Jump to content
Annons

Firewire expresscard


Fertan

Recommended Posts

Behöver ett expresscard för att få min Firepod att börja fungera fullt ut utan krångel, och de enda som rekommenderas av Presonus är 'ADS Pyro 1394a' och 'StarTech EC13942'. Efter idogt googlande och sökande har jag fortfarande inte hittat en enda svensk återförsäljare av dessa, är det någon som vet något ställe?

Eller blir man tvungen att beställa från utlandet? Och i sånna fall, var? Inom EU är att föredra...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett par veckor senare...

Så, beställde Lycomkortet Linus länkade och fick det idag... Murphy har rätt som vanligt så nu sitter man här i skiten igen, femhundra kronor fattigare. Provade grejerna direkt, efter den minimala installationen av kortet, Sm57>Firepod>Expresscard>Dator>Cubase. So far, so good. På med monitor och se så att signalen fungerade som den skulle... Ungefär där började gamle Murphy spöka, vråldist! Samma sak på alla kanaler. Ingen dist med annan FW-kabel till datorns egna mini-FW. CP:un tvärpeakar ca var femte sekund från noll.

Något som jag inte alls tänkt påt förut är att det finns en 12-voltsingång på Expresscardet, kan det vara så att jag behöver en adapter för att smacka på lite kräm där? På något sätt har jag fått för mig att FW inte levererar någon egen spänning utan att de olika enheterna får leva på sin egen ström.

Vet att Claes (har jag för mig) har påpekat för andra att det kan vara någon maskinvarukonflikt eller att olika saker delar någon bus i liknande situationer. Glodde runt lite men kunde inte komma på var/hur man kollar. På egenskaperna för kortet står det, naturligtvis, att det inte finns några konflikter...

Andra idéer?

Alltid är det något... 😄

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lycom EK-101 har 2 st FW400-portar. 34mm Expresscard och TI-chipset.

Drivrutinsstöd för såväl Windows XP eller Vista som Mac OS X

EDIT: Finns hos bl a Dustin Home

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste när det gäller FW-kort är själva styrkretsen och ett erkänt, välfungerande märke är Texas Instruments (TI). Kolla alltså efter ett kort med TI-chip.

Försökt att göra det, men antingen så har det varit i stort sett omöjligt att se vilket chip som suttit i, eller så har man haft tur att hitta vad det är för chip i men att det istället varit något helt annat än vad jag ska ha 😮 Så gav upp lite grand och tänkte helt enkelt att det var lättare att bara fråga om någon visste ett kort så jag bara behöver klicka på "köp" och vara färdig.

Linus: Tack, ska se efter! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Du får ev. ursäkta min fråga, men du strömförsörjer väl inte din Firepod via FW-kontakten?

Haha, nej, tyvärr, så roligt ska vi inte ha det ☺️ Är bara intresserad av i vilka fall/vad man använder 12 V-ingången på expresscardet till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Har sökt runt och kollat, plus läst det mesta förut... Men som jag skrev i första inlägget, så vet jag att Claes har skrivit om konflikter när flera olika enheter använt samma buss - något som jag inte hittade nu när jag letade dock! Kollade även runt lite i enhetshanteraren mm för att se om jag kunde hitta och komma på det, men där gick jag bet. Ska ta en svängom till och se om det går bättre!

JakobP: Jajebula, som sagt har det fungerat fint utan expresscardet - bortsett från att FP:n kopplas ifrån lite då och då så man får starta om den för att den ska gå igång igen - så det har troligtvis att göra med expresskortet hamnar i konflikt med något i själva datorn.

Och det är alltså en vråldist som slår till, inte lite knaster bara, utan mer en ripping steeleffekt... Originalljudet är knappt definierbart bland allt oväsen som blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kommit så långt att jag fått fram IRQ-listan, men vet inte exakt vad jag ska leta efter. Antog att det är det här som är relevant dock:

Plats: PCI-buss 7, enhet 0, funktion 0

Ensam

Resurser>IRQ > 0X00000010 (16)

Samma som:

Intel® ICH9 Family PCI Express Root Port 2 - 2942

Intel® ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2937

Intel® ICH9 Family USB Universal Host Controller - 2936

Intel® Mobile Intel® 4 Series Express Chipset Family

Intel® Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)

Att kryssa ur automatiska inställningar och ändra IRQ:n manuellt går heller inte, enligt något resultat jag fick på google beror det på någon ACPI-funktion. Vad gör man? Ger upp?

