Jump to content
Annons

10-ackordslåten!


djonas

Låter det som ni trodde att det skulle göra?  

95 röster

  1. 1. Låter det som ni trodde att det skulle göra?

    • 1 - Jajamensan :)
      51
    • 2 - Ja fast jag skulle haft 10 ackord till, bara för att jag är en nörd!
      6
    • 3 - Nä inte alls :(
      10


Recommended Posts

* LÅTNAMN: 10-ackordslåten!

* ARTIST/GRUPP: Jonas Ekestubbe

* GENRE: hmm...blandad 🙂

* LÅTLÄNGD: 05:22

* KOMPOSITÖR: Jonas Ekestubbe

* PRODUCENT: Jonas Ekestubbe

* EV. MEDVERKANDE: bara jag själv

* INSPELNINGSÅR: 2005

* STORLEK: 6,15 Mb

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: 10-ackordslåten!

Sådär nu är jag klar med låten! 🙂

För er som är intresserade så kan jag ge följande information;

För att vara riktigt pedagogisk 🙁 börjar jag låten med att spela upp de 10 ackorden i den ordningen jag fick dem föreslagna: Fmaj7, C7, F#moll, Cadd9, C#moll, Gmaj7#11, Bbmaj9, Bbadd9/Ab, Ebm13/E och Eb9#11.

Arragemanget ser ut så här!

* Introt: de 10 ackorden

* Tema: F#moll, C#moll och Gmaj7#11

* Tema med solo: F#moll, C#moll och Gmaj7#11

* Break: Fmaj7

* Tema: F#moll, C#moll och Gmaj7#11

* Lugnt parti: 1-Bbmaj9, Bbadd9/Ab, Ebm13/E och Eb9#11

2- Fmaj7, Bbmaj9 och Eb9#11

3- Bbmaj9, Bbadd9/Ab, Ebm13/E och Eb9#11

4- Fmaj7, Bbmaj9 och Eb9#11

* Upptakt och Tema: F#moll, C#moll och Gmaj7#11

* Break: Fmaj7

* Tema med solo: F#moll, C#moll och Gmaj7#11

* Lugnt parti: 1-Bbmaj9, Bbadd9/Ab, Ebm13/E och Eb9#11

2- Fmaj7, Bbmaj9 och Eb9#11

3- Bbmaj9, Bbadd9/Ab, Ebm13/E och Eb9#11

4- Fmaj7, Bbmaj9 och Eb9#11

* Outro: Fmaj7, Cadd9, Bbmaj9 och C7

För er som inte fattar vad detta är för nåt gå in här för att kolla in bakgrunden till idén bakom låten.

Hoppas det ska smaka! 😉

Mvh / djonas

Om inte ovanstående länk fungerar klicka här.

jonasekestubbe_10ackordslten.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Asfräckt, jag höll på att ramla av stolen när introt kom "pang rätt i nyllet" efter att du hade spelat upp ackorden.

Kul initiativ och resultatet blev mycket bättre än jag hade förväntat mig. Snyggt sound. Jag gillar intromelodin och det låter helskönt när sång och gitarr kör unisont. Sköna basgångar också. Det blev ju grym fusion det här. Nästan lite "Tribal Tech" med Scott Henderson eller nåt.

Bra jobbat, Du får högsta betyg av mig. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitfräckt, läste tråden innan en del och undrade vad som skulle bli av detta. Låter mycket bra 😛

Bravo!

EDIT: Hur ska jag rösta nu, det lät inte alls som jag trodde. Men det lät ju bra! finns inget sånt alternativ...

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Ruggigt bra! Ruggigt kul! Ruggigt imponerad!

Häftigt tycker jag, att du över huvud taget får ihop en "låt" av idén. Sen, till råga på det, så är ju låten BRA oxå!!!

Plus i kanten för F#m förstås, det mäktigaste av ackord, som fick en central plats i låten 😛

...och lät det som jag förväntat? Ja, åt det hållet, fast bättre.

