Jump to content
Annons

70 talets bÀsta platta?


baloo (oregistrerad)

Recommended Posts

baloo (oregistrerad)

vilken Àr det? mÄnga bra o vÀlja pÄ... sjÀlv tycker jag att 70 var musikens bÀsta Ärttionde...

mĂ„ste skaffa lite nya plattor till min extremt blygsamma skivsammling.. 🙁

sĂ„ vilket album Ă€r 70 talets bĂ€sta?, all sorts musik... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Dubbel-LP'n "The Lamb Lies Down on Broadway" med Genesis.

Det Àr definitivt den bÀsta som spelades in under 70-talet. En milstolpe!

All progressiv konceptmusik sammanfattas i detta mÀsterverk.

Peter Gabriel Àr i sitt esse, storyn Àr vÀldigt spÀnnande och de spelar fantastiskt.

Tony Banks har ocksÄ tvÄ, tre av vÀrldens snygga moogsolon pÄ denna platta.

KÖP DEN!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Made in Japan! Fick mig att upptÀcka Purple.

Eller "Ja dÀ À dÀ", en helt banbrytande platta nÀr den kom. (Pugh)

De första Ted-plattorna var ju ocksÄ en sorts fenomen. Köpte dem alla.

Beatles, let it be-plattan slÀpptes ju ocksÄ pÄ 70-talet, den Àr svÄr att runda...

NĂ€e sorry, det gĂ„r inte att plocka ut bara en platta. 🙁

/¼ 🙂 ffe

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

The wall....

"Born to run" har 4 st. riktigt bra lÄtar (fast det Àr nÄt simpelt över hans sound, som om det fanns mer att ta ut helt enkelt)

Älskar bowie men det Ă€r oftast 1-2 bra lĂ„tar pĂ„ varje skiva..

ja "made in japan" var det bÀsta som fanns dÄ...sen gjorde queen en hyfsad live LP vill jag minnas...

Genesis passade/passar tyvÀrr bÀst till en holk...

men bĂ€sta 🙁

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

baloo (oregistrerad)

hum genesis ... kĂ€nner igen dem.. har för mig att min polare har den.. ganska psykadelisk har jag för mig.. lite rock, lite psykadelia o koncept album.. varför inte.. 🙂 Ă€r det inte lite spencer davis group över dem? 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

baloo (oregistrerad)

wha! har du inte hört dom, kolla in dom genast! Den mannen har en sÄngröst! det stÄr melan han och Ottis redding som den bÀste, anser jag...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

JÀttebra förslag hittills, hÄller med om dem alla. Vill bara komplettera lite:

Tommy Bolin: "Teaser" Soloalbum med gitarristen som ersatte Ritchie Blackmore i Deep Purple. HÀr finns hÄrdrock, fusion, ballader, samba mm utan att det kÀnns splittrat. Vilka lÄtar! Vilken gitarrist! Jan Hammer, Toto-gubbar, Glenn Hughes, Narada Michael Walden m fl gÀstspelar. Ett mÄste för Dig som gillar bra lÄtar oavsett genre. RIP, Tommy!

Emerson, Lake & Palmer: "Brain Salad Surgery" Ibland Àr ljudkvalitén sÄ bra att det skulle dröja mÄnga Är innan nÄgon annan kom upp i samma nivÄ! Fantastiska lÄtar! AlltifrÄn gamla hymner som fÄtt stenfrÀcka arrangemang via nyarrangemang av klassisk musik och egna kompositioner. De Àr pÄ höjden av sin karriÀr hÀr. Detta var pÄ en tid nÀr musik var grÀnslös och det var tillÄtet att göra vad som helst och ELP gör det! Keith Emerson mÄste snarast upphöjas till keyboardgud. NÀr alla andra skrattade Ät synthar, började han att utforska dem pÄ allvar. Hans insats för synthen kan inte överskattas. Han spelar som en besatt pÄ denna skiva och han fixade det Àven live, utan presets! Greg Lake sjunger bra hÀr och trakterar basen oklanderligt. Man kan t o m överse med Carl Palmers tempoÄkningar upp och ner vid ett par tillfÀllen. Gör Dig sjÀlv en tjÀnst, lyssna en gÄng pÄ Jerusalem, Toccata nr ? (har glömt numret) och ge Dig sjÀlv en chans att höra musik Du inte trodde fanns.

Rainbow: "On Stage" Ett par av lÄtarna strÀcker sig över en hel skivsida, ÀndÄ vill man inte att de ska sluta. Dio, Blackmore och Powell (RIP) i absolut högform. Perfekt blandning av struktur och improvisation. Finns det folk inom rocken idag som kan improvisera överhuvudtaget?

