Jump to content
Annons

Letar efter en effekt som kan skära frekvenser live


Teodo

Recommended Posts

Jag skulle villja ha någon effekt som kan skära frekevenser live på min sång.

Problemet är att ja inte gillar minn röst från ca 5.5 khz och uppåt och vill därför skära bort de.

I studion skär jag frekvenserna med cubase's VSTDynamics genom att ha på listen på auto gate, skulle vara skönt om det fanns något liknande jag kunde använda live.

Redigerat av Teodo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag skulle villja ha någon effekt som kan skära frekevenser live på min sång.

Problemet är att ja inte gillar minn röst från ca 5.5 khz och uppåt och vill därför skära bort de.

I studion skär jag frekvenserna med cubase's VSTDynamics genom att ha på listen på auto gate, skulle vara skönt om det fanns något liknande jag kunde använda live.

fast om man utgår från boss ge-7 så ligger högsta ställbara frekvensen på 6.4k. Och om man skulle dra ner den till bott, då skulle det väl påvärka frekvensen mellan 3.2k - 6.4k?

Fast ifs boostar man 2k och drar ner 6.4k lite grann kanske de höga frekvenserna försvinner bakom trummernas överhäng endå?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om du vet exakt frekvensen kan du ju sätta en kompressor och/eller eq på din inputsignal ?

Så det som kommer IN i burken redan är lite beskärt i den frekvens du vill få bort.

OBS.. skär inte för mkt bara ,för det är ju svårt att få tillbaka det, och det är lite lurigare att efterbehandla sen, men såhär gör jag:

En snällt ställd kompressor överst i ledet, oftast UAD-2 Fatso. efter den en EQ, vilken som helst, skär allt under 50hz i HP-filter för att få bort alla "Bhhh" o "Phhh".

Sen brukar jag lägga en rätt vass Q-kurva runt 2khz och skär bort lite (där min röst är sjuk vass) ..

Sen sist i ledet lägger jag även en väldigt snäll de-esser för s ljuden.

På så sätt får jag en rätt snygg röst redan in i burken innan man sen börjar redigera !

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...