Jump to content
Annons

Hur göra när man ska spela in basgittaren?


Superfly

Recommended Posts

Jag har några gånger mickat elbasen med en småmembranare (pennmik/cigarrmik/kärt barn har många namn) för att plocka upp strängsmäck och skorrande som inte alltid tas upp i elbasens mickar. Blanda in den ovanpå en lajnad bas och det kan glittra till ordentligt.

En Distressor och lätt overdrive till det är inte heller dumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)
Håller med fullständigt. Dessutom fattar jag inte varför en del tycker det spårar ur precis när det tar fart. 😄

Förresten tycker jag den här meningen "Jo, jag tog bort alla efekter från pod:en,likförbaskat brusar den." är ett lysande exempel på hur man med öronen, utan stöd av matematik, kan avgöra om ett alternativt är bra eller dåligt vid inspelning.

Kör instrumentingången för bövelen. 😄

Ja, ja, ja.... om jag bara fattade vad ni skrev, så skulle jag försöka ta åt mig 😉

Nej då, nu vet jag hur ungefär gör naär man ska spela in basen. Och vad DI är.

Lyssna gör jag ju självklart, men poängen med att fråga är att inte behöva uppfinna hjulet två gånger.

Sen är jag novis på inspelningar, jag har nyss köpt mig mickpaket och ljudkort och hr grottat i två dagar innan jag lyckades i förbaskade cubase adressera alla 8 ingångar.

Nu var det tur spela in basen. Samtidigt bråkar MIDI med latency, och jag försöker förstå hur man uppgraderar VST ljudbiblioteket.

Samtidigt målar jag om kåken innför försäljning, lagar käk åt ungarna, och skulle gärna vilja sitta flera timmar och pyssla med detta 😄

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten tycker jag den här meningen "Jo, jag tog bort alla efekter från pod:en,likförbaskat brusar den." är ett lysande exempel på hur man med öronen, utan stöd av matematik, kan avgöra om ett alternativt är bra eller dåligt vid inspelning.

tycker snarare att det är ett övertydligt exempel på att hanteraren spelar större roll än det som hanteras - aka sbs-syndromet

det har aldrig varit problem för mig att få en pod brusfri

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ja, ja.... om jag bara fattade vad ni skrev, så skulle jag försöka ta åt mig 🙂

i det här fallet är det väl skillnaden mellan instrument- å line-ingång som du behöver ha koll på

instrumentingången pluggar du instrumentet rakt in i - line använder du nånting emellan (tex poden eller en preamp)

om basen dessutom är aktiv - fräscha batterier!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har några gånger mickat elbasen med en småmembranare (pennmik/cigarrmik/kärt barn har många namn) för att plocka upp strängsmäck och skorrande som inte alltid tas upp i elbasens mickar. Blanda in den ovanpå en lajnad bas och det kan glittra till ordentligt.

det där är ett kanontips som även funkar fint på gitarr förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ptja, jag är faktiskt benägen att hålla med Demonen. Jag har många gånger använt både POD och V-Amp (!) som en ren DI-box. Inga brusproblem.

Jag tror inte att allt har varit avstängt, t ex simulerade rörsteg och högtalarkabinett. Eller så är någons POD trasig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...