Jump to content
Annons

Hur göra när man ska spela in basgittaren?


Superfly

Recommended Posts

Jag har köpt 7 st mickar;

1 st Shure SM57, (virvel)

1 st Shure PG52, (baskagge)

3 st Shure PG56, (pukopr)

samt 2 st Shure PG 51 ( Överhäng kondmickar )

Jag ska spela in trummor idag, och vi kommer nog även lägga på basgittaren senare.

Vi har ju en bra stor basrig, POD bas efekter, sen min nyinhandlande Prosonus firewire projekt ( 10 ch ) samt Cubase LE.

Hur ska vi göra för att få bästa basljud tycker ni?

Ska vi köra line in, utan poden?

Eller ska vi köa line genom poden?

Micka upp förstärkaren och spela in genom mikrofon(ljudkortet? Och i så fall, vilken mick föredrar man av de vi har att tillgå, på vilket avstånd ska miken stå,, framför, bakom? Hur starkt ska man ha ljudet ur stärkaren o.s.v?

Ska vi spela in på ett eller två spår? Ska man kanske ha två mickar, fen framför, och en bakom?

Ska några bas eftkter till nu, eller allt på senare vid mixen ( så blir det med trummor, bara rå input idag ).

Om ( och det gör det väll?) det spelar någon roll, så spelar vi fuk/jazz/fusion/rock. Bassisten kör med 5 strängad bas.

Ser framemot era tipps

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kör in en ren signal från poden på en kanal, så kan du senare köra ut den

tillbaka till poden eller bas-riggen och köra tillbaka på en annan kanal.

Du kan då du blanda ren och "färgad" kanal.

Eller varför inte både ren signal, pod och förstärkare (testa att micka upp den)

och blanda dessa. Det kan bli väldigt bra. Lite fler kanaler att hålla reda på dock.

Var noga med att lägga allt på olika kanaler i musikprogrammet.

Och tänk på att det blir lite fördröjning om du mickar upp basriggen,

i förhållande till de "linade" kanalerna.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips med den utrustningen är att ni bara lajnar basen direkt via ett ljudkort

med en bra di. Sen kör ni eq och kompressor vid mix!

Nu vet inte jag exakt vad ni vill ha för basljud men denna låt jag gjort är lajnad bas via solo 610

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8877

Alla gillar ju olika sound...

Jag har köpt 7 st mickar;

1 st Shure SM57, (virvel)

1 st Shure PG52, (baskagge)

3 st Shure PG56, (pukopr)

samt 2 st Shure PG 51 ( Överhäng kondmickar )

Jag ska spela in trummor idag, och vi kommer nog även lägga på basgittaren senare.

Vi har ju en bra stor basrig, POD bas efekter, sen min nyinhandlande Prosonus firewire projekt ( 10 ch ) samt Cubase LE.

Hur ska vi göra för att få bästa basljud tycker ni?

Ska vi köra line in, utan poden?

Eller ska vi köa line genom poden?

Micka upp förstärkaren och spela in genom mikrofon(ljudkortet? Och i så fall, vilken mick föredrar man av de vi har att tillgå, på vilket avstånd ska miken stå,, framför, bakom? Hur starkt ska man ha ljudet ur stärkaren o.s.v?

Ska vi spela in på ett eller två spår? Ska man kanske ha två mickar, fen framför, och en bakom?

Ska några bas eftkter till nu, eller allt på senare vid mixen ( så blir det med trummor, bara rå input idag ).

Om ( och det gör det väll?) det spelar någon roll, så spelar vi fuk/jazz/fusion/rock. Bassisten kör med 5 strängad bas.

Ser framemot era tipps

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kör in en ren signal från poden på en kanal, så kan du senare köra ut den

tillbaka till poden eller bas-riggen och köra tillbaka på en annan kanal.

Du kan då du blanda ren och "färgad" kanal.

SÅ du menar , bas till poden, poden till LINE in?

