Jump to content
Annons

Att dubba överhuvudtaget?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Är jag den ende som inte gillar dubbad sång, dubbade gitarrer mm? Jag tycker det oftast bara gör det hela sämre, sången blir plastig.

Ett bra sångspår gillar jag tusen ggr bättre än dubbade spår. Men alla resonerar som att en massa dubbar alltid är sanningen, det enda. Jag tycker att särprägeln i rösten raderas mer och mer för varje dubb. Usch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är jag den ende som inte gillar dubbad sång, dubbade gitarrer mm? Jag tycker det oftast bara gör det hela sämre, sången blir plastig.

Ett bra sångspår gillar jag tusen ggr bättre än dubbade spår. Men alla resonerar som att en massa dubbar alltid är sanningen, det enda. Jag tycker att särprägeln i rösten raderas mer och mer för varje dubb. Usch.

Det beror väl på vad man vill åt, och det är väl också en genrefråga. Inom rocknroll och blues och sånt så kanske det inte passar sig med dubbningar, eftersom man vill att allt ska låta så live som möjligt. Men om ens mål är att skapa en stor ljudvärld och inte nödvändigtvis troget dokumentera ett framförande så är dubbningar närmast en nödvändighet. Särprägeln i rösten är inte alltid det viktigaste, det kan vara viktigare att det låter stort.

Sen vill jag också opponera mig emot att dubbad sång skulle bli plastig. Det kan den bli, men den behöver inte bli det. Man kan göra dubbningar som låter oerhört "fult" och inte alls slickt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert inte!

Men jag måste fråga: Händer det att du lägger chorus-effekt på gitarrer, sång eller körer? I så fall, varför?

Nej, är det nåt jag inte gillar är det chorus, det låter hemskt på både sång o gitarr. På bas med.

Nåt som verkligen är ruskigt att bli utsatt för är en krogtrubadur utan backtrax som spelar alla låtar med exakt samma vifta-bort-flugor-komp med rejält med chorus på både sång och gitarr.

Chorus gör bara att det låter ostämt. Att andra använder det med måtta kan jag gå med på, Clapton kör lätt chorus på hårt gainad gitarr ibland, det kan låta bra. Men själv gillar jag det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, är det nåt jag inte gillar är det chorus, det låter hemskt på både sång o gitarr. På bas med. (...) Chorus gör bara att det låter ostämt. Att andra använder det med måtta kan jag gå med på (...). Men själv gillar jag det inte.

Då förstår jag din inställning lite mer.

Dingbats nämnde några vettiga detaljer angående dubb ovan. För min del kan jag säga att jag gärna dubbar gitarrer och nästintill alltid sången och körer (och där jävlar dubbar jag), även om jag skulle misstänka att jag kanske inte kommer att använda dubben/dubbarna i slutmixen. Hellre en tagning för mycket än en för lite.

Dubbning på t.ex. sång är ju egentligen en "effekt" och används i flesta fall för att dels göra rösten fylligare, dels bredda sången i ljudbilden utan att nödvändigtvis behöva ta till "rymd"-pluggar. Men det finns även ett speciellt användningsområde, och särskilt i mitt fall, och det är för att helt enkelt få sångarens röst (karaktär) att låta bättre — mer attraktiv, så att säga. Jag formligen HATAR min egen röst odubbad; den låter övernasal och fjollig. Men om jag dubbar den försvinner åtminstone fjolligheten. Hoppas jag. Jag avundas sångare som har en "naturlig" röst som nästan alltid låter lika bra dubbad som odubbad — t.ex. Helen Sjöholm, Shania Twain, Robbie Williams, Christer Sjögren och Rod Stewart, för att nämna några.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tror det handlar om innerlig perfektion. När en sångare som inte har det sjunger flera ggr så kommer varje sångspår att sticka ut och tillsammans låta skit. Det är min erfarenhet av att spela in sångare.

