Jump to content
Annons

Svenskar och engelska språket


Recommended Posts

😛

Söker man på lazee på uppslagsverk får man bland annat upp razee som förslag på liknande ord (då lazee inte finns), och det uttalas [rey-zee], men med betoning på andra stavelsen. Så enligt den mallen borde Lazee uttalas [ley-zee], men språk är ju så fulla av undantag och oregelbundna grejer att det kanske är svårt att säga något. Så beroende på var den engelskspråkige person man frågar kommer ifrån kan man säkert få lite olika svar, men att många skulle säga [la-zee] är nog rimligt.

Vi måste ta med fenomenet Language Priming i beräkningarna också, dvs det fenomen

som uppstår när man ser ett ord man aldrig sett förut, och omedvetet uttalar det på samma

vis som ett ord man redan kan som man tycker är likt.

Jag gör det enda rätta; jag mailar ett par amerikanska bekanta och frågar vad de anser om saken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Modersmålet gäller, allt annat är bullshit och fejk.

WhooHoo!

Min pappa kom från Slovenien, min mamma kommer från Makedonien — "hemma" talade jag slovenska med pappa, makedoniska med mamma, svenska med mina syskon...

Det får nog bli engelska för min del... För det finns inte en endaste jävla chans på den här planeten att jag skriver mina rocktexter på slovenska och/eller makedoniska... (särskilt med tanke på att den senare skrivs med kyrilliska alfabetet).

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Direkt från en livs levande engelsman ca 12.50:

David: "The first, (Lazee) it reads like the word "lazy". If you wanted it to be read like Jay-Z, you would need the hyphen in, so "Lay-Zee" would work."

Jag: "so, lazee reads like lazy, basically?"

David: "yup"

Link to comment
Dela på andra sajter

WhooHoo!

Min pappa kom från Slovenien, min mamma kommer från Makedonien — "hemma" talade jag slovenska med pappa, makedoniska med mamma, svenska med mina syskon...

Det får nog bli engelska för min del... För det finns inte en endaste jävla chans på den här planeten att jag skriver mina rocktexter på slovenska och/eller makedoniska... (särskilt med tanke på att den senare skrivs med kyrilliska alfabetet).

Och svenska..?

AnthonyS - intressant, ska också fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och svenska..?

Men det är ju inte mitt "modersmål"! 😛

(Å andra sidan vill jag erkänna att svenska är förbannat svårt att skriva (musik) på, och jag beundrar låttextförfattare när de så obehindrat svänger sig med svenska ord och meningar. Själv har jag skrivit endast två svenska texter under mitt musikskapande liv, vilket utgör ca 0,15%, och det tog ungefär 1500% längre tid än att plita ner något minst lika vettigt på engelska.)

Link to comment
Dela på andra sajter

och det tog ungefär 1500% längre tid än att plita ner något minst lika vettigt på engelska.)

Yep

Är det därför du kallar dig Valee?

Edit: Äh, jag försökte vara lustig. Lyckades väl sådär.

/på mopeden är jag kung

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få lägga mig i lite i tråden!

Visst kan jag hålla med om att hip-höp texter kan vara taffliga, men samtidigt ganska kul att läsa dom när dem rimmar på såna "coola" ord!

Som t.ex:

I'm so fantabolous, I'm so cool

I wish a M-F took me for a fool

I use a bass guitarr just for my tool

"Get on the roof and go and throw a nigga in a pool" - hehe

Papa' was a Rollingstone, I'm a young rolla

Getting brains, doing interviews through my Motorola

I'm walking with a model, her job is to brush my shoulder!

So fresh, makes suit geezers do the makeover!

Yes I'm the takeover! Sit back, relax,

Let the pro do the job as I break down the FACTS!

I'm far from wack! I can do Rap!

You rock'n'Roll and jump right back!

Från låten Rock Away!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få lägga mig i lite i tråden!

Visst kan jag hålla med om att hip-höp texter kan vara taffliga, men samtidigt ganska kul att läsa dom när dem rimmar på såna "coola" ord!

Som t.ex:

I'm so fantabolous, I'm so cool

I wish a M-F took me for a fool

I use a bass guitarr just for my tool

"Get on the roof and go and throw a nigga in a pool" - hehe

Papa' was a Rollingstone, I'm a young rolla

Getting brains, doing interviews through my Motorola

I'm walking with a model, her job is to brush my shoulder!

