Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

vad har jag missat?

anser du eller anser du inte att svart är en ok benämning på folk?

"Svart" har inte svärtats ner(!) av kolonialtiden och slaveriet, så ja.

inte alls

ironin i det hela var dock glasklar

Svart humor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Svart är ok, men färgad är inte ok att säga om afrikaner.

Flaggan i sig är inte en rasistisk symbol alls. Men det stör mig att rasister flaggar med den så flitigt. Men det är ju inte alls samma sak som att använda nedsättande ord om afrikaner, vilket du ju gärna gör.

Länken jag postade motbevisar ju dig där. "Neger" betyder inte svart.

Enligt skollagen så ska svenska traditioner läras ut i skolan. Nationalsången är ju bara allmänbildning att kunna för oss som bor i Sverige.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

"Svart" har inte svärtats ner(!) av kolonialtiden och slaveriet, så ja.

du är då kanske inte medveten om att svart numera (och genom historian i motsats till vad du tror) inte heller av vissa anses vara rumsrent nog?

In 1835, black leaders called upon black Americans to remove the title of "African" from their institutions and replace it with "Negro" or "Colored American". A few institutions chose to keep their historic names, such as the African Methodist Episcopal Church. African Americans popularly used the terms "Negro" or "colored" for themselves until the late 1960s.[5]

The term black was used throughout but not frequently since it carried a certain stigma. In his 1963 "I Have a Dream" speech,[6] Martin Luther King, Jr. uses the terms negro fifteen times and black four times. Each time he uses black it is in parallel construction with white, for example, "black men and white men."[7]

The U.S. census race definitions says a "black" is a person having origins in any of the black (sub-Saharan) racial groups of Africa. It includes people who indicate their race as "Black, African Am., or Negro" or who provide written entries such as African American, Afro-American, Kenyan, Nigerian, or Haitian. The Census Bureau notes that these classifications are socio-political constructs and should not be interpreted as scientific or anthropological.[14]

men du garanterar att svart är ok för alla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svart är ok, men färgad är inte ok att säga om afrikaner.

enl vem?

se svaret till fidden

Flaggan i sig är inte en rasistisk symbol alls. Men det stör mig att rasister flaggar med den så flitigt. Men det är ju inte alls samma sak som att använda nedsättande ord om afrikaner, vilket du ju gärna gör.

Svastikan i sig är inte en rasistisk symbol alls. Men det stör mig att nazister flaggar med den så flitigt.

Länken jag postade motbevisar ju dig där. "Neger" betyder inte svart.

var det detta du tänkte på?
Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart.

Enligt skollagen så ska svenska traditioner läras ut i skolan. Nationalsången är ju bara allmänbildning att kunna för oss som bor i Sverige.

så hur är det nu - är det enl svensk lag krav på att lära sig nationalsången och vissa psalmer såsom du påstod innan?
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får vist ha svenska flaggor på skolavslutningen. Om någon enskild rektor bestämmer att du inte får det så har denne fel.

kan du motivera varför denne har fel?

Angående Wikipedia så är det många fel där, samt att många artiklar inte alls är tillräckligt djupgående för att vara matnyttiga alls.

Jag har själv varit med och rätta till några artiklar där, men hittade för många felaktigheter och brister så jag tröttnade på hela skiten i stället. Om du eftersträvar källkritik så kan du helt enkelt inte vända dig dit alls.

vilka artiklar tänker du på?

gäller det även artiklar som anger källor?

den länken du själv nyss postade innehåller vilka fel?

vilka artiklar har du själv varit inne och rättat?

fortfarande nyfiken på detta - har du några bra svar?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Att ange källor utan att länka till text som styrker det man skriver är vanligt (eller var det förut i alla fall) inom wikipedia. Om man t ex skriver om robotar så länkar man till KTH fast inte till någon text som stödjer det man själv skrivit. Bara för att länken är till en sida som har hög trovärdighet i ämnet så behöver inte det betyda att länken har något värde för att styrka det som artikeln handlar om alls. Det handlar inte om att det alltid är fel hos wikipedia, men det är ofta det. Så därför tycker jag inte att det är att var källkritisk att länka till dem. Om du sysslar med studier så är inte wikipedia en källa som du kan använda som referens för att belägga dina studier, pga av just detta. Medans många avslöjanden som sker i Rapport eller t ex uppdrag granskning leder till stora förändringar i samhället då och då. Så det finns mycket mera att lära sig ur SVTs arkiv och sändningar än du förstår. De granskas ju dessutom av granskningsnämnden till skillnad från många andra källor gör. Rapport grundar ju mycket av sina rapporter på fakta de får från bla SCB eller från politikernas ena utsagor med. Så länge du hänvisar till Wikipedia så underkänner jag dina källor.

