Jump to content
Annons

Brus vid gitarrinspelning


fender__

Recommended Posts

Hej...

Har lite problem med mina gitarrinspelningar, det är så att när jag spelar in med min Fender "highway1"(gammal modell) så brusar det nåt så in i, men så fort jag kopplar in Gibson Bfg les paul så låter det inte ens i närheten så mkt! Kan det vara så att fendern inte är balanserad(alltså utgången) och att Gibson är det vilket leder till att det inte hörs lika mkt med Gibson eller är det något annat som gör att det brusar!

Just nu så kopplar jag in från gitarren direkt in i ljudkortet (Emu 0404) när jag startar tex amplitube 2 och lägger på distljud så börjar det brusa och pipa!

Har läst runt lite på forumet och det är ganska vanligt att gitarrer , syntar osv inte har balanserade utgångar och att en DI-box inte gör någon nytta ifall då gitarren inte har balanserade utgångar. Men om man kollar på DI-boxen som jag länkat till står det följande "Converts any unbalanced line-level signal to balanced mic-level output ". Kommer di-boxen då att omvandla hela signalen till balanserat och är det DI-box jag behöver för att slippa dessa brus? Kan det vara så att det är emus 0404 preamp som är värdelösa??

Mvh

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej...

Har lite problem med mina gitarrinspelningar, det är så att när jag spelar in med min Fender "highway1"(gammal modell) så brusar det nåt så in i, men så fort jag kopplar in Gibson Bfg les paul så låter det inte ens i närheten så mkt! Kan det vara så att fendern inte är balanserad(alltså utgången) och att Gibson är det vilket leder till att det inte hörs lika mkt med Gibson eller är det något annat som gör att det brusar!

Just nu så kopplar jag in från gitarren direkt in i ljudkortet (Emu 0404) när jag startar tex amplitube 2 och lägger på distljud så börjar det brusa och pipa!

Har läst runt lite på forumet och det är ganska vanligt att gitarrer , syntar osv inte har balanserade utgångar och att en DI-box inte gör någon nytta ifall då gitarren inte har balanserade utgångar. Men om man kollar på DI-boxen som jag länkat till står det följande "Converts any unbalanced line-level signal to balanced mic-level output ". Kommer di-boxen då att omvandla hela signalen till balanserat och är det DI-box jag behöver för att slippa dessa brus? Kan det vara så att det är emus 0404 preamp som är värdelösa??

Mvh

Du har single coil i din fender och humbucker i din gibson!? Där har du antagligen svaret...

Angående DI-box, Är det Emu 0404 USB du har? den har dedikerad instrument-ingång (dvs "inbyggd DI-box") så då behöver du inget extra.

Är det Emu 0404 PCI du har så har du bara line-ingångar, du behöver således någon form av preamp och DI-box...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har single coil i din fender och humbucker i din gibson!? Där har du antagligen svaret...

Angående DI-box, Är det Emu 0404 USB du har? den har dedikerad instrument-ingång (dvs "inbyggd DI-box") så då behöver du inget extra.

Är det Emu 0404 PCI du har så har du bara line-ingångar, du behöver således någon form av preamp och DI-box...

Ok!

Japp emu 0404 USB är det! Men fan va konstigt för innan gick det att spela in med fendern när jag hade min gamla audiophile usb ljudkort utan några som helst problem. Bara för att de single coil behöver det väl inte betyda att de inte går att spela in med dem, eller?

Tack för hjälpen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok!

Japp emu 0404 USB är det! Men fan va konstigt för innan gick det att spela in med fendern när jag hade min gamla audiophile usb ljudkort utan några som helst problem. Bara för att de single coil behöver det väl inte betyda att de inte går att spela in med dem, eller?

Tack för hjälpen!!

Single coil tar upp störningar utifrån mycket lättare. Om du har en gammal CRT-skärm i stället för en platt skärm, så stäng av skärmen medan du spelar in. Har du lysrör, lågenergilampor, dimmer eller annat i närheten som kan störa, så släck dem. Bäst är förstås alltid att köra jordat, eftersom det tar bort många av riskerna att det kommer in störningar - men single coil är ändå mycket känsligare än humbuckers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Single coil tar upp störningar utifrån mycket lättare. Om du har en gammal CRT-skärm i stället för en platt skärm, så stäng av skärmen medan du spelar in. Har du lysrör, lågenergilampor, dimmer eller annat i närheten som kan störa, så släck dem. Bäst är förstås alltid att köra jordat, eftersom det tar bort många av riskerna att det kommer in störningar - men single coil är ändå mycket känsligare än humbuckers.

