Jump to content
Annons

Summering och ljudkvalitet?


perlin

Recommended Posts

Annons
  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Så när det postas ljudklipp för jämförelse är det fritt fram att kalla det "bajs" eller "vin blandat med julmust"?

Riktigt riktigt dåligt.

Ja det var det av ljudklipparen som inte fattar att kraven är lite högre på källmaterialet. Sen körde han ju tydligen det analoga ljudklippet även genom hans DAWs mixer då blir det ju fel och kaka på kaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men när du själv nu går ut och säger att din mix är kass för att du inte är bra på det... hur ska då ditt test bli relevant för oss som ifrågasätter det?

Det är ungefär som att servera bajskorv istället för färsjärp och be nån berätta vilken köttfärs det är gjort på?

Nu gällde det mixoffmixen och inte den mixen som jag har valt för att testa signalkedjan.

Så In bluen mixen duger nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ja det var det av ljudklipparen som inte fattar att kraven är lite högre på källmaterialet. Sen körde han ju tydligen det analoga ljudklippet även genom hans DAWs mixer då blir det ju fel och kaka på kaka.

Ursäkta mig James, men jag får inte mer respekt för dig om du inte kan ge mig goda förklaringar.

Du får allt höja dig till en nivå som visar att du kan nåt annat än att snacka strunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Som sagt brister i både utrustning utförande och framförande gör ju att detta "test" är minst sagt ovetenskapligt.

Brister i utrustningen borde visa sig tydligt eller hur?

Testen är en blindtest mellan två källor. Mer vetenskapligt än så kan det inte bli när vi snackar ljud.

Att jag använder högkvalitésamplingar borde väl avslöja mer, eller hur?

För en sampling är en inspelning den med i min värld.

Men med andra ord kan vi konstatera att för musik som inte faller en på läppen så hör man inte AD/DA omvandlare och billiga mixers i signalkedjan?

Sicken tur jag har som gör så undermålig musik och mix att min billiga utrustning blir helt transparant.

Men jag är inte den som är den.

Ge mig förslag på en snutt som duger för en dylik test så skall jag gärna köra den på samma vis.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

.

Men jag är inte den som är den.

Bra att du inte ger upp trots sågningarna, så dålig var ju inte låten men soundet och inspelningen låg tyvärr inte på den nivån man kan begära för att göra ett seriöst test. Lite mer tryck och fylligare ljud på nästa låt & klipp tack.

Sen ska du ju egentligen inte köra det analoga klippet genom din DAW för då blir det ju ostkaka på chokladkaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Bra att du inte ger upp trots sågningarna, så dålig var ju inte låten men soundet och inspelningen låg tyvärr inte på den nivån man kan begära för att göra ett seriöst test. Lite mer tryck och fylligare ljud på nästa låt & klipp tack.

Sen ska du ju egentligen inte köra det analoga klippet genom din DAW för då blir det ju ostkaka på chokladkaka.

Som sagt, ge mig nåt som du tycker är ett bra exempel så kör jag detta.

Om jag vill ta reda på hur mycket mitt billiga ljudkort och billiga mixer färgar ljudet, hur skall jag göra då enligt dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilket diss-kalas! 😛

Är vi här för att diskutera Cubase vs. övriga DAWs eller liknande eller för att fälla krokben och sedan ställa oss i höh-höh-klunga?

Det finns många intressanta, väl utförda, A/B-jämförelser mellan olika DAWs. Vad gäller summering ger alla DAWs samma resultat (givet att man avaktiverar annat lull-lull och att bitdjupet är detsamma). Hade tonen i den här tråden varit trevligare hade jag med nöje slängt in några länkar med läsvärdheter.

Ni som tror att magin bakom digital summering förfinats under de senaste decennierna och att varje tillverkare har sin egen magikerstab med egenutvecklade spells. Upp till bevis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilket diss-kalas! 😛

Är vi här för att diskutera Cubase vs. övriga DAWs eller liknande eller för att fälla krokben och sedan ställa oss i höh-höh-klunga?

