Jump to content
Annons

Hitta Rätt...


Carle

Recommended Posts

Det finns en liveinspelning med mitt band där jag pressneterar alla i bandet som "det där är inte en gitarrist, det där är Emil Lindström" och så vidare. En god vän till mig skrattar gott när jag pressnetrar mig själv som "ingen sångare". Då hade jag sysslat med sång ungefär lika länge som jag sysslat med gitarrer idag. Fick min första gitarr för två år sen i Julklapp. En stålsträngad akustisk gitarr med teleutgång. Nu känner jag att det är dags att koplettera med en El-gitarr och som den popräv jag gått och blivit finns det inget annat val än en Telecaster. Men som jag också säger är jag ingen gitarrist och tänker därför inte bränna pengar på en äkta. Har beställt två gånger redan. Väntat i någon månad bara för att återförsäjaren redan skall ringa och säga att den utgått ur sortimentet. Köpte Nyligen en Vox Ac-30 också så jag känner att den stora spenderarbyxan redan varit framme lite väl mycket.

Kort och gott: Jag vill ha hjälp att hitta en Telecaster-modell som passar mig ekonomiskt och som låter så bra det går för tänkt Peng. Som den designkåte snorvalp jag kommit på mig själv med att vara, måste den vara snygg också.

Det skalla allstå vara:

En telecastermodell. (Har kollat mest på Squier Standard-serien)

Kosta mellan 2000-4000 kr

Vara av hyffsad kvalité

Vara snygg! (Det här är en smaksak. Jag är själv rätt inne på Butterschroch eller Walnut)

Köper ogärna begagnade prylar. Kanske larvigt, men jag gör det bara inte.

Nu kan alla gitarrofiler sätta igång och spekulera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har kört Telecaster (Fender) nu i 5 år. Jag tycker INTE du ska skaffa en squier Telecaster. Av egen smak så tycker jag de låter riktigt risiga jämfört med en Fender Telecaster. Betala gärna mer på en Fender.

Annars finns det märke som heter Vintage. De säljer riktigt bra Telecastrar för mellan 3000-4000kr tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en Vox Ac-30 så är den inte värdig en Squier <punkt>.

Lägg till 2 papp och köp en Fender telecaster för 5-6 papp. Visserligen

en Mexican men ändå. Bättre mekanik än en Squier hursomhelst.

Dom snyggaste telecastern är i natur och med maple neck... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja när det gäller något som gura så får man inte vara snål om man vill ha bra kvalle. En omöjlig ekvation. Men kolla beggmarknaden. Finns mycket fynd nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en vintage tele, den låter bra och är skön att spela på. kostar 3200:- i västerås (köpte den på hagströms) då fixades banden och intornering mm. till så den var i bra skick när jag fick den. beställer du den från england kan du få den ännu billigare.

annars finns det en kille som gör bra prisvärda gitarrer och då kan du även få den lackad som du vill eller andra önskemål:

http://www.m-musikshop.se/

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Har 10.000 på kontot. Men ingen inkomst för närvarande. Får jag ett jobb så kan jag helt klart lägga 5000-6000 på en Mexico. Hade bara fått intrycket att Squier var bättre än Mexico.

Baja Telen som länkades hade precis rätt färg och lät bra. (om man kan lita på ljudklippen de lägger upp). Får jag ett jobb är den helt klart ett alternativ även om den var lite dyr.

Spaceman: Du menar att en Squier inte är värdig min voc ac 30. 😛 EN vox som dessutom låter bättre än alla andra av samma modell jag testat.

Redigerat av Carle
Link to comment
Dela på andra sajter

På dv247.com har jag för mig att mexicotele:arna(snygg förkortning) är nästintill oförskämt billiga, runt 4500-5000, plus frakt på runt 200. Helt okej.

Edit: efter en snabb titt ligger de billigaste på £343, viket blir ca 3953 sek. Inom din prisram, innan frakt, 150pix över med. Borde gå att leva med!

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Är resurserna knappa kan jag inte ge något annat råd än att du kollar efter en beggad gitarr.

Finns många hemmabyggen som känns, låter och ser bra ut. Kallas ibland för HPD (HopPlockade Delar).

Här är en annons på en vit mexico-tele med amerikansk hals och EMG-mickar för 2500:- i Stockholm. Känns den seriös är det ett kap, även om man räknar in resan till Stockholm i priset.

Och här är en 1 år gammal blond Baja Tele för 4000:- i Gävleborg.

Squier gjorde förresten riktigt bra gitarrer från början, när de tillverkades i Japan. Fullt jämförbara med Fenders dyrare modeller.

Edit: Har en likadan Squier-tele som du länkade från Tradera. Den låter och känns riktigt bra. Fast jag vet inte om jag skulle köpa en liknande på auktion.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

70 000.- för summners telen är den ju inte värd för att spela på.

hittade denna på ebay:

http://cgi.ebay.co.uk/1950s-Standard-Telec...=item25575849bd

http://cgi.ebay.co.uk/Telecaster-Guitar-ma...=item20ae33d3f5

finns många fler!

Link to comment
Dela på andra sajter

AH! Min lokala musikaffär fick in en Tele i Butterschroch Blonde av märket Vintage. Den låg runt 3.500. Bör jag klippa den i mellandagarna!?

Edit: den var begagnad men det syntes bara på plektrumskydded. I övrigt var den fräsch.

För att fixa till den, kan man köpa ett plektrumskydd separat på gitarrdelar.se och sätta dit?

Redigerat av Carle
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en vintage tele, den låter bra och är skön att spela på. kostar 3200:- i västerås (köpte den på hagströms) då fixades banden och intornering mm. till så den var i bra skick när jag fick den. beställer du den från england kan du få den ännu billigare.

