Jump to content
Annons

bas / mellan eller diskant, vilken är mest skadlig?


dagsljus

Recommended Posts

Annons

Det är buller (alltså bas) som örat är sämst skyddat mot, om jag inte kommer ihåg fel - men allt ljud är skadligt vid för höga nivåer. Om man lyssnar på normala nivåer, så är det däremot ingen fara.

Till skillnad mot vad myten säger, så är hög volym precis lika skadligt vare sig det handlar om musik som man gillar eller buller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är buller (alltså bas) som örat är sämst skyddat mot, om jag inte kommer ihåg fel - men allt ljud är skadligt vid för höga nivåer. Om man lyssnar på normala nivåer, så är det däremot ingen fara.

Jag har fått för mig att det är de frekvenser som örat ”hör bäst” (enl. phon-kurvan) som även är mest skadliga. Det första jag hittar när jag söker verkar bekräfta detta mer eller mindre:

http://books.google.se/books?id=k1tXPl2hC-...;q=&f=false

om jag inte missuppfattar…

Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad mot vad myten säger, så är hög volym precis lika skadligt vare sig det handlar om musik som man gillar eller buller.

Vet vi att det är en myt?

“…researchers seem divided over the difference in risk posed by music vs. noise.”

http://mixonline.com/basics/education/audi...ing_down_noise/

http://www.livescience.com/animals/060126_...m_deafness.html

”Kan musiker skilja sig från icke-musiker med avseende på förmåga att motstå hög akustisk belastning? Vissa fynd kan antyda sådana skillnader. Perrot et al. (1999) studerade 16 unga musiker (yrkesmusiker eller musikstudenter med mer än 20 års musikaktivitet) med 16 ålders- och könsmatchade personer utan speciell musikerfarenhet som kontrollgrupp. Undersökningen avsåg s.k. kontralateral suppression av otoakustiska emissioner, OAE. OAE-aktiviteten registreras först på normalt sätt i ena örat och därefter under samtidig presentation i andra örat av ett brus. Detta brus ger upphov till aktivitet i utåtledande nervtrådar i hörselnerven som reducerar OAE-svaret. Resultaten visade att i musikergruppen var denna reduktion signifikant större än i kontrollgruppen. Författarna drar slutsatsen att detta fynd kan innebära att musikerna bl.a. kan ha större motståndskraft mot uttröttning av hörseln vid långvarig ljudexponering. Hypotesen hos forskargruppen (Collet, personlig kommunikation) är att fyndet kan bero på musikernas aktiva lyssnande och/eller den ljudträning som det omfattandet musicerandet innebär – se följande avsnitt.”

http://www.av.se/dokument/Teman/buller/musikerrapport_3.pdf

Jag tror kanske det är för tidigt att säga om så är fallet och även om det skulle visa sig att vissa kan tåla högre ljudtryck utan att ta skada jämfört andra så kommer nog den officiella rekommendationen att vara den samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som fanken! Jag har läst andra undersökningar som har kommit fram till att det bara är ljudtrycket som har betydelse och att det kvittar om det är musik eller inte...

Det lär väl ta sin tid innan de kan säga något helt säkert eftersom det finns olika resultat - men under tiden är det nog säkrast att utgå från att "myten" inte stämmer, så att man inte utsätter sig för onödigt höga ljudnivåer även om det handlar om musik... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

oj.. få fan hoppas det i så fall.. jag menar att man liksom tränar upp örat som en muskel och håller man den i trim så är den mer motståndskraftig..

motsatsen skulle vara hemsk.. att desto mer man jobbade med musik och ju mer påfrestning örat fick ta.. desto mer problem får man och örat slits liksom ut.. faaan va drygt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Zazzio (oregistrerad)
Var ligger de mest skadliga frekvenserna.. basen ? diskanten ?

I min kliniiska verksamhet har jag sett att alla ljud skadar,oavsett frekvens - dock kan man se att diskantljud troligtvis skadar med och sanbbare än mörkare ljud. Klart är i alla händelser att ljud skadar oavsett frekvens. En bastuba skadar örats basceller medan slagverkare får snabbare skador i diskanten - det finns det upprepade bevis på och det syns ofta på hörseltestets kurva vilken typ av musiker som man har undersökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Det lär väl ta sin tid innan de kan säga något helt säkert eftersom det finns olika resultat - men under tiden är det nog säkrast att utgå från att "myten" inte stämmer, så att man inte utsätter sig för onödigt höga ljudnivåer även om det handlar om musik... 😕

rent spåneri från min sida: kan det vara så att vissa "hörselskador" inte sitter i själva örat utan i hjärnans ljudcentrum?

annan tanke: kan tänka mig att iom att man ofta upplever mellanregister å diskant som direkt obehagligt vid höga volymer så skyddar man sig snabbare jämfört med bas å muller som man kanske inte finner lika skärande obehagligt - å därför utsätter sig längre tid för

alltså kanske behöver man tänka mer på att se upp med basljud eftersom man kanske tar skada utan att fatta det...

ja lite free baseande här....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det fungerar så här.

Det finns muskler i örat som "stänger till" när det blir för hög volym. Den här reflexen aktiveras av plötsliga starka ljudvågor men den hinner inte alltid med. Om ljudet har för hög frekvens så hinner inte reflexen agera och det blir då farligt för örat. Överlag så handlar det mest om volym. Ju högre volym man arbetar i ju kortare tid kan man vistas i den miljön.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
C20 (oregistrerad)
Var ligger de mest skadliga frekvenserna.. basen ? diskanten ?

