Jump to content
Annons

Hur göra när man ska spela in basgittaren?


Superfly

Recommended Posts

Hehe grymt :rolleyes: men va inte arg för det, det är ju fredag för fan yeey och nu sabbar vi den här tråden!

Ja di på ljukortet hängde enna med i samma veva. Men nu lägger vi ner pekpinnarna.

Kan ju inte ta ett forum så allvarligt hehe. Jag ville ju bara hjälpa killarna lite eftersom

jag har en hel del erfarenhet vettu och minns hur det var när man tragglade sig igenom

de första inspelningarna... ohh va tabbar man gjorde. Någon dag ska jag lägga upp mina

allra första inspelningar för ca 15 år sen... huga vilket dåligt ljud.

du hade ju haft en poäng om du föreslagit att köra rätt in i instrumentingången på ljudkortet isf

nån extern preamp med di verkar dom ju inte ha - däremot en pod

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Självklart går man hellre genom en bra DI på en preamp, eller en lineingång på ett bra ljudkort än en POD. Det går ju inte att ifrågasätta.

jodå det går alldeles utmärkt att ifrågasätta

jag gör det just i detta nu

och väntar med spänning på den uttömmnade förklaringen från dig

ser särskilt fram emot förklaringen bakom att plugga in basen direkt i en line ingång

varsågod

Link to comment
Dela på andra sajter

jodå det går alldeles utmärkt att ifrågasätta

jag gör det just i detta nu

och väntar med spänning på den uttömmnade förklaringen från dig

ser särskilt fram emot förklaringen bakom att plugga in basen direkt i en line ingång

varsågod

Jag menade såklart instrumentingång. Även om det ordet inte står någonstans på mina preamps eller ljudkort. Men då är du med hoppas jag.

Så över till det vi egentligen diskuterade:

En POD är bara ivägen eftersom deras omvandlare är rena skiten jämfört med även ett ok budgetljudkort.

Vill man ha ljudet från en POD kan man ju alltid re-ampa genom den senare om man nu tvunget måste, men man bör inte spela in enda spåret genom den för då låser man sig vid det kassa ljudet och kan inte bli av med det sen.

På ett guraljud kan man väl PODda om det inte finns något bättre att komma med, men om man vill ha en bra clean bastagning så är det ju bara att lajna rakt in med en bra DI och komprimera och EQ'a tills det sitter. En schysst lajnad Jazzbas genom en bra DI sitter som en smäck i 99% av alla inspelningar. Det kan man inte säga om en bas som kletats ner genom en pod.

Redigerat av Strange Leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

och du kan bekräfta detta med lite siffror?

Absolut inte. Jag är inte ens intresserad av att försöka.

För mig är ditt förslag lika ointressant som att bekräfta matematiska teorier genom att spela upp ett musikstycke.

Redigerat av Strange Leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det ni säger är att jag kan skita i POD:en och istället köra rakt in i ljudkortet, instrument ingång, ( då jag inte har DI brödrosten), att det är bättre? Vi la på bas genom POD, det brusade en hel del faktiskt.

Ja, om varken poden eller basstärkaren ger er det ljud ni vil ha är det smart att spela in en direktsignal från basen via instrumentingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte. Jag är inte ens intresserad av att försöka.

forumregel 1

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

men då vet vi vilken nivå vi ska ta dina påståenden på

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi la på bas genom POD, det brusade en hel del faktiskt.

har du instrumentingång på kortet kan du koppla rakt in där ja

då får du den helt oförändrade signalen från instrumentet direkt in - ibland kanon ibland lite tråkig beroende på hur instrumentet i sig låter å vad du vill ha

att poden brusar: ta bort allt vad effekter och processorer heter som ligger på ljudet - på sin höjd eq för att forma inljudet lite (det är det du kan ha nytta av att använda den till) eller ev en smula dist om det ger en skjuts i ljudet

inga andra effekter eller kompressor eller sån skit

kolla också så patchens ljud i sig inte är för lågt utan uppställt - lågt ljud tvingar dig att öka mastervolymen å gain in i onödan = mer brus

