rockstone Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 just d, varför mixar man inte i lurar i stället för monitorer, vad är det som är bättre med monitorer? har man lurar så kan ju tex inte rummet påverka ljudet, dessutom tycker jag att d e mycket lättare att få en uppfatning om hur allt basigt material hörs i lurar, men mina funderingar kanske beror på att ja har dåliga monitorer,(yamaha hs 50)? så VARFÖR sitter inte alla och mixar i hörlurar?
Dingbats Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 För att de ger en skev bild av hur mixen låter. Detaljer hörs tydligare i lurar, stereobilden känns bredare och man hör höga och låga frekvenser bättre. Vilket gör att när man sen lyssnar på mixen i högtalare så låter det dovt, grötigt och mono. Därmed inte sagt att man inte kan använda lurar till mixning, men i så fall som komplement till högtalare. Sen finns det ju undantag; jag vet att många av Phil Elverums skivor spelades in och mixades helt i lurar.
rockstone Postat 10 september 2009 Trådstartare Postat 10 september 2009 ok, finns det inte lurar som typ är gjorda att mixa i som inte färgar ljudet alls, typ som monitorer?
Dingbats Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Nu är ju inte jag nån världsexpert på det här (kom Claes!), men det är inte det som är problemet. Lurarna färgar inte ljudet, det blir bara en annan upplevelse när man lyssnar på det sättet, det går inte att komma ifrån.
trombonisten Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Enligt min personliga erfarenhet: mixar man så det låter bra i lurar låter det ofta illa i högtalare; mixar man så det låter bra i högtalare funkar det även i lurar. Men visst, jag använder både och. Lurar för att lyssna till de där små detaljerna och knäppen med mera. Men försöker jag balansera efterklang med lurar så låter det bara skumt i högtalare. // Gunnar
Tophe Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Jag mixar mycket i lurar. Men jag märker att jag ofta har för mycket reverb m.m. Hoppar mycket mellan monitorer och lurar.
Piccazzo Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Problemet med att bara mixa i lurar är att du får en skev uppfattning av reflektionerna pga att ljudet inte studsar fritt i någon miljö , oavsett om det är ett riktigt mixningsrum eller ett sovrum. Det leder oftast till att du panorerar för brett och slänger på tok för mycket reverb då allting låter så intimt i lurarna. Däremot kan man precis som man lär sig rummet man mixar i lära sig att mixa i lurar och få till bra resultat.
Gain Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Det leder oftast till att du panorerar för brett och slänger på tok för mycket reverb då allting låter så intimt i lurarna. Det är ju precis och alldeles tvärtom 🙂
Demonproducenten Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Det är ju precis och alldeles tvärtom 🙂 precis man hör inget av högerkanalen i vänster öra å inget av vänster i höger öra med lurar nog mycket därför man misstar sig så mycket kontra att höra å "rumsplacera" något ute i det fria
Claes Holmerup Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Ja - stereobilden blir mer separerad i lurar än i högtalare. Med högtalare kommer man att höra en del av vänster kanal i höger öra och vice versa, medan lurarna separerar kanalerna helt och inte ger något läckage alls mellan dem. Det där med detaljer är mer fråga om vilka monitorer man jämför med. Jag har inte upplevt att ljudet blir mer detaljerat i lurar - men då kör jag i och för sig med monitorer modell bättre... 🙂 Det finns en annan sak som också påverkar hur man upplever ljudet - och det är att ljudet kommer in i örat på ett annat sätt. I nästan alla lurar sitter högtalarelementen så att de skickar in ljudet rakt in i hörselgången, men med högtalare kommer ljudet framifrån och leds in i hörselgången via öronsnäckan - och det gör att det upplevs på ett annat sätt eftersom det är ett mer naturligt sätt att få in ljudet. Har man problem med basen i rummet (det har man om man inte har akustikbehandlat), så kan man behöva kontrolllyssna i lurar för att få reda på hur den djupaste basen låter, utan resonansfrekvenser i rummet, så en kombination av monitorer och lurar är förstås oftast det bästa - åtminstone om man inte har riktiga fullrange-monitorer och ett perfakt behandlat kontrollrum...