Intressant tråd här också

Övre mellanregistret och undre diskanten är helt klart det värsta (området 2-14 kHz).

Jag har aldrig drabbats av TTS (där man märker att hörseln är lite nersatt efteråt) mer än några få gånger i mitt liv och då normalt inte långvarigt utan bara några minuter. Det värsta tillfället (det har bara hänt en gång) var nog för 6-7 år sen när jag samplade ett bromsande godståg - det gnisslde upp till ca 115 dB SPL med starkaste delen i 5-10 kHz området (anledningen till att jag inte höll för öronen då var att jag höll i grejerna och inte vill sumpa inspelningen - men det hade varit värt det ändå i det fallet, speciellt eftersom

jag senare förlorade den inspelningen i en hårddisk-krasch).

Tåget höll låg fart och inbromsningen tog väl bara 10 sekunder, men det räckte för att få nersatt hörsel typ 1 timme efteråt. Ett annat exempel var när jag filmade ett vägarbete där dom sågade asfalt och då var det så man var på väg att få TTS 20-30 m bort - då tog jag på mig öronproppar och ställde mig 5-10 m från och filmade (sen hade man preampen på max-gain och VU-metern peakade ändå på -10 dB - fick dra upp inspelningsvolymen en aning på linjeingången på ljudinspelaren också, som nästan alltid brukar stå i botten vid högre nivåer). RMS nivån över 1 sek (anges som "slow" på dB-mätare) var bara strax under 90 dB som mest på det avstånd jag stod och filmade på och starkaste delen i 2-8 kHz området.

Jag brukar känna när man utsätts för för hög nivå, ljudet liksom "distar" lite (låter nästan som övervolym på en inspelning - fast lite mer "ringande", "tinnutus-aktigt")

- om nivån då ökar ytterligare, eller om jag inte inom kort (några sekunder) håller för öronen eller t ex går bort en bit från ljudkällan så nivån sänks så sätts hörseln ner tillfälligt (det är något man verkligen vill undvika, då det sliter hårt på hörseln om det sker upprepade gånger).

Däremot bas kan man dra på hur mycket som helst nästan känns det som (självklart finns ju en gräns för när trumhinnorna spricker eller när innerörat "skakar sönder" av vibrationerna och lufttrycket - men det är nivåer som inte går att uppnå i normala miljöer om man typ inte står nära en stor explosion, rymdfärja som startar eller liknande.)

T ex bara åka bil ligger ofta på runt 100 dB SPL, mullret från däcken som leds upp och luft-turbulens runt fordonet om man åker i hög fart (det har starkaste delen i 8-150 Hz området för det mesta). Jag och en polare har även många gånger lekt med högtalare och bas-toner. Mitt rekord var när jag utnyttjade en rumsresonans och fick upp ca 126 dB vid 130 Hz (kan diffat ett par dB upp eller ner - hade inte helt kalibrerade grejer), och det körde man i kanske 30 sek för att mäta var man hade starkaste punkten och så.

Och man märkte kanske precis när man stängde av att ljud från omgivningen suset från datorn lät lite tystare, men sen var det helt normalt på några sekunder. Sen har man ju kört 40-50 Hz 120 dB ett antal ggr i upp till några minuter i sträck - det märks ingenting efteråt (dock kan det bli lustig effekt om man t ex snackar med nån samtidigt som man spelar upp tonen, man upplever det som att rösten "vibrerar" - den effekten brukar bli som störst i 20-40 Hz området).

Jag kollade på en SPL-tävling för bilar förut där dom körde bastoner (oftast 30-60 Hz) och då satt folk i bilarna vid 135-140 dB SPL - dock är ju kanske inte snittpersonen så rädd om sin hörsel, men det var inte nån som sa att som hade nersatt hösel eller att det "ringer i öronen" efteråt.

Tror det hänger samma med att folk får hörselskador av musik som innehåller mycket bas - grejen är det att musik innehåller en hel del ljud på högre frekvenser också, även om basen utgör starkaste delen. Där kan t o m basen vara en fara eftersom den "lurar" örat att nivån är lägre än den egentligen är på "överliggande" ljud på högre frekvenser

- när man får "skönt tryck" i ljudet så upplevs inte mellanregistret och diskanten lika "skärande" (därav uppfattningen att basen skadar hörseln). Många källor innehåller dock nästan bara bas - t ex inifrån ett flygplan som startar har man lätt samma volym som en högljudd rock-konsert (110-120 dB).

På musik är det svårt att få "skönt tryck" i ljudet och få det att låta naturligt - utan att det blir hörselskadligt pga för högt mellanregister och diskant. Musiken låter inte naturlig om man sänker mellanregistret typ 40 dB.

Redigerat av C20
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Lemanic (oregistrerad)

Jag klarar inte av kullar eller hängmattor. Blir huvudvärk med en gång. Måste vara jämnt. Väljer då Koss Porta Pro framför alla andra hörlurar, som antingen har för dålig diskant eller för dålig bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det inte så att det mest skadliga ljudet är det vi gillar mest och utsätter oss själva för under långa tider, utan att tänka på det.. Att t.ex. mixa en fett lyckad inspelning i pass upp till 8-10 timmar och bara fetta på lite med jämna mellanrum? Vid obehagliga ljud vill man ju hålla för öronen eller dra därifrån 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...