Jump to content
Annons

Kontrollrum/Studio på 12,5 kvadratmeter


Limpan

Recommended Posts

Hej!

Jag ska göra en egen "musikalisk myshörna" genom att bygga om ett förråd i garaget till en studio!

Förrådet är väl inte riktigt idealiskt, men det är den enda vettiga platsen i nya huset, och jag tror att min fru gärna vill ha kvar vardagsrummet 😛

Denna tråd kommer att uppdateras då och då när något nytt händer. Nu är det först planering som gäller, sen blir det en del snickrande och byggande.

Förrådet är i grundutförande avdelat med en vägg så det första är att riva väggen.

Tanken är att det ska bli ett kontrollrum för mixning, men kommer antagligen även vilja kunna spela in sång och micka gitarrstärkare, men det är främst ett okej kontrollrum jag är ute efter.

Såhär ser förrådet ut idag och det som är blått ska bort.

forrad.jpg

Det blåa består av ett soprum (nedre vänstra hörnet på bilden) som ska rivas och dörren in till soprummet på utsidan slås igen, väggen som delar av förrådet i två ska rivas ner och dörren ut mot baksidan (uppe till höger på bilden) ska slås igen samt att dörröppningen (nere till höger på bilden) mot garaget ska bli den nya ingången och här ska det installeras en dörr. (är bara ett öppet hål nu)

Förutom det som ska rivas måste även det dras ny el, samt fixa "ljudlös" ventilation.

Studion blir dessutom arbetsplatsen för mitt nya företag (se signatur)

Det kommer fler uppdateringar så småningom. Tack och hej for now!

edit: fel på husritning, det är bara 12,5 kvadrat.... + förkortade inlägget

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Härligt med hemstudio-planer!

Sitter i ett liknande förråd-ombyggt-till studio/kontrollrum sedan drygt 2 år. Mina erfarenheter är att akustikmässigt så funkar det bra. Sedan jag behandlat akustiken med hjälp av absorbenter, lite diffusion och basfälla så funkar det bra, både för lyssning, sångläggning och att lägga ackegitarr. samt uppmickad gitarr och bas.

Något som jag lärt mig på vägen är att den budget jag hade för byggmaterial var för snålt tilltagen. Att riva (och fylla igen) soptunnehålet, lägga golv, byta dörr, sätta in fönster m.m. kostade betydligt mera än jag trott. Speciellt som jag inte var villig att lägga den lilla fritid jag som småbarnsförälder har, så istället använde jag en snickare till det mesta. Men det var det värt.

Att lägga en slant på akustikbehandling är också bra. Mitt råd är att köp på dig lite pö om på. Köp, installera och lyssna. Behöver du mer så komplettera.

Well, ska bli intressant att följa ditt bygge! Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ja, tiden är inte alltid lätt att hitta. Vi har fått greja en del med huset nu och lagat ett läckande tak, rivit bort takfönstrena och byggt igen, lagt nytt papptak på garagetaket m.m.

Nu när taket är tätt så kan man ju så småningom börja med insidan. Pappa har man ju blivit också så det tar ju också upp tiden 🙂

Har funderat lite på studion ändå.

Förrådet är rätt okej isolerat redan men jag kommer bygga en slags "installations"vägg med 45X45 reglar och sedan dra installationsrör där och sätta dosor. Kommer sedan isolera utrymmet med stenull och sedan två lager gips för lite extra ljudtätning & brandskydd. Golvet ska reglas upp 3cm och täckas med frigolit och laminatgolv. Ventilationen måste byggas på ett sätt så att inte ljud kommer in och ut lika lätt som nu, för det är ventilationen och fönstrena som är den svagaste länken just nu när det gäller ljudtätning.

Fönstrena som finns i förrådet är två jättegamla tvåglas-fönster som inte är speciellt täta alls, funderade först på att slå igen dem helt men kom sedan på att det kan vara bra med lite ljusinsläpp så jag behåller nog ena fönstret ändå, kan va bra så man kan vädra lite också. Fönstret behöver nytt fönsterkitt och jag ska även sätta tätningslister runt fönsterkarmarna. Något annat man kan göra med ett gammalt fönster för att få det att bli "tätare"? (förutom att då byta ut fönstret mot ett nytt)

Jag har sett lite olika lösningar på att ljuddämpa ventilationen, någon som har något mer tips om detta?

