Jump to content
Annons

Alternativ till SM 57


Thulesius

Recommended Posts

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Beyer M201 som sagt - virvel, stärkare

Beyer M160 - stärkare

Sennheiser MD409 - stärkare, virvel

Sennheiser MD21 - stärkare, virvel under eller sida

Bang Olufsen M3 - stärkare

421 - Pukor också... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

M160 har jag inte testat. Är den hållbar?

M3 går väl knappast att få tag på nu för tiden.

Det går BO-mickar på musikmarknaden och vend ibland.

Menar du om M160 klarar hårt turnerande? Det vet jag inte. Har bara använt dem i studio. Men korgen och kroppen påminner ju om handhållna dynamiska (typ SM58) och de klarar sig mot oavsiktliga träffar av trumpinnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går BO-mickar på musikmarknaden och vend ibland.

Menar du om M160 klarar hårt turnerande? Det vet jag inte. Har bara använt dem i studio. Men korgen och kroppen påminner ju om handhållna dynamiska (typ SM58) och de klarar sig mot oavsiktliga träffar av trumpinnar.

Nej tänkte mer på trumslag o dyl

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser MD421 är en schysst mick, inget snack om saken. En allround närmick, precis som SM57. Men den kostar relativt mycket.

Du får två Beyer M201 på Thomann för priset av en MD421.

Dessutom är de krångligare att få in mellan pukor, stativ och cymbaler.

Är det främst trumset du kommer använda mickarna på rekommenderar jag både M201 och även Sennheiser e904 före MD421. Just för prisets skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

klauskalas (oregistrerad)
Jag är så trött på "57:a ljudet" om ni förstår vad jag menar.

M160 har jag inte testat. Är den hållbar?

M3 går väl knappast att få tag på nu för tiden.

till gitarrstärkare är m160 riktigt bra, den återger ju stärkarens naturliga ljud, men det beror ju på vad det är till för musik. Tveksamt om den håller till virvel, i alla fall inte om du är ute efter att närmicka.

Link to comment
Dela på andra sajter

till gitarrstärkare är m160 riktigt bra, den återger ju stärkarens naturliga ljud, men det beror ju på vad det är till för musik. Tveksamt om den håller till virvel, i alla fall inte om du är ute efter att närmicka.

Ja, man kan säkert sakna botten om kör enbart M160 till virvel. Men som komplement funkar den säkert utmärkt.

Jag har även hört den som överhäng. Där låter den förvånansvärt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
CM2 / CM3

Annars så har JAM en SM57 kopia som låter Jävligt bra tycker jag, billigare dessutom.

Vilken menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
CM2 / CM3

Annars så har JAM en SM57 kopia som låter Jävligt bra tycker jag, billigare dessutom.

Tycker du Shure SM57 är så pass dyr så man bör köpa Jams kopia?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man kan säkert sakna botten om kör enbart M160 till virvel. Men som komplement funkar den säkert utmärkt.

Jag har även hört den som överhäng. Där låter den förvånansvärt bra!

Tycker i regel att Beyers mickar låter bra typ överallt.

Är ljudtekniker i en kyrka med 16 st 201:or. Körde 201 överallt på trumsetet en gång och det blev överaskande bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheizer e905, är i grund och botten en sm57 fast utvecklad.

Han som gjorde Shure sm57/58 har även gjort Sennheiser E 900- serien!

Jag tycker han lyckades betydligt bättre här!

kan varmt rekommendera dem!

e902 låter riktigt bra på kagge, lika så e904 på pukor!

Små och lätta att placera.

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Sennheizer e905, är i grund och botten en sm57 fast utvecklad.

Han som gjorde Shure sm57/58 har även gjort Sennheiser E 900- serien!

Jag tycker han lyckades betydligt bättre här!

kan varmt rekommendera dem!

e902 låter riktigt bra på kagge, lika så e904 på pukor!

Små och lätta att placera.

Sennheiser har en bra line överlag. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser E906 har jag en av. Tycker den är bättre än SM57, många säger likadant. Är det samma konstruktör som till SM57 säger det väl en del.

Men vi testade en billigare, E90? till gitarr den tyckte vi var sämre än sm57 på gitarr. E906 är så kanon på gitarr, man hänger den i sladden utan stativ. Lite brigthare och bättre på virvel med. Jag mickade min akustiska gitarr med E906 med. Den är helt enkelt nö-grym. SM57orna får vila på hyllan när jag spelar in elgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser MD421 är en schysst mick, inget snack om saken. En allround närmick, precis som SM57. Men den kostar relativt mycket.

Du får två Beyer M201 på Thomann för priset av en MD421.

Dessutom är de krångligare att få in mellan pukor, stativ och cymbaler.

Är det främst trumset du kommer använda mickarna på rekommenderar jag både M201 och även Sennheiser e904 före MD421. Just för prisets skull.

Jag skulle aldrig byta...inte en chans! Du har ett skönt klonkigt, rejält ljud i 421:orna där du även kan shifta lite på mickens egna upptagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag skulle aldrig byta...inte en chans! Du har ett skönt klonkigt, rejält ljud i 421:orna där du även kan shifta lite på mickens egna upptagning.

Ja och 421:an är mer mångsidig och funkar till det mesta. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig byta...inte en chans! Du har ett skönt klonkigt, rejält ljud i 421:orna där du även kan shifta lite på mickens egna upptagning.

421 har väl bara en upptagningskaraktär och det är njure. Det enda man kan göra är att rulla av basen lite

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
421 har väl bara en upptagningskaraktär och det är njure. Det enda man kan göra är att rulla av basen lite

Det var nog det han menade... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver SM57 och MD421 fins det en massa mångsidiga mikrofoner. Det är bara att gå ut och upptäcka dem.

En av mina första mikrofonerfarenheter var en dynamisk Audio-Technica sångmikrofon. Ganska lik en Shure SM58 till utseendet. Det här var i slutet av 80-talet, innan kinamickrevolutionen. Det jag hade att jämföra med var just en SM58 och en SM57.

Jag testade den på allt möjligt och föredrog den framför Shures modeller på just gitarrförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...