Jump to content
Annons

Datorn hackar när jag producerar


kongomeister

Recommended Posts

Vad kan vara felet när det börjar hacka och knastra när jag spelar upp min musik när jag har mycket bas? För de är just när jag har väldigt tung bas som processorn går upp till 100% och man kan knappt lyssna för det bara hackar. Har försökt hålla nere antalet effekter och vst´s men just när basen kommer in så segar datorn. Har en AMD dual core 4200+, 2GB ram och ett vanligt standard ljudkort, vad är flaskhalsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom du kör AMD, så är det risk att du har ett moderkort med nForce4-chipset - och det chipsetet orsakar att datorn börjar bråka långt innan den borde i DAW-tillämpningar, medan exakt samma konfiguration med ett annat chipset fungerar mycket bättre.

Kolla alltså vilket chipset du har innan du lägger ner för mycket energi på att leta efter andra saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan vara felet när det börjar hacka och knastra när jag spelar upp min musik när jag har mycket bas? För de är just när jag har väldigt tung bas som processorn går upp till 100% och man kan knappt lyssna för det bara hackar. Har försökt hålla nere antalet effekter och vst´s men just när basen kommer in så segar datorn. Har en AMD dual core 4200+, 2GB ram och ett vanligt standard ljudkort, vad är flaskhalsen?

Vad är det för basplugin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska läsa sökresultaten dåra 😛

Moderkortet är ett Asus M2N-E, chipset nForce570Ultra...vet inte om det är de du menar?

Vet inte om det är bara basen, just nu tycker jag det hackar sig även utan den :/

En annan fråga; även om man inte spelar upp en låt utan bara har musikprogrammet igång, kommer det då att dra en massa processorkraft ändå? Kör flstudio, i monitorn i programmet står CUP-load konstant på typ 90% (går upp till 99 när jag spelar upp låten), men i windows aktivitetshanteraren är en kanske på 4%...hm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag löste det nu om någon nu undrar...trodde först att FL visade fel när CPU´n låg på över 90% hela tiden men de stämde visst. Så jag tog bort varje VST/sample för sig men det hjälpte inte så mycket. Tog bort effekt för effekt istället och varje gång jag tog bort en reverb så sjönk den med typ 5%, hade visst en i varje kanal (typ 22 st) haha. Så när jag tagit bort alla ligger den nu på 30% och de funkar problemfritt att spela upp! Är fruity reverb (1&2) jag använder btw...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte alltid använda AUXar för effekter, det är ju så det är ”tänkt”.

Det beror på vad man menar med effekter. Det finns många som ser alla pluggar som "effekter", även om det är eq, kompressor och annat som är lämpligast som insert-pluggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte alltid använda AUXar för effekter, det är ju så det är ”tänkt”.

Tja, exempelvis om du har ett spår som du vill ha 100% wet känns det lite onödigt att sätta en aux prefader och sedan mute:a eller dra ner fadern på huvudspåret helt. Ett spår mindre så ibland, helt enkelt... Finns väl fler exempel, om man vill vara sån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men när jag säger "effekter" så menar jag "effekter" i dess rätta benämning:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=72655

🙂

Det gör jag också - men man får ju också se lite på hur noobs använder benämningen... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...