Du kan inte jämföra hakkors och svenska flaggan på det sättet. Det är ju helt befängt av dig. Du kan heller inte hänvisa till engelska texter för att avgöra hur det svenska ordet används. Bad på svenska och det engelska ordet bad har ju knappast samma innebörd, för att ta ett övertydligt exempel på hur likadana eller snarlika orden kan ha helt olika innebörd i de olika språken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ange källor utan att länka till text som styrker det man skriver är vanligt (eller var det förut i alla fall) inom wikipedia.

du har alltså inte ett enda konkret exempel för att styrka ditt påstående?

Du kan inte jämföra hakkors och svenska flaggan på det sättet. Det är ju helt befängt av dig.

jag jämförde svastikor med svenska flaggan

och jo - det gick alldeles utmärkt

att du inte gillade det är dock tydligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan heller inte hänvisa till engelska texter för att avgöra hur det svenska ordet används.

nej men svenska:

Ordet förekommer i svenskan sedan 1680 och det kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "niger", som betyder svart.

att du likställer svenskans bad i förhållande till engelskans bad med negro kontra neger visar ju bara på konstigt sätt att visa en poäng

svenskans bad hör ihop med engelskans bath - vilket du säkert egentligen vet

vad blir din poäng isf?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Svastikan har genom hakkorset blivit en symbol för hat. Den svenska flaggan är en symbol för Sverige. Stor skillnad där, att du inte ser det är ju märkligt...

Kolla Wikipedia inom något ämne du har koll på så hittar du säkert flera fel där själv.

Jag var med och tog fram en artikel om bla autism och aspergers på Wikipedia förut.

Deras artikel om deflation är ju inte heller så bra om man ska vara ärlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

att du likställer svenskans bad i förhållande till engelskans bad med negro kontra neger visar ju bara på konstigt sätt att visa en poäng

svenskans bad hör ihop med engelskans bath - vilket du säkert egentligen vet

vad blir din poäng isf?

Min poäng är att du drar lika ologiska paralleller som jag medvetet gjorde där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du hänvisar till Wikipedia så underkänner jag dina källor.

vad gör du när jag hänvisar till scb och trafikverket?
SVTs arkiv och sändningar _ _ _. De granskas ju dessutom av granskningsnämnden till skillnad från många andra källor gör

det som sänds i tv är inte att betrakta som en källa

Med källa menas inom journalistiken den person eller skrift etc. där vederbörande hämtar sin information.

det som granskas är inte bara public service och långtifrån allt granskas:

Nämnden granskar programmen efter anmälningar från tittare och lyssnare eller på initiativ av Myndigheten för radio och tv.

Allt prövas inte

Det är långt ifrån alla anmälningar som leder till en granskning. Ordföranden avgör vilka anmälningar som ska granskas av nämnden. Det kan med andra ord hända att du kan få ett beslut som innebär att granskningsnämnden inte tar upp din anmälan till prövning.

Granskningsnämndens beslut går inte att överklaga. Det gäller även beslut om att en anmälan inte kommer att granskas.

Arenden-till-granskningsnamnden-2012-600x322.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Svastikan har genom hakkorset blivit en symbol för hat. Den svenska flaggan är en symbol för Sverige. Stor skillnad där, att du inte ser det är ju märkligt...

det som är märkligt är att du inte kan inse att även den svenska flaggan har använts på samma sätt

och då har vi inte ens börjat gå in på hur man kan tolka korset som symbol

är du verkligen så insiktslös trots alla rapportsändningar du sett?

Kolla Wikipedia inom något ämne du har koll på så hittar du säkert flera fel där själv.

Jag var med och tog fram en artikel om bla autism och aspergers på Wikipedia förut.

Deras artikel om deflation är ju inte heller så bra om man ska vara ärlig.

