Jump to content
Annons

Feedback på trummix


Martin

Recommended Posts

Annons

Digtaltrummor? Ja det låter ju helt okej. Men jag tycker det är svårt att höra när trummorna inte är mixade in i en låt. Brukar få ändras soundet då. Nu lät de lite väl "rymdiga" men det beror ju så klart till vilken stil du ska spela.

Jaja jag är feberstinn så om du inte fattar mitt inlägg så skyller jag på det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Inge tajt alls.. 😄 Men det var inte det du ville ha kritik på.. Nåja.. Meeen.. Det lät som om trummorna och cymbalerna tillhörde lite olika trumset ju.. T.ex virvelkaggen hörde hemma i ett helt annat universum än resten av trummorna.. Har du mickat upp trummor från olika tagningar och rum och mixat dom som samples eller hur har du gjort??? För själva spelandet lät live i alla fall.. Men knappast realistiskt.. 🙁

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
alldeles för mulligt i min smak

var är det smällande mellanregistret?

energin?

Håller med. Det här ljudet kommer ha svårt att tränga igenom rockgitarrer och basar.

Mer attack och mer runt 4-5k.

Virvelns klang ser jag inget problem med, efterklangen kommer inte höras mycket när andra instrument kommer på.

Att mixa bara trummor är i princip lönlöst eftersom det ofta kan låta helt ok själv (som nu), men sedan bara försvinna ihop till en litet plutt-set när man börjar lägga på andra instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.2shared.com/file/8630865/a1ddea...mer_middle.html

Höjde lite runt 4-5k på rums och overheadmicken. Sen tog bort lite kompression. Bättre?

Ni har rätt om cymbalerna tack! Hur ska jag ge dom mer energi och in your face ljud?

Komprimera dom eller eq:a fram dom i overheadmicken?

Bara för att alla är så shysta och ger bra kritik så bifogar jag en bild jag tog förra sommarn.

Kossorna hälsar att dom är tacksamma och jag är också det. Tack tack! 🙁

2626236547_7768899ac0.jpg

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Pukorna är lite höga i mixen. Baskaggen en aning odefinierad, men det beror på vilken musikstil det ska in i. Mycket mid-wash på crashen/arna som du kan skära bort. Riden lät låg, det lilla man hörde, hihat fick man inte höra alls 😆 Jag skulle välja ett mindre rum på reverbet, men det är kanske en smaksak. Saknar som tidigare inlägg mid, känns lite "loudnessigt". Jag skulle komprimera mindre i detta stadie, saknar lite "klipp" i trummorna. Annars snygga sounds. Otajt behövs nog inte tillägga 🙁

Detta var alltså riktat till "weeee.mp3" 😆

Den nya filen var reverbet bättre. Cymbalerna låter som dom spelas löst, men ändå höga i mixen (justera sensitivity på trum-modulen?) Saknar ride och hihat. EQ var bättre, men personligen saknar jag dynamiken från riktiga trummor.

Redigerat av Krillo
Link to comment
Dela på andra sajter

Pukorna är lite höga i mixen. Baskaggen en aning odefinierad, men det beror på vilken musikstil det ska in i. Mycket mid-wash på crashen/arna som du kan skära bort. Riden lät låg, det lilla man hörde, hihat fick man inte höra alls 😄 Jag skulle välja ett mindre rum på reverbet, men det är kanske en smaksak. Saknar som tidigare inlägg mid, känns lite "loudnessigt". Jag skulle komprimera mindre i detta stadie, saknar lite "klipp" i trummorna. Annars snygga sounds. Otajt behövs nog inte tillägga 😲

Detta var alltså riktat till "weeee.mp3" 🙂

Den nya filen var reverbet bättre. Cymbalerna låter som dom spelas löst, men ändå höga i mixen (justera sensitivity på trum-modulen?) Saknar ride och hihat. EQ var bättre, men personligen saknar jag dynamiken från riktiga trummor.

Kör AD och om jag skär bort mid-wash i overheaden så blir det ganska tråkigt sound i setet. Jag får exportera ut cymbalerna för sig och skära och lägga på skimmer-reverb 🙂

På första versionen lät jag reverbet gå in i buss-compressorn. Men det kanske blev lite mycket - jag tog bort det i den nya versionen.

Cymbalerna har du rätt i - jag ska försöka ändra nivåerna på dem. Tack tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skurna och volymfixade cymbaler:

http://www.2shared.com/file/8631790/e5cf2224/cymbalfix.html

KillwithSkill:

Kaffet kan förklara K-pist effekten. Dynamik är ALLT håller med 😲

Det låter OK tycker jag, men det låter för mycket plugg över dom i mina öron. De saknar tryck och min fot stampar inte med. Så det är en bra grund i mina öron, men om det är ensamma trummor jag ska lyssna på så måste det hända mer med ljudet. Hur väl de sitter i en mix är svårt att säga förrän man hör resten av materialet. Cymbalerna lät inte alls roliga tyckte jag, riden hade något dovt över sig och saknade energi, och cymbalerna kändes inte som att de tillförde den energi som jag skulle vilja ha av ett cymbalslag. Sedan kan säkert lite av detta förklaras med spelet också, men ett bra ljud i mina öron är när allt klaffar från musiker till slutmix.

