Jump to content
Annons

Vilka pluggar kan ni absolut inte klara er utan?


dallen

Recommended Posts

Annons
ingår inte det i reaper?? :rolleyes:

WHOOPSI DAISY!!! Läste inte undertiteln... scared.gif

Då får jag säga att jag saknar en bra chorus/flanger/phaser ("modulation fx"), vilket förnärvarande (förutom eventuell VSTi) är de enda externa lösningar jag använder. Resten = Reaper.

EDIT: Reaper har alltså ingen egen chorus/flanger/phaser, därför...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett extremt highpassfilter. Min egenprogrammerade 64-bitars version i Ableton Live är bäst annars är Oxford EQ bäst.

Har äntligen kommit till den insikten att pluggar är inte allt.

Nummer två är en bra kompressor eller fler. Tycker mycket om IKs Fairchild emulering. Om man bortser från den färgning som en sådan plugg ger eller motsvarande hårdvara så är det Attack och Release som ger det unika i en kompressor. Så ett antal olika kompressorer är bra.

Men om jag måste välja en är det Abletons egen. Den saknar all hårdvarufärgning men den har allt man behöver. Tre karakterärer på hur man behandlar insignalen plus look ahead. Val av opto,Vca eller FET. Detta är viktigast av allt för det definierar om releasen är linjär eller logaritmisk.

Som grädde på moset kan man låta denna plugg jobba mot Peak eller RMS. Dvs. peak threshold jobbar antagligen bäst på en virvel medan RMS fungerar bäst på en master eller submix.

Man kan mycket väl köpa dyra pluggar och det tycker jag verkligen att man ska göra i vissa lägen. För mig är dock en EQ och en kompressor A och O. Allt detta hittar jag i Ableton Live även om jag har tweakat EQ:n lite grand. Då det gäller VST tycker jag att Voxengo och Sonnox är mycket värt att titta på då det gäller EQ eller någon fin Pultecemulering men av andra skäl. Då det gäller kompressorer gör alla sitt jobb men på lite olika sätt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
WHOOPSI DAISY!!! Läste inte undertiteln... scared.gif

Då får jag säga att jag saknar en bra chorus/flanger/phaser ("modulation fx"), vilket förnärvarande (förutom eventuell VSTi) är de enda externa lösningar jag använder. Resten = Reaper.

EDIT: Reaper har alltså ingen egen chorus/flanger/phaser, därför...

Och då finns http://www.bluecataudio.com/Download/Home/ som har vissa bra gratispluggar inklusive en bra chorus å flanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då finns http://www.bluecataudio.com/Download/Home/ som har vissa bra gratispluggar inklusive en bra chorus å flanger.

Tack för tipset! 😄 Jag känner i och för sig till BCA sedan tidigare, men jag är himla förtjust i Kjaerhus Audio's Classic-Serie och rekommenderar den varmt! (EQ:n rekommenderar jag något svalare, dock.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ännu inte hittat något som slår Melodyne på fingrarna. Så det kör jag i både Logic och Cubase.

Sedan tycker jag att impulserna som följer med Altiverb är mycket roligare än dom som följer med Space Designer (Logic) så det händer att jag använder Altiverb, även i Logic.

UADs emulation av 1176, Pultec och Fairchild finns det ingen motsvarighet till i någon sequenser jag använder.

Sedan är det något visst med Voxengos brickwall limiter Elephant. Jag föredrar den framför Cubase, Logics och Reason/Records ganska tråkiga motsvarigheter.

Cubase saknar fortfarane en eq jag trivs att ratta, så det blir en extern eq där. Spelar inte så stor roll vilken. Just nu är det Eiosis AirEQ som gäller.

Logic och Cubase saknar också vettiga image-pluggar (såsom Waves S1 eller Sonalksis Stereo Tools). Jag kör endera Sonalksispluggen, Voxengo MSED eller Flux Stereo Tools.

Slutligen saknar jag en snygg de-esser i Cubase. Så där blir det oftast UAD Precision de-esser. I Logic kör jag ofta den pluggen också, men där finns ändå möjligheten att filtera styrsignalen i kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase5 innehåller det mesta man behöver i effektväg - och t o m en budget-Melodyne och impulsreverb, så på effektsidan skulle jag egentligen klara mig med det som följer med, även om det hade varit svårt att hålla sig ifrån vissa pluggar från t ex Flux, Sonalksis, PSP och Knufinke - och Celemony...

Vad jag däremot inte alls skulle klara mig utan eftersom jag inte spelar särskilt många instrument själv, är instrumentpluggar, som Hypersonic2 för smör-och-bröd-ljud, Scarbee J-Slap'n Fingered (även om jag förstås skulle kunna lägga bas med min egen bas - men latmasken kryper ju fram då och då... 😄 ), Scarbee Imperial Drums XL, EWQLSO Gold XP, Virtual Guitarist2 och VIR2 Mojo...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

PSP's pluggar, classik studio reverb. Pro tools eq och kompressor 😄 Tycker pro tools har det mesta man behöver i standardeffekter.. dock inget reverb jag är nöjd med.

Kontakt 2 = måste ha. Använder jag till bland annat ew's stråkar. Ivory=måste ha, är mitt piano. Ohmnisphere är trevligt också.. men hade klarat mig utan det.

Redigerat av BoJonatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sonalksis SV-315 Mk2 Compressor och SV-517 Mk2 Equaliser är i min åsikt underbara, finns alltid med i mina projekt..

Eftersom jag kör Pro Tools 8 och Logic studio 8 så saknar jag egentligen ingenting heller, förutom ett skönt reverb i pro tools!

Altiverb blir nästa köp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Sitter mest med Wavelab 5.. Men nåt som är Basic för mina snabbmasters är Equalizern Q (Skär allt under 29 HZ berodende på mina monitorer) , Steinbergs egna "puncher" (standard ca 70% effekt) , PSP_VintageWarmer (rattar hejjvilt) samt Steinbergs StereoExpander (brukar sluta på ca 75%).. Avrundat med Waves L2 rendering 🙂 Men detta gäller bara snabba 3 minutersmastering så jag vet vad jag har att göra med hädanefter 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör FL Studio och är inte jättenöjd med kompressor och reverb som följer med. Just nu använder jag Sanford Reverb, men jag skulle förmodligen klara mig bra med något annat.

Som synth har jag svårt att klara mig utan Sylenth1, använder den i nästan allt jag gör. Underbart lättjobbad.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt en riktigt skoj tråd!

Inget av tipsen som är gratis va? Om ni tipsar om någon gratisplugg i denna tråd så får ni gärna länka 😆

Glaceverb är en gratis reverb-plugg som faktiskt är riktigt trevlig i vissa lägen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...