Exakt... Om en sångare låter skit så summerar man bara skiten när man dubbar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det handlar om innerlig perfektion. När en sångare som inte har det sjunger flera ggr så kommer varje sångspår att sticka ut och tillsammans låta skit. Det är min erfarenhet av att spela in sångare.

Håller med till viss del, fast "sjunga om flera gånger" och dubba ger inte nödvändigtvis samma önskade slutresultat. Det finns de (inte alltförmånga som tur är) som helt enkelt inte kan dubba — de sjunger om samma fras, men lyckas väldigt dåligt med timing och "svansar". Och då blir det verkligen skit, som freaket ovan nämner.

Förmågan att lägga dubb är inget man kan ta för givet. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror det handlar om innerlig perfektion. När en sångare som inte har det sjunger flera ggr så kommer varje sångspår att sticka ut och tillsammans låta skit. Det är min erfarenhet av att spela in sångare.

Då skaffar man sig en annan sångare som har det. Skit på skit blir inte guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
om jag dubbar [min sång] försvinner åtminstone fjolligheten.

Kan du lägga upp exempel Valle hur du gör när du dubbar bort din fjollighet (vad du nu menar med det) som du sa?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men alla resonerar som att en massa dubbar alltid är sanningen, det enda.

Inte alls. Det finns plats för både och. Tycker snarare att det är du som brukar hävda ur dig att dubbar är bara skit och att det alltid är sanningen, det enda i såna fall. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

En av våra sångare älskar att lägga stämmor på sig själv (och jag brukar också digga resultatet) men vår nya producent tycker att det är dämpande och dåligt för låtarna. Han vill bara dubba en massa istället (något som jag aldrig sysslat med innan). Svårt att säga vilket som är bäst/rätt. Mina öron säger att det beror på låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du lägga upp exempel Valle hur du gör när du dubbar bort din fjollighet (vad du nu menar med det) som du sa?

Nej, det vill jag inte!

Dessutom skrev jag att "om jag dubbar den försvinner åtminstone fjolligheten. Hoppas jag." Med andra ord, du och många fler skulle kanske tycka att min röst var likt förbannat fjollig, oavsett jag dubbade den eller inte. I grund och botten gillar jag inte min egen röstkaraktär. Men jag älskar att spela in och leka med många körer/stämmor — och då förtränger jag det faktum att jag låter som en ballong vars luft pressas ut genom dess isärdragna ventil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej, det vill jag inte!

Dessutom skrev jag att "om jag dubbar den försvinner åtminstone fjolligheten. Hoppas jag." Med andra ord, du och många fler skulle kanske tycka att min röst var likt förbannat fjollig, oavsett jag dubbade den eller inte. I grund och botten gillar jag inte min egen röstkaraktär. Men jag älskar att spela in och leka med många körer/stämmor — och då förtränger jag det faktum att jag låter som en ballong vars luft pressas ut genom dess isärdragna ventil.

Jag tror inte du är ensam om att inte känna sig bekväm med sin egen röst. Upplever du samma sak oavsett vilken mikrofon du använder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever du samma sak oavsett vilken mikrofon du använder?

Jag är dålig på vad som skiljer en bra mic från en dålig. Men jag har sjungit in i studios ca två miljoner gånger, sedan jag var 8 år, och sjungit genom allt från Neuman M269 (den kunde jag bara för att jag kommer ihåg att den påstods vara skitdyr) till 70-tals Shure Unisphere I (har en sådan någonstans i röran). Men fjolligheten har bestått. Tyvärr.

En sak kan jag dock erkänna: Jag har bl.a. en JJLabs som när jag håller den i en viss vinkel (jo, "håller", det är sällan jag besvärar mig med stativ) och sjunger in, så ger den min röstkaraktär i mitt tycke något extra som jag inte lyckats med andra micar. Men jag har ingen aning vad det beror på.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nej, det vill jag inte!

Dessutom skrev jag att "om jag dubbar den försvinner åtminstone fjolligheten. Hoppas jag." Med andra ord, du och många fler skulle kanske tycka att min röst var likt förbannat fjollig, oavsett jag dubbade den eller inte. I grund och botten gillar jag inte min egen röstkaraktär. Men jag älskar att spela in och leka med många körer/stämmor — och då förtränger jag det faktum att jag låter som en ballong vars luft pressas ut genom dess isärdragna ventil.