Ser fram mot listor gÀllande senare decennier ocksÄ!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Greg Lake sjunger bra hÀr och trakterar basen oklanderligt.

var det han som var med i king crimson innan?

tips Àr isley of wight-festivalen frÄn 70, finns pÄ dvd. DÀr gör de en schysst spelning, the who Àr ocksÄ frÀsiga dÀr.

om man gillar 70talsrock, villsÀga.

EDIT: grateful dead mÄste ju nÀmnas; t.ex skivan workingmanŽs dead.

Och dvdn nÀr de Äker ett Casey Jones genom amerikat tillsammans med janis joplin, the band, byrds och nÄgra till. Garcia uttalade sig om tÄgturnén med orden "TÄget Àr för musikerna, spelningar var för publiken." HÀftiga timmar framför tvn, kan jag lova.

...living on reds, vitamin C and cocain...

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

baloo (oregistrerad)

Den bÀsta 70 plattan jag har nu Àr nog theres a riot going on med sly and the family stone.. riktigt bra, det kan ni nog som har den hÄlla med mig om..

funk&soul nĂ€r den e som bĂ€st.. lite knarkig av sig men skön... 😉

den dĂ€r casey jones filmen mĂ„ste man juh spana in.. 🙁😄

Redigerat av baloo
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

]

var det han som var med i king crimson innan?

Japp, han och ingen annan! Jag köpte en soloskiva med honom nÄgon gÄng pÄ 80-talet. DÀr fanns ett par bra lÄtar men som helhet var den kass. Dock var Gary Moore med pÄ gitarr och det var hÀr jag upptÀckte honom. Han fullstÀndigt kokar hÀr! Detta var innan han tröttnade. Minns inte vad Gregs soloskiva hette. Geniet i ELP var ju Keith Emerson.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur kan man prata om 70-tal utan att nÀmna giganter som Kool & the Gang, Earth Wind & Fire, Chic, Delegation och The Whispers? Magisk musik Àn i dag! :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Underbar trÄd. Var ska vi börja...?

Men vi snackar ALBUM va? 70-talet var ju det riktigt stora album-decenniet.

DÀrför finns det inte rum för singelmÀstare som Chic, EWF, Clash eller Pistols pÄ min top 20 som jag hÀr snabbt smÀller ihop.

20 garanterat helgjutna plattor frÄn det goa 70-talet som aldrig slutar snurra hemma hos Hammagrella:

Aladdin Sane - Bowie

Quadrophenia - Who

Lust for life - Iggy Pop

Songs in the key of life - Stevie Wonder

Goodbye yellow brick road - Elton John

Crime of the century - Supertramp

A night at the opera - Queen

A new world record - ELO

Born to run - Springsteen

Selling England by the pound - Genesis

Rumours - Fleetwood Mac

Aja - Steely Dan

Propaganda - Sparks

Animals - Pink Floyd

Peter Gabriel 1 - Gabriel

Jailbreak - Thin Lizzy

Remote control - Tubes

Welcome to my nightmare - Alice Cooper

Brother to brother - Gino Vannelli

Ted Nugent - Nugent

BÀsta skivÄret? 1977 naturligtvis. 1973 nÀst bÀst.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FörlÄt. alla! Jag mÄste bara.....

Sparks - Propaganda, kan det bli bÀttre? Nej!

Supertramp- Crime Of The Century, kan det bli bÀttre? Nej!

Tack för dessa, Hammagrella!

Sen mÄste UK nÀmnas. Deras "Danger Money" kom mitt i vÀrsta punkvÄgen och dog en grym drunkningsdöd. Musiken Àr fantastisk, bÀttre Àn första skivan. Sen begav de sig ut pÄ turné. DÄ spelades liven "Night After Night" in och dÄ fÄr man verkligen höra herrar Jobson, Wetton och Bozzio gÄ loss. Tre gubbar, ingen gitarr, massa oÀndligt bra musik och artig japansk publik som Àr i extas!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sen mÄste UK nÀmnas. Deras "Danger Money" kom mitt i vÀrsta punkvÄgen och dog en grym drunkningsdöd. Musiken Àr fantastisk, bÀttre Àn första skivan. Sen begav de sig ut pÄ turné. DÄ spelades liven "Night After Night" in och dÄ fÄr man verkligen höra herrar Jobson, Wetton och Bozzio gÄ loss. Tre gubbar, ingen gitarr, massa oÀndligt bra musik och artig japansk publik som Àr i extas!

Hmm, en av mina popnördkompisar har kört en kampanj för UK lÀnge nu utan att jag lyssnat. Men Wonderboy, du har ju uppenbarligen ypperlig musiksmak sÄ nu ska jag gÄ loss med hörlurarna. Vilket album rekommenderas? "Danger money"?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...