Jump to content
Annons

joachime

Recommended Posts

EQ är något som alla använder. Men vilken EQ använder ni? Använder ni olika EQ för olika tillfällen?

Just nu använder jag mest EQ för mix (sitter och gör slutmixar på ett längre proejkt). Den jag använder mest för tillfället är Voxengo GlissEQ. På andra plats kommer UAD EX-1 tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
NyquistEq

Parametrisk 5-bands-eq. Gratis och god!  😲

Helt klart min favorit. Löjligt enkel att använda och funkar skitbra 5/5 till den.

Jo, jag trodde verkligen att jag skulle använda den oftare än jag gjort. Men det blir lätt en vanesak vilken eq jag öppnar. Har kännt på den flera gånger och gillar den verkligen. Kanske jag ska använda enbart nyquist till en mix så jag får höra vad den går för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa också Sonalksis SV-517. Demoversionen kan användas i en månad innan man måste köpa sin licens. Denna kostar också en del (1995:- ), men enligt många är den värd pengarna flera gånger om... Den finns också i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa också Sonalksis SV-517. Demoversionen kan användas i en månad innan man måste köpa sin licens. Denna kostar också en del (1995:- ), men enligt många är den värd pengarna flera gånger om... Den finns också i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ).

Den mest välljudande jag hört. Underbar

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa också Sonalksis SV-517. Demoversionen kan användas i en månad innan man måste köpa sin licens. Denna kostar också en del (1995:- ), men enligt många är den värd pengarna flera gånger om... Den finns också i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ).

Den mest välljudande jag hört. Underbar

Det tyckte jag också till jag hörde PEQ-2B.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa också Sonalksis SV-517. Demoversionen kan användas i en månad innan man måste köpa sin licens. Denna kostar också en del (1995:- ), men enligt många är den värd pengarna flera gånger om... Den finns också i bundle tillsammans med deras kompressor, SV-315 (bundle kostar 3195:- ).

Den mest välljudande jag hört. Underbar

Det tyckte jag också till jag hörde PEQ-2B.

Är det den Paragrafiska EQ:n i Blue Tubes serien? Jag har för mig att jag gillade den skarpt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han sparade in på allt grafiskt trams för att få plats med det man faktiskt vill ha.

Fast det jag fastnade för först hos Nyquist EQ var just användargränssnittet (kan vi inte kalla det GUI istället? Så fruktansvärt långt ord!). Det är som en korsning mellan eq och arkadspel eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tredje inlägget i rad. Det måste vara ovanligt att någon hi-jackar sin egen tråd! 🙁

Men... Jag kom att tänka på en sak. För kanske två månader sedan prövade jag ett antal eq's (bl a GlissEQ som jag nu använder).

En EQ jag verkligen gillade, men som var relativt dyr och krävde sina resurser, var PSP MasterQ. Fast nu när det gått en tid har jag tappat känslan för hur den lät egentligen. Är det någon som har testat den eller kanske rentav använder den? Några synpunkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nomad Factory PEQ-2B.

Låter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal 🙂

Du har ju ingen Pultec, det hör jag det. Men Blue Tubes funkar till "mindre viktiga" ljud eller när ammon är slut i UAD kortet.

Orka vara så dryg - hela tiden?

Dbd klämmer fram bra musik med sin mediokra 🙂 utrustning,

hur går det för dig och ditt UAD-kort?

Det är liksom ganska bra att ha nåt i ryggen när drar på med sånt snack som du gör överallt. Fattar du?

Jag gillar Equim bäst. Och så använder jag SX inbyggda till ganska mycket faktiskt. EQ har ju alltid varit ett problem i Reason, skönt att det äntligen ska bli ändring på det...

Annars har jag svårt att uppskatta det där "varma" som folk hänvisar till när man pratar om equalizers. Hör inte riktigt skillnad på en "varm" och "kall" eq. Eller så använder vi bara olika termer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nomad Factory PEQ-2B.

Låter skitbra. Varmt och musikaliskt, vintage 60-tal 😛

Du har ju ingen Pultec, det hör jag det. Men Blue Tubes funkar till "mindre viktiga" ljud eller när ammon är slut i UAD kortet.

