Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

Nu har du övergått till att hålla på med rent trams.

det där får du allt motivera

du hävdar att man inte kan kalla dom för negrer men du har ingen benämning som du använder själv utan hänvisar till att man ska kalla dom det dom själva vill

vad det däremot är har du inget bra svar på heller?

så vad har du gentligen att komma med mer än att anstränga så du blir röd för att uttrycka en riktigt pk åsikt?

det är väl väldigt enkelt?

svarta?

afrikaner?

afrikaner från söder om sahara?

mörkhyade?

vad föredrar du å vad föredrar dom?

så sent som i början av 70 talet var det ajabaja att säga svarta - då skulle man säga neger för att vara riktigt pk

vad säger vi om vita?

kaukasier?

europeer?

västerlänningar?

men en arab är alltid en arab - eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

felaktigt uttalande som direkt blev rättat - till skillnad från dina

det enda märkliga är att du driver deras depression idag som en politisk fråga - var var du före 2006?

ja vilka syftade jag på?

afrikaner - vilka är det?

alla som bor i afrika?

så du använder inte heller ordet arab?

du verkar förväxla neger med det amerikanska skällsordet nigger

Men du lär dig ju ☺️

Alla som är afrikanska medborgare är afrikaner. Alla svenska medborgare är ju svenskar. Av samma anledning kan du använda ordet afrikan och alla skulle förstå vilken etnicitet du syftar på. På samma sätt som man förstår vad europé innebär.

Afrikaner är alla dom bor i eller härstammar från Afrika. Det amerikanska ordet nigger kommer ju från ordet niggard (som egentligen betyder värdelös. Att vi tar det som en direkt förvrängning av ordet negro ( som inte heller är helt accepterat i USA heller längre) är inte helt rätt. Ungefär som att gay har blivit synonymt med homosexuell.

Och denna tråd är ju inte från 2006 men jag drev denna fråga då med. Men då på ett mera passande forum. Började drivafrågan när Göran Perssons regering gav sig in på det spåret som gissningsvis ledde till att S tappade så många väljare. Dessutom så var det mera för att understryka hur allvarligt det är att fler måste söka socialbidrag nu när de utförsäkrats.

När rättade han sig?

Gjorde han det själv?

Källa?

Nu kommer du ju bara med lösa påståenden. 😆

Det var ändå Borg som rättade honom vid ett senare tillfälle? 😏

Det gör inget om jag sår Olle i magen, för han har ju redan tandverk. Jag hoppas verkligen inte att den typen av argument kan anses som hållbara.. 😱 Men gör dem det så är ju din retorik lysande 🥰😆

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

men en arab är alltid en arab - eller hur?

Ja och? Varför skulle arab vara nedåtande? Eller snarare vad har du emot araber egentligen?

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

det där får du allt motivera

du hävdar att man inte kan kalla dom för negrer men du har ingen benämning som du använder själv utan hänvisar till att man ska kalla dom det dom själva vill

vad det däremot är har du inget bra svar på heller?

så vad har du gentligen att komma med mer än att anstränga så du blir röd för att uttrycka en riktigt pk åsikt?

det är väl väldigt enkelt?

svarta?

afrikaner?

afrikaner från söder om sahara?

mörkhyade?

vad föredrar du å vad föredrar dom?

så sent som i början av 70 talet var det ajabaja att säga svarta - då skulle man säga neger för att vara riktigt pk

vad säger vi om vita?

kaukasier?

europeer?

västerlänningar?

men en arab är alltid en arab - eller hur?

Vad jag kallar den ena eller andra folkgruppen är helt ointressant i sammanhanget. Det handlar inte om politisk korrekthet utan om vanlig hövlighet, något som tycks ha gått dig helt förbi. Jag har inget ytterligare att tillägga i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag kallar den ena eller andra folkgruppen är helt ointressant i sammanhanget.

tvärtom är det väldigt intressant när du talar om vad man inte bör eller bör benämna olika folkgrupper

förmodligen är du väl så jävla skiträdd för att en groda ska hoppa ur munnen på dig om du säger nåt annat som kan visa sig olämpligt i någons ögon så du väljer att avstå

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och? Varför skulle arab vara nedåtande? Eller snarare vad har du emot araber egentligen?

nej varför skulle det vara det?

om man nu inte menar dom som bor i norra afrika... för då ska dom kallas... ja vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ändå Borg som rättade honom vid ett senare tillfälle? dry.gif

precis som det står i artikeln du själv hänvisade till

ibland vet du, så är det faktiskt lönt att läsa längre än ingressen...

