Jump to content
Annons

Cubase inbyggda effekter?


JJMusik

Recommended Posts

Jag tillhör en av de som alltid strikt kollat förbi inbyggda7medföljande effekter.

Men är det verkligen ett måste att lägga dyra pengar på waves psp, UAD osv. ? Är de inbyggda effekterna bara något för kids och inget man kan mixa seriöst med? Är det bara ett nödvändigt måste som steinberg slängt med eller ligger det faktiskt lite arbete bakom pluggarna?

Jag har faktiskt aldrig ens testat Cubase kompressorer. Där är ju bl a en kompressor som heter VST Dynamics som är en VST3-plugg. Sedan finns även Studio EQ och en massa annat...

Vissa av Cubase pluggar har ju namn från större tillverkare på sig. Dither-pluggen är Apogees UV22HR, De-essern är SPLs De-esser.

Jag kör Cubase 5.

Lite tankar kring detta vore intressant...

Jag är ingen space-effekt-människa utan jag tänker i första hand på Eq, kompressorer och sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

De medföljande är fullkomligt dugliga. De är visserligen oftast inte de roligaste men självklart går det få bra resultat med dem. Testa och bara göra en låt med de inbyggda och en med fristående och jämför. Ja reverben ska jag säga ärligt suger men det gör ju iofs de allra flesta reverbpluggar ändå. Nu har jag bara studio4 version men en de-esser från spl kan ju inte vara skit direkt. De gör ju högkvalitativa saker varav deras transientplugg även finns till UADkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall klarar man sig mycket bra med de medföljande pluggarna.

Jag tycker att det ganska meningslöst att leta efter annat innan man har lärt sig de medföljande ordentligt. Då vet man nämligen inte ett dugg om vad man ska leta efter, utan är hänvisad till andras påstående om att diverse andra pluggar är otroligt mycket bättre - och alla har olika åsikter och tycker som regel att just de pluggar som de själva har hittat är "bäst" (och då vet man inte om de verkligen har testat några andra eller ens jämfört med de medföljande, utan kanske bara har gått efter andras råd...).

I många fall kan man få precis lika bra resultat (kanske inte identiskt, men säkert lika bra resultat) nästan oavsett vilka pluggar man använder, eftersom det ju alltid handlar om att lyssna medan man skruvar, snarare än att bli imponerad av ett snyggt GUI... 😆

Om man börjar jaga pluggar tidigt, så står man där till slut med hundratals pluggar där man inte behärskar en enda av dem mer än till 10% - och då har man betydligt mer nytta av att behärska 3 pluggar till 90%, eftersom man har mer koll på hur man vill att det ska låta då - och dessutom kan skruva fram just vad man vill ha. När man så småningom har lärt sig alla funktioner och vet precis hur de medföljande pluggarna reagerar och vilka styrkor/brister man tycker att de har, så vet man mer om vad man behöver leta efter. Det är inte förrän man kommer till det läget, som det börjar bli lönt att leta efter annat, enligt min mening.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
I de flesta fall klarar man sig mycket bra med de medföljande pluggarna.

Jag tycker att det ganska meningslöst att leta efter annat innan man har lärt sig de medföljande ordentligt. Då vet man nämligen inte ett dugg om vad man ska leta efter, utan är hänvisad till andras påstående om att diverse andra pluggar är otroligt mycket bättre - och alla har olika åsikter och tycker som regel att just de pluggar som de själva har hittat är "bäst" (och då vet man inte om de verkligen har testat några andra eller ens jämfört med de medföljande, utan kanske bara har gått efter andras råd...).

I många fall kan man få precis lika bra resultat (kanske inte identiskt, men säkert lika bra resultat) nästan oavsett vilka pluggar man använder, eftersom det ju alltid handlar om att lyssna medan man skruvar, snarare än att bli imponerad av ett snyggt GUI... 😆

Om man börjar jaga pluggar tidigt, så står man där till slut med hundratals pluggar där man inte behärskar en enda av dem mer än till 10% - och då har man betydligt mer nytta av att behärska 3 pluggar till 90%, eftersom man har mer koll på hur man vill att det ska låta då - och dessutom kan skruva fram just vad man vill ha. När man så småningom har lärt sig alla funktioner och vet precis hur de medföljande pluggarna reagerar och vilka styrkor/brister man tycker att de har, så vet man mer om vad man behöver leta efter. Det är inte förrän man kommer till det läget, som det börjar bli lönt att leta efter annat, enligt min mening.

