Jump to content
Annons

Stämma en 7strängad elgitarr till FBEADGB?


easy_dog

Recommended Posts

Jag har en Schecter omen 7 på väg nu och fick en idé om att stämma om den till FBEADGB istället för BEADGBE. Vet att många gjort det men är inte säker på om strängarna duger för det som jag beställt till den. Beställde ett pack skull strings som jag ska sätta på gitarren när den kommer, 0.10 - 0.13 - 0.17 - 0.26w - 0.36w - 0.48w - 0.62w.

Min tanke var att gå på en 8strängad egentligen som ni kanske kan gissa efter stämningen, men ekonomin sa billig 7strängad xD. Så detta kanske kan fungera som nödlösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns som att det kommer bli ruggigt sladdrigt, du får nog nästan hoppa upp ännu en size i strängar, säger jag helt utan erfarenhet av att stämma ner så lågt. Glöm inte att intonera för den nya stämningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog satsa på 0.72 0.62 och sen valfritt. Jag har spelat i drop Ass då hade jag 0.68. Om du inte har en bariton gitarr, då kan du komma undnan med lättare strängar

Jag har försökt hitta tjockare strängar än de och har inte hittat några. Vet du vart jag kan beställa de ifrån?

Är aningen orolig dock över om halsen klarar av det, såg någonstans att schecter omen 7 halsarna lätt böjdes. Vet inte om det stämmer eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har försökt hitta tjockare strängar än de jag beställde först och har inte hittat några. Vet du vart jag kan beställa de ifrån?

Är aningen orolig dock över om halsen klarar av det, såg någonstans att schecter omen 7 halsarna lätt böjdes. Vet inte om det stämmer eller inte.

*ursäkta för dubbelposten, blev ngt fel*

Redigerat av easy_dog
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att det kommer bli ruggigt sladdrigt, du får nog nästan hoppa upp ännu en size i strängar, säger jag helt utan erfarenhet av att stämma ner så lågt. Glöm inte att intonera för den nya stämningen!

+1

Om du ska stämma ner så enormt så satsa på att den ljusaste strängen motsvarar B-strängen (2a, ljusa H (😛 ) på ett normalt 0.10-set och bygg sakta men säkert nedåt. Lätta på fjädrarna i stallet för att få halsen att palla och höj strängarna. Intonera! Strängtrycket blir enormare ju mer man spänner så var försiktig. Logiken säger att tjockare strängar klarar bättre att vara sladdriga. Keep the flame!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör stämningen Db - Ab - E - B - F# - B - E (ljus till mörk) på några låtar till nya projektet. Alltså E en oktav ner som 7e sträng... (Riktigt wierd, jag vet). Guran är en Ibanez RG7a.

Köpte ett set D'Addario 010, 013, 017, 026, 036, 046, 059 för 109 spänn och smackade på... Funkar faktiskt rätt bra. Och jag egentligen basist och är van lite fetare strängar än så... 🙂

Men visst är det lite sladdrigt. Håller stämningen sådär... (Men nuförtiden spelar man väl ändå bara in 3 sek åt gången, i alla fina studios...) 😎

Köpa strängar styckvis är inga problem (musikaffärer, Thomann osv), så jag skulle nog rekommendera ett färdigt 011-set (eller kanske rentav 012) med en extra 068. Borde funka fina fisken för stämningen du tänkt!

Finns massor av varianter på färdiga set för 7-str här.

Att halsen skulle fucka ur låter konstigt. Jag vet inte, men det känns som en 7a borde vara tålig för ovan nämnda tjocklekar. Kör du en 068 och stämmer i normala E så blir det nog flisor av guran dock... 😛

EDIT: Såg nu att Thomann inte hade 068 tex, men fråga en musikaffär. De flesta kan fixa.

Redigerat av Simon Andersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen 🙂, blir att beställa tjockare strängar och sen justera gitarren efter det ni sagt. Har inte justerat så mycket själv faktiskt på mina gitarrer(trots att jag lirat i 13-14 år, hehe) så får se om jag vågar mig på det själv eller om jag lämnar in gitarren hos den lokala musikaffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten kommentar, du menar väl F# som mörkaste, ett F kommer bli skumt med greppen och du går ifrån kvartintervallen som normalt är på en gitarr 😑 tjo

Ja, det har du rätt i. Var ganska sent när jag skrev inlägget och med några öl på det så hänger inte huvudet alltid med 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är några saker jag funderar på nu innan jag slänger iväg en beställning på strängar. Kommer sustainen fortfarande hålla sig eller dö ut, finns det risk att mikrofonerna får problem att plocka upp ljudet ordentligt och kanske det viktigaste, finns det risk att jag förstör gitarren om jag ger mig på det själv?

Strängarna blir nog 0.68 0.58 0.52 sen tar jag resten från ett 0.10 set. Borde fungera utifrån vad ni skrivit här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...