Jump to content
Annons

Ibanez Artist -79


danielssondesign

Recommended Posts

Annons
Det där är en mycket bra gitarr, men tyvärr får du nog inte mycket för den. Max ett par tusen skulle jag tro, o då med lite tur att du hittar nån som fattar sig på kvalitet.

kolin

Tack för svaret!

Jag har försökt hitta ett rimligt pris att sätta på den, men har ingen aning vad de egentligen går på (gick på).

Har letat som fasiken på nätet efter annonser, men hittar ingen i samma modell eller färg.

Vet du något om just gitarren? Vad man kan värdera den till? Eller var man kan värdera den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessa tidiga Ibanez-instrument är helt klart undervärderade. Kvalisorten kan variera lite mellan olika instrument, men i stort så håller de en hög standard. Släng upp frågan på Ibanez-forumet. Finns många seriösa samlare där som kan svara på de flesta frågor om äldre Ibanez-instrument... 😠

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bor inte du i skåneland, Danielssondesign? Kommer gärna och fingrar på den efter nyåret om du vill ha den såld.

Ingen aning om värdet - pip till om du hittar en rimlig prisnivå, betalar gärna vad den är värd.

Haha, jodå. Bor i Skåneland...

Klart att du kan få komma och fingra på den. Strängarna måste bytas först så man kan testlira.

Men om jag hittar någon rimlig nivå på pris så hojtar jag till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tänkte bumpa denna igen och höra om någon vet vad just denna gitarren kan vara värd.

Besökte börsen och de hade "- Ingen aning, men vi har liknande gitarrer. Vad är du ute efter?"

Någon som haft/har någon som helst aning om vad den kan tänkas säljas för?

Ska lämna in den och få den totalfixad, även om den är ok. Smörjas och lirkas lite med iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bumpa denna igen och höra om någon vet vad just denna gitarren kan vara värd.

Besökte börsen och de hade "- Ingen aning, men vi har liknande gitarrer. Vad är du ute efter?"

Någon som haft/har någon som helst aning om vad den kan tänkas säljas för?

Ska lämna in den och få den totalfixad, även om den är ok. Smörjas och lirkas lite med iaf...

Kollat på Ebay? Kan hända att det finns ett eller annat ex där till salu som kan hinta om dess värde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danielsson, är fortfarande sugen på att komma och spela på den, men det kan vi ta efter inlämning. Så håll den gärna.

Har ingen baktanke eller vet dess värde, tycker bara den är snygg och hoppas den låter bra. Har ett hål efter min svarta gibson. Men som sagt, betalar fortfarande vad den är värd om du hittar något.

Märklig försäljning 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tjopp

hittade en på Ibanes forumet $1300

kan det stämma kolla här http://www.ibanezcollectors.com/forum/free...619-$1500/

Jag hade en likadan fast med aktiv elektronik som blev stulen nån gång mot slutet av 80-talet. Det var min andra Artist. Den första köpte jag 1979 för 2.300 kr, och jag har den kvar fortfarande även om jag lät Arne Arvidsson bygga om den en del, kring -81 har jag för mig. En kanongitarr. Den var lite mer påkostad original är gitarren i den här tråden, med avfasning och pärlemor i kanterna. Klarlackad trävit. Så den här lär ha kostat rätt nära 2.000 spänn om den köptes ny i affär samma år som jag köpte min. När jag tänker efter så har jag till och med haft en tredje Ibanez Artist. En 12-strängad, på 90-talet. Ångrar bittert att jag sålde den... :/

Alla Artister från kring -80 är riktigt fina byggen. Hantverksmässigt mycket bättre än samtida Les Pauler, tycker jag. Lite klenare mickar kanske.

Edit: Sorry för min förvirringsskapande klantighet - har editerat bort lite bladder från min sida. Kvarstående fråga: Är den ena single-coil switchen väck?

Redigerat av Strummindude
Link to comment
Dela på andra sajter

Danielssondesign,

Kan bjuda 7000 fair and square - det är allt jag har från en nyligen genomförd gibsonförsäljning. Om gitarren känns och låter som en Ibanez ska efter jag provat den.

