Jump to content
Annons

Får min SSD INTEL X25-M 160Gb imorgon.


SoloNo1

Recommended Posts

Hoppas någon är villig att komma med lite förslag då jag valt att göra en ominstallation av Windows 7 x64 samt Cubase 5 och allt därtill.

Jag har tänkt att installera OS samt program på min SSD naturligtvis, det enda jag är lite fundersam på är att en SSD (MLC) har en garantitid på 5år vad jag förstått med alla omskrivningar i kluster osv.

Tror ni det är en bra idé att köra sina projekt på denna disk? Tänker mer på ifall man gör massa tagningar med gitarrer tex så kommer detta att slita mer på min SSD.

Kommer installera imorgon kväll.

Kom gärna med lite erfarenheter och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skulle gissa att ett operativ ”sliter” mer på en disk då det hela tiden skrivs/skrivs över en massa småfiler på denna.

Ok, det är nog så, det är ju ganska många filer som windows behandlar varje dag jämfört med några inspelningar, låter ju vettigt, annars är det ju bara börja spela snor tajt!

Vad jag har förstått så är Win7 ganska bra optimerat för en SSD, man ska tydligen stänga av Windows egna tjänst defragmentering då detta ej är bra för en SSD, Intel har tydligen en egen defragmentering som är skonsammare för disken.

Är det någon dessutom som vet något om TRIM för SSD? det ska tydligen också göra att skrivningarna går snabbare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast naturlagarna är ju dom samma!.. Jag skulle nog valt att ha operativsystem och programinstallationer på en hederlig snurrande hårdisk (Läs prisvärt lagringsutrymme) och använt SSD för streaming (kanaler) samt samplingar.

I övrigt, för optimering av SSD kolla denna länk http://www.google.se/search?sourceid=chrom...ptimize+for+ssd

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Om du tycker lagringsutrymmet på SSDn räcker för audioprojekten tycker jag också du ska ha dom där. Vill du ha mer fart på system-och programinstallationerna kan du ju köra 2 sata-diskar i raid-0

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var detta jag tänkte lite på, men tror ni inte det går att köra både OS samt streamning och pluggarna på denna disk? Det är nämligen så att mina andra två diskar är nästan fulla, 2TB och vill därför inte lägga något OS på dessa.

Har dessutom bara plats för 3st hårddiskar i min burk.

Vad kan ett normalt stort projekt ta i Cubase? tror ni det kommer sluka upp 160gb på nolltid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var detta jag tänkte lite på, men tror ni inte det går att köra både OS samt streamning och pluggarna på denna disk?

Jo men du får nog ändå fixa plats på dina andra diskar så att du kan föra över en del färdiga projekt till dom så småningom och för att få plats med större samplingsbibliotek , eller så kan du kanske spara ned äldre på SD kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande berätta lite sen hur mycket snabbare allt blev.

Trim ska man köra så mycket har jag förstått, tror det gör så att den inte går långsammare och långsammare. Obs diskens firmware måste stödja trim, borde göra det nu, kolla.

Jag skulle ha operativ och samplingar och flytta över stora project till SSD:en.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag har tänkt att installera OS samt program på min SSD naturligtvis, det enda jag är lite fundersam på är att en SSD (MLC) har en garantitid på 5år vad jag förstått med alla omskrivningar i kluster osv.

Om fem år har du nog i vilket fall en ny disk 🙁

Nej men jag tror inte du behöver oroa dig det minsta för att projekten sliter på disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)

Jag tror inte raid-0 av SSD-diskar blir så myckaet snabbare eftersom SSD-diskar inte cachelagrar nåt utan skriver direkt i minnet. Jag tror inte heller en SSD-disk "slits" av mycket skrivande eftersom den inte har några mekaniskt rörliga delar.

Den som vet kan antingen bekräfta eller dementera det jag sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas någon är villig att komma med lite förslag då jag valt att göra en ominstallation av Windows 7 x64 samt Cubase 5 och allt därtill.

Jag har tänkt att installera OS samt program på min SSD naturligtvis, det enda jag är lite fundersam på är att en SSD (MLC) har en garantitid på 5år vad jag förstått med alla omskrivningar i kluster osv.

Tror ni det är en bra idé att köra sina projekt på denna disk? Tänker mer på ifall man gör massa tagningar med gitarrer tex så kommer detta att slita mer på min SSD.

Kommer installera imorgon kväll.

Kom gärna med lite erfarenheter och tips!

Låter snålt med 160 GB till system och projekt. Jobbar du i 24 bitar med mycket audio är det slut rätt snart.

Och varför 64-bitars?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Låter snålt med 160 GB till system och projekt. Jobbar du i 24 bitar med mycket audio är det slut rätt snart.

Och varför 64-bitars?

Jag tror man ska vänta nåt år tills SSD-diskarna har större lagringsutrymme till lägre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man ska vänta nåt år tills SSD-diskarna har större lagringsutrymme till lägre pris.

Du kan väll köra operativ system, daw och det aktuella projektet på din SSD disk. Sen när du är klar med en inspelning så flyttar du det aktuella projektet det till en lagringsdisk??

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter snålt med 160 GB till system och projekt. Jobbar du i 24 bitar med mycket audio är det slut rätt snart.

Och varför 64-bitars?

Just nu har jag 98Gb ledigt på SSD disken, då har jag installerat dom flesta instrument pluggar samt plugins och massa andra nödvändiga program, x64 bitars vill jag köra eftersom jag har 6gb ram minnen som ligger på 1600mhz, kör ju Omnisphere, Superior 2.0 och Trillian mfl, därav vill jag gärna utnyttja minnena!

Jag kommer nog köra projekten och sedan köra över dessa som crillemannen säger!

Jag vill bara säga att detta var nog mitt bästa köp jag gjort på väldigt länge, det är ju precis så här en dator ska fungera!

Om ni har ett projekt som kan testa SSD disken så säg till, är beredd och ge det ett försök för att se hur mycket det står pall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte raid-0 av SSD-diskar blir så myckaet snabbare eftersom SSD-diskar inte cachelagrar nåt utan skriver direkt i minnet. Jag tror inte heller en SSD-disk "slits" av mycket skrivande eftersom den inte har några mekaniskt rörliga delar.

Den som vet kan antingen bekräfta eller dementera det jag sagt.

Det har du rätt i, det man saknar är väl trim funktionen som inte stödjs i Raid 0, som jag förstått det, så är det väl att föredra dom större singel SSD diskarna med trim. Större = Snabbare när det gäller SSD 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...