Statsministern jämförde i debatten SCB:s arbetskraftsundersökning (AKU) från september 2006 med AKU:n från december 2009. Vid en första anblick är det lätt att tro att han har rätt. Skillnaden är 107.000 fler sysselsatta i december 2009.Problemet är bara att i september 2006 byggde statistiken på åldersgrupperna 16-64 år. Men under den borgerliga regeringstiden har sättet att mäta sysselsatta ändrats i enlighet med EU:s praxis. Det innebär att åldersgrupperna som numera omfattas i den här typen av undersökningar är 15-74 år, alltså en betydligt större grupp. Det innebär att de båda mätningarna inte kan jämföras med varandra utan att detta korrigeras.

men man ser det man vill se - eller hur

jojo.... ett annat forum... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

fullständigt lysande 😄

... landet afrika ... :rolleyes:

I rest my case

Suck du fåstår inte det enklaste exemplet 😆

Jag börjar förstå varför du har så svårt att hänga med i media. Men börja lyssna på "Nyheter i klartext" så är du snart på banan. 😉

Någon som kommer från ett afrikanskt land bör ju vara från kontinenten Afrika med. På samma sätt som en svensk är fån norden, skandinavien och Europa. Säger man tex same så vet man ju ungefär var de bor och hur de ser ut. Man kan ju säga en svensk same för att begränsa området där denna kan tänkas bo på med. På samma sätt kan man kalla afrikaner för afrikaner och folk får en rättvisande bild av vilka men menar. Man kan också säga arab om det är araber man pratar om. Men det är ju ingen ide att kalla tex finnar för kineser, det blir bara förvirrande. Däremot så kan man kalla finnar för skandinaver.

Och det är inget fel till att läsa vad som faktiskt står i en artikel, istället för att bara läsa det man vill läsa. :rolleyes:

Ja det var alltså inte stadsministern som sa fel i media? Han hade helt rätt, det var bara siffrorna som var feltolkade av honom? 😲 DUMMA SIFROR!! 😛

Det spelar ingen roll om jag har fel nu, för Reinfeldt hade det förut. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

tvärtom är det väldigt intressant när du talar om vad man inte bör eller bör benämna olika folkgrupper

förmodligen är du väl så jävla skiträdd för att en groda ska hoppa ur munnen på dig om du säger nåt annat som kan visa sig olämpligt i någons ögon så du väljer att avstå

Fast "neger" är ju ingen folkgrupp. Det är mera ett sätt att generalisera och "rasbestämma" en stor del av mänskligheten. Det du kallar för negrer är ju en stor samling afrikanska nationaliteter och folkgrupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

😱 oj postade detta inlägg i fel tråd 😳🤪😊

EDIT / radera

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var alltså inte stadsministern som sa fel i media?

nej

det var statsministern

i övrigt så tillhör inte finland skandinavien

afrikaner torde innefatta alla som bor eller kommer från kontinenten afrika, vilket innefattar både dom som finns norr och söder om sahara

negrer, araber, morer/berber och även vita som är födda och uppvuxna i afrika är afrikaner

din förklaring av ordet nigger verkar också lite löst tagen... niggard som du hänvisar till verkar vare sig ha den betydelse eller det släktskap du påstår

så återigen en utomordentlig demonstration i lösa antaganden och påståenden utan grund

Fast "neger" är ju ingen folkgrupp. Det är mera ett sätt att generalisera och "rasbestämma" en stor del av mänskligheten. Det du kallar för negrer är ju en stor samling afrikanska nationaliteter och folkgrupper.

precis som med europider/kaukasier och mongolider i europa och asien

skönt att vi nu kunnat avdramatisera det hela

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jaha! Du klagar på källor/källkritik och länkar till wikipedia? 😳

Haha! Zitegeist nästa länk eller? 😆

Varför jag jag behöva redovisa källor när andra redan gjort det? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha! Du klagar på källor/källkritik och länkar till wikipedia? 😳

jaha

du lever kvar i villfarelsen att wikipedia endast är en samling lösa påståenden utan nån som helst reell grund?

om du orkar kika igenom det som skrivs i dom olika artiklarna så ser du ner mot slutet hänvisningar till dom källor som uppgifterna är hämtade från

du får annars gärna hänvisa till vad som är sakfelen i wikiartiklarna å dom källor som stödjer det

tills dess ska du nog tagga ner innan fler grodor hoppar ur tangentbordet ditt...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja och du tillhör dem som inte ser problem med hur wikipedia styrs? Är blind för den elitism som odlats där. Eller hur man hittar på nya ord och länkar till dem bara för att se hur mycket man kan påverka verkligheten.

Det lustiga är att mång definitioner kanske kommer att ändras då wikipedia ansers som det bästa uppslagsverket hittills. Definitionen av tex robot är ju ny om man utgår från wikipedias tolkning. Där man även inkluderar en virtuell agent "bot" bland robotar.