Och hur kör jag ut signalen senare, altså tar jag en baskanalen, spelar upp den, jackar in den från OUT till poden, tillbaka till INPUT och lägger den på ny kanal?

Eller varför inte både ren signal, pod och förstärkare (testa att micka upp den)

och blanda dessa. Det kan bli väldigt bra. Lite fler kanaler att hålla reda på dock.

Frågan är, hur "splittrar" vi signalen från basgittaren, så vi kan både lina-in och köra via förstärkaren sammtidigt? Ska vi klippa upp ena sidan av kabeln och "tvinna ihopp de" till två separata utgångar i slutänden?

Att det blir ett extra spår hålla reda på, oroar mig inte så pass. Eller kommer jag få huvudverk senare av för många spår på basen ( tex 2 eller max 3)?

Var noga med att lägga allt på olika kanaler i musikprogrammet.

Och tänk på att det blir lite fördröjning om du mickar upp basriggen,

i förhållande till de "linade" kanalerna.

Med lägga på olka kanaler, menar du Linad på en kanal, mickade signalen på annan o.s.v?

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mitt tips med den utrustningen är att ni bara lajnar basen direkt via ett ljudkort

med en bra di. Sen kör ni eq och kompressor vid mix!

Ok, altså allt vad heter effekt och så, ska på senare. Så blir det då.

Nu vet inte jag exakt vad ni vill ha för basljud men denna låt jag gjort är lajnad bas via solo 610

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8877

Alla gillar ju olika sound...

Jag ska inte påstå att denna bas inte skulle passa.

Dock kanske lite mera "punchigt" skulle jag våga säga.

Dessa låter iallfall mycket bra, och även musikn liknar lite det vi kör

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, ni skruvar ju till det ljud ni vill ha.

Jag har ju grävt ur vid 660hz som fan, det behöver ju inte ni göra.

Så det är ju bara att använda en bas som har det ljudet man vill ha

sen spela in di, och sen bearbeta med eq och kompressor..

Ok, altså allt vad heter effekt och så, ska på senare. Så blir det då.

Jag ska inte påstå att denna bas inte skulle passa.

Dock kanske lite mera "punchigt" skulle jag våga säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte poängen med podden... varför ska den vara med? Kör in det i en di så får du rent bra ljud!

Inte vet jag. Bassisten har en. Därför 😠

Njea, han tycker väll att ljudet blir fylligare eller så, vet verkligen inte. Några låtar har han chorus på ( eller var det flanger?!?!?) .

Men som ni säger, bäst köra in det "rått" och göra om sljudet i så fall sen, vid mixning.

Di ?

Was ist das? Digital Ingång är det väll inte, signalen från basen är deffitivt annalog... ( Ai )

Link to comment
Dela på andra sajter

En di är en typ instrumentingång som finns på många preamps där man kan

lajna en gitarr eller bas direkt, jag använder min solo till det, ingången längst ner till vänster:

Solo_610_front_091305-0305f440bd66c740fa3c17509b379a9c.jpg

Inte vet jag. Bassisten har en. Därför 😠

Njea, han tycker väll att ljudet blir fylligare eller så, vet verkligen inte. Några låtar har han chorus på ( eller var det flanger?!?!?) .

Men som ni säger, bäst köra in det "rått" och göra om sljudet i så fall sen, vid mixning.

Di ?

Was ist das? Digital Ingång är det väll inte, signalen från basen är deffitivt annalog... ( Ai )

Link to comment
Dela på andra sajter

SÅ du menar , bas till poden, poden till LINE in?

Och hur kör jag ut den senare, altså tar en baskanalen, spelar upp den, jackar in den från OUT till poden, tillbaka till INPUT och lägger den på ny kanal?

Frågan hur "splittrar" signalen från basgittaren, så jag både lina och köra via förstärkaren? Klippa upp en saidan av kabeln och "tvinna ihopp de" till två slutändar?

