Jump to content
Annons

Mixplatsen ska akustikbehandlas

Recommended Posts

sp0ven (oregistrerad)
Postat

DÄ var det dagas att flytta ut min mixplats frÄn vardagsrummet till en betongbunker!!

Har en lokal med mÄtten 3 x 6,7 x 2,4 m.

Har rÀknat ut problemefrekvenserna: med denna formel: ljudets hastighet/rumsmÄtt x 2 = Frekvens

57Hz 115Hz

26Hz 51Hz

72Hz 143Hz

Sedan har gjort en skiss pÄ hur jag tÀnkte bygga. Skissen grundar sig pÄ hur andra hÀr pÄ forumet gjort.

post-13085-1265133218_thumb.jpg

post-13085-1265133233_thumb.jpg

Men hur vet man vilka dimensioner man ska ha. AlltsÄ tjocklek pÄ vÀggen bakom högtalrna osv. Har inte hittat

nÄgon info om detta pÄ forumet. Folk verkar bara bygga för att sedan börja mÀta och korrigera efter...

Vore ju gött att göra rĂ€tt frĂ„n början 😼

/V

Annons
  • Svar 150
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

Postat

Den "vÀgg" du lagt in bakom högtalarna i sketchup-bilden bestÄr av porösa absorbenter, och i vissa fall reflekterande ytskikt (för att reflektera övre mellanregister och diskant).

Det finns ett antal "tÀnk" bakom vinklarna. "tjockleken" Àr egentligen bara ett resultat av hur stora vinklarna Àr. Porösa absorbenter handlar ofta om att kÀnna sig fram. Framförallt om de absorberande egenskaperna för materialen och/eller konstruktionen inte Àr helt kÀnda. Det Àr helt enkelt smidigast att kÀnna sig fram.

Men börja med att mÀta upp ditt rum. Placera högtalarna ungefÀr dÀr du planerar att ha dem och placera en mikrofon (gÀrna en rundtagande smÄmembrans kondensatormikrofon) vid din tilltÀnkta lyssningsposition. Spela bÄde in ett kortare brus och dess utklingning (ca tvÄ sekunder efter bruset tystnar) och ett sinussvep frÄn 20 till 200-300 Hz. LÄt svepet vara minst 5 sekunder lÄngt.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren!

Har tankat ner Room EQ Wizard nu. Körde igÄng ett test dÀr jag sitter nu för att fÄ en uppfattning av programmet, rakt upp och ner. Har inte lagt ner nÄgon tid pÄ att placera ut micken osv.

NĂ„got meddelande kommer upp och eftersom jag inte har en aning om vad jag sysslar med sĂ„ vet jag inte hur jag ska tolka det 🙂 .

post-13085-1265186258_thumb.png

Om jag fattat rÀtt sÄ kan jag anvÀnda t.ex min NT3:a nÀr jag gör mina "riktiga" mÀtningar i lokalen???

Eller mÄste jag lÄna en mÀtmick?

Om jag anvÀnder mig av mina ESI Near05 experience vid mÀtningarna och sedan skaffar andra nya monitorer kommer mÀtningarna fortfarande gÀlla dÄ?

Nu Ă€r jag grymt pepp iaf 😄!

/V

Postat

En NT3 Àr kanske inte den lÀmpligaste micken att mÀta med och ett par ESI Near05 Àr absolut inte det ultimata att göra mÀtningar med (dÄ de inte kommer att ge pÄlitliga resultat under ca 70-80Hz. BÀst vore om du köper de högtalare du ska anvÀnda och om möjligt lÄnar en mÀtmikrofon. Du kan fortfarande anvÀnda NT3:an men lita inte pÄ nÄgot över ca 1-3 kHz.

Postat

SÄg att du anvÀnder Mac pÄ bilderna. REW fungerar tydligen inte helt bra till Mac med Firewireljudkort av nÄgon anledning.

Finns ju fuzzmeassure som trial till mac annars.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Grymt! Tack för informationen!

DÄ Àr det bÀsta om jag senarelÀgger sjÀlva mÀtningarna tills jag har mina nya monitorer osv!

Höres!

/V

alex30free (oregistrerad)
Postat

ser ut som comb-filter i din akustik

Tack för svaren!

Har tankat ner Room EQ Wizard nu. Körde igÄng ett test dÀr jag sitter nu för att fÄ en uppfattning av programmet, rakt upp och ner. Har inte lagt ner nÄgon tid pÄ att placera ut micken osv.

