Jump to content
Annons

Genelec 8040 vs Focal


Ludwig Koz

Recommended Posts

Hej!

Har bestämt mig för att köpa nya monitorer!

Har tidigare använt Adam A5, men dessa var för klena för mig eftersom jag producerar "klubb-musik".

Jag har snöat in mig på Focal CMS 50 + CMS SUB, eller Genelec 8040.

Har aldrig lyssnat på Focal, men läst mycket gott om dem. Genelec tycker jag om.

Blir 8040 för klen? Och blir CMS 50 med sub för jobbig att arbeta med i ett enkelt sovrum?

Tack på förhand!

/L.K

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

CMS 50 + sub är sannolikt en roligare lösning än 8040 om bas är det du söker, förutsatt att du är beredd på att det kan vara trixigt att få en sub att låta bra. CMS-serien har ju dessutom fått mycket bra omdömen på flera håll. Om du tycker att basen räcker till i 8040 så är RCF Mytho 6 också ett alternativ i samma storleks- och prisklass som, i mitt tycke efter snabb jämförelse i butik, står sig bra mot 8040.

Bäst är ju självklart om du har möjlighet att låna hem, eller hyra, och testa i ditt rum under några dagar. Det är inte helt lätt att avgöra vad som passar en bäst när man står i butiken.

Lycka till med ditt inköp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Äger själv ett par 8040 + en "hifi-subb" i 20k klassen.

Det är sällan jag behöver använda subben. Sen är det som alltid med närfältare att när man ska jobba med lågbas så behövs en subba!

Men det kräver också mycket av rummet när man jobbar med lågbas.

Jag, efter egna erfarenheter hade kört på 8040 och sen, om du behöver, köpt till en av genelecs subbar senare. Vet många producenter som arbetar med klubb/house/"darin" som sitter på ett par 8040.

Hoppas det hjälpte dig lite, men det bästa är att prova!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon återförsäljare av focal i stockholm?

Musikbörsen på S:t Eriksplan rekommenderas varmt. De hade CMS 50 på hyllan senast jag var där för någon veckan sedan iaf. Där har du dessutom möjlighet att höra Mytho 6 och 8040 också. Passa även på att lyssna på K+H O110 också när du ändå är igång. Även de finns i butiken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Valet står nu mellan dessa damer: Genelec 8040, Genelec 8030 + 7050b, Focal CMS 50 + CMS Sub.

Men problemet är att, jag kommer antagligen inte kunna låna hem ett par, för att testa om det funkar med sub.

Så min fråga till er, kommer det att bli jobbigt att arbeta med en sub i ett icke akustikbehandlat rum?

Tack på förhand!

Redigerat av Ludwig Koz
Link to comment
Dela på andra sajter

Så min fråga till er, kommer det att bli jobbigt att arbeta med en sub i ett icke akustikbehandlat rum?

Det är nog inte lönt att fundera på, eftersom suben med stor sannolikhet ställer till mer problem än den hjälper. Referenslyssna hellre på lågbasen i lurar istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Nästan alla säger att det här med en sub "ställer till det". Jag vet inte om jag håller med...Jag fattar att man inte kan "lita" på en sub, speciellt inte i ett obehandlat rum. Men nog tycker jag att det är intressant att höra min musik med sub och utan sub i alla fall. Jag vill nog veta hur min mix låter i någons Logitech...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...