So fresh, makes suit geezers do the makeover!

Yes I'm the takeover! Sit back, relax,

Let the pro do the job as I break down the FACTS!

I'm far from wack! I can do Rap!

You rock'n'Roll and jump right back!

Från låten Rock Away!

Haha! 😉

Vilket påminner mig om Vanilla Ice's episka lyrik;

"Quick to the point, to the point, no fakin',

Cookin' MCs like pound of bacon"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar kan inte engelska, men de tror att de kan.

😉

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, särskilt rappare... Deras "texter" är väl oftast ändå bara nonsensuppbyggda fraser med (enligt textförfattaren) "coola" ord som bitches, cops and motherfuckers. Typ. Eller?

Annat är det med hårdrockstexter — där kan vi snacka innehåll.

HAHAHA, kom att tänka på den här snubben:

http://www.myspace.com/streetfarmer

Ah, du nakne Jesu Krist, här har vi en svensk rappare av rang som kör på engelska... Lyssna och le!

Det är inte bara engelskan som är grym, garagebandbeatsen går inte direkt av för hackor de heller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar kan inte engelska, men de tror att de kan.

🤪

Efter ca 3 h i veckan i minst sju år, minst ett år till om man går gymnasiet, och ofta ett eller två år till på det, tycker man att det kan te sig lite underligt.... Hajar verkligen inte varför svenskar i största allmänhet är rätt kassa på engelska, framför allt när det kommer till uttal. Ordförrådet varierar lite, men uttalet är överlag under all kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att sprak kunskaperna ar det viktigaste nar det galler att skriva texter. Jag tror "story teller" formaga - vilket jag ej kan definiera - och fantasi ar viktigare. Samt "att ha nagot att saga".

Jag ar tex. klar impad av Owl City's (ung grabb som kor Reason och sjunger bra) texter. Speciellt Fireflies och Vanilla Twilight. Det ar ju en sak att stalla sig pa scen och sjunga nagra texter for att man "tycker" att man borde ha nagra texter att sjunga till sin sang, nar man anda spelar musik, liksom....

Det ar en anna sak att "vara iaktagare" och att kunna formedla sina iakttagelser pa ett intressant och kanske frascht satt.

Kan man detta, sa klara man nog biffen pa svensk gymnasie engelska.

S

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHA, kom att tänka på den här snubben:

http://www.myspace.com/streetfarmer

Ah, du nakne Jesu Krist, här har vi en svensk rappare av rang som kör på engelska... Lyssna och le!

Det är inte bara engelskan som är grym, garagebandbeatsen går inte direkt av för hackor de heller!

Fertan, vad har du for bevis att Streetfarmer sjunger pa Engelska?

Jag har snackat och skrivit Engelska dom senaste 24 aren, och jag finner inga indikationer pa det spraket i denna kille's musik. Skulle lika garna kunna vara Finska.

Paminner mig om en Malmo kompis som brukade snacka "latsas Amerikanska.." - enda frasen jag minns ar "fertle, furdle cattle..." han kunde kora oavbrutet i tree minuter utan upprepningar.

Speciell pa semester resor, Mallorca eller sa, kunde det bli kul nar han stod pa marken och hade latsas konversationer med nagon kompis hogt uppe pa en balkong. Fragetecknen from dom andra svenskarnas skallar riktigt kolliderade i luften, liksom.

S

Link to comment
Dela på andra sajter

Fertan, vad har du for bevis att Streetfarmer sjunger pa Engelska?

Jag har snackat och skrivit Engelska dom senaste 24 aren, och jag finner inga indikationer pa det spraket i denna kille's musik. Skulle lika garna kunna vara Finska.

Paminner mig om en Malmo kompis som brukade snacka "latsas Amerikanska.." - enda frasen jag minns ar "fertle, furdle cattle..." han kunde kora oavbrutet i tree minuter utan upprepningar.

Speciell pa semester resor, Mallorca eller sa, kunde det bli kul nar han stod pa marken och hade latsas konversationer med nagon kompis hogt uppe pa en balkong. Fragetecknen from dom andra svenskarnas skallar riktigt kolliderade i luften, liksom.