När du säger att alltid köra jordat, vad är det som ska köras jordat? Tex Ljudkortets strömadaptern är ju ett ojordat uttag!!? Måste jag då byta kontakten till ett jordat? Killen på MB sa att jordat ska endast vara den signal från gitarren ut till monitorerna (hela den signalen ska då vara jordat).

Kom tänka på en grej till, När jag kopplar in gitarren i ljudkoret med XLR ingång till ljudkortet måste jag då trycka på 48v knappen bara för att det är Xlr kabel in till ljudkortet eller gäller 48v bara för mikrofoner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom tänka på en grej till, När jag kopplar in gitarren i ljudkoret med XLR ingång till ljudkortet måste jag då trycka på 48v knappen bara för att det är Xlr kabel in till ljudkortet eller gäller 48v bara för mikrofoner?

48V är endast för mikrofoner som behöver drivspänning.

Du använder väl en vanlig gitarrsladd tele till tele?

Redigerat av kpinnen
Link to comment
Dela på andra sajter

48V är endast för mikrofoner som behöver drivspänning.

Du använder väl en vanlig gitarrsladd tele till tele?

Använde tele till tele innan men Killen på MB föreslog att jag kör tele till XLR och slå på 48v! (Då denna typ av kabel är balanserad)

Link to comment
Dela på andra sajter

Använde tele till tele innan men Killen på MB föreslog att jag kör tele till XLR och slå på 48v! (Då denna typ av kabel är balanserad)

Va? 😛

Inte första gången Börsen bjuder på pinsam humor:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71354

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72828

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66665

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72155

😄

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Använde tele till tele innan men Killen på MB föreslog att jag kör tele till XLR och slå på 48v! (Då denna typ av kabel är balanserad)

😄 Det är nog ett bra sätt att elda upp gitarrmickarna om du har "tur"...

Undrar vad den säljaren tänkte med egentligen. 😛

Signalen ut från gitarren är obalanserad - och att koppla den till en balanserad ingång gör varken till eller ifrån, så oavsett vilket så finns det ett enda korrekt ställe att ta in gitarren - och det är på en högohmig instrumentingång (som alltid är Tele). Alternativet är en extern DI-box, som i sin tur kopplas in i mikrofoningången, men det behövs normalt inte om man har en riktig instrumentingång (1MOhm eller högre inimpedans).

Link to comment
Dela på andra sajter

Single coil tar upp störningar utifrån mycket lättare. Om du har en gammal CRT-skärm i stället för en platt skärm, så stäng av skärmen medan du spelar in. Har du lysrör, lågenergilampor, dimmer eller annat i närheten som kan störa, så släck dem. Bäst är förstås alltid att köra jordat, eftersom det tar bort många av riskerna att det kommer in störningar - men single coil är ändå mycket känsligare än humbuckers.

Jaha, jag trodde det var något fel med min Telegitarr. Men lägger jag handen på pickupen så tystnar det.

Ska lämna in min halvakustiska för reparation (helt annat fel) och sedan se hur mycket den stör i jämförelse,

den har humbuckers nämligen.

😛

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 Det är nog ett bra sätt att elda upp gitarrmickarna om du har "tur"...

Undrar vad den säljaren tänkte med egentligen. 😛

Signalen ut från gitarren är obalanserad - och att koppla den till en balanserad ingång gör varken till eller ifrån, så oavsett vilket så finns det ett enda korrekt ställe att ta in gitarren - och det är på en högohmig instrumentingång (som alltid är Tele). Alternativet är en extern DI-box, som i sin tur kopplas in i mikrofoningången, men det behövs normalt inte om man har en riktig instrumentingång (1MOhm eller högre inimpedans).

HUUUH 😮 .. Vad är det som gör att man kan elda upp gitarrmickarna???

Men har emu 0404 USB då "högohmig" instrumentingång? Och ska jag då fortsätta koppla in med vanliga tele-tele kablar?

Så här skrev emus support!

