Jump to content
Annons

Höja med smalt q-värde?


ramoand

Recommended Posts

Vi satt o mixade våran låt häromdan och när vi höll på med bastrumman så sa jag: "prova o boosta lite runt 5 kz ungefär med smalt q-värde för att få lite attack" för jag hade läst om det i ett studio-nummer. På det svarade sångaren som är utbildad ljudtekniker (SAE) att man skall ALDRIG höja med smalt q-värde när man eq-ar för då kan det uppstå fasfel.. Stämmer det? lite fundersam när han säger det samtidigt som det i studios trumskola står att man "skall" göra det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vi satt o mixade våran låt häromdan och när vi höll på med bastrumman så sa jag: "prova o boosta lite runt 5 kz ungefär med smalt q-värde för att få lite attack" för jag hade läst om det i ett studio-nummer. På det svarade sångaren som är utbildad ljudtekniker (SAE) att man skall ALDRIG höja med smalt q-värde när man eq-ar för då kan det uppstå fasfel.. Stämmer det? lite fundersam när han säger det samtidigt som det i studios trumskola står att man "skall" göra det..

Det finns inga "ska göra så" i denna värld. Man måste använda sina öron, låter det bra så är det bra!

Visst du kan ju försöka undvika fasfel genom att inte krana på för mycket med ett smalt Q-värde, med för att undvika det helt så använd inte EQ alls!

...eller använd en "linear phase-EQ" 🙂 ...så blir det inte ojämn fasförskjutning iaf

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Men du bör veta att "regeln" säger: "Boost Wide, Cut Narrow"

Dvs...oftast låter detta mest naturligt och bäst...men som sagt..dina öron är det bästa redskapet...Blunda och A/B lyssna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...