***

Oj nu får jag hålla igen lite... blir ju inte trovärdigt med FÖR mycket beröm...

Link to comment
Dela på andra sajter

ix (oregistrerad)

Grymt bra! Väldigt imponerad.

Hade svårt att föreställa mig vad det skulle bli av de 10 ackorden...

Håller för övrigt med om att det låter lite "Tribal Tech" och det är banne mig inget dåligt betyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jävlar vad bra. Det här är det bästa jag hört i demotråden. Grymt bra. Jag är mållös...

Enda smolket är att mitt Cadd9 bara användes en gång... 🙁

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj oj vilken fin respons, det hade jag inte väntat mig, tack så mycket! 😮

Låten blev ju bättre än förväntat tyckte jag själv oxå men att den skulle gå hem hos så många andra är ju det bästa av allt. 😉

Kan nämna att Scott Henderson och Tribal Tech är några av mina favvisar inom fusion. 😉

Ha det gött

Mvh / Jonas

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Kryotank

aldrig hört talas om Casiopeia...ska lyssna lite tror jag 😉

Neko

angående röstningen.....öh ja vet inte 😉😮

Viktor den Store

Yes jag är gitarrist, hehe. Jag använder Edirol Super Quartet på trummorna. Tycker faktiskt att de är helt ok om man mixtrar lite med dem såklart. 😉

captain nemo

Cadd9 är ju ett mycket snyggt ackord, önskar att jag kunde fått in det lite mer centralt i låten men å andra sidan så upprepas det ju flertalet gånger under outrot, hehe. 😆

Magus

Jag är faktiskt en ganska snäll och oskyldig person. 😉😄😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Så pass? 🙂

Har du spelat trummorna på elektriskt trumset eller har du skrivit in "noterna" i värdprogrammet eller hur har du gjort, det är ju skitbra drag i trummorna 😉

Super Quartet är en vst plugg som jag kör i Cubase SX2. Det är programerade i det vanliga drum map-gridet. 🙂

Kul att du gillar det. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter här och försöker vara lite anti men det går inte så bra tycker fan det är skitbra skrivet och framförallt: Jävlig gött producerat!

Det negativa kanske kan vara att du kunde varait lite mer vågad när du satte ihop ackorden. Det är inte så mycket som sticker ut rent harmonsikt. Du kan nog också spela lite mer out på guran. Det är lite extremt mycket "rätt" skala nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det negativa kanske kan vara att du kunde varait lite mer vågad när du satte ihop ackorden. Det är inte så mycket som sticker ut rent harmonsikt. Du kan nog också spela lite mer out på guran. Det är lite extremt mycket "rätt" skala nu.

Det kunde om nå'n annan hade satt ihop det men jag tycker att det speglar djonas musikalitet på ett sätt ...ähh.jag vet inte men det är snorbra och jag är inte riktigt säker på att alla här på forumet skulle bemästra och behandla dom tio uppkomna ackorden med samma förträffliga omsorg 😄🙂

Good craftmanship 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det negativa kanske kan vara att du kunde varait lite mer vågad när du satte ihop ackorden. Det är inte så mycket som sticker ut rent harmonsikt. Du kan nog också spela lite mer out på guran. Det är lite extremt mycket "rätt" skala nu.

Det kunde om nå'n annan hade satt ihop det men jag tycker att det speglar djonas musikalitet på ett sätt ...ähh.jag vet inte men det är snorbra och jag är inte riktigt säker på att alla här på forumet skulle bemästra och behandla dom tio uppkomna ackorden med samma förträffliga omsorg 😄😄

Good craftmanship 😉

Hehe, min musikalitet 😛 är som min kompis här bredvid påpekade snabb och kliniskt ren, eller nåt vad vet jag, kul är det i alla fall. 😛🙂😄

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...