rockstone Postat 10 september 2009 Trådstartare Postat 10 september 2009 ok, jag har yamaha hs 50 monitorer och däe hör jag inte speciellt mycket bas alls, kan detta bero på rummet? eller är det kassa monitorer? borde det inte va extremt viktigt hur långt isär man har placerat monitorerna med tanke på stereo bredden, hur ljudet kommer in i öronen altså.....det måste ju bero på hur långt isär monitorerna står och hur lågt ifrån dom man sitter i rummet
Åke Björnstad Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 (redigerat) Redline Monitor http://112db.com/redline/monitor/ för att mixa med lurar. Har inte testat. Redigerat 10 september 2009 av Åke Björnstad
debatt Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Hörlurar kommer "aldrig någonsin" kunna förmedla de allra djupaste bastonerna på samma sätt som högtalare klarar. Detta beror på att ljudet är vågor och ju mörkare dessa ljud är ju längre är vågorna. De behöver en längre sträcka helt enkelt för att kunna uppfattas av oss, vilket de inte får från kåporna. Sysslar man med hyfsat modern musik är det en stor skillnad hur man uppfattar ljudet i hörlurar jfr med högtalare.
drloop (oregistrerad) Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 ok, jag har yamaha hs 50 monitorer och däe hör jag inte speciellt mycket bas alls, kan detta bero på rummet? eller är det kassa monitorer? borde det inte va extremt viktigt hur långt isär man har placerat monitorerna med tanke på stereo bredden, hur ljudet kommer in i öronen altså.....det måste ju bero på hur långt isär monitorerna står och hur lågt ifrån dom man sitter i rummet Normal placering av monitorer är en liksidig triangel, högtalarna och du. Läs instruktionsboken för dina monitorer. Där står det hur dom skall stå i förhållande till dig och varandra. Rummet påverkar hur dina monitorer låter.
Demonproducenten Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 ok, jag har yamaha hs 50 monitorer och däe hör jag inte speciellt mycket bas alls, kan detta bero på rummet? eller är det kassa monitorer? borde det inte va extremt viktigt hur långt isär man har placerat monitorerna med tanke på stereo bredden, hur ljudet kommer in i öronen altså.....det måste ju bero på hur långt isär monitorerna står och hur lågt ifrån dom man sitter i rummet bortse från gradtalen tv:n o centerhögtalaren i detta fallet som drloop säger så ska du å dom båda högtalarna bilda en liksidig triangel - alltså avståndet mellan högtalarna ska vara detsamma som avståndet från en av högtalarna till dig och vinklade mot dig du ska aldrig sitta innanför den här triangeln monitorerna behöver inte vara kassa bara för att du inte hör djupbas med dom det är ju inga fullrangelådor precis du har, är det 5" basar? du kan komplettera med en sub isf om det verkligen saknas lågbas
Gain Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 precis man hör inget av högerkanalen i vänster öra å inget av vänster i höger öra med lurar nog mycket därför man misstar sig så mycket kontra att höra å "rumsplacera" något ute i det fria Ett enkel åtgärd för att slippa fenomentet när man går från monitorer till en mix som också ska fungera bra för lyssning i lurar är ju att aldrig panorera fullt ut. Man kan ju också skicka delay/reverb på låg nivå till andra sidan för att skapa lite naturligare lyssning.
spaceman Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Jag brukar köra ett trick. Det är att man dels mixar i mono och att det ska låta bra som radion står på i köket fast du är i ett annat rum. Stereo och pan är ett helvete framförallt i lurar. Hörlurar är bra för medlyssning i tex sångpålägg men ett otyg i mix.