"A re-programmable, multifunctional manipulator designed to move material, parts, tools, or specialized devices through various programmed motions for the performance of a variety of tasks." This definition is taken from Robot Institute of America

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och du tillhör dem som inte ser problem med hur wikipedia styrs? Är blind för den elitism som odlats där. Eller hur man hittar på nya ord och länkar till dem bara för att se hur mycket man kan påverka verkligheten.

ord som "nyfattig" kanske?

du får återkomma när du kan påvisa sakfel i dom länkar jag hänvisar till som i sin tur i dom flesta fall hänvisar vidare till NE eller andra skrifter

men du ser kanske hjärnspöken även hos dom...

ang robot: http://sv.wikipedia.org/wiki/Robot

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

här får man ju agera moderator själv....

Till demonproducenten. Innehåller en hel del tankar om n-ordet som jag tror du kan finna intressanta.

raskortet

ok

har kikat igenom det (lite skummat måste jag medge pga lite tidsbrist men ändå)

nåt specifikt du tänkte att jag skulle finna intressant - varför?

nåt specifikt som du själv tyckte var intressant - varför?

två saker som slog mig var att det några ggr användes uttrycket svart - då utan att det belades som nåt negativt

håller du med om s-ordet?

och underrubrikens innehåll: "ett land med självbilden som världens mest toleranta och fördomsfria?"

anser du att sätta upp fingret i pk-vinden för att avgöra vilket ord som just nu är på modet som tolerant beskrivning av en eller annan folkgrupp är detsamma som att vara tolerant och fördomsfri?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

här får man ju agera moderator själv....

ok

har kikat igenom det (lite skummat måste jag medge pga lite tidsbrist men ändå)

nåt specifikt du tänkte att jag skulle finna intressant - varför?

nåt specifikt som du själv tyckte var intressant - varför?

Latmask. Exakt 14:25 in i filmen börjar det jag tyckte var intressant i detta fallet. Du kan titta fram till 18:30.

två saker som slog mig var att det några ggr användes uttrycket svart - då utan att det belades som nåt negativt

håller du med om s-ordet?

Att ordet svart inte är negativt laddat? Ja, det stämmer. Jag kan här avslöja att svart är en färg.

och underrubrikens innehåll: "ett land med självbilden som världens mest toleranta och fördomsfria?"

anser du att sätta upp fingret i pk-vinden för att avgöra vilket ord som just nu är på modet som tolerant beskrivning av en eller annan folkgrupp är detsamma som att vara tolerant och fördomsfri?

Ordet neger har varit negativt laddat redan innan PK-begreppet blev på modet. Det spelar ingen roll att det från början betyder kort och gott "svart", eller att den vite mannen ansåg att det var det korrekta ordet att beskriva en mörkhyad person med.

Jag tycker inte att det har ett jota med PK eller fördomsfrihet att göra. Det handlar om medmänsklighet. Att i ren trots använda ett ord för att kategorisera en folkgrupp, när just det ordet upplevs kränkande för många som det avser, tyder antingen på att man saknar empatisk förmåga av någon anledning, eller att man ser ner på subjektet till den grad att man inte tycker att det spelar någon roll om hen blir kränkt.

Du ställde några frågor, jag kontrar med en jag också:

Du känner dig lycklig. Solen skiner och fåglarna kvittrar. Du söker febrilt efter en symbol för att beskriva lite av känslan. Du väljer en svastika, för att den från början symboliserar sol och lycka. Folk blir av någon märklig anledning upprörda. Hallå liksom, tänker du. Man kan ju inte låta nån liten skitsak som hände för typ 80 år sedan förstöra en symbol på det sättet. Nä, givetvis är det symbolens ursprungliga betydelse som räknas.

Så till frågan: skulle du kunna resonera på detta sättet? Om inte, vari ligger den avgörande skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ställde några frågor, jag kontrar med en jag också:

Du känner dig lycklig. Solen skiner och fåglarna kvittrar. Du söker febrilt efter en symbol för att beskriva lite av känslan. Du väljer en svastika, för att den från början symboliserar sol och lycka. Folk blir av någon märklig anledning upprörda. Hallå liksom, tänker du. Man kan ju inte låta nån liten skitsak som hände för typ 80 år sedan förstöra en symbol på det sättet. Nä, givetvis är det symbolens ursprungliga betydelse som räknas.

Så till frågan: skulle du kunna resonera på detta sättet? Om inte, vari ligger den avgörande skillnaden?

du var ganska dålig på att svara på dom utan ägnar dig mer åt spekulationer...

var befinner jag mig och i vilket sammanhang?