Ja det där brukar både du och jag påpeka ibland och där är vi helt överens. Jag gjorde ju själv misstaget att börja leta efter andra pluggar och det är ju alltid lätt vara efterklok. Hade jag inte gjort det hade jag ju lärt mig fortare. Hade det funnits någon som påpekade det för mig så hade vara en bra hjälp på vägen. Och det är som sagt var allt för lätt och bedrägligt att lockas med ett snyggt GUI. För att inte tala om hur lätt det är att tro bara man skaffar de bästa pluggarna så kommer det att låta bättre automatiskt och när det inte gör det undrar nybörjaren vad som är fel och vissa t om förkastar pluggarna och säger de är skit när det inte handlar om dem utan sin bristande kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

TONHER (oregistrerad)

Ett fint exempel på att det går att mixa med bara "Programpluggar" och fortfarande få ett fantastiskt resultat är Salem Al Fakir som mixade sin första platta till större del i Cubase SX med "Programpluggarna".

Ett trevligt repotage, samt spårlista för "This Is Who I Am" finns i Studio 2007 nr03 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sophia Somajo spelade in sin platta med en Macbook och Garageband! Hon är heller ingen amatör. Skrivit låtar till bla Backstreet Boys!

http://open.spotify.com/album/51xXhQpeoLy6wjaaSBRpaa

http://www.myspace.com/sophiasomajo

Bevisar att bra producenter/låtskrivare har koll!

Ja, hon är en väldig duktig låtskrivare, men hade inte en aning om att hon spela in skivan med Garageband grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta fall klarar man sig mycket bra med de medföljande pluggarna.

Jag tycker att det ganska meningslöst att leta efter annat innan man har lärt sig de medföljande ordentligt. Då vet man nämligen inte ett dugg om vad man ska leta efter, utan är hänvisad till andras påstående om att diverse andra pluggar är otroligt mycket bättre - och alla har olika åsikter och tycker som regel att just de pluggar som de själva har hittat är "bäst" (och då vet man inte om de verkligen har testat några andra eller ens jämfört med de medföljande, utan kanske bara har gått efter andras råd...).

I många fall kan man få precis lika bra resultat (kanske inte identiskt, men säkert lika bra resultat) nästan oavsett vilka pluggar man använder, eftersom det ju alltid handlar om att lyssna medan man skruvar, snarare än att bli imponerad av ett snyggt GUI... 😕

Om man börjar jaga pluggar tidigt, så står man där till slut med hundratals pluggar där man inte behärskar en enda av dem mer än till 10% - och då har man betydligt mer nytta av att behärska 3 pluggar till 90%, eftersom man har mer koll på hur man vill att det ska låta då - och dessutom kan skruva fram just vad man vill ha. När man så småningom har lärt sig alla funktioner och vet precis hur de medföljande pluggarna reagerar och vilka styrkor/brister man tycker att de har, så vet man mer om vad man behöver leta efter. Det är inte förrän man kommer till det läget, som det börjar bli lönt att leta efter annat, enligt min mening.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där brukar både du och jag påpeka ibland och där är vi helt överens. Jag gjorde ju själv misstaget att börja leta efter andra pluggar och det är ju alltid lätt vara efterklok. Hade jag inte gjort det hade jag ju lärt mig fortare. Hade det funnits någon som påpekade det för mig så hade vara en bra hjälp på vägen. Och det är som sagt var allt för lätt och bedrägligt att lockas med ett snyggt GUI. För att inte tala om hur lätt det är att tro bara man skaffar de bästa pluggarna så kommer det att låta bättre automatiskt och när det inte gör det undrar nybörjaren vad som är fel och vissa t om förkastar pluggarna och säger de är skit när det inte handlar om dem utan sin bristande kunskap.