återigen - du påstår

visa dom konkreta exemplen på det som är fel

vad är fel - varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min poäng är att du drar lika ologiska paralleller som jag medvetet gjorde där.

menar du att neger och negro inte är av samma ursprung på samma sätt som bad och bad inte är det?

på fullt allvar?

verkligen?

signias citat tappar snart sin plats känner jag... här skapas storverk på löpande band

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är inte det det handlar om. Det handlar om att ordet brukats på ett så nedsättande sätt i svenskan att man inte vill bli kallad för neger. Ord byts ut och innebörden i orden byter också skepnad, då de används på ett visst sätt. Ta ordet patetisk t ex det har ju bytt innebörd helt nu. Att vara patetisk var ju något positivt under en period med. Gay är ju också ett ord som har bytt betydelse helt nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

kan du motivera varför denne har fel?

Därför att det inte finns något generellt förbud mot att ha svenska flaggor på skolan då flaggan representerar vår nation och inte någon vriden ideologi. Det är bara en myt att man inte får hissa den vid skolavslutningar.
Link to comment
Dela på andra sajter

du är då kanske inte medveten om att svart numera (och genom historian i motsats till vad du tror) inte heller av vissa anses vara rumsrent nog?

men du garanterar att svart är ok för alla?

Ja, så länge man inte gjort en tidsresa framåt i tiden från den tiden då "black" ansågs mer stötande än "negro". Men nu diskuterar vi i och för sig hur det fungerar i svenska språket, och då får man även ta med i beräkningen att vi inte har skillnaden negro/nigger.

(däremot har vi svart vs. svarting, som har det gemensamt med de nämnda engelska orden i det att det ena är mycket mer laddat än det andra)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det inte finns något generellt förbud mot att ha svenska flaggor på skolan då flaggan representerar vår nation och inte någon vriden ideologi. Det är bara en myt att man inte får hissa den vid skolavslutningar.

så det har aldrig nånstans förekommit att svenska flaggan valts bort vid dylikt tillfälle menar du?

vad som är en "vriden ideologi" har du ju menat är upp till mottagaren att avgöra - vad tror du korset som symbol står för för många?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det det handlar om. Det handlar om att ordet brukats på ett så nedsättande sätt i svenskan att man inte vill bli kallad för neger.

du läste inte ordets historia som jag postade tidigare märker jag
Fram till 1980-talet, men även en tid därefter, var neger den dominerande termen för mörkhyade personer. - - - Det kan bedömas som en förolämpning, och av somliga används det som ett invektiv.[10]Andra använder det fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord,[11]jämförbart med exempelvis mulatt

du är påfallande inkonsekvent i frågan då du å ena sidan talar om flaggan som en symbol som ursprungligen inte betyder något negativt trots att symbolen brukats på ett så nedsättande sätt som banér för nynazister och rasister - och lika frenetiskt menar att ett ord som andra brukat nedsättande ska bli norm för hur alla använder det

Ta ordet patetisk t ex det har ju bytt innebörd helt nu. Att vara patetisk var ju något positivt under en period med.

Grundbetydelsen av patetisk är ’starkt känslosam vanligen på ett högstämt sätt’. Känsloyttringar som kan karaktäriseras så ligger ibland nära det överdrivna, och i dag är vi mindre välvilligt inställda till sådant än förr och tenderar att se något löjligt i detta. Därför används ordet i dag ofta med negativ bibetydelse, alltså synonymt med löjeväckande, löjlig och ibland till och med ynklig.

fel igen med andra ord

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu diskuterar vi i och för sig hur det fungerar i svenska språket, och då får man även ta med i beräkningen att vi inte har skillnaden negro/nigger.

(däremot har vi svart vs. svarting, som har det gemensamt med de nämnda engelska orden i det att det ena är mycket mer laddat än det andra)

förvisso helt korrekt

det har dock inte hindrat att vissa vill mena att svart idag är ett ytterligare ord i raden som vi ska undvika att använda

kaninen här ovan envisades ju åtminstone tidigare att kalla alla för afrikaner och vissa andra vill undvika svart genom att istället säga färgade eller mörkhyade

min fråga kvarstår dock - vilket ord är garanterat fritt från risken att väcka anstöt hos någon?

och vi kan gå vidare - ordet blondin är ju knappast använt i särskilt smickrande sammanhang allt som oftast

vad bör vi istället använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

De bilderna har inget negativt symboliskt värde alls. De är ju bara symboler för olika typer av gemenskaper som i sig inte är onda alls. Att det sedan finns många som reagerar på olika sätt på dem har ju inget med saken att göra, då det handlar om individens tolkning och inte ett sätt som allmänheten ser på dem.