är jag månne i indien och lyssnar på fågelkvittret?

kan denna månne skicka negativa signaler till någon?

19667-3553225-shopw-20c30f.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Efter som du är sverigedemokrat så hatar du ju SVT men litar på Wikipedia, så läs detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

Svenska flaggan väcker bara anstöt när den bärs av högerextrema SDanhängare och anda rasister. Nu tramsar du bara igen.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som du är sverigedemokrat så hatar du ju SVT men litar på Wikipedia, så läs detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger

jag förstår att din tankekapacitet inte räcker längre än så för att kunna få ihop nån form av logisk förklaring till vad jag skriver

tyvärr måste jag krångla till det för dig ordentligt och påpeka att beskrivningen inte är vare sig på mig eller den typiske sverigedemokraten gällande

dvs man är inte sverigedemokrat för att man "hatar svt och litar på wikipedia" - konstig världsbild du har

och jag är inte i det minsta nån form av sverigedemokrat (jag vet att det där får du inte ihop nu då din förenklade verklighetsuppfattning kräver att jag måste vara det - samt att jag måste vara moderat)

men fint att du återpostar en länk jag gav dig för två-tre år sen

är det månne detta du tänkte på när du gjorde det:

Fram till 1980-talet, men även en tid därefter, var neger den dominerande termen för mörkhyade personer. Numera anses ordet neger, enligt Språkrådet, vara nedsättande[2]. Användning av ordet uppfattas ofta föråldrat och som ett negativt laddat uttryck.[8][9] Det kan bedömas som en förolämpning, och av somliga används det som ett invektiv.[10] Andra använder det fortfarande utifrån uppfattningen att det är ett värdeneutralt ord,[11] jämförbart med exempelvis mulatt
?

Svenska flaggan väcker bara anstöt när den bärs av högerextrema SDanhängare och anda rasister. Nu tramsar du bara igen.

och vid vissa skolors avslutning inför sommarlovet

men det är fint att du här och nu talar om vad som är och inte är en laddad symbol för andra

har vi några fler symboler eller ord som vi härmed kan klassa ok eller inte?

tex:

shapeimage_3.pngDIF150.gifPentagram_(endless_knot).png

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Men du argumenterar som en SD-anhängare så flitigt att man tror att du är just SD anhängare, även om du påstår dig inte vara det. Är så trött på den barnsliga "retoriken"... så jag svarar på din nivå nu.

Du får vist ha svenska flaggor på skolavslutningen. Om någon enskild rektor bestämmer att du inte får det så har denne fel. Det är bara ett exempel på hur tidningarna vinklar för att få sälja lösnummer och/eller på hur SD fiskar röster. Nationalsången samt vissa psalmer är ju något som barnen i svenska skolor ska lära sig enligt lag. Det var en variant av nationalsången som var inspelat av ett vitmakt band som är förbjuden på skolavslutningar.

Att jämföra ett nedsättande ord för afrikaner med en nations flagga är ju så långsökt det kan bli.

Angående Wikipedia så är det många fel där, samt att många artiklar inte alls är tillräckligt djupgående för att vara matnyttiga alls.

Jag har själv varit med och rätta till några artiklar där, men hittade för många felaktigheter och brister så jag tröttnade på hela skiten i stället. Om du eftersträvar källkritik så kan du helt enkelt inte vända dig dit alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du argumenterar som en SD-anhängare så flitigt

jo vi har förstått att det är så långt din analysförmåga sträcker sig

Du får vist ha svenska flaggor på skolavslutningen. Om någon enskild rektor bestämmer att du inte får det så har denne fel.

denne har fel?

ok - if you say so

kan du motivera varför denne har fel?

Nationalsången samt vissa psalmer är ju något som barnen i svenska skolor ska lära sig enligt lag.

åfan

vilken lag då?

Att jämföra ett nedsättande ord för afrikaner med en nations flagga är ju så långsökt det kan bli.

trots att du själv pekat på att rasistiska grupper nyttjat flaggan som en nationalistisk och främlingsfientlig symbol?

är det långsökt eller är det bara för långsökt för dig?

Angående Wikipedia så är det många fel där, samt att många artiklar inte alls är tillräckligt djupgående för att vara matnyttiga alls.

Jag har själv varit med och rätta till några artiklar där, men hittade för många felaktigheter och brister så jag tröttnade på hela skiten i stället. Om du eftersträvar källkritik så kan du helt enkelt inte vända dig dit alls.

vilka artiklar tänker du på?

gäller det även artiklar som anger källor?

den länken du själv nyss postade innehåller vilka fel?

vilka artiklar har du själv varit inne och rättat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...