Så sant som det är sagt!

Jag samlade också pluggar i början (på den gamla tiden, när de medföljande pluggarna var betydligt sämre är de är idag, men tredjepartspluggarna var också sämre då, så det var nog egentligen ingen jätteskillnad i det förhållandet ändå...) och fick lägga en massa tid på att hitta "rätt plugg" till olika saker. Det blir nog ofta så när man främst är ute efter snabba lösningar med presets som funkar, snarare än att lära sig lyssna och skruva tills det låter bra... 😎

I dag använder jag helst Flux' dynamik-pluggar (som har snyggt GUI 😮 ) som både låter bra och är lätta att jobba med - bättre än Sonalksis, som jag hade som favorit tidigare - men jag kör ändå med de som följer med Cubase ibland, när det känns att de ger det som behövs.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hon är en väldig duktig låtskrivare, men hade inte en aning om att hon spela in skivan med Garageband grymt.

Har för mig att jag läste att hon sjöng rätt in i micen i datorn med...??? Men kanske har fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som påpekade i mitt första inlägg då, att cubase bara slänger med några skitpluggar för sakens skull, är det så? Eller ligger det faktiskt lite arbete bakom deras pluggar?

Många av deras pluggar är förmodligen inköpta från andra håll och brandade, så att de själva inte har behövt lägga mycket jobb på dem, men visst duger de alldeles utmärkt. Att de däremot skulle vara oanvändbart skräp, som vissa ibland påstår, är mest skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja självklart ska jag testa grejorna. Tyckte bara det kunde vara intressant att höra vad ni tycker

En fördel med att använda de som följer med är att projekten oftast går att öppna vid ett senare tillfälle, d.v.s. när du ominstallerat din dator för fjärde gången och inte längre har samma plugins (samma versioner osv) installerade. Jag tycker det är grymt bekvämt att alltid kunna öpnna projekten.

Vad gäller ljudet fungerar alla som baspluggar och du kan få professionella slutresultat om du vet vad du håller på med. Vill du ha något som sticker ut lite kanske du behöver kompolettera, men ofta kan man kombinera pluggar på olika sätt för att få spännande resultat.

Visst finns det fantastiska EQ och kompressor, men i ärlighetens namn är det ingen lyssnare som bryr sig - i alla fall inte efter att de mosat ner allt till en 192 kbps mp3...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
En fördel med att använda de som följer med är att projekten oftast går att öppna vid ett senare tillfälle, d.v.s. när du ominstallerat din dator för fjärde gången och inte längre har samma plugins (samma versioner osv) installerade. Jag tycker det är grymt bekvämt att alltid kunna öpnna projekten.

Ja och sen det där med att spara mixen och öppna upp allt samma i ett nytt projekt om man vill använda samma inställningar eller i stort sett. Det funkar ju inte med UADpluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog GUIet som gör mycket... Eftersom de har den tråkiga looken som själva mixern har (alla daw-mixers ser rätt tradiga ut) luras man...

Hade de varit lite flashiga och om det hade stått Vintage Compressor med någon snygg logga hade det helt plötsligt låtit mycket varmare och mer analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo absolut är det så också. Men visst, Cubases pluggar har ett tråkigt GUI. Det tråkigaste av alla enligt mig. Pluggvärldens motsvarighet till miljonprogrammets hus.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jo absolut är det så också. Men visst, Cubases pluggar har ett tråkigt GUI. Det tråkigaste av alla enligt mig. Pluggvärldens motsvarighet till miljonprogrammets hus.

Då har du inte sett Tracktions GUI för sina egna pluggar... Det får Cubase pluggarna att se ut som dom designats av P Starck.

Men EQn i Tracktion är ett föredöme ur ett användar hänseende.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Många säger att det går att få ett professionellt resultat med Cubase inbyggda pluggar om man vet vad man håller på med... varför skall man då spendera tiotusentals kronor på t ex ett UAD-kort? Okej att man köper pluggar som inte finns i Cubase, t ex Vintage Warmer. Men vad är det som gör att en dyr kompressor låter bättre en Cubase egna?

