Jump to content
Annons

Är det viktigt att det inte clipper (C)?


Reason_user

Recommended Posts

Hej

Undrar om de verkligen viktigt att det inte clipper i mastern på cubase, musiken låter bra, inga konstigheter förutom att det går över 0db och att det lyser rött

Vart nånstans märks det om det nu spelar roll, och hur kan man lösa problemet? dom limiterna jag prövat trycker ner basen och låtarna förlorar sitt tryck den bästa jag har kommit över hittils är (George Yohng's W1 Limiter) men det låter fortfarande bättre o köra utan (Jag lägger limitern på slutet)

När jag importerar dom låtarna jag inte kört med limiter I cubase igen så klipper dom inte?

Däremot när jag importerar dom I Soundforge 5.0 så klipper dom, men det gör även andras låtar också från t ex etablerade artister.

Så vad ska man göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När volymen går över nollan så distar det. Ibland hör man inte disten p.g.a. att den sker i ett frekvens område som man inte hör. Om du tycker det låter bra så behöver det nödvändigtvis inte betyda att alla tycker det. Det kan dessutom vara så att det låter bra i dina högtalare men inte i ett par andra. Var noga med att lyssna i olika system och låt gärna andra lyssna på det. Det bästa verktyget man har är kompisar som vågar säga vad de faktiskt tycker!!

Många Program kan vara lite "fega" också. Det är inte säker att ljudet faktiskt går över noll bara för att programmet säger det. Hursomhelst så är det viktigaste att det låter bra i flera olika anläggningar. om det gör det så är det inga problem.

Jag tror att du mixar för högt. Sänka volymen lite så att det inte slår över noll och prova att lägga på en limiter då. Jag får nästan alltid bäst resultat om jag ser till att mixen inte går över noll när jag lägger på en limiter. Annars finns risken att den jobbar för hårt utan att du ens har höjt inputen över huvud taget på den, vilket det låter som det du har råkat ut för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Checka de här

Här är ett sample med och utan limiter

Trycket från basen finns inte riktigt med när limitern är på, hur fixar man det problemet?

Med limiter

http://privat.bahnhof.se/wb009803/music/Ca...ith_Limiter.mp3

Utan Limiter

http://privat.bahnhof.se/wb009803/music/Ca...out_Limiter.mp3

Med limiter fast mindre bass o diskant

http://privat.bahnhof.se/wb009803/music/Ca..._and_treble.mp3

Hör ni någon skillnad?

Hur ska man egentligen göra för att inte förlora tryck och att hela låten inte blir totalt ihoptryckt och igenom körd med limitern?

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver en så kallad clipper. Som klipper av topparna digitalt. Sen sätter du outputen på den på -0,1 dB. Då är det som att sänka cubase eget tak vid 0,0, bara att lamporna inte tänds.

Det är sant att en limiter kan döda ljudet lite. Den tar bort attacken och å upplever man allt det andra som sämre också. Clippern gör inte detta.

EDIT: Jag upplevde det som att basen dör ut för att det är för mycket lågbasinformation och för lite midbas/tighthet. Har man mer mid lider inte basen lika mycket av komprimering.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vanligt att dras med det här problemet inom hip hop och tyngre dansmusik. Grejen är att man vill flytta mycket luft (mycket energi i det lägre registret) samtidigt som man vill att materialet ska spela lika starkt som annan komersiell musik. Grejen är att låga frekvenser äter energi och det märks ofta tydligare när bastrumman ska vara stor, fet och ligga längst fram.

Vad man kan göra är att skära i det lägre registret. Lyssnar man på modern hip hop är det vanligt med stenhård disciplin på vad som får behålla botten. Oftast bara en bas och kicken. Ibland låter man en djup kick betona ettan och övriga slag är tunnare (inte lika mycket energi).

Sedan kan man göra som du redan gjort. Styra över materialet ovanför den digitala nollan. Digitalklipp hörs tydligast i de högre frekvenserna och om man styr över tung musik som hip hop uppstår det mesta av digitalklippningen i det lägre registret.

Självklart går metoderna att kombinera också. Andra mer komplexa alternativ är att lägga fler brickwallimiters i serie (en som klipper signalen och en som limiterar). Voxengo Elephant har en algoritm som klipper signalen. fördelen jämfört med att göra det direkt på masterregeln är att pluggen erbjuder lite mer kontroll. Eller så delar du upp materialet i två band. Låter de låga frekvenserna klippa och de högre limiteras.

Forumet har varit inne på en liknande diskussion för inte så länge sedan. Läs vidare här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=64469

Link to comment
Dela på andra sajter

Checka de här

Här är ett sample med och utan limiter

Trycket från basen finns inte riktigt med när limitern är på, hur fixar man det problemet? [...]

Varför inte skippa limitern då...? Som redan sagts i tråden - hör du ingen dist när du lyssnar i några olika system är det bara att köra på. Så gör jag jämt - jag tycker det är mycket lättare att pressa volymen i mixen än att försöka få till det med en limiter i sista steget. Mina låtar slår alltid över rejält på masterkanalen 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Konsten (som inte alls är lätt) är att få det att låta som att det finns massor av djup bas utan att det är så mycket. Då får man både hög volym och tryck. Tryck som dessutom mindre anläggningar klarar av att representera.

Varför inte skippa limitern då...? Som redan sagts i tråden - hör du ingen dist när du lyssnar i några olika system är det bara att köra på. Så gör jag jämt - jag tycker det är mycket lättare att pressa volymen i mixen än att försöka få till det med en limiter i sista steget. Mina låtar slår alltid över rejält på masterkanalen 🤪

Det ser inte snyggt ut om clip-lamporna tänds på olika anläggningar. Billiga DA-omvandlare kan dessutom låta rätt så illa när de får så hög signal.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Det ser inte snyggt ut om clip-lamporna tänds på olika anläggningar. Billiga DA-omvandlare kan dessutom låta rätt så illa när de får så hög signal.

Ok, men det är väl inte speciellt vanligt med så dåliga DA-omvandlare? Jag har iallafall aldrig märkt det fenomenet. För övrigt är det väl ganska vanligt med kommersiell musik som klipper digitalt på samma sätt? Jag tänker på joachimes inlägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men det är väl inte speciellt vanligt med så dåliga DA-omvandlare? Jag har iallafall aldrig märkt det fenomenet. För övrigt är det väl ganska vanligt med kommersiell musik som klipper digitalt på samma sätt? Jag tänker på joachimes inlägg...

Jag har fått för mig att jag reagerade tydligare på digital klipp för typ fem år sedan. Det har ett visst sound och jag tror faktiskt att mina öron vant sig vid det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...