Är det samma som heter "Vintage icon" på thomann och har "färdigt sliten" lack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lägga 5000-6000 på en Mexico? Nej, nej, nej gör inte det! Köp absolut en Fender, den har du resten av livet typ. Och gör tvärtom mot hur du tänkt, leta upp en fin beg USA-tele, Är den bara ett par år kan den mycket väl vara bättre än som helt ny.

Det du ska kolla upp är att kroppen är i al, det finns många varianter, al är bäst tycker jag, många håller med mig om detta. Träslaget i kroppen är det som påverkar ljudet mest, mer än mickarna.

Och ang mickar sätt absolut aldrig dit nåt annat än Fender, du kanske får ett trevligt ljud, men det kommer inte att låta Fender. På min american standard som jag spelat på i 10 år sitter det orginal mickar som heter Delta Thone, med dem får jag fram allt från krispigt Shadowsljud till värsta heavy metal tugg. Kan du hitta en american standard som är ca 10 år med orginal mickar, köp den! Och helst lönnhals, det ger mer fin krisp än rosewood greppbräda.

Ibland brukar jag testa nån mexicotele i musikaffärer, oh no, jämfört med american standard är de bara skit tycker jag. Ful rundgång så fort man gasar på bara lite grann.

Jag skulle hellre köpa en Squire än en Mexico. Men leta som fan tills du hittar en USA-tele, du kommer absolut aldrig att ångra dig. Såna lirar de bästa studiomusikerna på över hela världen. Och de passar till både pop, punk och metal. Du är väl för fan värd att ha det bästa i gitarrväg nu när du redan har en kanonstärkare!

Lycka till i televärlden! 🙂

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det samma som heter "Vintage icon" på thomann och har "färdigt sliten" lack?

det är samma förutom att den har vanlig blank lack och det står inte Icon på huvudet.

testade även en strata i icon serien men jag gillade den blanka lacken bättre än den slitna matta lacken.

kollade denna sida: http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

går de neråt på den så kommer efter icon serien en annan som heter reissued som har blank lack, kostar 209 0ch 239 pund (ca 2400- 2800kr plus frakt)

Link to comment
Dela på andra sajter

AH! Min lokala musikaffär fick in en Tele i Butterschroch Blonde av märket Vintage. Den låg runt 3.500. Bör jag klippa den i mellandagarna!?

Edit: den var begagnad men det syntes bara på plektrumskydded. I övrigt var den fräsch.

För att fixa till den, kan man köpa ett plektrumskydd separat på gitarrdelar.se och sätta dit?

visst går det att byta plektrum skydd, borde ju vara samma storlek, gitarrdelar säljer ju även wilkinson micar mm (han som har vintage märket)

en grej jag inte fattar är hur din musik affär kan ta 3500:- för en begagnad vintage tele som kostar ny i sverige 3200:- (allafall när jag köpte min)

(finns på hagströms i västerås) när jag köpte telen hade de en beg vintage strata för 3500:- och de kostar nya runt 5000:- och den var knappt använd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är att gitarren skall användas ihop med voxen (Min Vox Ac-30 för den som inte sett min skryt med den) och kanske en chorus-pedal till en inspelning av en mitt band. Nivån är högre än demo, lägre än proffs. Sen är det lite sån musik där låtarna är viktigare än produktionen. Tänk Broder Daniel/Håkan Hellström. Skivan kommer dock ha rätt 80-talsinspirerat sound. The Smiths eller liknande. Kan en Vintage Telecaster för 3.500 kr räcka då liksom? Kommer man märka enorm skillnd vid inspelning? Tänkte mika stärkaren med en sm57 och en bandmik. Bandmiken vet jag inte vad det är för sort för den har jag blivit lovad att låna av Sensus studio i Eskilstuna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är att gitarren skall användas ihop med voxen (Min Vox Ac-30 för den som inte sett min skryt med den) och kanske en chorus-pedal till en inspelning av en mitt band. Nivån är högre än demo, lägre än proffs. Sen är det lite sån musik där låtarna är viktigare än produktionen. Tänk Broder Daniel/Håkan Hellström. Skivan kommer dock ha rätt 80-talsinspirerat sound. The Smiths eller liknande. Kan en Vintage Telecaster för 3.500 kr räcka då liksom? Kommer man märka enorm skillnd vid inspelning? Tänkte mika stärkaren med en sm57 och en bandmik. Bandmiken vet jag inte vad det är för sort för den har jag blivit lovad att låna av Sensus studio i Eskilstuna.

Det funkar säkert även med en mkt billigare gitarr. En del proffs kör enbart med gitarrer typ Hobbex.

Se bara till att en som verkligen kan justerar gitarren innan inspelningen. Och det gäller alla gitarrer och basar ni kommer att använda. Stämmer inte intoneringen exakt kommer inspelningen att låta skit, det kan faktiskt göra att det låter som nåt fel i mixen eller på nån inspelningsmick. Var noga med stämning mellan varje låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall använda guran till inspelning. Om jag använder min Vox Ac-30, en choruspedal och mikar med en sm57 och någon bandmik. Kommer man då höra en enorm kvalitetsskillnad mellan en riktig Fender och en av märket Vintage?

Jag pysslar med så kallad göteborgspop och vill att det skall låta så. Ni vet Broder Daniel, Håkan, Hästpojken osv. Nya skivan kommer dock vara lite 80-talsinspirerad. Mer synthar, kör trigg på virveln och blanda ut med Linndrum-virvel med plåtverb, chorusgitarrer. Lite The Smiths om ni så vill. Känns nästan som att det är viktigare att låtarna är bra, än att gitarren är det i sån musik.

Eller är jag dum i huvudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...