NĂ„got meddelande kommer upp och eftersom jag inte har en aning om vad jag sysslar med sĂ„ vet jag inte hur jag ska tolka det 😄 .

post-13085-1265186258_thumb.png

Om jag fattat rÀtt sÄ kan jag anvÀnda t.ex min NT3:a nÀr jag gör mina "riktiga" mÀtningar i lokalen???

Eller mÄste jag lÄna en mÀtmick?

Om jag anvÀnder mig av mina ESI Near05 experience vid mÀtningarna och sedan skaffar andra nya monitorer kommer mÀtningarna fortfarande gÀlla dÄ?

Nu Ă€r jag grymt pepp iaf 😄!

/V

alex30free (oregistrerad)
Postat

har du kalibrerat ljudkortet och SPL mÀtaren?!

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Jag har som sagt inte lagt ner nÄgon tid pÄ att placera ut micken, men jag har kalibrerat SPL.

I princip startade jag bara programmet och körde för att fÄ en uppfattning om funktioner osv.

Postat
Jag har som sagt inte lagt ner nÄgon tid pÄ att placera ut micken, men jag har kalibrerat SPL.

I princip startade jag bara programmet och körde för att fÄ en uppfattning om funktioner osv.

Det kan vara lite klurigt med REW.

Du mÄste kunna stÀnga av medhörningen pÄ ljudkortet för att slippa rundgÄng sÄ att sÀga.

Sen mÄste du börja med att kalibrera ljudkortet med en loopback för att kolla frekvenssvaret.

Det handlar om att ha referenser man kan jÀmföra med.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Ja, medhörningen sĂ€nkte jag ganska snabbt! Det rundade ju lite 🙂

Okej, en loopback? Kan det vara sĂ„ lĂ€tt som att dra en tele frĂ„n utgĂ„ng till ingĂ„ng?? Antagligen inte 😛

Vad Àr det som gör att REW inte skulle fungera sÄ bra med Mac? NÄgot vanligt problem?

/V

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

det dÀr ik multimedia programmet, room correction eller vad det heter`? funkar det verkligen att köra i ett askasst rum o sen bara fitta lite i det dÀr programmet sÄ ska det lÄta korrekt eller?? verkar ju helt sjukt isÄfall...

Postat
det dÀr ik multimedia programmet, room correction eller vad det heter`? funkar det verkligen att köra i ett askasst rum o sen bara fitta lite i det dÀr programmet sÄ ska det lÄta korrekt eller?? verkar ju helt sjukt isÄfall...

Det kan knappast förvandla ett kasst rum till en studio i proffsklass, men det kan sÀkert göra lyssningen vÀsentligt mycket bÀttre. Med en tajt budget tror jag att Room Correction + fÄ absorbenter ger bÀttre resultat Àn enbart absorbenter + nÄgon enstaka liten basfÀlla.

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

nee..sen spelar jag in i samma rum sÄ behöver ju Àven dÄ ha ett hyffsat bvra rum..

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Ska bestÀlla nya monitorer frÄn thomann. Adam A7 blir det nog!

Hittade dom för nÄgra hundra billigare men det stÄr ADAM A7 B-STOCK.

Vad innebÀr det?? Demovara, ÄterlÀmnade eller dyl.??

/V

Postat
Ska bestÀlla nya monitorer frÄn thomann. Adam A7 blir det nog!

Hittade dom för nÄgra hundra billigare men det stÄr ADAM A7 B-STOCK.

Vad innebÀr det?? Demovara, ÄterlÀmnade eller dyl.??

B-Stock betyder nÄgon form av andrasortering. Antingen har nÄgon köpt dem men skickat tillbaka eller sÄ har de nÄgon liten skavank (typ repa). Vanlig garanti gÀller dock Àven pÄ B-Stock prylar. Du kan maila och frÄga vad det Àr som gör just de hÀr monitorerna till B-Stock.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Tja!

Nu Àr monitorer fixade!

Jag behöver nu en mÀtmikrofon... NÄgon som vill lÄna ut???

Är det jĂ€tteviktigt att anvĂ€nda en mick som Ă€r avsedd för att just mĂ€ta akustik?

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Okej!

Jag skulle med andra ord kunna anvÀnda min Blue baby bottle eller

golden age fc4 och fÄ en bra uppfattning om vilka mina absoluta problemomrÄden Àr i registret under 1kHz.