Om någon brukar svenska flaggan tillsammans med hakkors så är det ju inte flaggan i sig som är problemet. Men bara för att vissa "nationalister" bär flaggan så har de inte rätt till den. Förstår du inte skillnaden där?

Pratar man om svarta från Afrika i allmänhet så förstår ju folk det om man använder ordet afrikaner. Det var ju bara det som var min poäng där.

Link to comment
Dela på andra sajter

De bilderna har inget negativt symboliskt värde alls. De är ju bara symboler för olika typer av gemenskaper som i sig inte är onda alls. Att det sedan finns många som reagerar på olika sätt på dem har ju inget med saken att göra, då det handlar om individens tolkning och inte ett sätt som allmänheten ser på dem.

tvärtom mot ord alltså?

Pratar man om svarta från Afrika i allmänhet så förstår ju folk det om man använder ordet afrikaner. Det var ju bara det som var min poäng där.

alla som läser det du skrev ser din "poäng" där

det är ju lika korkat som att bara benämna den vita delen av befolkningen i europa som europeer

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vissa ord har en negativ laddning andra har det inte. Vissa symboler har en negativ laddning andra har det inte. Det ordet du förespråkar är använt på för att skymfa svarta med. Att DU sedan inte tycker det hör ju inte hit. Det bevisar ju bara ditt egna oförstånd i saken.

Att kalla folk från Afrika för afrikaner kan ju inte vara fel. Om man sedan syftar på araberna så säger man ju araberna bara.

Om man säger att någon har ett europeiskt utseende så tänker man ju inte på oss skandinaver, utan man ser det som alla vita folkgrupper. Säger man skandinav så tänker man ju på blonda och blåögda människor. Säger man slaviskt utseende så får man ju en annan bild av hur den eller dem man talar om ser ut. Säger man kontinentalt utseende så blir det ju en tredje variant av europeiska vita man tanker på.

Vi har ju nidord för alla dessa exempel med, men alla vet att man inte ska använda de orden.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

förvisso helt korrekt

det har dock inte hindrat att vissa vill mena att svart idag är ett ytterligare ord i raden som vi ska undvika att använda

kaninen här ovan envisades ju åtminstone tidigare att kalla alla för afrikaner och vissa andra vill undvika svart genom att istället säga färgade eller mörkhyade

min fråga kvarstår dock - vilket ord är garanterat fritt från risken att väcka anstöt hos någon?

och vi kan gå vidare - ordet blondin är ju knappast använt i särskilt smickrande sammanhang allt som oftast

vad bör vi istället använda?

Det finns alltid individer som kommer ta illa upp, men hur kan man använda det som ett argument för att använda orden som mest troligt kränker flest?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ordet du förespråkar är använt på för att skymfa svarta med.

ursprungligen inte alls

möjligen skulle du använda det så liksom många gör idag - precis som med svart och afrikan

hur du än vänder din pk-rumpa kommer den alltid att lukta lite skämd

apropå svenska flaggan:

[ref]prestart.jpg?v=2283410

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns alltid individer som kommer ta illa upp, men hur kan man använda det som ett argument för att använda orden som mest troligt kränker flest?

gjort en mätning på det?

skulle jag gärna vilja se

men det är intressant att vi nu har en glidning från att inte använda ord som ev kränker andra till att inte använda ord som ev kränker flest

för övrigt gissar jag att både du och kaninen växt upp med uppfattningen att ordet är ett skällsord och aldrig varit nåt annat i er samtid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa ord har en negativ laddning andra har det inte. Vissa symboler har en negativ laddning andra har det inte.

och är det din högst personliga åsikt som avgör vad som är facit?

isf lista gärna några exempel

Att kalla folk från Afrika för afrikaner kan ju inte vara fel. Om man sedan syftar på araberna så säger man ju araberna bara.

Tycker du fortfarande att man bör kalla afrikaner för araber och negrer? 🤪

ja vad tycker du egentligen? 🤪

Svart är ok, men färgad är inte ok att säga om afrikaner.

är du riktigt säker på det?

är det ok att säga svart om en arab?

är alla svarta i det här laget?

capt827888f0d1934e9485df49641229d4b1south_africa_iraq_confed_cup_soccer_cfc168.jpg

alla är afrikaner

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är problemet? Sluta säg ordet neger helt enkelt, så svårt är det inte. Om man nödvändigtvis måste använda hudfärg som utseendeattribut så säg mörkhyad!

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...