Jump to content
Annons

Stutter effect


JoinAS

Recommended Posts

Tjena đŸ„°

Är det nĂ„gon som vet nĂ„got effektivt sĂ€tt att skapa en s.k Stutter Effect pĂ„ röster i Fl-Studio ?

T,ex. om nÄn sjunger/rappar: "Studio Forum"

SÄ ska man kunna fÄ det att istÀllet lÄta: "S-S-S-Studio Forum".

Antar att nÄgon borde förstÄ vad jag menar ?

KÀnns alldeles för klumpigt att behöva klippa och kopiera och klistra in manuellt för att fÄ det att lÄta bra,

finns kanske nÄgon bra plugin/vst för det hÀr ?

Tacksam för svar !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Grym frÄga!

jag gör som du sa skit jobbigt!!

Samma sak med delay reverb osv...om man bara vill ha det pĂ„ tex i have you dĂ€r YOU ska va delay eller reverb eller nĂ„gon cool Fx..jag som kanske Ă€r noob finns kanske enklare sĂ€tt 🙂

Satt och jobba idag med just detta och undra wtf ska det behöva vara sĂ„ hĂ€r? 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du googlat pÄ det?

Har inte lÀst nÄt om nÄgon sÄn effekt utan jag tror att det Àr den hÄrda lÄnga vÀgen som gÀller, men lyssnar man pÄ samplingen och klipper rÀtt sÄ Àr det ju lugnt, sen Àr det bara att kvantisera pÄ den takt man vill ha dem i sÄ Àr det ju lugnt.

Eller dela upp orden och lÀgga ett delay pÄ dem sÄ att meningen blir lÀngre liksom...bara att testa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grym frÄga!

jag gör som du sa skit jobbigt!!

Samma sak med delay reverb osv...om man bara vill ha det pĂ„ tex i have you dĂ€r YOU ska va delay eller reverb eller nĂ„gon cool Fx..jag som kanske Ă€r noob finns kanske enklare sĂ€tt 🙂

Satt och jobba idag med just detta och undra wtf ska det behöva vara sĂ„ hĂ€r? 😛

Det du behöver göra Àr att anvÀnda dig av "automation clip" för att fÄ den effekt du önskar pÄ just den plats dÀr du vill ha den.

Kika pÄ den hÀr videon:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du googlat pÄ det?

Har inte lÀst nÄt om nÄgon sÄn effekt utan jag tror att det Àr den hÄrda lÄnga vÀgen som gÀller, men lyssnar man pÄ samplingen och klipper rÀtt sÄ Àr det ju lugnt, sen Àr det bara att kvantisera pÄ den takt man vill ha dem i sÄ Àr det ju lugnt.

Eller dela upp orden och lÀgga ett delay pÄ dem sÄ att meningen blir lÀngre liksom...bara att testa.

Jo precis, jag anvÀnder mig av den hÄrda lÄnga vÀgen just nu, men i mÄnga lÄtar har man hört sutter effect i sÄ gott som hela lÄtar,

dÄ undrar man hur folk orkar sitta och manuellt klippa och klistra det genom hela lÄten, sÄ tycker att det borde ju finnas nÄgon enklare

vÀg för det.

Har testat olika former av plugins för just stutter effect, men tycker inte jag hittar nÄtt som funkar bra alls.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det du behöver göra Àr att anvÀnda dig av "automation clip" för att fÄ den effekt du önskar pÄ just den plats dÀr du vill ha den.

Kika pÄ den hÀr videon:

Gjorde sĂ„ i dag men jobbig nĂ€r man har mkt ljud i mitt fall 9 pattern med vocals..men i slut Ă€ndan blev det sĂ„ iaf 😛

men Ă€r sugen pĂ„ sutter fx ja me ! 🙂 inte bara till vocals man mĂ„ste ju kunna trycka in det lite varstans

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Gjorde sĂ„ i dag men jobbig nĂ€r man har mkt ljud i mitt fall 9 pattern med vocals..men i slut Ă€ndan blev det sĂ„ iaf 😛

men Ă€r sugen pĂ„ sutter fx ja me ! 🙂 inte bara till vocals man mĂ„ste ju kunna trycka in det lite varstans

Det finns ju en plugin i Fl-Studio ocksĂ„ som heter " Gross Beat ", testa det, den brukar jag anvĂ€nda till olika ljud ibland 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...