Att det blir ett extra spår hålla reda på oroar mig inte så pass, eller ommer jag få huvudverk senare av för många spår på bas ( tex 2 eller max 3)?

Med lägga på olka kanaler, menar du Linad på en kanal, mickade signalen på annan o.s.v?

Precis. Men du behöver ju inte "splitta" kabeln, spela in en ren signal

i programmet och använd den. Du kan ju dra ut den signalen till vad som helst,

och koppla in den tillbaka till datorn.

Om du skulle vilja ha basstärkar-ljudet samtidigt som du linar in, så måste du

ju "splitta" signalen.

Kanske Poden har två kanaler ut som du kan använda? En för att lina in, och

en att koppla till basriggen.

Angående Evilrockers kommentar om poden: den funkar väl utmärkt att dra in en ren signal, även om en DI-box eller nåt annat funkar bättre.

Jag har en bl.a. Demeter-preamp, men man behöver ju inte köpa en sån för

sjutusen för att lina in bas. Vi har en billig Sansamp-pedal och en Pod också.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådan lödaggregat 😠 har vi inte...

Dock en liknande brödrost

Nej skämt åt sido, det är altså en förfärstarkare mao?!?

Men om jag jackar in basen rakt in i LINE in på resonus kortet, vad är skilnaden kontra använda denna manick?

Annrs har vi som sagt en zoom podd... kanske kagerar den likaväll "grunka" ?

11343d1168689451-saeljes-line6-pod-2-0-zoom-player-3000-pod.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådan lödaggregat 😠 har vi inte...

Dock en liknande brödrost

Nej skämt åt sido, det är altså en förfärstarkare mao?!?

Men om jag jackar in basen rakt in i LINE in på resonus kortet, vad är skilnaden kontra använda denna manick?

Annrs har vi som sagt en zoom podd... kanske kagerar den likaväll "grunka" ?

11343d1168689451-saeljes-line6-pod-2-0-zoom-player-3000-pod.jpg

Signalen från basen blir mer anpassad till ljudkortet om du kopplar Poden imellan.

Den blir väldigt låg om du kör in basen direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådan lödaggregat 😉 har vi inte...

Dock en liknande brödrost

😠

Nej skämt åt sido, det är altså en förförstärkare mao?!?

Men om jag jackar in basen rakt in i LINE in på presonus kortet, vad är skilnaden då kontra att använda denna manick? Fungerar inte ludkortets Line In likadant som "makapären" = linje förstärkare?

Annars har vi som sagt en zoom pod... kanske agerar den likaväll "grunkan", som en Di ?

11343d1168689451-saeljes-line6-pod-2-0-zoom-player-3000-pod.jpg

Edtit på g tjocka fingrar

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådan lödaggregat 😉 har vi inte...

Dock en liknande brödrost

😠

Nej skämt åt sido, det är altså en förförstärkare mao?!?

Men om jag jackar in basen rakt in i LINE in på presonus kortet, vad är skilnaden då kontra att använda denna manick? Fungerar inte ludkortets Line In likadant som "makapären" = linje förstärkare?

Annars har vi som sagt en zoom pod... kanske agerar den likaväll "grunkan", som en Di ?

11343d1168689451-saeljes-line6-pod-2-0-zoom-player-3000-pod.jpg

Edtit på g tjocka fingrar

Testa o se vilket som låter bäst. Fast inte med brödrosten. 😮

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska bli.

Ska se om jag kan lägga upp rå inspelning imorgon. Sen får ni tippsa om mixning, både bas och trummor.

Gäller sama med gittaren , som för basen? Altså line in, rått, sen göra om?

Jag tänker, att man vill väl ha med även förstärkarens ljud/ karakteristik?

Gittaristen kör ju med (bl.a.) rolnad chorus, som har ganska "karakteristiskt ljud" , vilket vi gärna kan tänka oss behålla.

En UNDERBAR förstärkare!!!