Finner inget fjolligt med din röst så din åsikt stämmer inte så värst bra(känns väl bra att för en gångs skull höra att din åsikt i något inte stämmer? :rolleyes: ). Finns ju ett antal kända popsångare däremot som har en fjollig röst. Men som sagt du kan ju åtminstone sjunga vilket jag är urusel på. Så illa att det låter som en våldtäkt på en kossa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh lägg ner nu - hälften av medlemmarna här skulle säkert offra ett eller annat korsband för att kunna sjunga som du gör.
Finner inget fjolligt med din röst så din åsikt stämmer inte så värst bra(känns väl bra att för en gångs skull höra att din åsikt i något inte stämmer?

He he... Tack, antar jag :rolleyes: Fast jag har lite "problem" med att gilla min röst, men det hindrar mig som sagt inte från att sjunga/spela in den. Det får bära eller brista, typ. Självklart har jag fått beröm för min sång också.

Oj, för mycket fokus på mig... Let's kill it.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det beror så mycket på mikrofonen. Jag har aldrig fått en line audio cm3 att låta bra med dubb. Och jag har aldrig fått min kära sony minidiscmick att låta bra utan..

Men dubba är kul! Och körer, pads, som bara sjunger toner kan verkligen fylla ut ett lugnt parti som inget annat. På nåt sätt känns det mer stämt än t.ex en orgel - om jag intonerar rösten till det jag tycker är skönt till en annan ton, så visar det sig ibland att tonen inte finns med i skalan.. :rolleyes: Men själv tycker jag ändå det låter bra.

Och ibland kan det ju rädda en hastigt skriven låt där det finns ett parti där sången får en jobbigt röstkaraktär att lägga till en dubb en oktav upp eller en stämma i ett annat röstläge så helheten inte uppfattas som jobbig.

Men aldrig i blues eller annan emfatisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag den ende som inte gillar dubbad sång, dubbade gitarrer mm?

Rock komp gitarrer dubbar jag alltid.

Sång har jag aldrig dubbat, jag har liksom aldrig funderat på det men efter att ha läst denna tråd skall jag faktiskt ta och testa.

Om jag lägger stämmor på refränger brukar jag lägga på chorus, det kan låta gött i rätt mängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrer brukar jag dubba, men mest för att få go stereo. Sång dubbas sällan, möjligtvis på refräng eller om man vil ha en ball effekt. Men körpaket brukar jag dubba som en idiot. 100 röster eller mer är inte ovanligt!

100 röster??

Är du allvarlig ☺️

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det vill jag inte!

Dessutom skrev jag att "om jag dubbar den försvinner åtminstone fjolligheten. Hoppas jag." Med andra ord, du och många fler skulle kanske tycka att min röst var likt förbannat fjollig, oavsett jag dubbade den eller inte. I grund och botten gillar jag inte min egen röstkaraktär. Men jag älskar att spela in och leka med många körer/stämmor — och då förtränger jag det faktum att jag låter som en ballong vars luft pressas ut genom dess isärdragna ventil.

Vadå fjollig röst, du sjunger förbannat bra Valle, du e ju fan Malmös svar på Vince Neil.. ☺️

tonsäker som få, och riktigt grym på körer........så det så.....

Mvh

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

100 röster??

Är du allvarlig ☺️

Mvh

Björn

Hehehe, japp!

Säg att man har 4-5 stämmor. Lägger varje stämma 20 gånger. Snyggar till dom och pannorerar ut dom. En del röster med autotuner och en del utan. Eqar och de-essar. Bouncar ner det i stereo. Viktigt är att dom är snortajta! Sen kan man ju lägga några spår med viskningar så får man riktigt spröda stämmor.

Sen när man har 4-5 stereopar så är det bara att slänga undan alla tagningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...