EDIT: "installationsväggen" görs alltså uppepå befintlig vägg

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har nu reglar till vägg och golv (tack svärfar) och har rivit mellanväggen samt tagit bort innetaket (ska "räta" ut taket så de inte lutar)

Här kommer lite bilder från grejandet:

working100911.jpg

mellanväggen riven och innertaket borta

pile100913.jpg

skräpet från rivningen =)

freewood100911.jpg

Här är lite blandat begagnat matrial som vi ska ta vara på å återanvända =)

outside100913.jpg

utsidan, där jag har det stora bekymret: Ska jag ta bort dörr & fönster helt och köpa ny panel, eller slå igen inifrån?

windows100913.jpg

fönster & dörr inifrån som ska försvinna

Ja, det var det för den här gången. Nästa steg blir att riva soprummet och slå igen "hålet" som blir.

tack å hej

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Alfos (oregistrerad)

Om du ändå lägger på extra gipslager så lägg på ett till så det blir tre. Då slipper du mycket av ljudläckaget och får nöjdare grannar :rolleyes: . Skämt åsido så är det tre lager gips som gäller för att rummet skall kunna bygga upp rätt ljudtryck. Glöm inte att mjukfoga mellan gips och golv samt gips och tak. Sätt in 45mm undertak (typ ecophon) helst med luftspalt ovanför. Bygg en riktig basabsortionsvägg (blir ca: 200mm djup) rakt bakom där du sitter och gör innerväggarna vinklade så att du undviker stående vågor i mesta möjliga mån.

Lyssningspunkten (Kings pos) där dina öron är placerade vid lyssning skall vara tredje hörnet i en liksidig triangel med högtalarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändå lägger på extra gipslager så lägg på ett till så det blir tre. Då slipper du mycket av ljudläckaget och får nöjdare grannar :rolleyes: . Skämt åsido så är det tre lager gips som gäller för att rummet skall kunna bygga upp rätt ljudtryck. Glöm inte att mjukfoga mellan gips och golv samt gips och tak. Sätt in 45mm undertak (typ ecophon) helst med luftspalt ovanför. Bygg en riktig basabsortionsvägg (blir ca: 200mm djup) rakt bakom där du sitter och gör innerväggarna vinklade så att du undviker stående vågor i mesta möjliga mån.

Lyssningspunkten (Kings pos) där dina öron är placerade vid lyssning skall vara tredje hörnet i en liksidig triangel med högtalarna.

Tack för tipsen. Har lite frågor:

Vad grundar du ditt resonemang på när du säger att det är "tre lager gips som gäller"?

Har begränsad budget också så vill veta om det tredje gipslagret gör så mycket skillnad?

Vinklade väggar funderade jag på, men det är ju lite småknepigt att få till bra, samt att det är lättare att beräkna problemfrekvenser i ett rektangulärt rum.

Lyssningspunkten har jag koll på, tack ändå.

"Basabsorptionsvägg på 200mm" kommer inte åt de djupa frekvenserna i problemområdet, iaf inte tillräckligt, vad jag vet. En helmholtz ska jag försöka bygga sen när jag mätt upp rummet, men kommer ha porösa absorbenter också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alfos (oregistrerad)

Hej igen

När vi byggde vår studio anlitade vi ett proffs som uteslutande arbetar med ljud och utformning av ljudrum i alla dess former. Claes på Eora som gav oss rådet att lägga på tre lager gips i väggarna och fyra lager gips i väggen med de infällda fältmonitorerna. Detta för att ljudet komprimerar luften i rummet och kan då ge upphov till svängningar som fortplantar sig via gipsen. När detta sker så uppstår ett ljudläckage. Jag menade bara att om du ändå skall lägga på extra gips kan du lika gärna göra det ordentligt med en gång. jag kan tänka mig att du inte har någon större luftspalt i ytterväggarna och med den panelen som sitter på så har du inget större skydd mot läckage.

När det gäller basabsorbenten i bakkant av rummet så är det utformningen som är avgörande. Med dubbla väggar med mellanrum och som ligger omlott så får du längre ljudvägar i absorbenten än vad dess djup är. Det går ganska bra att bygga en sådan av MDF-board och det ger jäkligt bra resultat. Vi har byggt tre stycken varav en som står i mitten och som är 1800mm x 1400mm x 200mm och två på sidan om som är 300breda. Alla står i vinkel och när vi mäter rummet så är det klockrent. Vi har dessutom klätt väggarna med ecophon 45 mm ljudabsorbenter med luftspalt bakom. Samma i taket. Samt en massa annat smått och gott. Du kan följa bygget på http://globalmusix.com/studio/studiobygge/studio.html. Det kommer mer bilder från själva mixerrummet under nästa vecka.