( dock så kommer säkerligen en annan tråd om gittaren upp, när det blir hans tur, idg ska han bara koka kaffe och hålla på med "marktjänst" 😠 )

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhh, kom på en sak till:

Efekter, så som EQ, Compresor, reverb, chorus m.m, på basen, trummor, gittaren, trumpeten....

De ska tydligen fixas/redigeras vid mixning. Men finns allt detta i mit Cubese 4 LE?

Eller ska man, som ni nämnde förut, köra alla signaler ut vid mixning, igenom "hårda dyra grunkor" och sen tillbaka ?

Eller finns dessa eq, compressor m.m inbyggda någonstans i Cubase`?

För finns de inte, kommer vi inte kunna redigera mycket, då vi saknar det mesta i studio väg.

Kan vara bra veta INNAN vi spelar in allt, och står där med skägget i brevlådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja eftersom jag förutsatte att en sådan finns till hands..... eftersom dom har tillgång

till mickar och preamps... och jag själv hade faktiskt föredragit att köra basen genom

en di på en preamp än en pod. 😄 Sen jaga vet jag inte.

och du tycker det är en bra ide att jaga en sån när dom kan göra exakt samma sak genom att köra igenom poden?
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja eftersom jag förutsatte att en sådan finns till hands..... eftersom dom har tillgång

till mickar och preamps... och jag själv hade faktiskt föredragit att köra basen genom

en di på en preamp än en pod. 😱 Sen jaga vet jag inte.

2010-06-11

Äch, gick inget vidare igår.

Bastrumman för booming ( dålig dämpning ), pukorna för mycket sjung ( skulle nog ändå kanske tejpa lite på de ) , otajt spelat som fan ( en enda tagning ) ingen mickstativ till baskaggen,(micken fick ligga i en gympadoja ), fick ej ordning på ljudkortet/ cubase ( kanal 6, 7 och 8 hamnar INTE där jag vill, jag ser på firewiren att signal kommer in där jag vill, dock så i Cubase hamnar de på annan spår( f*n, ska det vara s´å svårt adressera?)) så en tagning utan golvpuka, andra blev utan virvel(???) , hörlurarna pajade så vi fick koppla in monitor out till en gittar förstärkare, mao, vi kunde aldrig höra ordentligt hur mick ljudet är/blev, ännu mindre hur basljudet lät.

Vet ej vilken kompressor man ska ha på olika saker ( virvel, bas, ÖH ), och ännu mindre vilka instäälningar man ska ha. Blää

Lägger senare ändå upp en ljudfil.

P.S. Jag spelade in trummorna mono ( har jag läst man ska göra). När jag öppnar mixern saknas panonering ? Hur gör jag för att få panorera lite öh mickarna?

P.S.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh men det är sånt här som händer i början som man lär sig av! 😱 Kommer att fixa sig.

Kanske inte blir skivkvalitet första gången.. inte tionde heller. Tålamod

Men det med Cubase får någon annan svara på, själv jobbar jag i Pro Tools.

Lycka till!

2010-06-11

Äch, gick inget vidare igår.

Bastrumman för booming ( dålig dämpning ), pukorna för mycket sjung ( skulle nog ändå kanske tejpa lite på de ) , otajt spelat som fan ( en enda tagning ) ingen mickstativ till baskaggen,(micken fick ligga i en gympadoja ), fick ej ordning på ljudkortet/ cubase ( kanal 6, 7 och 8 hamnar INTE där jag vill, jag ser på firewiren att signal kommer in där jag vill, dock så i Cubase hamnar de på annan spår( f*n, ska det vara s´å svårt adressera?)) så en tagning utan golvpuka, andra blev utan virvel(???) , hörlurarna pajade så vi fick koppla in monitor out till en gittar förstärkare, mao, vi kunde aldrig höra ordentligt hur mick ljudet är/blev, ännu mindre hur basljudet lät.