"this is a hybrid MIC/Line port. To get a louder sound you need to make everything UN-Balanced " Och jag hade ju allt UNbalanced antar jag efterom kabeln från gitarr-ljudkortet var ju obalanserat. Vad mer måste vara obalanserat? Ingångarna på ljudkortet är Balanserat tror jag! Nu fattar jag nada 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill lägga till en sak här! Jag jämförde min Telegitarr (med singel-coil) med två olika telekablar. Den första var min gamla jag köpt för 20 år sedan på MB för 130 spänn då ungefär. Sedan tog jag den sprillans nya Planet Waves-kabeln som MB tar 495 spänn för, men som jag beställde för 230 spänn från Musicstore Tyskland. Den senare fick gitarren att låta MYCKET mindre och dessutom hade den ett mer nyanserat ljud. Måste vara något i konstruktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

HUUUH 😄 .. Vad är det som gör att man kan elda upp gitarrmickarna???

Men har emu 0404 USB då "högohmig" instrumentingång? Och ska jag då fortsätta koppla in med vanliga tele-tele kablar?

Så här skrev emus support!

"this is a hybrid MIC/Line port. To get a louder sound you need to make everything UN-Balanced " Och jag hade ju allt UNbalanced antar jag efterom kabeln från gitarr-ljudkortet var ju obalanserat. Vad mer måste vara obalanserat? Ingångarna på ljudkortet är Balanserat tror jag! Nu fattar jag nada 😛

Emu 0404 USB: Input Impedance: 1Mohm

Så då ska det gå så som jag kör nu då? Alltså jag behöver ingen DI-box eftersom det är Högohmig instrumentingång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inget mer än en vanlig instrumentkabel (TS - TS).

Ok! Ska testa köpa ny tele-tele och lämna tillbaks tele-XLR.

Claes, nu blev jag väldigt orolig för de du nämnde med att man kan elda upp gitarrmickarna! Är det pga av tele-XLR sladden eller om man trycker på fantom matningen? Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, phantom-matningen... (48 Volt DC).

Ok! Vilken tur att jag inte testade! Ska iväg till MB sen och testa detta på en av deras dyraste gitarrer! Så får vi se hur smart han är efter de! Vilka idioter det finns 😛

Redigerat av fender__
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Vilken tur att jag inte testade! Ska iväg till MB sen och testa detta på en av deras dyraste gitarrer! Så får vi se hur smart han är efter de! Vilka idioter det finns 😄

Gör det, snälla! 😛

Vet inte om något kommer att hända, ev. så är det du som kommer att se dum ut när du tappar guran i golvet efter en 48V stöt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det, snälla! 😛

Vet inte om något kommer att hända, ev. så är det du som kommer att se dum ut när du tappar guran i golvet efter en 48V stöt...

jag hoppas det händer något verkligen! Jag ska se dum ut från början och be han VISA mig hur han tänkte så får han tappa den. 😄

Men anledningen till att det är farligt att ha fantommatning på är för att gitarren då får för mycket ström i sig som i sin tur leder till att det blir kortslutning? (Jag vet, jag ska inte bli elektriker) 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att det händer något - men det finns alltid en risk för det när man spänningsmatar saker som inte är avsedda att ta emot spänning.

Tänk på att du ska ha en instrumentkabel - alltså en obalanserad TS-TS (monotele i båda ändarna). Det är alltså ingen mening att ta en balanserad TRS-TRS (stereotele i båda ändarna), utan då får du bara betala mer för något som inte gör någon nytta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att det händer något - men det finns alltid en risk för det när man spänningsmatar saker som inte är avsedda att ta emot spänning.

Tänk på att du ska ha en instrumentkabel - alltså en obalanserad TS-TS (monotele i båda ändarna). Det är alltså ingen mening att ta en balanserad TRS-TRS (stereotele i båda ändarna), utan då får du bara betala mer för något som inte gör någon nytta...

Det är ju det jag kört med hela tiden TS-TS, så vad kan man göra mer? eller vad mer är det som gör att det uppstår brus?? Vill verkligen lösa detta för en gång skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det jag kört med hela tiden TS-TS, så vad kan man göra mer? eller vad mer är det som gör att det uppstår brus?? Vill verkligen lösa detta för en gång skull!

Läs gärna igenom artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. Jag tror att jag har fått med det mesta där... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna igenom artikeln om störningar i Kontrollrummets Wiki. Jag tror att jag har fått med det mesta där... 😉

Kollade igenom de du skrev nyss men eftersom jag vet att problemet ligger i single coil mickarna på fendern (Vet detta eftersom det inte låter på humbucker mickarna när jag testar med Gibson) och eftersom jag vet att DI-box ej behövs då jag redan har en inbyggd i mitt emu 0404USB ljudkort så vet jag inte längre vad jag ska testa mer! Har ingen crt skärm, lysrör eller lågenergilampor i lokalen heller! Vad gör man när man testat allt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...