Det finns många intressanta, väl utförda, A/B-jämförelser mellan olika DAWs. Vad gäller summering ger alla DAWs samma resultat (givet att man avaktiverar annat lull-lull och att bitdjupet är detsamma). Hade tonen i den här tråden varit trevligare hade jag med nöje slängt in några länkar med läsvärdheter.

Ni som tror att magin bakom digital summering förfinats under de senaste decennierna och att varje tillverkare har sin egen magikerstab med egenutvecklade spells. Upp till bevis!

+1 , Men Pan law kan dock skilja dem åt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som tror att magin bakom digital summering förfinats under de senaste decennierna och att varje tillverkare har sin egen magikerstab med egenutvecklade spells. Upp till bevis!

Menar du på allvar att digitala hård & mjukvarumixers ljudkvalitet inte har förbättrats de senaste 20 åren? Kommer själv ihåg vilken hög latency och dålig dynamik det var på Yamahas dmp mixers och att tidiga Cubase m.m. inte lät något vidare jämfört med analoga mixers.

Och nej alla tillverkare har inte egen magikerstab men Harrison verkar ju faktiskt ha gjort ett seriöst försök att korrigera vad de tycker är fel med befintliga system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du på allvar att digitala hård & mjukvarumixers ljudkvalitet inte har förbättrats de senaste 20 åren?

Vilket konstigt påstående. Har svårt att tro att jag sagt eller skrivit något liknande.

Eller någon annan för den delen.

Varför inte ge dig in i den egentliga diskussionen istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket konstigt påstående. Har svårt att tro att jag sagt eller skrivit något liknande.

Du skrev ju faktiskt "Ni som tror att magin bakom digital summering förfinats under de senaste decennierma" och att alla DAWs summering låter likadant, vilket inte stämmer.

Redigerat av James Blansing
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev ju faktiskt "Ni som tror att magin bakom digital summering förfinats under de senaste decennierma" och att alla DAWs summering låter likadant, vilket inte stämmer.

Jag tror James B Lansing skulle vända sig i sin grav om han visste att hans namn användes till att bedriva en så oseriös och fördummande argumentation.

Återkom när du har belägg för de mer konkreta delarna i den Svalandermysticistiska linje du driver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror James B Lansing skulle vända sig i sin grav om han visste att hans namn användes till att bedriva en så oseriös och fördummande argumentation.

Nu är det iofs du som kommit med några tvärsäkra uttalanden som inte håller du verkar helt missa hur en datorprocessor fungerar och vad som händer när den belastas av tunga beräkningar.

" There's a lot more going on in a full mix than just simple addition and subtraction. I reckon I could get a simple Tools faders up/pan mix to cancel using Garageband. Or Reaper. Or practically any other DAW. That doesn't mean that they're all sonically as good as one another, once the eqs and processing maths start piling up.

In much the same way, I reckon I could probably get a simple faders up/pan mix on a Neve VR to cancel on an SSL E. But they'd sound completely different once you started smashing the mix busses. And it'd go completely out of the window once a few eqs and compressors were in. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag tror James B Lansing skulle vända sig i sin grav om han visste att hans namn användes till att bedriva en så oseriös och fördummande argumentation.

Återkom när du har belägg för de mer konkreta delarna i den Svalandermysticistiska linje du driver.

Blanskatten? :rolleyes:

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det iofs du som kommit med några tvärsäkra uttalanden som inte håller du verkar helt missa hur en datorprocessor fungerar och vad som händer när den belastas av tunga beräkningar.

" There's a lot more going on in a full mix than just simple addition and subtraction. I reckon I could get a simple Tools faders up/pan mix to cancel using Garageband. Or Reaper. Or practically any other DAW. That doesn't mean that they're all sonically as good as one another, once the eqs and processing maths start piling up.

