. Å andra sidan har jag bara varit inne på Komplett och Datorbutiken och tittat. Det finns ingen bra försäljare(analog butik?) i mitt närområde mämligen.

Varenda jävel var dessutom på minst 160 gb utom en som va på 80 men som naturligtvis inte heller hade Firewire. Nu ska jag inte gnälla eftersom man ofta inte kan få för mycket plats men egentligen hade jag hellre sparat in lite pengar och tagit en mindre. Finns det några mindre alternativ i landet och var är dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klang här på forumet köpte en 250GB Lacie för ett tag sen som verkar schysst. Den har både USB2 och Firewire 400/800 och kostade inte skjortan (runt 2000 bagare). Lacie ska tydligen göra riktigt bra grejer sägs det...

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie gör bra grejor, ja. Jag har 6 st 60GB, en 160GB och en 250GB. För ett år sedan ballade dock två av 60GB:arna ur. De gick inte att hitta på skrivbordet och goda råd var dyra. Mina elever hade diverse projekt igång där och bristfällig backup.

Jag tog kontakt med LaCie, Sverige. De rekomenderade då inget verktyg, vare sig Disk Warrior, Norton Disk Doctor eller något annat. De sa att det enda som gällde var ordentlig "djupformatering", alltså den där riktiga som tar lång tid. När jag förklarade att jag var tvungen att få fram infon på diskarna, sa de först att det var omöjligt. Efter en stund sa de att det minsann fanns firmor som sysslade med "diskräddningar" men att LaCie inte kunde rekomendera någon av dem, oklart varför.

Jag var förtvivlad å mina elevers vägnar så jag satte mig med det dissade Norton Disk Doctor och manualen. Efter ca 6 timmars fisslande hade jag räddat 6 714 filer av 6 715 med hjälp av gamle goe Norton! Den andra disken gick det inte lika bra med men jag var ändå rätt glad. Bägge har sedan dess omformaterats och går som klockor igen.

Jag är nöjd med Diskarna, Firewire (vi har igång 32 kanaler utan problem) men mer tveksam till LaCies supportavdelning.

Vill också lägga till att vid min rundfrågning inom "ljudSverige" som jag gjorde för snart tre år sedan, var allas råd att skaffa extern hårddisk med firewireanslutning. Mycket har ju hänt på tre år men lösningen funkar fortfarande fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten:

Du säger att ni kör 32 kanaler samtidigt över FireWire hårddisken, vilket låter ungefär vad jag är intresserad av att kunna göra också...

Vad för datautrustning använder ni då, och vilken programvara? Kör ni då med allehanda plug-ins/VST-instruments då också? ...eller det kanske inte har med saken att göra när det gäller externa discar...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

USB 2.0 och Firewire är egentligen alldeles för långsamt för att använda till musikproduktion.. Det är inte 400 resp 480 Meg/sek utan Mbit/sek vilket resulterar i att USB överför med en hastighet av ca 50 meg/sek och Firewire 60 meg/sek och det är inte särskilt snabbt. Det funkar ju bra till 24-25 spår men sen börjar det gå segt.. Jämför man med t.ex SCSI Ultrawide som överför med en hastighet av 320 meg/sek så kan man med enkelhet komma upp i ett hundratal kanaler, givetvis beronde på upplösning.. Sen att SCSI är ganska mycket dyrare kan ju vara ett argument men å andra sidan så håller en SCSI disk 4 gånger så länge..

Hej hopp!

Beräknas inte alla seriell överföring i antal bits per sekund?

Med 100 ljudspår i sequencern med 16 bitars upplösning och 44.1 kHz i samplingsfrekvens innebär en överföringsdata på 70.56 Mbit.....vilket verkar räcka gott och väl till både USB2 och Firewire!

Samma exempel fast med 24-bitars upplösning ger en data på 105.84 Mbit......vilket också verkar räcka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte härom dagen en extern låda att stoppa in en vanlig UDMA-drive i - och som har anslutningar både för USB2 och Firewire. Det gör att man kan välja storlek och märke på disken själv. 😆 Man behöver alltså inte köpa någon färdig lösning... 🙂 Får se hur det blir med överföringshastigheten...

Återkommer i nästa vecka någon gång med resultat. 😆

Denna externa disk tänker jag använda för backup. Med en löstagbar hårddiskvagga, så får man ut lite mer ljud från datorlådan när disken inte sitter i, så en extern lösning som denna känns som om det borde bli bättre än det jag har kört hittills.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten:

Du säger att ni kör 32 kanaler samtidigt över FireWire hårddisken, vilket låter ungefär vad jag är intresserad av att kunna göra också...