Vet ej vilken kompressor man ska ha på olika saker ( virvel, bas, ÖH ), och ännu mindre vilka instäälningar man ska ha. Blää

Lägger senare ändå upp en ljudfil.

P.S. Jag spelade in trummorna mono ( har jag läst man ska göra). När jag öppnar mixern saknas panonering ? Hur gör jag för att få panorera lite öh mickarna?

P.S.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ställer in kanalerna i Cubase "Device Setup". Där kan du aktivera/routa ingångarna i

ljudkortet till programmet, och skriva in vad du vill kalla dessa.

Typ: Presonus ingång 1, ingång 2... osv.

Om du alltid spelar in på samma kanaler kan du ju exempelvis skriva:

"elbas linad" (kanal 1) och "baskagge" (kanal 2), "överhängsmick vänster" (kan 3),

"öh-mick höger" (kan 4), osv, om du nu vill ha en sån konfiguration. Alltså om

du inte flyttar om alla kablar.

När du skrivit in detta så kommer dessa namn upp när du väljer ingång på

respektive kanal, och allt hamnar på rätt ställe.

Då är det lättare att se vad som kommer in på varje kanal.

Mvh/

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du ställer in kanalerna i Cubase "Device Setup". Där kan du aktivera/routa ingångarna i

ljudkortet till programmet, och skriva in vad du vill kalla dessa.

Typ: Presonus ingång 1, ingång 2... osv.

Om du alltid spelar in på samma kanaler kan du ju exempelvis skriva:

"elbas linad" (kanal 1) och "baskagge" (kanal 2), "överhängsmick vänster" (kan 3),

"öh-mick höger" (kan 4), osv, om du nu vill ha en sån konfiguration. Alltså om

du inte flyttar om alla kablar.

När du skrivit in detta så kommer dessa namn upp när du väljer ingång på

respektive kanal, och allt hamnar på rätt ställe.

Då är det lättare att se vad som kommer in på varje kanal.

Mvh/

Tappade bort mig totalt, vilken kanal är vilken, öh 1 eller 2, fanns det 4 av till slut(??) , men fick det till någon slags stereo till slut. F*n vad dåligt ... Jag skäms.

ja ja, här kommer det, dock ska det absolut göras om.

Lyssna inte på spelande, jag vet att det svänger ( men inte trummandet, utan takten 😱 )

http://groovesuperfly.webs.com/sounds.htm

ljud och sen längst ner

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Hellu.

Vad gäller att få ordning på eq, kompressor och så vidare så finns säkert en del sjyssta presets att utgå ifrån i Cubase. Börja med en sådan och justera utifrån det läget. Ifrån presets får man lite kännedom om vad som KAN fungera bra. Att enkom köra förinställda ljud är sällan kul, varken för öronen eller den kreativt lagda.

Good luck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tappade bort mig totalt, vilken kanal är vilken, öh 1 eller 2, fanns det 4 av till slut(??) , men fick det till någon slags stereo till slut. F*n vad dåligt ... Jag skäms.

ja ja, här kommer det, dock ska det absolut göras om.

Lyssna inte på spelande, jag vet att det svänger ( men inte trummandet, utan takten 😱 )

www.groovesuperfly.fre och sen längst ner

Oftast kopplar man ju ingång 1 på ljudkortet till kanal 1 i Cubase, det är lättast.

Man kan skriva in sina egna namn i rutorna i Cubase "Device Setup" vilket

gör det lättare att se vad som kommer in på varje kanal. Kolla lite i manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kompis 😄 Jag ställer frågan varför plocka fram en pod när man har preamps framme med en ev di på? hehe

ha det gött nu blir det öl snart! freeeejtak

vänj dig

om du inte själv vet varför du gör nåt - hur ska du kunna råda andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ställer frågan varför plocka fram en pod när man har preamps framme med en ev di på?

du hade ju haft en poäng om du föreslagit att köra rätt in i instrumentingången på ljudkortet isf

nån extern preamp med di verkar dom ju inte ha - däremot en pod

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...