Jump to content
Annons

Hur får man till denna effekten?


ramoand

Recommended Posts

Annons
harju (oregistrerad)

Det är precis som Jarlo säger. Känn en del och dra i spakarna för feedback'en i delay'en så får du den där evighetskänslan.

Jag har också en fråga, och tänkte att jag kunde ta hjälp utav din tråd här när det ändå inriktar sig på effekter och hur man får till dem.

Britney's dänga "3". Vid 1:06 kommer en effekt som...ja, lyssna gärna:

http://www.youtube.com/watch?v=ilVoOe_QDng

Hur får man till den nedtrappande effekten liksom?

Redigerat av harju
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som Jarlo säger. Känn en del och dra i spakarna för feedback'en i delay'en så får du den där evighetskänslan.

Jag har också en fråga, och tänkte att jag kunde ta hjälp utav din tråd här när det ändå inriktar sig på effekter och hur man får till dem.

Britney's dänga "3". Vid 1:06 kommer en effekt som...ja, lyssna gärna:

http://www.youtube.com/watch?v=ilVoOe_QDng

Hur får man till den nedtrappande effekten liksom?

Finns säkert nån effekt-plugin man kan göra det där med (kanske TapeStop som jag läst nåt om här på forumet?). Jag hade nog bouncat ut ett kort klipp från låten, slängt in det i en sampler och gjort kopior av klippet där varje kopia har lägre pitch än den innan. Sen triggar man samplingarna (med triol-längd på noterna) så att pitchen faller med varje not.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert nån effekt-plugin man kan göra det där med (kanske TapeStop som jag läst nåt om här på forumet?). Jag hade nog bouncat ut ett kort klipp från låten, slängt in det i en sampler och gjort kopior av klippet där varje kopia har lägre pitch än den innan. Sen triggar man samplingarna (med triol-längd på noterna) så att pitchen faller med varje not.

I det här fallet låter det som att endast en av bakgrundssångerna "slöar ner i tempo" och att resten låter som vanligt.

I Pro Tools finns det en plug som heter Vari-Fi som gör detta destruktivt med ljudfiler.

Går att göra liknande saker med melodyne, ett trick som används väldigt mycket inom popmusik just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en kombination av flera grejer. Basen och stora delar av mellanregistret är bortskuret med högpassfilter, sen ligger det delay och nåt slags noise-svep på också.

Spot on!

Något slags noise svep = vitt eller rosa brus som man också lägger ett "notch" filter med en EQ ett bell filter med lågt Q värde som sveper från lägre till högre frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är precis som Jarlo säger. Känn en del och dra i spakarna för feedback'en i delay'en så får du den där evighetskänslan.

Jag har också en fråga, och tänkte att jag kunde ta hjälp utav din tråd här när det ändå inriktar sig på effekter och hur man får till dem.

Britney's dänga "3". Vid 1:06 kommer en effekt som...ja, lyssna gärna:

http://www.youtube.com/watch?v=ilVoOe_QDng

Hur får man till den nedtrappande effekten liksom?

Hittade en tråd på ett annat forum där ämnet tas upp. Och tydligen så finns det bra lösningar både om du kör AU eller VST.

http://www.gearslutz.com/board/music-compu...nt-vari-fi.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Spot on!

Något slags noise svep = vitt eller rosa brus som man också lägger ett "notch" filter med en EQ ett bell filter med lågt Q värde som sveper från lägre till högre frekvenser.

Aah noise-svepet e jag me på ☺️ va menar du med "notch" filter emd en EQ ett bell filter med lågt Q-värde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah noise-svepet e jag me på ☺️ va menar du med "notch" filter emd en EQ ett bell filter med lågt Q-värde?

Ta en EQ, en grafisk där du ser en frekvenskurva, inte en analogsimulering där det e massa rattar bara.

Ta tag i en av punkterna och dra upp den överdrivet mycket. Sätt Q-värdet så att det blir en smal "puckel" spela filtersvepet och dra "puckeln" från vänster till höger. Automatisera den sedan efter smak och tycke. Tycker du att det låter illa, sänk "puckeln", testa bredda den lite experimentera.

Testa dig fram till vad som låter bra. Lägg eventuellt ett chorus på bruset också om du vill.

Hoppas du hajjar vad jag menare

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en EQ, en grafisk där du ser en frekvenskurva, inte en analogsimulering där det e massa rattar bara.

Ta tag i en av punkterna och dra upp den överdrivet mycket. Sätt Q-värdet så att det blir en smal "puckel" spela filtersvepet och dra "puckeln" från vänster till höger. Automatisera den sedan efter smak och tycke. Tycker du att det låter illa, sänk "puckeln", testa bredda den lite experimentera.

Testa dig fram till vad som låter bra. Lägg eventuellt ett chorus på bruset också om du vill.

Hoppas du hajjar vad jag menare

EDIT: hittade en länk som visar effekten ett sådant filter uppnår.

http://www.youtube.com/watch?v=wWjNZsWcItY

Kom ihåg att en EQ är en volymkontroller där du själv väljer vilket frekvensområde som skall påverkas.

Ex. Höjer du runt 50Hz upplever du att ett basigt ljud förstärks.

Höjer du en hihat vid säj, 7-10000Hz märker du att den blir vassare.

Kanske du redan visste, men om inte så är det bra information iallafall.

+ Att ett brus innehåller alla frekvensområden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en EQ, en grafisk där du ser en frekvenskurva, inte en analogsimulering där det e massa rattar bara.

Ta tag i en av punkterna och dra upp den överdrivet mycket. Sätt Q-värdet så att det blir en smal "puckel" spela filtersvepet och dra "puckeln" från vänster till höger. Automatisera den sedan efter smak och tycke. Tycker du att det låter illa, sänk "puckeln", testa bredda den lite experimentera.

Testa dig fram till vad som låter bra. Lägg eventuellt ett chorus på bruset också om du vill.

Hoppas du hajjar vad jag menare

¨

Japp nu fatta jag ☺️ tack!

Har en annan fråga, hur får man till den effekten att ljudet kommer liksom smygande som mellan 0:57 och 1:03 på den här låten:

Där har han använder thriller o samplat synten.. men hur får man den så svepande när man bara har en sampling liksom??

Link to comment
Dela på andra sajter

¨

Japp nu fatta jag 🙂 tack!

Har en annan fråga, hur får man till den effekten att ljudet kommer liksom smygande som mellan 0:57 och 1:03 på den här låten:

Där har han använder thriller o samplat synten.. men hur får man den så svepande när man bara har en sampling liksom??

I mina öron låter det som ett reversed reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron låter det som ett reversed reverb.

Du menar att man lägger ett stort reverb på, bouncar ner det och sen kör man reverse på det? Eller ska man köra reverse på ljudet först, börja med stort reverb o sen minska reverbet med automation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump..

Hur gör man för att skapa denna effekten med en röst som liksom sjunger en ton hela tiden o den är hämtad från originalsången..? som i början på denna låten:

Det jag inte förstår är hur man får det att låta som en ton utan klipp emellan när det är taget från originalsången...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump..

Hur gör man för att skapa denna effekten med en röst som liksom sjunger en ton hela tiden o den är hämtad från originalsången..? som i början på denna låten:

Det jag inte förstår är hur man får det att låta som en ton utan klipp emellan när det är taget från originalsången...

om du lyssnar noga så hör du när ljudet når högre volym hörs repeteringen av ett stycke i sången. I det här fallet har man gissningsvis klippt ut ett 8-dels ah som man bara crossfadat ihop med nästa. Att skapa effekten du är ute efter går vad jag vet inte. Och gick det skulle jag gärna vilja veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...