Precis som Uozon visade Àr ju Granulizer ett alternativ man kan anvÀnda. Finns ett preset i den som heter just Stutter om jag inte minns fel.

Annars finns ju Fruity Slicer eller Slicex att anvÀnda ocksÄ. DÄ fÄr man ju ljudet uppklippt automatiskt. Jag brukar mest anvÀnda Slicex dÄ man kan sÀtta Slice-markeringarna sjÀlv. Men det kanske gÄr i Slicer ocksÄ Àr inte sÄ insatt i just Slicer.

Lycka till med Stuttert... đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena 😄

Är det nĂ„gon som vet nĂ„got effektivt sĂ€tt att skapa en s.k Stutter Effect pĂ„ röster i Fl-Studio ?

T,ex. om nÄn sjunger/rappar: "Studio Forum"

SÄ ska man kunna fÄ det att istÀllet lÄta: "S-S-S-Studio Forum".

Antar att nÄgon borde förstÄ vad jag menar ?

KÀnns alldeles för klumpigt att behöva klippa och kopiera och klistra in manuellt för att fÄ det att lÄta bra,

finns kanske nÄgon bra plugin/vst för det hÀr ?

Tacksam för svar !

Det hÀr gör du ju vÀldigt simpelt i FL slizer som fl studio har.

Importera det du sjunger eller sÀger sÄ klips ord för ord ut, dÀrefter Àndrar du bara i pianorollen.

Jag gjorde nÄgot liknande redan 2005, lyssna pÄ den hÀr lÄten

http://www.lonian.se/deadzombie/2005.html lÄten nr 7 In your eyes..

2.56 sÄ blir det ett brake, dÄ jag kuttat ner rösten i fl slizer och fÄr som "a" "aa" "a" "a" "aa" "aa" och det fortsÀtter mot slutet av lÄten.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men för i helvete.

Förr tog det flera timmar att klippa band för att fÄ fram den dÀr effekten - och du tycker det Àr sÄ jobbigt att klicka lite med musen att du efterlyser ett program som gör det Ät dig?

Vad blir nÀsta steg, en plugg som hittar pÄ hela lÄten?

Haha 😏 Ja varför inte

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det hÀr gör du ju vÀldigt simpelt i FL slizer som fl studio har.

Importera det du sjunger eller sÀger sÄ klips ord för ord ut, dÀrefter Àndrar du bara i pianorollen.

Jag gjorde nÄgot liknande redan 2005, lyssna pÄ den hÀr lÄten

http://www.lonian.se/deadzombie/2005.html lÄten nr 7 In your eyes..

2.56 sÄ blir det ett brake, dÄ jag kuttat ner rösten i fl slizer och fÄr som "a" "aa" "a" "a" "aa" "aa" och det fortsÀtter mot slutet av lÄten.

Ja 😏 Precis

Credits till dig förresten, riktigt skön musik !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men för i helvete.

Förr tog det flera timmar att klippa band för att fÄ fram den dÀr effekten - och du tycker det Àr sÄ jobbigt att klicka lite med musen att du efterlyser ett program som gör det Ät dig?

Vad blir nÀsta steg, en plugg som hittar pÄ hela lÄten?

Till det har ju folk redan Band in a Box.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men för i helvete.

Förr tog det flera timmar att klippa band för att fÄ fram den dÀr effekten - och du tycker det Àr sÄ jobbigt att klicka lite med musen att du efterlyser ett program som gör det Ät dig?

Vad blir nÀsta steg, en plugg som hittar pÄ hela lÄten?

