Jump to content
Annons

D-50 kan det va nåt?


Procedomani

Recommended Posts

Annons

Det beror på priset. Nuförtiden så är den inte något speciellt för världen, men den har väl en del schyssta ljud som man kan leka lite med. Men den är inte multitimbral, det får du tänka på... Sen är den juh som sagt en sample-baserad maskin, så den är inte speciellt "charmig" på så vis..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! 😳

Allvarligt så tycker jag att det är en av Rolands tråkigaste synthar från deras blekaste period.

D10/D20 var väl ändå snäppet tråkigare? Men de kanske inte får räknas som synthar, utan bara sampleplayers?

D50 hade ändå nån sorts charm tycker jag...

Du har rätt i att det var en tråkig period. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

D10/D20 var väl ändå snäppet tråkigare? Men de kanske inte får räknas som synthar, utan bara sampleplayers?

Det är klart de får räknas som syntar! En patch hos dessa syntar består av 4 parter, där man gör kombinationer av syntes och PCM-samples. Du kan göra helt skippa PCM-wavetablen ifall du vill och enbart köra på fulsyntesen...

Link to comment
Dela på andra sajter

D-50 var ju en supersäljare. Jag blev så glad att den kom så att inte ALLA skivor bara lät DX7. Kolla bara alla reglage och alla tangenter inan du köper den. Och så skall den vara billig! Det finns ju gratis och billiga D-50 refiller till Reason och patchar till tredjeparts-VSTi-er.

Man skall ju ha en masterkeyboard i vilket fall men har man inte redan en duger inte D-50-tangentbordet, tycker jag; det är för svampigt. Men häääärliga ljud, ju! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en . Gillade den och hatade den när man skulle programmera själv. Det finns en Display som är hälften så stor som en liten GSM telefons , och det är inte skoj 🙁 . Men tror att Sound Diver fixar biffen , sålde min D-50 innan jag fick nys om progrmmet , men jag saknar den inte .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fortfarande en D10. 🙂 Den är jättetråkig. Hade hellre haft en D50.

Men jag lär nog köpa en DX7-II och använda som midi-keyboard... kanske ett alterntiv till D50 för dig?

Jag har en D110 .. Rackversion av D10. 😉 Köpte den för nån femhundring för ett par år sen 😉 .. Vore väl synd att säga att jag använt den direkt, men den passar rätt snyggt ihop med min Yamaha TX81Z i rackstället 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
MrPhil (oregistrerad)

Den är inte multitimbral i orginalutförande.

Det som ska föreställa synthljud funkar bäst, de ljud som ska härma riktiga låter med dagens mått mätt - skit.

Värde 2500-3000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter eget, svår att editera. Finns flera ljudeditorer på PC (kan ej Mac-världen).

Gav världen "Digital Native Dance" - preset A11

Svårt digital Roland-häck med klara "spöa-DX"-ambitioner.

Kan idag köpas för runt 2500, och är ett hyggligt köp för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Keyboardisten i vårat band har en D-50 som en av sina "huvudsyntar" (de andra är ett Roland A90, samt någon syntmodul typ JV1080 eller något, även om jag inte har koll på exakta modellnumret). Hursomhelst, han är ruggigt nöjd med den, en bra brukssynt helt enkelt. Inte minst för att den är så pålitlig. Han köpte den ny 1988, och sen dess har den gått som en klocka. Fast själv har jag ju inte så mycket att säga om hur den låter, har ingen riktig koll på vad han använder till vad.

Kuriosa: Härommånaden så såg han i manualen att man bör byta batteri ungefär var 4:e år eller något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...