Jag har själv funderat på att köpa pluggar från UAD om ett tag.. vill vänta ett tag för att jag vill skaffa mig så mycket kunskap jag kan om hur man skall använda baspluggarna innan jag köper nytt.. Dock så har jag svårt att t ex. få upp volymen i en låt när jag mastrar i cubase, men om ja mastrar i reason 4 så är det inget problem. Vad beror det på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många säger att det går att få ett professionellt resultat med Cubase inbyggda pluggar om man vet vad man håller på med... varför skall man då spendera tiotusentals kronor på t ex ett UAD-kort? Okej att man köper pluggar som inte finns i Cubase, t ex Vintage Warmer. Men vad är det som gör att en dyr kompressor låter bättre en Cubase egna?

Det man är ute efter är inte nödvändigtvis "bättre", utan mer att vill ha ett annat sound, helt enkelt.

Jag använder också Vintage Warmer och gillar den skarpt till vissa saker - men det handlar som sagt om att jag då vill färga ljudet på ett annat sätt - och inte nödvändigtvis att kompressorn är bättre än den som följer med Cubase.

Sedan kan det naturligtvis också handla om arbetssättet och hur bra presentationen verkligen är knuten till verkligheten. Om man tycker att en annan plugin känns bättre att jobba med, så gör man ett bättre jobb med den, även om man egentligen hade kunnat få precis samma resultat med den medföljande pluggen om man hade försökt.

Jag har själv funderat på att köpa pluggar från UAD om ett tag.. vill vänta ett tag för att jag vill skaffa mig så mycket kunskap jag kan om hur man skall använda baspluggarna innan jag köper nytt..

Pluggar till DSP-kort är en lite annan grej än de vanliga pluggarna, eftersom det handlar om hårdvara som inte belastar datorns CPU - och ofta har de speciella förebilder av hårdvaruburkar som de försöker emulera i sina DSP-algoritmer. Att göra bra emuleringar med datorns CPU kan kräva för mycket prestanda för att det ska vara realistiskt, så att det är svårt att genomföra utan fristående DSP-kraft. Det kan också ibland handla om licensieringar som blir för dyra för de som gör vanliga pluggar (på grund av all piratkopiering, som gör att de inte kommer att sälja tillräckligt av pluggen för att betala licensen), men eftersom man har ett lite för besvärligt "kopieringsskydd" i och med det extra kortet, så kan det vara lättare att få ekonomi i det till DSP-kortens pluggar.

Dock så har jag svårt att t ex. få upp volymen i en låt när jag mastrar i cubase, men om ja mastrar i reason 4 så är det inget problem. Vad beror det på?

Svårt att svara på. Du ska kunna få upp samma volym. Kommer du upp på 0dB så är det ju 0dB oavsett vilket program du kör med - och högre går det inte att komma i ett digitalt system... Det kan kanske handla om att den subjektiva volymen blir annorlunda för att du använder en annan kompressor/limiter, som jobbar på ett annat sätt än den du har använt i Cubase...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat dittan å dattan men har förmodligen en för gammal å klen dator för att köra det senaste. En kompis får helt klart grymmare grejer än vad jag, men är helt övertygad om att det sitter i händerna på den som mixar än vad pluggen heter. Är man uppväxt med en analog 4-kanalsporta så låter det mesta som finns inbyggt i sitt DAW mumma. ☺️ . Använder inget som inte redan finns fastän det ser fult ut som fan: www.reaper.fm

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tycker att compressor i cubase är svår att få att verkligen suga tag i ljuden och få

energin ur topparna. testa att ladda hem en demo av urs1970 t ex. (kräver dock ilok)

REVerence är ju jättebra, och de gamla reverb A+B från -98 använder jag gärna. vintage!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är nog GUIet som gör mycket... Eftersom de har den tråkiga looken som själva mixern har (alla daw-mixers ser rätt tradiga ut) luras man...

Hade de varit lite flashiga och om det hade stått Vintage Compressor med någon snygg logga hade det helt plötsligt låtit mycket varmare och mer analogt.

Imiterade VU-metrar och bakelitrattar skall det va också.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...