Link to comment
Dela på andra sajter

forumregel 1
Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

Jag tolkar det som att det inte nödvändigtvis handlar om kvantitativ data. Det räcker att man har personlig erfarenhet av det ena eller andra.

edit: tog bort ett par ord.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar det som att det inte nödvändigtvis handlar om kvantitativ data. Det räcker att man har personlig erfarenhet av det ena eller andra.

påståendet:

deras omvandlare är rena skiten jämfört med även ett ok budgetljudkort

personlig erfarenhet av omvandlare - med öronen?

skärp dig nu jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Så.... när du avgör om en omvandlare låter bra eller dåligt då använder inte du öronen? Vad kör du med då? Näsan? Eller tittar du blint på tillverkarnas specar och tror på fullt allvar att du kan utläsa där hur bra dom låter? Du får ursäkta, men jag tycker inte du tillför tråden någonting. Du är bara fånig på ett sätt som du inte skulle vara om detta inte var internet.

Link to comment
Dela på andra sajter

att poden brusar: ta bort allt vad effekter och processorer heter som ligger på ljudet - på sin höjd eq för att forma inljudet lite (det är det du kan ha nytta av att använda den till)

Varför insisterar du på att rekommendera någon att använda pod vid inspelning när du sen säger att den på sin höjd duger till att forma ljudet lite med eq? EQ finns ju i vilken DAW som helst.

Det verkar inte som du har alla indianer i kanoten.

Link to comment
Dela på andra sajter

påståendet:

personlig erfarenhet av omvandlare - med öronen?

skärp dig nu jocke

Hör du skillnad på:

  • 24 och 16 bitar?
  • 16 och 8 bitar?
  • 44,1 och 22,05 kHz samplingsfrekvens?
  • omvandlare med hög och låg intermodulationsdistortion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så.... när du avgör om en omvandlare låter bra eller dåligt då använder inte du öronen?

jag anser att dom allra flesta omvandlare idag låter så pass bra att det du hör med örat kommer från annat än själva omvandlaren

men eftersom du hör mycket bättre än jag kan du ju tala om vilka gränsvärden podens a/d-d/a har?

vad är det som låter sämre än ett budgetljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför insisterar du på att rekommendera någon att använda pod vid inspelning när du sen säger att den på sin höjd duger till att forma ljudet lite med eq? EQ finns ju i vilken DAW som helst.

Det verkar inte som du har alla indianer i kanoten.

ugh

anledningen till ovan är att vederbörande inte verkar riktigt hemma på att bemästra skruvandet på enheten i kombination med att effekter lägger man gärna på efteråt om man inte vill låsa sig

alltså: förenkla hanteringen

skruvar du på marshallstärkarens tonkontroller eller använder du bara eq i daw:n?

anledningen att jag "insisterar" är för att det är en pryl dom har - i motsats till di-box eller extern preamp dom inte har

du ser att jag "insisterar" lika mycket på instrumentingången isf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör du skillnad på:

  • 24 och 16 bitar?
nej inte i normala volymer

16 och 8 bitar?
ja

44,1 och 22,05 kHz samplingsfrekvens?
om jag får lyssna i bra lyssning

omvandlare med hög och låg intermodulationsdistortion?
vet ej

hör du skillnad på två olika 24 bitars omvandlare i 44.1?

Link to comment
Dela på andra sajter

ugh

anledningen till ovan är att vederbörande inte verkar riktigt hemma på att bemästra skruvandet på enheten i kombination med att effekter lägger man gärna på efteråt om man inte vill låsa sig

alltså: förenkla hanteringen

skruvar du på marshallstärkarens tonkontroller eller använder du bara eq i daw:n?

anledningen att jag "insisterar" är för att det är en pryl dom har - i motsats till di-box eller extern preamp dom inte har

du ser att jag "insisterar" lika mycket på instrumentingången isf

Jag uppfattade det som att dom åtminstone hade ett ljudkort med instrumentingång. Har jag fel där och det inte går att köpa eller låna en DI eller preamp så visst, då blir det ju PODen man får köra genom, för lineingångarna funkar ju inte.