S

Haha, inga egentligen, men låttitlarna verkar ha vissa inslag av engelska, och jag drog därför en förhastad slutsats att han även "sjunger"/"rappar" på engelska. Jag ber om ursäkt ifall jag har vilselett någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Dom har det så jävla bra dom där engelskspråkiga hela världen limmar, jag använder det där språket hur fan jag vill helt enkelt. Har aldrig bett om att det ska vara nåt engelskspråkigt världsherravälde det är bara att vassego och skölj för dom. Tänk bara på Indien, fan snart är väl utlänningar som använder engelska i vardagen i övertal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag på hela jordklotet som reagerar över att rapparen Lazee helt missuppfattat det engelska språkets stavningsregler?

Han tror nämligen att han heter Lazy, fast med fräck stavning.

Troligtvis.

Det e ju lika fräckt som Larz Kristerz , Lasse Stefanz , Rolandz , Matz Bladhs m.m m.m

Dom verkar ju helt missuppfattat det svenska språkets stavningsregler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå, att något sånt här kan uppröra? 😄

Vet du att artisten i fråga ville heta "Lazy" eller antar du det bara?

Riktigt trött tråd i mitt tycke!

...och ändå kunde du inte låta bli att skriva ett inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen flög förbi fullkomligt eller?

Min också antar jag?

Det går ju alldeles utmärkt att skriva ett inlägg utan att gnälla på

trådens kvalitet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Lazee halvbritt? .. har fått för mig det.

Förövrigt finns det hur många rocktexter som helst som är löjligare än ett barnprogram. Läs valfri AC/DC-text t.ex.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag på hela jordklotet som reagerar över att rapparen Lazee helt missuppfattat det engelska språkets stavningsregler?

Han tror nämligen att han heter Lazy, fast med fräck stavning.

Ungefär som nice.

Det kan aldrig heta "niceee". Om man inte menar ni-siii, vad nu det betyder.

Tycker innebörden av hans artistnamn är mer upprörande, uppmana till slapphet och soffliggeri....USCH! Typiskt dagens ungdom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå AC/DC .. nu tog jag en slumpvist vald text från ett av deras mästerverk:

"Hard as a rock"

A rollin' rock, Elecrtic shock,

It gives a lickin' that doesn't stop

She line 'em up, Push you around

Smokin' rings going round and round

Her hot potatoes

Will evevate you

Her bad behaviour

Will leave you standing proud

Hard as a rock

Hard as a rock

Harder as a rock

Hard as a rock

Harder as a rock

The lightnin' rod, Strike it hot

Gonna hit you like a Rushmore Rock

No Nocotine, And no pipe dreams

So slow and dirty, it's darn right mean

Hell'elevator

I'll see you later

No I Ain't gonna' take it

Listen

I'm bustin' out

Hard as a rock

Hard as a rock

Well its harder as a rock

Hard as a rock

Yes its hard as a rock

Hard as a rock

Harder as a rock

Hard as a rock

Yea

Im gettin' Harder

Harder as a rock

Well I'm harder than a rock

Hard as a rock

Baby I'm harder than a rock

Hard as a rock

Well it's harder than a rock

Hard as a rock

Yea it's harder than a rock

Hard as a rock

Well I'm harder than a rock

Hard as a rock

Yes I'm harder, harder, harder than a rock

http://lyrics.rockmagic.net/lyrics/ac_dc/b...r_1995.html#s01

.. I rest my case 😄

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Wikipedia är Lazees föräldrar från Ghana, som ju är ett engelsktspråkigt land, men han vistades under sina tonår i Storbritannien..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lazee

Så han är väl inte direkt en vanlig svensson med skolsvenska.. 😳

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt Wikipedia är Lazees föräldrar från Ghana, som ju är ett engelsktspråkigt land, men han vistades under sina tonår i Storbritannien..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lazee

Så han är väl inte direkt en vanlig svensson med skolsvenska.. 😳

Med andra ord borde han, som tidigare påpekats, ha koll på vad han sysslar med rent språkligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord borde han, som tidigare påpekats, ha koll på vad han sysslar med rent språkligt.

Men c'moooon liksom! Han är ju G-rappah, klart han ska få "slangigt" hiphop namn?!

Jag hade nog hetat "Lil' G. Hoodie, Hillbilly-Phillie".

En idé på ny tråd kanske? (Vad skulle ni hetat om ni var rappare?) ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...