Jump to content
Annons

Låt oss skapa forumets längsta låt


Dingbats

Recommended Posts

Tycker att basen spelar många olika grejer och det är intressant, särskilt bra är grejen vid 1:40, fy f*n vad gott det var! Tyvärr måste basens volym sänkas med 60-70%, som den är nu kan den absolut inte vara. I hörlurarna är det nästan det enda som hörs och i högtalarna är det ännu värre... Men helt ok spelat.

Sedan tycker jag det är charmigt när Dingbats kommer ur tempot vid 3:22.

Experimentellt och bra.

Bra jobbat!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 219
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag som ändå sänkte en del från standardvolymen som e på pluggen. 😄

Vi kan ju göra så att någon på forumet kanske kan slutmixa låten? Så skickar alla sina filer tll dennne? 🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte samla vilka som bidragit och med vad i det här inlägget: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1038120

Du kan väl skriva det här lika gärna??

Funderar på det här med att mixa och mastra hela skiten...

Funderar också på om jag hinner lägga på nåt...

Bongos, cajon och xylofon från slagverkssidan kan jag tänka mig.

Men det är detta med tiden.

Hinner jag paxar jag.

Det gäller ju att komma på nåt också...

😄

Hur ska den säljas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl skriva det här lika gärna??

Eller om Dingis uppdaterar i trådhuvudet där de anmälda e uppradade? 😄

Funderar på det här med att mixa och mastra hela skiten...

Skulle vara kul om vi -när låten e helt klar- lade upp en tråd på forumet efter någon som kunde mixa den? Finns ju massvis me mixare här.

Funderar också på om jag hinner lägga på nåt...

Bongos, cajon och xylofon från slagverkssidan kan jag tänka mig.

Men det är detta med tiden.

Hinner jag paxar jag.

Det gäller ju att komma på nåt också...🙂

Klart du ska vara me debatt! Och skyll inte på tid, me tanke på hur mycket du hänger här. 😄

Hur ska den säljas?

Den kommer Släppas på skiva av Sony BMG. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahaa.. det var en aiff-fil. Det kan inte min pc läsa.

När nån skickade en 24-bitars fil förut så kan jag informera om att Windows Media Player inte kan spela upp sådana, men jag har ju Wavelab Lite o där funkade det.

Aiff gjorde Neosus om till wav, så det gick det med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättelse... nu kunde WMP spela upp den nya!! Måste vara en wav? Hmm... nej då var det nog bara att den förra aiff var i 24 bitar eller nå annat...

Låter mer fulländat nu...

men VAR ska texten komma in egentligen??

😮

Imon ska jag brassa på denna högt i stereon.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nice. Fast det passade inte ihop me basgången, skar sig, så jag skulle kunna ändra basgången, för det var snyggt det du spelade.

Heh, vi lade det bara i första refrängen bara för att pazo tyckte det skar sig i den andra. 😮 Jag hör inte sånt om det inte skär sig jättemycket och eftersom det är jag som spelade och kom på det så skär det sig till att börja med. Ber om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, vi lade det bara i första refrängen bara för att pazo tyckte det skar sig i den andra. 😮 Jag hör inte sånt om det inte skär sig jättemycket och eftersom det är jag som spelade och kom på det så skär det sig till att börja med. Ber om ursäkt.

Finns det en refräng?? 😮😄

På vilket sätt skär det sig?

Ska man vara petig är det väl värre med Dingbatsgitarren vid 3:22 (som nu iofs täcks av den nya gitarren) och basen 2:25-2:40...

Man va fan, jag tycker det är sketabra!!

Lite experimentellt så.

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det en refräng?? 😮😄

Ingen jävla aning. 😄

Nemän tror de pumpande delarna på 4:de delarna e reffen.

På vilket sätt skär det sig?

Det som gitarrkompet spelar passar inte till den skala som basgången går i. Orkar inte analysera teorimässigt just nu, men jag tycker det är jättetydligt?

