Jump to content
Annons

Lexicon PCM Native


Ekstasis

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)

Ja förhoppningsvis blir det någon lexiconemulering som kostar mindre. Mycket nya och spännande saker att förvänta sig från UAD det här kommande året och framåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 185
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tyvärr så är PCM native redan ute på den "fria marknaden" så här dog väl både UAD Lexicon försäljningen samt PCM native...

Hm, ja TC Electronic gör rätt som undviker native prylar och håller sig till DSP dongle tricket.

Redigerat av Firechild
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tyvärr så är PCM native redan ute på den "fria marknaden" så här dog väl både UAD Lexicon försäljningen samt PCM native...

Hm, ja TC Electronic gör rätt som undviker native prylar och håller sig till DSP dongle tricket.

Ja det hade man väl räknat med. Men att det skulle hindra några som UAD att göra en lexiconemulering så har du fel. Finns inget som talar emot. De som köper UADs grejer gör det för att de gärna betalar för bra saker. Men är du säker på att den är ute på piratmarknaden? Redan innan den släpptes sökte jag på den och kom upp massor av den på torrents också.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Nu har jag haft möjligheten att testa Lexicon PCM Native.

Första intrycket: oj, det här låter riktigt bra för att vara mjukvarureverb.

Jag leker runt lite, vissa av dem låter betydligt sämre än andra. Väldigt schysst reverbplugin utan tvekan, men det låter faktiskt inte lika bra som hårdvarureverben. Det låter artificiellt och "limmar" inte ihop svansen lika bra som ett hårdvarureverb (tror jag?). Lite samma princip som när man skaffar bra mickpreamps.

De flesta reverben i Lexicon PCM Native spöar SIR2 och Altiverb lätt iallafall.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du är skojig creel.

Om Lexicon gör sina algoritmer som en plugg så är det ju samma som sitter i hårdvarureverben.

Men var och en blir salig på sin tro.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Tja, nu har jag ju inte jämfört med Lexicons hårdvarureverb men det känns som att de skulle låta bättre?

Jag kanske har fel 😄

Men påverkar inte AD/DA-omvandlarna ljudet en del, kan de ha något positiv effekt?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, nu har jag ju inte jämfört med Lexicons hårdvarureverb men det känns som att de skulle låta bättre?
Varför skulle det vara någon skillnad om vi nu förutsätter att det är samma algoritmer? Vad tror du det är för "magi" en extern "dator" (DSP-burkar som t ex 480 eller 960) tillför?

Antingen så är det samma algoritmer och då är det ingen skillnad bortsett från ev. degradering p g a AD/DA men denna ”färgning” är knappast positiv, eller så är det inte samma algoritmer och då är detta förklaringen till varför det skulle kunna vara skillnad.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, nu har jag ju inte jämfört med Lexicons hårdvarureverb men det känns som att de skulle låta bättre?

Jag kanske har fel 😄

Men påverkar inte AD/DA-omvandlarna ljudet en del, kan de ha något positiv effekt?

Jag tvivlar starkt på att ett så välrenommerat företag som Lexicon skulle ha annat än så transparenta omvandlare som de kan göra för rimliga kostnader.

En stor fördel med hårdvaran, är att tunga reverbalgoritmer inte behöver belasta datorns CPU.

En stor fördel med mjukvaran är att man slipper köpa 3 hårdvaruburkar för att kunna köra 3 olika sorters reverb samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan detta forumet är ett skämt. Trodde fan det skulle bli bättre respons på den här tråden.

Att Lexicon går över till mjukvara är ju fan riktigt jävla stort.

Hur som helst Pluggen är baserad på PCM96, och ska enligt Lexicon själva låta minsta lika bra som hårdvaran.

Måste säga att jag blir mer och mer intresserad av denna plugg...

Exakt vad jag tänkte på.

Känns som det är många okunniga yngre människor här som inte har en aning om vad LEXICON är!

Lexicon är respekt!!

Detta är ju sjukt stort, och grejen när någon ger en sån här nyhet, så kommer 95% av samtliga här inne tanka hem det gratis, och sen skriva "Nu har jag testat reverbet och det är: . . . . . . . . . . . " ja .. typ.

Många behåller det kanske och många slänger det, vem vet!

