Jump to content
Annons

Är jobbiga ljud farliga?


m w

Recommended Posts

Hej! Jag håller på med en del elektroniska ljud/musik (bland annat) och märker ofta att jag blir trött i öronen. Det kan gälla pulsvåg/klickljud, högfrekventa ljud (8k och upp), brus (skurna vid 4k, 8k, t.ex.) med mera, oftast söndermanglade på olika sätt så det klickar och skrapar. Brukar inte köra på så hög volym, det blir jobbigt nog ändå.

Har spelat trummor och elgitarr i metalband förut (med öronproppar) och inte kännt av så här mycket, men visst blev man lite trött då med. Fast då tog det flera timmar och betydligt starkare volym. Har väl med frekvensområden att göra.

Jag har inga pip i öronen eller så även om det låter när jag sväljer och slår slår lock för öronen ("slår" är egentligen fel ord, det går gradvis utan att det hörs men om jag tryckutjämnar så hör jag helt plötsligt en massa nya ljud... vaxpropp? Egentligen en annan tråd, men så går det om man är lite rörig i skallen...).

Alltså: Är vissa ljud skadligare för öronen än andra (eller bara jobbigare) och är öronen känsligare vid vissa frekvenser? Och innebär "trötta" öron att man tagit skada?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljud man gillar rent subjektivt är en sak. Det finns ju däremot forskning på ljud/musik som kan ha negativ inverkan

på vissa kroppsfunktioner oavsettt om man gillar dem eller ej:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20013543

Den här uppfattningen har man ju hört förr t.ex:

"...The most benefit on health is visible in classic music, meditation music whereas heavy metal music or technosounds are even ineffective or dangerous and will lead to stress and/or life threatening arrhythmias..."

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

"...The most benefit on health is visible in classic music, meditation music whereas heavy metal music or technosounds are even ineffective or dangerous and will lead to stress and/or life threatening arrhythmias..."

Säkert! Om man känner sig låg, kanske hårdrock funkar bättre för att bli på bättre humör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså: Är vissa ljud skadligare för öronen än andra (eller bara jobbigare) och är öronen känsligare vid vissa frekvenser? Och innebär "trötta" öron att man tagit skada?

Ja.

Ja.

Nej. Det betyder att du ska sluta jobba och gå hem, sätta dig i soffan och ha det tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vila öronen om du känner dig trött. Absolut. Gå inte över gränsen.

Den där teorin om att ljud man gillar skulle vara ofarligt anser jag vara oerhört osäker...oerhört...

Kombinationen stress, trötthet och starkt ljud (oavsett om man "gillar" ljudet eller ej) är farlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det har väl lite med volymen att göra, sitter jag på hög volym så

blir det tinnitus-ljud flera dar efter. Ingen hit.

Fast jag lyssnar inte på så hög volym, och hör aldrig tinnituspip (utom de som kommer från datorn då 😉)

Iofs kanske en sinuston vid 10000hz lätt kan bli starkare än vad örat är vant vid vid de frekvenserna?

Edit: lite slarv

Redigerat av m w
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.

Ja.

Nej. Det betyder att du ska sluta jobba och gå hem, sätta dig i soffan och ha det tyst.

Ja, det borde jag nog göra oftare. Ha tyst alltså. Skriva noter funkar ju...

Men med att öronen är känsligare vid vissa frekvenser, innebär det att det är dumt att hålla och rota där? T.ex. pulsvåg och fyrkant har ju rätt mycket övertoner, kanske kan bli lite för packat där. Detsamma gäller ju med brus och klickljud.

Vila öronen om du känner dig trött. Absolut. Gå inte över gränsen.

Den där teorin om att ljud man gillar skulle vara ofarligt anser jag vara oerhört osäker...oerhört...

Kombinationen stress, trötthet och starkt ljud (oavsett om man "gillar" ljudet eller ej) är farlig.

Som sagt, det borde jag bli bättre på. Och det där med musik kontra ljud tror jag inte riktigt på. Folk kan ju påstå att klassisk musik är mer meditativt men den är ju också desto ryckigare. Vill man höra det svaga får man dra på rätt mycket...

Menar du trötthet som i att man sovit lite eller trötthet i öronen? Och varför påverkar trötthet hur lätt öronen tar skada?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...