Vad kan jag säga. Jag tycker UAD är väldigt överflödigt om man inte sysslar med väldigt seriösa inspelningar. När hjälpte ditt UAD dig att få fram en bra låtide senast? 😎

När det kommer till kritan och du ska släppa något, så kommer det inte spela någon roll om du masterkomprimerat med C1 eller 1176LN och EQat med Pultec eller Blue Tubes, för det kommer inte låta tillräckligt bra för skivbolaget ändå (och detta gäller de flesta). So why bother? Ge dem en mix, så fixar erfarna tekniker på skivbolaget resten! Väl mött!

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

...men en Pultec är inte så dumt.

Hehe nä jag tror dig 🙂 Men jag känner inget behov 🙂

Jag har Pultec (på UAD-kortet) och jag gillar den. Men det är ju bara två filter (ett för hög och ett för låg). Jag skulle ha svårt att göra en hel mix med enbart Pultecs. Skulle kräva en del UAD-kort att köra Pultec hela vägen också.

Så jag säger så här. Pultec är bra, men jag behöver mer! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...men en Pultec är inte så dumt.

Hehe nä jag tror dig 🙂 Men jag känner inget behov 🙂

Jag har Pultec (på UAD-kortet) och jag gillar den. Men det är ju bara två filter (ett för hög och ett för låg). Jag skulle ha svårt att göra en hel mix med enbart Pultecs. Skulle kräva en del UAD-kort att köra Pultec hela vägen också.

Så jag säger så här. Pultec är bra, men jag behöver mer! 🙂

Sant. Cambridge EQ:n till UAD kortet är ganska bra...säger dom som vet. Funderar på att köpa den själv.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Orka vara så dryg - hela tiden?

Dbd klämmer fram bra musik med sin mediokra 😛 utrustning,

hur går det för dig och ditt UAD-kort?

Det är liksom ganska bra att ha nåt i ryggen när drar på med sånt snack som du gör överallt. Fattar du?

Jag försöker faktiskt inte framstå som dryg och jag är inte det utanför forumet heller. Man ser det man vill se. Du får tolka mig hur du vill och jag tänker inte spendera min tid att formulera mig så att andra inte ska uppfatta mig som en idiot och vräka ut glada gubbar överallt osv.

Det går jättebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i närheten. Jag kör Sonalksis eller Equim när jag är på kirurg humör.

Och jag är jätteavundsjuk på folk som har stora tjocka analogsynthar. Skulle vilja ha råd med ett par stycken själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan jag säga. Jag tycker UAD är väldigt överflödigt om man inte sysslar med väldigt seriösa inspelningar. När hjälpte ditt UAD dig att få fram en bra låtide senast? 😛

När det kommer till kritan och du ska släppa något, så kommer det inte spela någon roll om du masterkomprimerat med C1 eller 1176LN och EQat med Pultec eller Blue Tubes, för det kommer inte låta tillräckligt bra för skivbolaget ändå (och detta gäller de flesta). So why bother? Ge dem en mix, så fixar erfarna tekniker på skivbolaget resten! Väl mött!

Om du hade suttit med ett maxat uad några månader hade du aldrig kunnat återvända till native grejer:)

Jag är kinkig, om jag inte får mastra själv blir det inget släpp. Dom ska inte få sabba mina grejer. Om det inte handlar om ett cd album förstås, men sist det hände vaknade jag upp i en gul pöl i sängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går jättebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i närheten.

Jag köpte EMT Plate jag med. Den är grym! Precis så vill jag att ett reverb ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går jättebra för mig med mitt UAD, jag klarar mig inte utan det. Jag har köpt till LA-2A, 1176LN, Fairchild 670, EMT 140 och Pultec Pro och det finns inga native grejer som kommer i närheten.

Jag köpte EMT Plate jag med. Den är grym! Precis så vill jag att ett reverb ska låta.

Nu blev jag nyfiken och vill höra! Reverba något och lägg upp exempel på hur det låter före och efter. Hade varit skoj om ni gjort samma sak med Pultecen och 1176an också! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...