Har gjort likadant hemma i min egen lilla hemmastudio (13kvm) med mycket gott resultat. Dessutom la jag på tre lager gips mellan barnens rum vilket har sparat mig en massa gnäll vid läggdags då det skiljer 4 år på dom 🤪

Och kom ihåg att det finns lika många teorier som det finns ljudtekniker.

Lycka till med studion

Redigerat av Alfos
Link to comment
Dela på andra sajter

En helmholtz ska jag försöka bygga sen när jag mätt upp rummet, men kommer ha porösa absorbenter också.

Se upp bara så du inte gör det klassiska misstaget att klä hela väggar eller tak med porösa absorbenter då detta leder till ett dött tråkigt rum men som troligtvis fortfarande har mycket basproblem. För bra RFZ (Reflection free zone) så behöver man oftast enbart absorbera (bredband) på de ytor som annars ger en tidig reflektion (i förhållande till direktljud), ca 20ms ISD (Initial Signal Delay) är målet. Ytor som ger reflektioner efter önskat tidsgap behandlas med diffusorer eller basabsorbenter (som inte absorberar mellan-diskant), d v s perforerad panel eller membran absorbenter.

Lycka till med bygget! /Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

Alfos, kul att ni visat ert studiobygge, tack för tipsen.

Jo, det finns ju lite olika teorier, jag försöker hitta de mest logiska och sedan använda öronen, det är ändå de man måste lita på i slutändan =)

Gilbert, jo jag känner till de misstaget 🙂 Jag kommer några fråga lite mer om akustikbehandling senare, och kolla tidigare trådar =)

Har fått upp en dörr nu, så det går sakta men säkert framåt. Tror tyvärr att jag inte kommer kunna få upp diffusorer & absorbenter innan jag flyttar in grejerna, då vi behöver utrymmet där jag nu har det till annat, men det kommer det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

isolerande.jpg

skatteåterbäring på G, vilket gör att jag börjat greja lite igen med mitt projekt....

Isolerar nu för fullt, sen ska det på OSB-skivor + Gips på väggarna.

Sen kommer det till det problematiska taket som ska reglas upp så man kan sätta upp ett tak som inte lutar.

Återkommer med uppdateringar när bygget kommit längre. /L

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Nu har jag satt ny panel på utsidan och målat, så nu ska ytterväggen vara i gott skick, så man säkert vet att att insidan håller sig fin 😉

outside%20studio.jpg

Har även satt upp gips på alla väggar nu, ska spacklas & målas härnäst. Väntar fortfarande på pengar från sega försäkringsskassan så jag kan köpa skivor till taket också.

inside%20studio.jpg

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

studiodesk.jpg

Studiobord. Blir något sånt här, Två platser för rack-enheter upptill med monitorerna på topp. Under bordet kommer jag boxa in datorn till vänster och ha förvaring/fack i högra sidan.

Shysst tanke. Håller på att planera min ombyggnad och ditt rum liknar mitt, ganska litet och smalt. Hade med tänkt att ställa bordet vägg till vägg, funderar dock på om man skapar mer vibrationer ut i väggarna genom att binda samman bordet som monitorerna står på? Någon tanke om det?

Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Shysst tanke. Håller på att planera min ombyggnad och ditt rum liknar mitt, ganska litet och smalt. Hade med tänkt att ställa bordet vägg till vägg, funderar dock på om man skapar mer vibrationer ut i väggarna genom att binda samman bordet som monitorerna står på? Någon tanke om det?

Kör hårt!

Jag har tänkt tanken, men monitorerna står på vibrationsdämpande skum som borde ta udden av resonanser ner i bordet. Dessutom är stommen i skrivbordet gjort i golvspån som är rätt "dött". Kanske t.o.m slänger in lite foam mellan golvspån och ytskiktet som är melamin-laminerade hyllplan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nån som har koll på hammarlack? Tänkte måla dem i det, men MDF suger ju upp allt så det blir ju matt direkt.. ska man måla flera lager? ska man ta en vanlig träfärg i botten som grund först? Blir ju snygg emaljerad yta när man väl har blaskat på tillräckligt med hammarlack på ett ställe, men som sagt, provmålade en mdf å den sög upp allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...