Mycket kritik, jag vet, men som sagt så är det en bra grund att jobba vidare på tycker jag 😄

Och det är ju enbart mina personliga åsikter.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter OK tycker jag, men det låter för mycket plugg över dom i mina öron. De saknar tryck och min fot stampar inte med. Så det är en bra grund i mina öron, men om det är ensamma trummor jag ska lyssna på så måste det hända mer med ljudet. Hur väl de sitter i en mix är svårt att säga förrän man hör resten av materialet. Cymbalerna lät inte alls roliga tyckte jag, riden hade något dovt över sig och saknade energi, och cymbalerna kändes inte som att de tillförde den energi som jag skulle vilja ha av ett cymbalslag. Sedan kan säkert lite av detta förklaras med spelet också, men ett bra ljud i mina öron är när allt klaffar från musiker till slutmix.

Mycket kritik, jag vet, men som sagt så är det en bra grund att jobba vidare på tycker jag 🙂

Och det är ju enbart mina personliga åsikter.

MVH

Anders

älskar kritik det är det bästa i livet. gärna personlig som får en att bli ledsen också. fantastiskt!

man ska utgå ifrån att man är en idiot och sen jobba sig uppåt. så är det. (jag är inte ironisk)

vad exakt saknar tryck? jag är med dig att något saknas. men vart är frågan...

riden låter verkligen inte bra håller med.

ska gå in på ad's hemsida och jämföra med deras mixar.

tack!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

älskar kritik det är det bästa i livet. gärna personlig som får en att bli ledsen också. fantastiskt!

man ska utgå ifrån att man är en idiot och sen jobba sig uppåt. så är det. (jag är inte ironisk)

vad exakt saknar tryck? jag är med dig att något saknas. men vart är frågan...

riden låter verkligen inte bra håller med.

ska gå in på ad's hemsida och jämföra med deras mixar.

tack!

Trycket är svårt att lokalisera, men när jag lyssnar så låter det som en del kunde man kanske få fram med lite kompression, men jag tror inte det är största anledningen, utan en hel del tror jag sitter i anslaget på trummorna och själva känslan faktiskt. Mer attityd i spelet vill jag höra så tror jag en del av trycket skulle komma gratis. Lite mer trä mot metall på riden skulle nog kunna bidra till lite mer driv också tor jag. Sedan skulle en rumsplacering av trummorna kunna ge lite mer känsla också tror jag. Men jag bara spånar nu.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Trycket är svårt att lokalisera, men när jag lyssnar så låter det som en del kunde man kanske få fram med lite kompression, men jag tror inte det är största anledningen, utan en hel del tror jag sitter i anslaget på trummorna och själva känslan faktiskt. Mer attityd i spelet vill jag höra så tror jag en del av trycket skulle komma gratis. Lite mer trä mot metall på riden skulle nog kunna bidra till lite mer driv också tor jag. Sedan skulle en rumsplacering av trummorna kunna ge lite mer känsla också tror jag. Men jag bara spånar nu.

MVH

Anders

Alltså om jag bara hade ett riktigt trumset skulle jag banka skiten ur det. Men faktum är att jag sitter här med gummiplattor och det är samplingar 🙂

Faktum är att AD's-trummis borde styrketräna eller tagga till lite.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog funka bra i en rocklåt för nu hörs virveln. Cymbalerna låter aningens pitchade men ihop med en låt kan det säkert funka.

Klart bättre än förra försöket men betänk ändå att du måste ges plats i en "helhet".

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog funka bra i en rocklåt för nu hörs virveln. Cymbalerna låter aningens pitchade men ihop med en låt kan det säkert funka.

Klart bättre än förra försöket men betänk ändå att du måste ges plats i en "helhet".

Är det diskanten i cymbalerna som känns pitchad?

OBS: Jag jobbar med en ny version nu. Vaknade nu och hörde att jag kan finputsa lite saker...

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det tryck i era monitorer nu? (toms behöver puts...)

http://www.2shared.com/file/8646906/f807f5fb/puts.html

jag tycker jag lyckats åt det hållet jag ville iaf. men det negativa är ju att mitt projekt drar 10% mer cpu och att jag inte kan lägga

på andra instrument typ. haha. aja det får vi ta sen.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det tryck i era monitorer nu? (toms behöver puts...)

http://www.2shared.com/file/8646906/f807f5fb/puts.html

jag tycker jag lyckats åt det hållet jag ville iaf. men det negativa är ju att mitt projekt drar 10% mer cpu och att jag inte kan lägga

på andra instrument typ. haha. aja det får vi ta sen.

låter fortfarande för mycket boop boop boop å för lite pang pang bang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...