In much the same way, I reckon I could probably get a simple faders up/pan mix on a Neve VR to cancel on an SSL E. But they'd sound completely different once you started smashing the mix busses. And it'd go completely out of the window once a few eqs and compressors were in. "

Citat från inlägg på ett annat forum! Jag skrev be-lägg, inte in-lägg.

Får man fråga vad du googlade på? Jag har rätt och dom har fel" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nu är det iofs du som kommit med några tvärsäkra uttalanden som inte håller du verkar helt missa hur en datorprocessor fungerar och vad som händer när den belastas av tunga beräkningar.

" There's a lot more going on in a full mix than just simple addition and subtraction. I reckon I could get a simple Tools faders up/pan mix to cancel using Garageband. Or Reaper. Or practically any other DAW. That doesn't mean that they're all sonically as good as one another, once the eqs and processing maths start piling up.

In much the same way, I reckon I could probably get a simple faders up/pan mix on a Neve VR to cancel on an SSL E. But they'd sound completely different once you started smashing the mix busses. And it'd go completely out of the window once a few eqs and compressors were in. "

Vem citerar du?

Jämförelsen med analoga prylar är inte korrekt i fallet av summering i en DAW.

Nej, jag tror jag fått tillräckligt med förolämpningar av herrar James och Hägglund idag.

Jag inte lärt mig nåt nytt av er båda annat än att ni inte är trevliga och inte har bevisat nåt annat än att ni förstår er på att snacka strunt.

Bevisbördan ligger hos er.

EDIT: Du citerade ett annat forum med folk med samma åsikter och gissningar som du. Proffsigt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Nej, jag tror jag fått tillräckligt med förolämpningar av herrar James och Hägglund idag.

Jag inte lärt mig nåt nytt av er båda annat än att ni inte är trevliga och inte har bevisat nåt annat än att ni förstår er på att snacka strunt.

Först lägger du upp ett test...

Sen säger du att det låter skit för att du inte kan mixa och du sa att du brukar leja bort sånt till folk som kan...

I slutfasen klandrar du oss för att förolämpa dig då ditt test ifrågasätts eftersom det inte låter bra...

Hur tänkte du innan du la upp ditt dåligt mixade test? Var det ett sätt för dig att få igång höhö-klungan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänkte du innan du la upp ditt dåligt mixade test? Var det ett sätt för dig att få igång höhö-klungan?

Höh-höh-klungan är mitt uttryck, mitt perspektiv. Att du försöker slänga det på DrLoop får dig att se dummare ut än jag tror att du är.

Det gör det också svårt att hålla diskussionen till ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Höh-höh-klungan är mitt uttryck, mitt perspektiv. Att du försöker slänga det på DrLoop får dig att se dummare ut än jag tror att du är.

Det gör det också svårt att hålla diskussionen till ämnet.

Ja höh-höh klungan var ditt uttryck. Det kan ingen ta ifrån dig. Men jag tyckte ändå det kändes relevant att fråga doktorn om tanken bakom testet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande måndagsaftonsunderhållning! 😄

Vad gäller cubase så är jag övertygad (tills motsatsen är bevisad) om att den största anledningen till att det är mobbat är att när det begav sig, och alla gamla analogskolade studiorävar skulle ge sig in i digitalvärlden så provade de cubase och blev förvirrade över menyer, nya termer och ovant arbetsflöde.

När de å andra sidan testade pro tools så var det programmet som bäst efterliknade deras "analoga" arbetssätt och därför valde de detta och började denna sk. "mobbning" av cubase som vi hör än idag.

Nu bör det tilläggas att jag skriver låtar i Live och jobbar i Pro Tools i produktion... Cubase passade inte mig helt enkelt, men jag har jobbat med det i några produktioner och ser inget fel i det förutom att jag ogillar arbetssättet 😄

EDIT --> Ta en titt på hur de olika programmen såg ut och hur man arbetade i dem för ca: 8-12 år sedan, och jämför det sedan med en analog mixer och bandspelare.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...