😄

Jävla WAREZMÄNNISKOR! <3

/Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som det är många okunniga yngre människor här som inte har en aning om vad LEXICON är!

Lexicon är respekt!!

Hur viktigt är det egentligen att veta vad Lexicon är? Vet du vad RMX16 är? Eller BX20?

Jag har använt Lexicon, TC Electronics, AMS, AKG, EMT mm som hårdvara och tycker det är väldigt smidigt att kunna plocka fram dessa klanger i pluggform. Å andra sidan vet jag folk på forumet som får Reverb A i Cubase att låta fett.

Link to comment
Dela på andra sajter

ganska viktigt om man ska uttala sig om hårdvaran låter bättre eller sämre

Jag håller med om det, om det är det man planerar göra.

Men i musikproduktion spelar det mindre roll om man vet vad ett Lexicon är.

Gillar man de impulser (eller liknande) man nu använder och dessa råkar komma från ett Lexicon eller någon annan hårdvara spelar mindre roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ja, ursäkta för mina förvirrande posts, men jag har varit i studios där jag använt Lexiconreverb och har hört massvis med klipp där hårdvarureverb har använts.

Det kan givetvis vara inbillning, att jag tror att hårdvaran i detta fall skulle låta bättre. Det var bara ett spontant intryck, att det inte lät lika bra som det jag hört med hårvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan ju ha att göra med lyssningen En studion har ett bra rum med bra högtalare... hemma har du kanske inte en lika bra lyssning?

Och sedan är det oftast svårt att avgöra utan att ha grejerna sittande bredvid varandra och A/B testa.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Och sedan är det oftast svårt att avgöra utan att ha grejerna sittande bredvid varandra och A/B testa.

Inte svårt, utan faktiskt helt omöjligt. Man har ett väldigt kort hörselminne, så om man ska kunna lita på en jämförelse, så måste det ske direkt efter vartannat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om det, om det är det man planerar göra.

Men i musikproduktion spelar det mindre roll om man vet vad ett Lexicon är.

Gillar man de impulser (eller liknande) man nu använder och dessa råkar komma från ett Lexicon eller någon annan hårdvara spelar mindre roll.

absolut

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det hade man väl räknat med. Men att det skulle hindra några som UAD att göra en lexiconemulering så har du fel. Finns inget som talar emot. De som köper UADs grejer gör det för att de gärna betalar för bra saker. Men är du säker på att den är ute på piratmarknaden? Redan innan den släpptes sökte jag på den och kom upp massor av den på torrents också.

'

finns sen ettag Lexicon.PCM.Native.Reverb.Plug-In.Bundle.VST.RTAS.v1.0.4.READ.NFO.REPACK-AiR

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tja, det är väl mycket lättare att göra en blindtest av reverb än mickar och preamps. Om någon gör en master som vi kan reverba så kan jag nog bidrag med en behringer variant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är väl mycket lättare att göra en blindtest av reverb än mickar och preamps. Om någon gör en master som vi kan reverba så kan jag nog bidrag med en behringer variant.

Och jag kan bidra med lite blandade reverb.

Interna:

UAD EMT Plate

UAD Dreamverb

Audio Ease Altiverb

Blandade impulser

Externa:

Lexicon Alex

Sony R7

Yamaha SPX90

Roland SRV-330

Fostex Model 3180

Man borde testa både melodiskt/dynamiskt innehåll och transienter. Kanske två olika filer. En sång och en med trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Iom att hårdvaruburkarna har dels AD/DA-ombandling, men även en op-amp som färgar på vägen ut, och ger lite distorsion kan jag tänka mig att hårdvaran låter mer "analog" och därmed limmar bättre med andra analoga signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror inte att AD/DA omvandlarna gör någon hörbar skillnad i detta fall.

Och moderna reverb brukar ju gå digitalt in i DAWen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul Tråd! jag kan bidra med Reverb A!

EDIT: Sas gjorde ett sånt här test tidigt 2000-tal - då vann ett Alesis midiverb blindtestet bland alla dyra grejjer. Njuter fortfarande av det.

Källa på det! Alla Alesisburkar jag någonsin haft har brusat som Klarälven i april. Det gör inte Lexicon.

Pluggarna är förresten svinbra, finns ju en testversion ute, rekommenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...