Ja, fy fan. TÀnk om det kommer nÄgot som underlÀttar skapandeprocessen. Det skulle ju skada hela konstvÀrlden. Vi vet ju alla att det Àr tiden som musikerna lÀgger ner som Àr det enda viktiga. Hur hÄrt de verkligen har jobbat för att tjÀna miljarder pÄ en skiva. Helt förfÀrligt att vi inte knackar stentavlor lÀngre, akrylfÀrg Àr sÄ jÀvla enkelt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, fy fan. TÀnk om det kommer nÄgot som underlÀttar skapandeprocessen. Det skulle ju skada hela konstvÀrlden. Vi vet ju alla att det Àr tiden som musikerna lÀgger ner som Àr det enda viktiga. Hur hÄrt de verkligen har jobbat för att tjÀna miljarder pÄ en skiva. Helt förfÀrligt att vi inte knackar stentavlor lÀngre, akrylfÀrg Àr sÄ jÀvla enkelt!

Ja oj du behÀrskar verkligen detta med ironi! Fett bra jobbat.

Skiter vÀl jag i hur lÀnge han pillat med sin lÄt (45 minuter?), jag bara retade mig pÄ att han inte orkar klippa en ljudfil.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjena 😄

Är det nĂ„gon som vet nĂ„got effektivt sĂ€tt att skapa en s.k Stutter Effect pĂ„ röster i Fl-Studio ?

T,ex. om nÄn sjunger/rappar: "Studio Forum"

SÄ ska man kunna fÄ det att istÀllet lÄta: "S-S-S-Studio Forum".

Antar att nÄgon borde förstÄ vad jag menar ?

KÀnns alldeles för klumpigt att behöva klippa och kopiera och klistra in manuellt för att fÄ det att lÄta bra,

finns kanske nÄgon bra plugin/vst för det hÀr ?

Tacksam för svar !

Gratis pluggen Glitch funkar ju ocksĂ„ 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja oj du behÀrskar verkligen detta med ironi! Fett bra jobbat.

Skiter vÀl jag i hur lÀnge han pillat med sin lÄt (45 minuter?), jag bara retade mig pÄ att han inte orkar klippa en ljudfil.

Och du behÀrskar uppenbarligen att vara dum i huvudet! RÀtt gutt jobbat med.

Vad Àr det som skiljer en stutter-effekt frÄn ett reverb? Konsten ska vÀl inte vara att kunna lÀgga pÄ effekten, utan att veta nÀr, var och hur den ska anvÀndas. NÄgot som en nybörjare som tycker effekten Àr tuff dÀremot inte lÀr lyckas med. Förbjud tremolo med, det ska göras med volymkontrollen. NÀ, jag förstÄr inte varför man ska bannlysa smÄ enkla hjÀlpmedel som bara underlÀttar den trÄkiga delen av arbetet, dÄ blir det ju mer tid Ät att arrangera lÄtar osv, det Àr dÀri konsten ligger tycker jag!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja oj du behÀrskar verkligen detta med ironi! Fett bra jobbat.

Skiter vÀl jag i hur lÀnge han pillat med sin lÄt (45 minuter?), jag bara retade mig pÄ att han inte orkar klippa en ljudfil.

Var lÄg ironin? Du retade dig pÄ nÄgot och sa det.

Retar du dig pÄ folk som pumpar dÀcken pÄ bilen med tryckluft istÀllet för handpump ocksÄ?

TrÄkigt nÀr utvecklingen gÄr frammÄt...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I hans svar.

Men ha det sÄ bra, och lycka till med sommarens stadsfestspelningar.

Det Àr snarare du som inte förstÄr vad ironi betyder i sammanhanget.

Men sen igen sÄ tycker du vÀl ocksÄ att "det var bÀttre förr". NÀr man verkligen JOBBADE med musik.

Sen undrar jag bara vad min karriÀr har med detta att göra?

Kan du inte berÀtta lite om vem du Àr och vad du gjort inom musik?

Redigerat av danielssondesign
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 mĂ„nader senare...
Jag skulle anvÀnt Gross Beat. Riktigt rolig plugin.

Den har jag faktiskt anvÀnt en hel del. Det fungerar fin fint! Det som Àr lite kefft med den Àr vÀl pitchen om man vill pitcha vocals. Hackar lite dÄ!

Men stuttern fungerar hur fint som helst.

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...