Kan man kompensera frekvenskurvan pÄ mikrofonen?

Enligt min uppfattning Àr det dom lÄga registren som krÀver störst ingrepp??

SÄ om man börjar med att ÄtgÀrda dessa för att sedan korrigera det andra Àr en bra utgÄngspunkt??

/V

Postat
Är det jĂ€tteviktigt att anvĂ€nda en mick som Ă€r avsedd för att just mĂ€ta akustik?

Om det bara gÀller att ta reda pÄ ungefÀr var rummets peakar och dippar finns sÄ gÄr det nog bra med de flesta mikrofoner som har nÄgorlunda rak kurva, sÀrskillt i basen. Jag har mÀtt min hemstudio bÄde med en SM57 och det gick faktiskt att identifiera mina vÀrsta peakar, trots att den har vÀldigt taskig basrespons. Senare mÀtningar med en riktig mÀtmikrofon gav givetvis betydligt mer precision i resultaten. Jag kan tÀnka mig att det Àr sÀrskillt viktigt att mikrofonen Àr rundupptagande nÀr man ska mÀta reverb (RT60).

Ska man mÀta sÄnt som resultatet före/efter installation av absorbenter bör man nog ha en riktig mÀtmikrofon. MÀtmikrofoner gÄr ocksÄ att anvÀnda för inspelning, t.ex för att ta upp rummets efterklang.

Postat
Jag skulle med andra ord kunna anvÀnda min Blue baby bottle eller

golden age fc4 och fÄ en bra uppfattning om vilka mina absoluta problemomrÄden Àr i registret under 1kHz.

Ja

Kan man kompensera frekvenskurvan pÄ mikrofonen?

I teorin ja, men jag skulle inte bry mig om det.

Enligt min uppfattning Àr det dom lÄga registren som krÀver störst ingrepp??

SÄ om man börjar med att ÄtgÀrda dessa för att sedan korrigera det andra Àr en bra utgÄngspunkt??

Ja

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Nu har jag försökt att kalibrera mitt ljudkort inför mÀtningen. Jag har provat, testat och försökt.

Jag tycker inte jag kommer fram till nÄgot pÄlitligt dock. Om man lÀser i hjÀlpmanualen till REW sÄ Àr deras kurvor ganska raka.

Detta Àr det rakaste jag har fÄtt till efter mÄnga om och men med clipping och fan och hans moster!

post-13085-1265623373_thumb.png

Jag fÄr Àven upp samma felmeddelande "Impulse peak is not where it should be...." Vid varje mÀtning.

HÀr Àr impulse-fliken.... Fattar noll!!!!

post-13085-1265623478_thumb.png

Jag börjar verkligen tröttna pÄ detta nu!

"Fussymeasure" kan jag inte anvÀnd pga att jag fortfarande kör OSX 10.4

Är det lĂ€tt att Ă„tgĂ€rda detta eller finns det nĂ„got anat program??

HJÄLP!!!

/V

Postat
Är det lĂ€tt att Ă„tgĂ€rda detta eller finns det nĂ„got anat program??
Men börja med att mÀta upp ditt rum. Placera högtalarna ungefÀr dÀr du planerar att ha dem och placera en mikrofon (gÀrna en rundtagande smÄmembrans kondensatormikrofon) vid din tilltÀnkta lyssningsposition. Spela bÄde in ett kortare brus och dess utklingning (ca tvÄ sekunder efter bruset tystnar) och ett sinussvep frÄn 20 till 200-300 Hz. LÄt svepet vara minst 5 sekunder lÄngt.

Om du spelar in filer pÄ det sÀtt jag angett ovanför och lÀgger upp kan jag analysera dom Ät dig.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Okej Joachime!

Jag Äterkommer i Àrendet!

Tack!

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat

TÀnkte pÄ en sak.

Sitter nu och vÀntar pÄ att alla bestÀllda prylar ska komma fram. Funderade lite pÄ vad jag kan göra i förebyggande syfte.

Dom problemomrÄden jag rÀknat fram kommer antagligen inte stÀmma 100% i praktiken men vad skulle det krÀvas för att ÄtgÀrda t.ex

26Hz och 57Hz som jag rÀknat fram??

-För att Äterkoppla till vÀggen jag ritat pÄ sketchupbilden...

Hatar att sitta still 😆

/V

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.