Redigerat av Strange Leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående lyssning och att höra skillnad på det ena och andra. Egentligen är det väl skit samma om man hör skillnad på 24 bit och 16 bitar eller inte. Det man i slutändan vill sålla ut är vilket som låter bäst, helt oavsett varför det gör det. Det kan ju ofta finnas fler faktorer som avgör ljudkvaliteten utöver dom specar som tillverkaren basunerar ut. Och att välja vad som låter bäst av två ljudkällor kan ju (i princip) vem som helst, även om alla kanske inte väljer samma favorit när skillnaderna är små. En bättre spec på papperet innebär ju inte per automatik mer välljud även om det ofta är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bättre spec på papperet innebär ju inte per automatik mer välljud även om det ofta är så.

nej inte om vi utgår från att "välljud" är högst subjektivt - vilket jag absolut kan ställa upp på

men om två personer använder samma burk å den ene får brusigt dåligt ljud å den andre ett kalasljud - beror skillnaden på burken eller den som hanterar den då?

diskussionen om att använda poden grundar sig däremot inte i det utan i just kvalitativa egenskaper i kretsarna - dvs välljud i formen rent oförvrängt skick

och från början om att använda poden (som dom har) eller att använda DI-box eller extern preamp (som dom inte har)

att i det fallet använda poden som DI finns inget som helst hinder är min uppfattning (för att först å främst få rätt nivå på signal in i lineingång)

till detta kan man också forma ljudet en del direkt i poden vilket kan vara användbart om instrumentet i sig inte låter riktigt så inspirerande i grunden

att ljudkortet har instrumentingångar nämns ju öht inte förrän här https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1097017

nu paddlar jag å mina indianer vidare i kanoten

Link to comment
Dela på andra sajter

det inte går att köpa eller låna en DI eller preamp så visst, då blir det ju PODen man får köra genom

har fortfarande inte sett nåt övertygande faktabaserat argument till att hellre göra sig omaket att jaga rätt på en di eller extern preamp - om nu det hade saknats instrumentingång

Link to comment
Dela på andra sajter

HEJ, GRABBAR....!?!

NU TAGGR VI NER LITE , OK 😉 ?!?

Trevligt att ni diskuterar i tråden, men den har som redan sagt, spårat ut en anning....

Tebax till basen, där det började 😎

Jo, jag tog bort alla efekter från pod:en,likförbaskat brusar den. Signalen skruvade jag upp, överallt, men inte så det "slog i rött".

Dessutom är det en activ bas, vilket jag hört ska vara sämre för inspelningar. Jag drog ner även EQ på basen, blev lite bättre.

Men jag ska ikväll testa köra den raka vägen, line in.

Link to comment
Dela på andra sajter

även om du tycker det spårat ur så kanske du ska läsa igen så du slipper göra den missen

Håller med fullständigt. Dessutom fattar jag inte varför en del tycker det spårar ur precis när det tar fart. 😳

Förresten tycker jag den här meningen "Jo, jag tog bort alla efekter från pod:en,likförbaskat brusar den." är ett lysande exempel på hur man med öronen, utan stöd av matematik, kan avgöra om ett alternativt är bra eller dåligt vid inspelning.

Kör instrumentingången för bövelen. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det en activ bas, vilket jag hört ska vara sämre för inspelningar. Jag drog ner även EQ på basen, blev lite bättre.

Jag tycker inte att aktiv elektronik behöver vara en nackdel. Men du gör nog rätt i att nollställa eq'n. Åtminstone till att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...