Vad för datautrustning använder ni då, och vilken programvara? Kör ni då med allehanda plug-ins/VST-instruments då också? ...eller det kanske inte har med saken att göra när det gäller externa discar...? 🙂

Protools LE på Mac G4 och ja, antalet pluggar påverkar processorkraften. Detta är svar från Wonderboy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trombonisten:

Du säger att ni kör 32 kanaler samtidigt över FireWire hårddisken, vilket låter ungefär vad jag är intresserad av att kunna göra också...

Vad för datautrustning använder ni då, och vilken programvara? Kör ni då med allehanda plug-ins/VST-instruments då också? ...eller det kanske inte har med saken att göra när det gäller externa discar...? 🙂

Protools LE på Mac G4 och ja, antalet pluggar påverkar processorkraften. Detta är svar från Wonderboy.

Precis, antal pluggar påverkar processorkraften (+ RAM), inte överföringshstigheten till diskarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju även externa Serial-ATA. LaCie.

Då går det fort minsann ("... upp till 1.5 Gbit/s..."). Och inte speciellt dyrt.

Går ju då inte på en laptop då man behöver stoppa in ett SATA PCI-kort.

Finns även med 10000-varvare om man tycker att 7200 är lite långsamt... 😉

Redigerat av laslo
Link to comment
Dela på andra sajter

LaCie gör bra grejor, ja. Jag har 6 st 60GB, en 160GB och en 250GB. För ett år sedan ballade dock två av 60GB:arna ur. De gick inte att hitta på skrivbordet och goda råd var dyra. Mina elever hade diverse projekt igång där och bristfällig backup.

Det här har jag också upplevt! HD:n dök aldrig upp på skrivbordet i OS X. Tog disken till en Mac-tekniker som pluggade in den i en dator med OS 9!

TADA! Hårddisken fungerade (!) och innehållet kunde kopieras över till datorn. Lacie-disken formaterades om, och innehållet flyttades tillbaka.

(Men jag måste ändå säga att Lacie FW-diskar är ruskigt pålitliga. Och jag har varit med om att spela in 24 kanaler i PTLE direkt mot Lacie utan problem...)

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte härom dagen en extern låda att stoppa in en vanlig UDMA-drive i - och som har anslutningar både för USB2 och Firewire.

Har också en sån och min erfarenhet är att överföringshastigheten varierar beroende på vilken dator den är ansluten till. Använder den främst till att göra backupre och flytta filer mellan datorer.

Har också testat att läsa spår direkt från den (från SX) och det funkar, men maxgränsen ligger på, i runda slängar, 20-25 spår. Det är som att ta flera steg tillbaks i tiden jämfört med interna IDE-hd's.

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)
Glöm inte att uppdatera drivisarna till WinXP eftersom man ibland kan råka få en USB-1 drivrutin till USB-2 kortet om man har otur.

Man måste ha XP service pack 1 i datorn för att USB 2.0 ska funka (om man inte gör som jag och installerar diverse dll-filer manuellt, lite bökigt men funkar 😆 )

mvh Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som provat ett sånt där kabinett som man stoppar in en ide-disk i? Dom har ju ofta både firewire och USB. Blir det nån skillnad i hastighet etc mot en "färdig" Extern hårddisk?

Verkar rätt smidigt annars!

Har du kommit fram till något Claes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som provat ett sånt där kabinett som man stoppar in en ide-disk i? Dom har ju ofta både firewire och USB. Blir det nån skillnad i hastighet etc mot en "färdig" Extern hårddisk?

Verkar rätt smidigt annars!

Har du kommit fram till något Claes?

Det blir ju samma lösning som de "färdiga" externa diskarna - och är en sådan som jag har skaffat själv... Jag kan inte tänka mig att det blir någon skillnad jämfört med märkeslådorna - mer än att man kan välja vilken disk man vill ha i stället för att få det någon annan har valt.

Har dock haft lite för mycket att göra, så min nya burk väntar på installation av en massa program, pluggar och sådant...

Jag tyckte nämligen att det kunde vara smartare att installera om allt från scratch denna gång, eftersom det finns rester sedan 3 tidigare moderkort i min befintliga image-backup, så det kan vara bra med en helt fräsch installation för en gångs skull...

Återkommer i ämnet om ingen annan har haft något att meddela. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...