Jump to content
Annons

Låt oss skapa forumets längsta låt


Dingbats

Recommended Posts

Ålrajt! Ni har väl hört det snackas om i längsta. Det var iaf Killis och jag som kom på idén om att vi längstastammisar spelar in en gemensam låt. Man får vara med på så många hörn man vill på villkor att man känner sig som en stammis i längsta.

Tanken är att vi kommer överens om ett tempo, taktart och ungefärlig låtlängd, så att vi alla ligger på samma våglängd kring de stora dragen. Sen börjar nån spela in ett instrument, bouncar som en stereowav 24 bitar 44,1 kHz, och skickar vidare till nästa person. Den lägger på ett nytt spår, bouncar ut det tillsammans med det förra och skickar till nästa, och så vidare. Mixen blir alltså vartefter man håller på. Man får ha lite respekt för de andras idéer och samsas, prioritera att låten blir bra framför att man själv ska höras så mycket som möjligt.

Vilka är på? Jag, Killis, slej och Memphan har jag hört än så länge.

DESSA ÄR PÅ, LISTAN FYLLS PÅ VARTEFTER:

Dingis, dvs jag

Killis

slej

Memphis

Fidden

Sadam

Micke

Grahn

Pazo

OCH SÅ HÄR HAR DET SPELATS IN:

Trummor (Pazo)

Piano (Grahn)

Klippte in pianot + elgitarr (Dingis)

Bas (Memphis)

Gitarr (Killis)

Redigerat av Dingbats
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 219
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad folk har bidragit med:

1. Pazo – trummor (hela låten)

2. Grahn – piano (det som är i början, återkommer sedan ett par gånger i låten)

3. Dingbats – gitarr (i slutet, clean gura som går upp och ner)

4. Memphis – bas (hela låten)

5. Overkill – gitarr (refräng, ljusa gitarren i slutet)

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår det här så vi kommer igång: 115 BPM, 4/4, cirka 5 minuter lång. Vanlig struktur á la vers-ref-vers-ref-stick-ref, eventuellt med några outro och intro-aktiga saker om nån kommer på något fint. Jag föreslår också att de som lägger någon ny del gör det väldigt simpelt till en början, alltså bara någon basgrej eller enkelt på gitarr, piano eller valfritt instrument. Alltså så att det fortfarande finns utrymme för andra att lägga till saker (så det inte blir att man lägger varsin del i låten bara utan att hela låten byggs av alla).

115, 4/4, 5 min låter okej. Men jag vet inte om det är nån större poäng att bestämma en struktur i förväg? Det kan väl bli nåt bara? Man behöver ju inte ens lägga så det täcker hela låten om man inte vill.

Eller?

Genre är väl dumt att begränsa sig inom.

Link to comment
Dela på andra sajter

115, 4/4, 5 min låter okej. Men jag vet inte om det är nån större poäng att bestämma en struktur i förväg? Det kan väl bli nåt bara? Man behöver ju inte ens lägga så det täcker hela låten om man inte vill.

Eller?

Genre är väl dumt att begränsa sig inom.

Ja, du har kanske rätt. Vi kan ju se vart det tar vägen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

115, 4/4, 5 min låter okej. Men jag vet inte om det är nån större poäng att bestämma en struktur i förväg? Det kan väl bli nåt bara? Man behöver ju inte ens lägga så det täcker hela låten om man inte vill.

Eller?

Genre är väl dumt att begränsa sig inom.

Är detta verkligen ot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där kan vara första versen. Refrängen kan vara ungefär så här;

För jag är deras fyllechaffis

Vart dom vill, kör jag dom

Jag är deras fyllechaffis

Kör dom hem, och stoppar om

en såndär typisk svensk text som de såg ut i populärmusiken fram till 70-talet och efter det endast i schlager- och dansbandssammanhang 😛

... i avseendet rim och rytmik då, typ att man vänder grammatiken för att det passar versmelodin bättre. Barn brukar skriva texter så också av någon anledning. Tror dessutom yoda växte upp med sådana texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja det e nog dumt att bestämma sig för någon genre när jag tänker efter.

Känns som att vi borde börja med någon form av trum/percussion-rytm för att få takten.. för om någon börjar lägga gitarr till klick och någon sedan ska lägga trumkomp så blir det svårare att få det tajt, än om man gör tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har börjat komma igång lite med vår trumpad nu, kan se om jag kan fixa något i helgen. Men det betyder att jag måste bestämma längd på varje del och strukturen.

Det behöver ju inte vara spelat så att det är supertydligt vilken del som är vilken, du kan ju försöka få till det så att det är lite tvetydigt om det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Kan ju iofs vara en låt med väldigt laidbackiga trummor rent ljudmässigt om man säger, alltså att de nästan kan spela samma grej rätt igenom. Får se om jag kommer på något, har ingen elektronisk kagge(pedal) så får programmera kaggen men spela resten. 🥰

Det ska inte vara så himla smidigt hela tiden 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...