Edit: Debatt verkar ju ha haft ett liknande problem, har för mig att han skrivit någonstans att han också kör en Toshiba Satellite Pro... Tyvärr tog ju tråden slut utan att visa något resultat. Debatt, var är du?

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh..... ja.... eehhh.... nä...... ehhh...... m.....men....... ehhhh...... nej...... ehhhh......aaaa

Vad jag minns så skrev jag en gång i tiden i en tråd om att jag skulle försöka få mitt pcmcia (card type II)-ljudkort E-mu 1616 att fungera ihop med min Toshiba P300-1EC laptop. Tyvärr fanns ingen adapter pc card typ II till express card som fungerade, så jag köpte ett M-Audio Fast Track Ultra usb2-ljudkort istället. Det fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du de andra sakerna som finns listade på samma IRQ? (givet använder du "PCI Express Root Port 2" och "Intel® 4 Series Express Chipset Family" skulle jag tro är "moder"-chipet som de andra funktionerna sitter i) Se om du kan stänga av de funktioner (inavktivera enheterna) som du inte nödvändigt måste använda. USB-portar har du kanske fler så du inte behöver just dessa, och nätverksporten kanske du inte behöver just när du spelar in. Jag skulle tippa att nätverkskortet står för en hel del IRQ-trafik som kan störa ljudkortet.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh..... ja.... eehhh.... nä...... ehhh...... m.....men....... ehhhh...... nej...... ehhhh......aaaa

Vad jag minns så skrev jag en gång i tiden i en tråd om att jag skulle försöka få mitt pcmcia (card type II)-ljudkort E-mu 1616 att fungera ihop med min Toshiba P300-1EC laptop. Tyvärr fanns ingen adapter pc card typ II till express card som fungerade, så jag köpte ett M-Audio Fast Track Ultra usb2-ljudkort istället. Det fungerar.

Ja, ja, det var så det låg till ja... Hjälpte inte så mycket då! =/

Använder du de andra sakerna som finns listade på samma IRQ? (givet använder du "PCI Express Root Port 2" och "Intel® 4 Series Express Chipset Family" skulle jag tro är "moder"-chipet som de andra funktionerna sitter i) Se om du kan stänga av de funktioner (inavktivera enheterna) som du inte nödvändigt måste använda. USB-portar har du kanske fler så du inte behöver just dessa, och nätverksporten kanske du inte behöver just när du spelar in. Jag skulle tippa att nätverkskortet står för en hel del IRQ-trafik som kan störa ljudkortet.

/Andreas

Det mesta där tillhör ju moderkortet, så känns lite tveksamt vad man vågar slå av där... Nätverket kör jag i stort sett alltid inaktiverat när jag har ljudkortet igång.

Borde ju finnas någon trevlig universallösning tycker man! Har tänkt skaffa en ny dedikerad studiodator så fort ekonomin tillåter, men fram till dess vore det ju dunder att få det här att fungera. Plus att det kan vara smidigt att ha det fungerande för on-the-go-jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är med på att de sitter på moderkortet, antagligen därför de är låsta till samma IRQ. Tyvärr är det nog svårt att ändra IRQ när det är inbyggda grejer, men jag tänkte att du kan deaktivera enheterna i typ "enhetshateraren" (vet inte vad du kör för OS). Det finns ingen risk med att deaktivera enheterna, det enda som händer är att de slutar fungera tills du aktiverar dom igen. Ibland går det att deaktivera USB-portar i bios, men på laptops brukar det vara lite tunnt med bios-alternativ.

Hur inaktiverar du nätverket? Du kanske måste inaktivera själva kortet i enhetshanteraren för att det skall göra någon skillnad.

Att CPU:n peakar hela tiden låter inge vidare, men du har väl minimerat antal program som kör i bakgrunden redan antar jag (typ antivirus, msn och annat tjafs som brukar ligga och störa)?

Har du de senaste drivrutinerna till firewirekorten / ljudkortet? Det kanske är lättare att köra vidare på det inbyggda tyvärr, om det funkar bättre (även om det inte funkar klockrent). Lite skumt att det ger "dist" med det nya... Du får ingen dist om du kör hårdvarulyssning med tex hörlurar rätt in i kortet antar jag? Är det "digitaldist" med hård klippning och typ hack i ljudet, eller är det mer åt analogdisthållet?