Demonproducenten Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 (redigerat) Ett enkel åtgärd för att slippa fenomentet när man går från monitorer till en mix som också ska fungera bra för lyssning i lurar är ju att aldrig panorera fullt ut. Man kan ju också skicka delay/reverb på låg nivå till andra sidan för att skapa lite naturligare lyssning. javisst man kan alltid lära sig att med diverse trick å arbetsgångar mixa i nästan vad som helst oavsett lyssning får man lära sig den innan man kan den å veta hur man undviker att gå i dom fällor som nästan alltid uppstår hur välbyggt å bra grejer man än har men ju bättre lyssning å miljö desto snabbare inlärningsperiod å lägre tröskel att jobba smidigt ... så ser det ut som jag skriver dig på näsan trots att det inte alls var ambitionen ... 🙂 du har ju helt rätt sitter man å bara har lurar så kan man faktiskt kompensera falluckorna Redigerat 10 september 2009 av Demonproducenten
Piccazzo Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 ag brukar köra ett trick. Det är att man dels mixar i mono och att det ska låtabra som radion står på i köket fast du är i ett annat rum. Stereo och pan är ett helvete framförallt i lurar. Hörlurar är bra för medlyssning i tex sångpålägg men ett otyg i mix. Kan inget annat än att hålla med till 110 % Skulle det finnas ett bra sätt att filtrera bort allt läck skulle jag även spela in sång med högtalarna på , många får bättre feeling när dom får lyssna och framför allt känna musiken på hög volym , dock skulle man själv bli tvungen att sitta med hörselskydd vilket gör att tanken inte är så god trots allt. 🙂
Claes Holmerup Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Hörlurar kommer "aldrig någonsin" kunna förmedla de allra djupaste bastonerna på samma sätt som högtalare klarar.Detta beror på att ljudet är vågor och ju mörkare dessa ljud är ju längre är vågorna. De behöver en längre sträcka helt enkelt för att kunna uppfattas av oss, vilket de inte får från kåporna. Det är en vanlig missuppfattning att basen inte kan återges om man inte får plats med en halv våglängd i rummet, men det stämmer inte. Orsaken till att man inte hör basen som den ska höras i rummet, är stående vågor och alltså rumsnoder som ger utsläckningar av frekvenser - och det får du inte i lurarna. Hur långt har du till "väggen" i lurarna egentligen? Kan det handla om ca 5cm, så motsvarar halva våglängden en frekvens på 3440Hz, som du alltså inte skulle kunna komma under i lurarna med resonemanget att halva våglängden måste få plats... Ethan Winers förklaring om bas i små rum hittar du HÄR. 🙂
Gain Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 man kan alltid lära sig att med diverse trick å arbetsgångar mixa i nästan vad som helst sitter man å bara har lurar så kan man faktiskt kompensera falluckorna 😛 Nja. Är med på vad du är inne på vilket är helt sant, men vad jag var ute efter var att nå en behaglig lyssning för slutkonsumenten som väljer att snurra musiken i just lurar. Te x när det gäller panoreringen så blir det påtagligt med fullt ställ v eller h i lurar, men om hänsyn tas till det i mixen så kommer det inte märkas (bli smalare) i monitorlyssning - Och då menar jag inte i närfältare.
Gilbert Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Det är en vanlig missuppfattning att basen inte kan återges om man inte får plats med en halv våglängd i rummet, men det stämmer inte. Orsaken till att man inte hör basen som den ska höras i rummet, är stående vågor och alltså rumsnoder som ger utsläckningar av frekvenser - och det får du inte i lurarna. Skulle inte kalla det en missuppfattning då rum i de flesta fall har en extremt dålig återgivning under första stående vågen eller "modal regionen" som det heter (och under denna finns inga "noder"). Detta kan man läsa mer om i ”Master handbook of Acoustics” som jag vet att du besitter 😕.
