Jump to content
Annons

Firewire expresscard


Fertan

Recommended Posts

Med expresscardet låg den ungefär hälften av tiden på drägliga världen mellan 40 och 60 µs, och andra hälften runt 2000 µs. När jag drog igång Cubase på det blev samma siffror ca 5-10 % drägligt och 90-95 % odrägligt. Trots en hel hög avstängda saker i enhetshanteraren.

Det som återstår att testa är väl programmet Otippad tipsade om, vet inte riktigt om jag vågar mig på det dock...

Det råkar inte vara någon som är sugen på att byta en mätmic eller annat roligt mot ett splitternytt(ca 2 dagar gammalt) Lycom Expresscard på TI-krets med kartong och kvitto? 🙂

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här är vad jag gjorde. Kunde inte skriva ner det förrut för jag var inte hemma och hade det inte i huvudet. Nu ser det säkert lite olika ut beroende på vilket ljudkort man har. Jag har ett Focusrite Saffire och för mig ser det ut så här:

Öppna Regedit. Gå till "HKEY_LOCAL_MACHINE > SYSTEM > CurrentControlSet > Enum > 1394 > Focusrite&saffire > (massa siffror) > device parameters". I katalogen "device parameters" skapar du ett nytt DWORD som du döper till "SidSpeed" och ger det värdet "0", för högsta Firewire prestanda.

DWORD:et skall alltså ligga i katalogen "Device Parameters" men vägen dit kan se lite annorlunda ut beroende på vilket ljudkort man har. Jag vet inte hur detta funkar med expresscardet, men du kan ju prova. Det här fick i alla fall upp farten på min inbyggda firewire port och efter jag lade till detta så funkar den trots att DPCn spikar, vilket förrut gjorde så att ljudkortet tappade kontakten med datorn och jag blev tvungen att starta om allt.

edit: såg inte ditt sista inlägg där men det är väl ganska klart nu vad som är problemet 😛. Nu är bara fråga hur man löser det, något som jag grävt ner mig i ganska mycket för att komma till bukt med på min laptop. På rak arm sådär råder jag dig att updatera BIOS, det kan hjälpa. Jag får även mycket lägre DPC värden i Windows 7 än vad Vista/XP gav mig så det kanske också är något att fundera över.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

BIOS och alla drivrutiner till moderkort osv uppdaterade jag bara häromveckan, så den biten flyter på fint. Ska byta till Win 7 vid tillfälle, men ska också skaffa en dedikerad stationär studiodator, så kommer inte att använda den bärbara som primär burk efter det! Men vore kul att ha det fullt fungerandes ändå.

Aja, då vet man åtminstone att den här burken inte är ämnad att använda expresscard med flyt, tur att man inte blivit för fäst vid det!

Kanske finns någon som vill byta det mot något annat roligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Går säkert att fixa med en massa pill och tid, men fungerar det dugligt på den andra FW-porten så kan jag nöja mig med det tills det blir dags för stationär burk. Dessutom kan man ju få loss lite pengar för det istället som man kan lägga på den stationära, eller som i mitt fall där jag behöver till monitorer och mätmic för att fixa lite akustikgrejer 🙂 Fungerar säkert ypperligt på andra datorer, jag har bara lite otur iom IRQ-fördelningen, men det är inget att hänga läpp för! Ny dag, nya möjligheter 😛

Edit: Tack för hjälpen alla ändå! 🙂

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...