Tror det enda sättet framåt är att köra "trial and error" tills du hittar det som ger problem. Stäng av/inaktivera en sak (enhet/program etc) i taget tills du hittar felet.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig nu om jag har jättefel, men jag har läst att det där med IRQ konflikter är inte någonting som man behöver bry sig om längre. Hos alla datorer finns 16 hårdvaru IRQs och förr i tiden var detta de enda som kunde utnyttjas, dvs enheter fick samsas och om nåt krockade blev det problem. Men då det på senare dar inte räcker med 16 har man löst det med något som heter APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) vilket innebär att man på något sätt som jag dock inte förstår har tillgång till 255 IRQs. Det är APIC verkar vara något invecklat men det ska ju sköta det här med IRQs på ett bra sätt kan man ju hoppas. Du får läsa lite om det.

Det nya nu är ju DPC Latency. Kan vara en idé att testa datorn för att se om du har problem med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är med på att de sitter på moderkortet, antagligen därför de är låsta till samma IRQ. Tyvärr är det nog svårt att ändra IRQ när det är inbyggda grejer, men jag tänkte att du kan deaktivera enheterna i typ "enhetshateraren" (vet inte vad du kör för OS). Det finns ingen risk med att deaktivera enheterna, det enda som händer är att de slutar fungera tills du aktiverar dom igen. Ibland går det att deaktivera USB-portar i bios, men på laptops brukar det vara lite tunnt med bios-alternativ.

Hur inaktiverar du nätverket? Du kanske måste inaktivera själva kortet i enhetshanteraren för att det skall göra någon skillnad.

Att CPU:n peakar hela tiden låter inge vidare, men du har väl minimerat antal program som kör i bakgrunden redan antar jag (typ antivirus, msn och annat tjafs som brukar ligga och störa)?

Har du de senaste drivrutinerna till firewirekorten / ljudkortet? Det kanske är lättare att köra vidare på det inbyggda tyvärr, om det funkar bättre (även om det inte funkar klockrent). Lite skumt att det ger "dist" med det nya... Du får ingen dist om du kör hårdvarulyssning med tex hörlurar rätt in i kortet antar jag? Är det "digitaldist" med hård klippning och typ hack i ljudet, eller är det mer åt analogdisthållet?

Tror det enda sättet framåt är att köra "trial and error" tills du hittar det som ger problem. Stäng av/inaktivera en sak (enhet/program etc) i taget tills du hittar felet.

/Andreas

Det finns ingen risk att man råkar göra något dumt så man för köra en komplett ominstallation? Eller bör jag göra en ny säkerhetskopia innan jag drar igång?

CPU:n peakade inte innan expresscardet, det blir alltså inga såna spikar om jag kör på den lilla 4-pins-FW:n som är inbyggd i datorn, så det har inte med några program att göra, och inga program är heller uppe. Då är det alltså CPU-mätaren i Cubase som peakar, den ligger på 0 i ca 5 sekunder, en snabb spik och sen ner på noll igen.

Ska fixa ett ljudexempel så får du höra, men det låter ungefär som två-tre mjukvarudistar på full gain efter varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig nu om jag har jättefel, men jag har läst att det där med IRQ konflikter är inte någonting som man behöver bry sig om längre. Hos alla datorer finns 16 hårdvaru IRQs och förr i tiden var detta de enda som kunde utnyttjas, dvs enheter fick samsas och om nåt krockade blev det problem. Men då det på senare dar inte räcker med 16 har man löst det med något som heter APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) vilket innebär att man på något sätt som jag dock inte förstår har tillgång till 255 IRQs. Det är APIC verkar vara något invecklat men det ska ju sköta det här med IRQs på ett bra sätt kan man ju hoppas. Du får läsa lite om det.

Det nya nu är ju DPC Latency. Kan vara en idé att testa datorn för att se om du har problem med det?

Enligt dator- och OS-tillverkare ska det inte vara några problem, men enligt alla andra är det bara skitsnack från tillverkarnas sida... Och uppenbarligen så är det ju något som inte fungerar som det ska med det. APIC skapar i stort sett bara virtuella IRQ:s, medan de fysiska fortfarande bara är 16, vilket betyder att man kan smacka in fler enheter på de här 16 IRQ:erna, inte alltid så felfritt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt dator- och OS-tillverkare ska det inte vara några problem, men enligt alla andra är det bara skitsnack från tillverkarnas sida... Och uppenbarligen så är det ju något som inte fungerar som det ska med det. APIC skapar i stort sett bara virtuella IRQ:s, medan de fysiska fortfarande bara är 16, vilket betyder att man kan smacka in fler enheter på de här 16 IRQ:erna, inte alltid så felfritt dock.

