Jump to content
Annons

Valet 2010


base10

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Kolla ursprunget igen, men sök längre än wikipedia denna gång.

Alla afrikaner är inte svarta, så klart, men man förstår vilken grupp du syftar på om du använder ordet afrikan på svarta afrikaner. Om du sedan talar om just araberna så är det ju bara att använda ordet arab. Vill du sedan understryka att det är de s vart afrikanerna du talar om så säg svarta afrikaner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla ursprunget igen, men sök längre än wikipedia denna gång.

kör du ett sista desperat trollande?

Alla afrikaner är inte svarta, så klart, men man förstår vilken grupp du syftar på om du använder ordet afrikan på svarta afrikaner. Om du sedan talar om just araberna så är det ju bara att använda ordet arab. Vill du sedan understryka att det är de s vart afrikanerna du talar om så säg svarta afrikaner.

"alla europeer är inte vita, så klart, men man förstår vilken grupp du syftar på om du använder ordet europe på vita europeer"

indianer ska då kallas röda eller amerikaner antar jag

Om man sedan syftar på araberna så säger man ju araberna bara.

Tycker du fortfarande att man bör kalla afrikaner för araber och negrer? 🤪

har du bestämt dig än för hur ok ordet arab egentligen är?

Svart är ok, men färgad är inte ok att säga om afrikaner.

säg mörkhyad!

vi får hoppas vederbörande inte råkar vara albino...

färgad anses förresten av svenska språkrådet vara helt gångbart

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Indianer kallar man ju för indianer. Hur kan du inte förstå det?

Kolla hur man beskriver de svarta under den tid man kallade dem negrer. Tyvärr så missar du den delen då du bara kollar på Wikipedia för att kunna argumentera om något alls.

Färgad är inte helt ok. Det antyder att svart är något man kan bli, eller välja att vara istället för att man föds svart.

Arab är det väl inget fel att kalla folk? Vem har sagt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

vi får hoppas vederbörande inte råkar vara albino...

Nej, då är hen ju rimligtvis inte mörkhyad. Men isåfall funkar inte n-ordet heller. twisted.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

gjort en mätning på det?

skulle jag gärna vilja se

men det är intressant att vi nu har en glidning från att inte använda ord som ev kränker andra till att inte använda ord som ev kränker flest

för övrigt gissar jag att både du och kaninen växt upp med uppfattningen att ordet är ett skällsord och aldrig varit nåt annat i er samtid?

Det är lika säkert som amen i kyrkan. Att göra en undersökning om det vore som att be sifo ringa runt och fråga vilken doft de gillade bäst, med alternativen surströmming och gröt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Indianer kallar man ju för indianer. Hur kan du inte förstå det?

du tycker det alltså är ok att använda en benämning som pådyvlats dom av den vite mannen i tron att han kommit till indien?

vad tycker dom om det och vad vill dom själva bli kallade?

Kolla hur man beskriver de svarta under den tid man kallade dem negrer.

1970-80 talet?

Arab är det väl inget fel att kalla folk? Vem har sagt det?

Tycker du fortfarande att man bör kalla afrikaner för araber och negrer? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, då är hen ju rimligtvis inte mörkhyad. Men isåfall funkar inte n-ordet heller. twisted.gif

begreppen "neger" och "svart" har en definition som går bortom den ytliga färgen på huden

en benämning för personer från vissa svarta folkgrupper från framför allt Afrika och för de svarta slavarna i Nordamerika. I äldre källor omfattades även mörkhyade folk ifrån södra Asien och Oceanien.

Fram till 1980-talet, men även en tid därefter, var neger den dominerande termen för mörkhyade personer.

för övrigt:

Benämningen (vit) är numer föråldrad, då indelningen i människoraser inte överensstämmer med nyare forskning, uttrycket "vit" används dock än idag i demografiska sammanhang.

en jävla soppa när svart är omk men inte vit?

Det är lika säkert som amen i kyrkan.

ren tro alltså
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo det var det som var poängen. Att ordet härstammar från en tid då svarta bara ansågs vara det djur som påminde mest om människan. Därför är ordet förlegat och missvisande numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag har faktiskt varit i kyrkan. De säger amen varje gång. Förstår du ens svenska undrar man...

😛😆
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt varit i kyrkan. De säger amen varje gång. Förstår du ens svenska undrar man...

jag har också varit i kyrkan

och dom säger väl bara amen efter en bön

så helt säkert att få höra amen är det knappast - men du kanske bara varit inne vid julotta eller annan gudstjänst

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så använda han bara ett allmänt känt talesätt som du totalt missat... 😆😉

no shit eisenstein?

du vet att talessätt inte kvalificerar till att vara referens för ett faktum?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Talesättet i fråga är ett ut tryck för att man är tvärsäker på sin sak. Även om du inte håller med så vet vi att vi har rätt och du har fel, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Talesättet i fråga är ett ut tryck för att man är tvärsäker på sin sak. Även om du inte håller med så vet vi att vi har rätt och du har fel, helt enkelt.

helvete vilket skönt citat!

skulle kunna vara hämtat direkt från en plantageägare i amerikanska södern på 1860-talet

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs inte fler belägg då du redan är motbevisad men vägrar förstå det.

jag hyser ingen som helst tvekan om att alla invändningar mot det som du bestämt dig för är sant redan på förhand är motbevisade per den rena automatik att det är en invändning
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

jag har inte bestämt något. Jag har bara accepterat den sanning som råder i frågan. Så om du vill leva i din egna villfarelse så, varsågod!

Men vi har försökt att lyfta dig ur okunskapens mörker så att du kan framstå som lite mindre rasistisk, men du får ju naturligtvis använda din kunskap efter din egna vilja och förmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hyser ingen som helst tvekan om att alla invändningar mot det som du bestämt dig för är sant redan på förhand är motbevisade per den rena automatik att det är en invändning

Den var najs 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vi har försökt att lyfta dig ur okunskapens mörker så att du kan framstå som lite mindre rasistisk, men du får ju naturligtvis använda din kunskap efter din egna vilja och förmåga.

jag är helt på det klara med att det är så du ser på det hela

plus att du boostat din egen självbild av en tolerant och solidarisk människa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag är Jesus! Men till och med jag fördömer dig. 😑

coolt 🙂

http://sv.wikipedia.org/wiki/Messiaskomplex

Messiaskomplex är en personlighetsstörning besläktad med narcissism, där personen tror sig vara allvetare med en "helig plikt" att driva sin ståndpunkt.
Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...