Gilbert Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Men när det gäller HS-50 så beror nog avsaknaden av bas på monitorerna…
Demonproducenten Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 😕 Nja. Är med på vad du är inne på vilket är helt sant, men vad jag var ute efter var att nå en behaglig lyssning för slutkonsumenten som väljer att snurra musiken i just lurar. Te x när det gäller panoreringen så blir det påtagligt med fullt ställ v eller h i lurar, men om hänsyn tas till det i mixen så kommer det inte märkas (bli smalare) i monitorlyssning - Och då menar jag inte i närfältare. ah nu är jag med på vad du egentligen sa 🙂
Claes Holmerup Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Skulle inte kalla det en missuppfattning då rum i de flesta fall har en extremt dålig återgivning under första stående vågen eller "modal regionen" som det heter (och under denna finns inga "noder"). Detta kan man läsa mer om i ”Master handbook of Acoustics” som jag vet att du besitter 😏. Då skulle man aldrig kunna få ett lyssningsbart ljud i lurar, men det får man ju. Vad säger du om Ethan Winers förklaring?
Gilbert Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Då skulle man aldrig kunna få ett lyssningsbart ljud i lurar, men det får man ju.Vad säger du om Ethan Winers förklaring? Jag talar om högtalare i rum, inte hörlurar.
Claes Holmerup Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Jag talar om högtalare i rum, inte hörlurar. Vad är skillnaden? Våglängden får ju inte plats i hörlurskåporna heller... Ethan Winers förklaring handlade om bas i små rum. Här är länken om du missade den tidigare. Om den inte vill hoppa ner till rätt ställe, så klicka på Sidebar - Big Waves, Small Rooms.
Gilbert Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Det Ethan Winer glömmer bort att säga är att alla (eller många i alla fall) frekvenser över första stående vågen kommer att förstärkas kraftigt av rummet och därför kommer frekvenser under första stående våg att spela väldigt svagt i förhållande till övriga. Detta gäller naturligtvis inte om vi bor i ett japanskt pappershus eller om rummet har många stora öppningar men oftast så kan man tydligt urskilja första stående våg i mätningar och under denna så händer det sällan så mycket. Vem litar du mest på, Ethan Winer eller Alton Everest (Master Handbok of Acoustic)?
Claes Holmerup Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Det Ethan Winer glömmer bort att säga är att alla (eller många i alla fall) frekvenser över första stående vågen kommer att förstärkas kraftigt av rummet och därför kommer frekvenser under första stående våg att spela väldigt svagt i förhållande till övriga. Detta gäller naturligtvis inte om vi bor i ett japanskt pappershus eller om rummet har många stora öppningar men oftast så kan man tydligt urskilja första stående våg i mätningar och under denna så händer det sällan så mycket. Vem litar du mest på, Ethan Winer eller Alton Everest (Master Handbok of Acoustic)? Ethan Winer i detta fall, eftersom jag inte ser logiken annars. Med det resonemanget, så skulle lurarna ju ge mycket svagare ljud i frekvenser under 3440Hz - men de ger en väldigt bra respons över hela registret. Varför skulle det bli annorlunda med basen i lurar jämfört med monitorer i rummet? Samma akustiska principer måste väl gälla oavsett situation? Jag säger inte emot för att bråka (men det vet du ju redan 😉 ), utan jag vill förstå hur det hänger ihop. Jag vet ju att jag hör hela registret väldigt bra i mina lurar - och även i mina monitorer, trots att jag inte har något stort rum. Jag vet också att basåtergivningen gick djupare när jag bytte till mina nya monitorer - trots att rummet och placeringen är samma och rummet inte borde ge stöd åt de låga frekvenserna enligt resonemanget som jag inte köper riktigt i nuläget. Jag vill helt enkelt ha en förklaring som går att förstå - och spontant känns Ethans förklaring väldigt rätt... 🙂 Har du koll på i vilket kapitel det står om detta i boken, så att jag kan läsa förklaringen där och se om det går upp ett liljeholmens...?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.