Vill du kan jag vänta lite om du tror att du hittar nån som bjuder över eller vill göra mer sökning. Men inte alltför länge.

Ha det bra,

Lax i Malmö

Link to comment
Dela på andra sajter

Danielssondesign,

Kan bjuda 7000 fair and square - det är allt jag har från en nyligen genomförd gibsonförsäljning. Om gitarren känns och låter som en Ibanez ska efter jag provat den.

Vill du kan jag vänta lite om du tror att du hittar nån som bjuder över eller vill göra mer sökning. Men inte alltför länge.

Ha det bra,

Lax i Malmö

Jag ska ha dig i åtanke efter jag lämnat in den. Ska höra efter om någon där vet vad den kan vara värd också. Men 7000 låter väl som ett bra pris.

Hör av mig när jag lämnat in den (ska in på fredag).

Link to comment
Dela på andra sajter

$555US, (3952,99 kr) det är snittsumman för Ibanez Artist om man kollar på reviews på Harmony Central. (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Ibanez/Artist/10/1 - jag tog de fem första där priset var angivit i dollar och tog snittet) Det finns dock en rad olika modeller och jag vet inte vilken din är så priset kan ligga lite högre eller lite lägre beroende på modell. Det finns alltså ett antal recensioner på Artister där modellen är specifik och så finns det den jag tog snittsumman ifrån, som verkar vara mer generell.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

tjopp

hittade en på Ibanes forumet $1300

kan det stämma kolla här http://www.ibanezcollectors.com/forum/free...619-$1500/

Nope, det är en Model 2619 och jag tror din Artist är en AR-200 (kolla längst till vänster bild nedan).

2.jpg

Kan som kuriosa nämna att jag själv har en Ibanez Artist 2625B "4-stringed motherfxxxer" från 1976 som "daily driver"... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick reda på detta precis:

Your guitar was made at the

Terada Plant, Japan

1979

Production Number: 6313

Och även, vad jag kan se, en korrekt bild (modell)

ar200bk-1991.jpg

Sen hittar jag liknande på ebay och andra sidor där priset på en AR100 låg på ca $1300...

Men hittar satan inte något på en AR200 från 79.

Link to comment
Dela på andra sajter

"The 1979 Ibanez Artist Model 2619. This is a solidbody, timeless classic in good shape.

 

Not to be confused with the 1979 AR300 whose changes came about later in the production year. The guitar was crafted in February of 1979. The 1979 Ibanez catalogs only depict the AR300 models which this is not. A differentiating factor is the scrollwork design on the headstock. Also featured are the Super 80’s pickups with the most distinctive Humbucker Flying Fingers design.

 

The Artist 2619 offers the versatility of Ibanez Super 80 Tri-Sound pickups. Each pickup can be switched between standard humbucking, single coil, or reverse phased twin coil configurations. Combined with the pickup selector, 15 different and distinct tone colors are possible."

Taget från http://www.ibanezcollectors.com/forum/free...619-$1500/

(som "Hemmpe" sa tidigare)

Där är priset $1300, dvs 9260 SEK i dagens kurs.

Men är detta verkligen den rätta? Och är priset rätt? (bortsett från färgval)

Link to comment
Dela på andra sajter

post-24037-1263245182_thumb.jpg

Jag har suttit ett tag vid datorn och letat efter foton på min Ibanes, jag vet att jag fotat baksidan på huvudet men hittar inte bilden 😄. Lägger upp den jag hittade.

Jag kommer inte ihåg om det står 79 eller 80, men den ser exakt ut som den du har lagt ut bilder på, fast min va gräddgul, fast solblekt... typ =).

I vilket fall sålde jag den i november pga att min fru fyllde jämt och önskade sig ett elpiano... Hmm, ågrar mig en smula!

Jag bytte in den och musikhandlaren värderade den till 4500, den skulle varit värd typ 2000 till och inte en stor träflis/trälist varit borta från huvudet.

I vilket fall är det en grymt skön gitarr att spela på och jag hade köpt den om jag hade pengar!!! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...