Har du testat DPC Latencyn då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudexempel

Hm, lite av en ny värld när man gjorde sådär. Började med att exportera det jag spelade in, vilket visade sig bli speedat och lustig röst med lustig dialekt... Återspeglar inte riktigt det jag ville visa, men det är ett relaterat problem. Eftersom jag inte har några monitorer här just nu fick det bli att köra headphone out till AUX in på en bergssprängare och sm57a framför högtalaren(inspelat på annan dator med), men fick inte med samma högfrekventa dist som blir i lurar som jag lyssnat igenom hittils (Sennheiser eH2200 och AKG K240S), genom cd-spelare och mic blev det mer mullrigt men tycker fortfarande det ger en bättre bild än det exporterade.

Så i wavfilen är del 1 den micade cd-spelaren och del 2 det exporterade ljudet.

Henk2055: Inte sen expresscardet, ska köra igenom och se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det lät ungefär som jag misstänkte, digitaldist som förmodligen beror på små "hack" och fel i ljudet. Det där med att APIC löser IRQ-problem är väl sant till viss del, men inte när det gäller timingkänsliga grejer som ljud och video t.ex. Det vill också till att drivrutinerna är bra skrivna så att det inte uppstår problem när flera enheter delar samma "fysiska" IRQ.

Jag vet faktiskt inte hur det står till med TI-chipen i expresscards. De har ju bra rykte, men när jag hjälpte en kompis med ett fick vi inte fart på det. Efter en stund upptäckte jag att han redan hade firewire-port i datorn som vi missat, körde med den istället och då funkade det klockrent.

Testa att deaktivera det inbyggda FW-kortet, jag vet inte om det kan störa på något sätt. Teoretiskt borde det inte göra det, men man vet aldrig vad lata drivrutinsprogrammerare kan ta för genvägar som ställer till det.

Förresten, vad var problemet med det inbyggda?

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Otippad: Låter ju oerhört smidigt, ska prova ifall de andra lösningarna fallerar(blir väl rätt snart med andra ord).

YogSothoth: Hm, kan ju vara en idé, får prova det med!

Problemet med det inbyggda var/är att kontakten dör helt plötsligt, ibland kan det rinna på felfritt i flera timmar för att sedan dö var 30e sekund, eller var femte minut osv, lite sporadiskt sådär. Lösningen då blir att slå av och slå på FP:n igen så fungerar det som vanligt! Men det kan ju vara nog så irriterande när en perfekt tagning blir sabbad. Sen fick jag inte ner latencyn riktigt så lågt som jag ville, men rätt nära, så förhoppningen var att kunna få ner den en skvätt också iom expresscard...

Ska prova de senaste tipsen lite senare ikväll när tid finnes! Tack alla, kommer väl med ännu ett jämrande inlägg om ett par timmar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med det inbyggda var/är att kontakten dör helt plötsligt, ibland kan det rinna på felfritt i flera timmar för att sedan dö var 30e sekund, eller var femte minut osv, lite sporadiskt sådär.

Prova att kör ljudkortet med den inbyggda firewire porten samtidigt som du kör DPC Latency checker. Om det dör i samband med att du får en DPC Latency spike så har jag en lösning åt dig. Hade själv det problemet men nu funkar det skitbra. Så återkom om det är så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att kör ljudkortet med den inbyggda firewire porten samtidigt som du kör DPC Latency checker. Om det dör i samband med att du får en DPC Latency spike så har jag en lösning åt dig. Hade själv det problemet men nu funkar det skitbra. Så återkom om det är så.

Provade att spöa skiten ur den så gott det gick samtidigt som jag körde DPC Latency Checkern på det inbyggda, kom upp i strax över 11 000 µs på värsta spiken utan att den droppade, och lät den köra i ca fem minuter utan att något hände... Detta var dock efter att jag inaktiverade en hel hög med saker i enhetshanteraren, så kanske hjälpte! Men å andra sidan tycker jag att den interna blivit pålitligare de senaste månaderna, kan ha varit några gamla drivrutiner som spökade förut eller så... Hm, kanske köpt expresscardet i onödan då.

Men du får gärna skriva ner lösningen ändå, ifall man skulle upptäcka senare att det har med det att göra ändå! Om inte annat kan någon annan som har det problemet hitta lösningen =)

Ska prova DPC-latencyn med expresscardet nu och se hur resultatet lyder. Brb!

Edit: 11 000, inte 11...

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...