Ska man vara petig är det väl värre med Dingbatsgitarren vid 3:22 (som nu iofs täcks av den nya gitarren) och basen 2:25-2:40...

Man va fan, jag tycker det är sketabra!!

Lite experimentellt så. 😮

Det e bara att Dingis gitarr inte e helt stämd bara. 😄 Men visst e det sketabra ändå. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vilken skala spelar du i då? Jag spelade i E-dur för det sa grahn att han spelade i.

Ah. Nu förstår jag hur allt hänger ihop.

Dingis pitchade ju ner den, fast det var ju inte till Edur utan, F#dur. Det är därför jag (och debatt) också tycker det låter lite skumt på den delen när Dingis lirar gitarr.

Kompet går alltså i F#dur och går ner till E dur på den sista lugna gitarrdelen, fast där borde vi egentligen ändrat pianot eller Dingis gitarr, om vi ska vara petiga.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Dingis pitchade ju ner den, fast det var ju inte till Edur utan, F#dur. Det är därför jag (och debatt) också tycker det låter lite skumt på den delen när Dingis lirar gitarr.

Jag pitchade pianot till gud vet vad, men det låter iaf bra att spela E-dur och G#-moll ovan på de två ackorden, vilket är precis vad jag gör med min gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för filer nu? Hela grejen är ju sjukt förvirrande.

Håller med och jag ber om ursäkt för mitt värdelösa gehör. 😮 Jag har inga filer, pazo har det vi spelade in, han kan säkert skicka det till Memphis imorgon så lägger han in det och fixar basen så det passar. Det pajar ju lite upplägget med hela grejen iofs. Jag kan kanske spela samma grej fast i rätt skala annars där? Ni får bestämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med och jag ber om ursäkt för mitt värdelösa gehör. 😮 Jag har inga filer, pazo har det vi spelade in, han kan säkert skicka det till Memphis imorgon så lägger han in det och fixar basen så det passar. Det pajar ju lite upplägget med hela grejen iofs. Jag kan kanske spela samma grej fast i rätt skala annars där? Ni får bestämma.

Spela så det låter bra och inte skär sig bara. Ackorden är E och G#m så om det funkar med dem så. Upplägget är väl lite sak samma, bara det funkar och man inte virrar bort sig med massa olika filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela så det låter bra och inte skär sig bara. Ackorden är E och G#m så om det funkar med dem så. Upplägget är väl lite sak samma, bara det funkar och man inte virrar bort sig med massa olika filer.

Det som ligger där i slutet är bara en liten grej ovanpå som bygger på ackorden du spelar (främst är det ett B som ligger och nöter, men går ner till G# kort först och senare kort förbi C# och D#) och det funkar (tror jag). Det som är knas är en grej jag lagt på Memphis bas i vad jag kallar för refrängen (när melodigrejen på koklockan är).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som ligger där i slutet är bara en liten grej ovanpå som bygger på ackorden du spelar (främst är det ett B som ligger och nöter, men går ner till G# kort först och senare kort förbi C# och D#) och det funkar (tror jag). Det som är knas är en grej jag lagt på Memphis bas i vad jag kallar för refrängen (när melodigrejen på koklockan är).

Okej, men i värsta fall är det väl bara att Memphis tar bort de partierna där det skär sig då. Och sänker basen om den nu är för hög. Och lägger på syntdidgeridoo om han vill det eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså tyvärr inte Dingis. Ackorden bli F#moll och Adur.

(rättar mig från F#dur som jag sade innan)

Passar inte alls att lägga E och G#m om jag ska vara ärlig. 🙂

Men vad snackar du om. Nej. Arpeggiot över det ena ackordet är tonerna E och G# (E-dur) och över det andra ackordet tonerna G# och B (G#-moll). Punkt slut så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ni måste prata om olika saker. För jag spelade ackorden som dingis sa förut (innan han sa dom) och det lät bra där i slutet och utifrån det spelade jag det jag spelade.

Ska vi göra som så att Memphis får mina gitarrfiler av pazo imorgon och spelar något fint till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...