Jump to content
Annons

Cubase ballar ur igen.......


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Köpte nyligen en ny studiodator men i princip dom fetaste komponenterna på markanden. Har funkat skitbra, tills idag.... Nu kör jag Cubase med kanske 15 spår och 2 effekter på varje i snitt. När jag sedan drar in Reason så går VST Performande upp till max direkt o det knastrar som fan.. 🙁 Jag satt med samma projekt igår o de funkade bra med Reason... 😄 har provat att starta om datorn men det hjälper inte.. snälla hjälp mig.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kanske råkat pilla på buffer size? Om den är för låg, så måste datorn jobba mer för att få en lägre latency. Öka den för att "lasta av den".

Annat jag kan tänka mig är om du har en massa andra program liggandes. Om du har, stäng ner dem.

/ MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske råkat pilla på buffer size? Om den är för låg, så måste datorn jobba mer för att få en lägre latency. Öka den för att "lasta av den".

Annat jag kan tänka mig är om du har en massa andra program liggandes. Om du har, stäng ner dem.

/ MVH Daniel

Har inte pillat på buffersizen.. provade att öka den, men de hjälpte inte.

har inte massa program liggandes, endast windows media player och msn... men har 6 gb ram så de borde ju inte vara några problem..!

fan detta e så jävla stöörande...... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår att det är störande. 😄

Jag har inte så jätte stor koll på vad det kan vara mer än buffer size eller någon process som ligger och tar en jäkla massa cpu/minne.

Gå in i aktivitetshanteraren och processer och kolla om någonting ligger och suger cpu/minne. Stäng dock inte ner någonting som du inte vet vad det är!

Har för mig att det va en liknande tråd för någon vecka sen, prova sök lite så borde du hitta någonting. Väldigt skumt problem iallafall eftersom det fungerade förut.

Projektet fungerade alltså innan när du hade lika många pluggar och vsti's uppe? Men inte nu?

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag förstår att det är störande. 😄

Jag har inte så jätte stor koll på vad det kan vara mer än buffer size eller någon process som ligger och tar en jäkla massa cpu/minne.

Gå in i aktivitetshanteraren och processer och kolla om någonting ligger och suger cpu/minne. Stäng dock inte ner någonting som du inte vet vad det är!

Har för mig att det va en liknande tråd för någon vecka sen, prova sök lite så borde du hitta någonting. Väldigt skumt problem iallafall eftersom det fungerade förut.

Projektet fungerade alltså innan när du hade lika många pluggar och vsti's uppe? Men inte nu?

/ Daniel

Ja de e det som är så konstigt. Hade samma mängd vsti's o pluggar... alltså min dator ska ju kunna klara riktigt tunga projekt utan att det ska strula.. ja tror att det är nåt som är fel för VST Performance går från typ 30% till 100% så fort Reason startas o körs via Rewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

hmmm.....windows 7 e ju lite nytt...säker på att alla drivrutiner är up to date....annars kan ju en hel del förklaras med att du använder win 7

Link to comment
Dela på andra sajter

har du gjort den optimering som behövdes i xp, dvs kontrollpanelen/system/prestanda/avancerat/"optimera för bakgrundstjänster"?

vetr inte om det finns i win 7 men om det finns är det värt att prova. (inte 100% säker på exakt var inställningen finns, men leta runt lite)

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm.....windows 7 e ju lite nytt...säker på att alla drivrutiner är up to date....annars kan ju en hel del förklaras med att du använder win 7

Tror att alla drivrutiner ska va rätt... har kollat runt en del på nätet om det o farsan är rätt duktig på det med..

har du gjort den optimering som behövdes i xp, dvs kontrollpanelen/system/prestanda/avancerat/"optimera för bakgrundstjänster"?

vetr inte om det finns i win 7 men om det finns är det värt att prova. (inte 100% säker på exakt var inställningen finns, men leta runt lite)

Nej det har jag inte.. MÅSTE man göra det? Gjorde inte det när ja hade XP o Cubase SX 3..

Har du kollat att datorn är ok(fri från konflikter) med DCP latency checker?

Nej, vad är det o hur gör man det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase (enligt Steinbergs webbplats) inget garanterat stöd för Windows 7, bara XP och Vista. RC står ju därtill för release candidate, det hade inte varit mitt första val om jag köpt en ny dunderburk. Snarare hade jag räknat med problem i så fall men hoppas du hittar någon lösning på't.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du satt med samma projekt igår o det funkade men inte idag med samma setup???

Inget officiellt stöd för Cubase men det funkar för mig bland annat, och tydligen för trådskaparen med...förutom när han drar in Reason i Cubase?

Då måste det ju inte vara varken Cubase eller Windows det är fel på....Reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du satt med samma projekt igår o det funkade men inte idag med samma setup???

Inget officiellt stöd för Cubase men det funkar för mig bland annat, och tydligen för trådskaparen med...förutom när han drar in Reason i Cubase?

Då måste det ju inte vara varken Cubase eller Windows det är fel på....Reason?

Japp stämmer. Men jag tror att det är fel på projektfilen... 😠 för jag provade att öppna ett nytt dockument o lägga till massa spår o även koppla in Reason o de funkar hur bra som helst. VST Performance ligger på bara 5%

Finns det nåt man kan göra för att "rädda" projektet så att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, startade ju den här tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=65555

Där borde ju någon sagt ifrån isåfall tycker man.......

Ok, garanterar dock inte att du slipper bekymmer då just denna kombination kanske aldrig testats... Vad får du för värden med DCP? Testa att köra XP SP3. Om det rullar bra på XP så är det troligtvis W7 som är för nytt.

Vilket grafikkort blev det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, garanterar dock inte att du slipper bekymmer då just denna kombination kanske aldrig testats... Vad får du för värden med DCP? Testa att köra XP SP3. Om det rullar bra på XP så är det troligtvis W7 som är för nytt.

Vilket grafikkort blev det?

Det blev ett Powercolor Radeon HD 4650 "SCS3" 512 MB..

Vad är DCP?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör cubase + reason på win 7 RC, dessutom på en laptop och det rullar på utan problem. Det låter konstigt i mina öron om det skulle vara någon av dessa tre sakerna som inte fungerade, för då hade det ju inte fungerat för någon.

Låter som att det är något knas med din dator. Som väldigt många redan har sagt, kolla dina DPC Latency värden. Finns ett litet smidigt program som heter DPC Latency checker. Låt datorn vara på ett bra tag med programmet igång och se vad du får för högsta värde. Även vad medelvärdet ligger på ungefär är bra att veta. DPC är något invecklat och man behöver inte veta exakt vad det är och vad det gör, bara om det fungerar eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

DPC är något invecklat och man behöver inte veta exakt vad det är och vad det gör, bara om det fungerar eller inte.

No shit att det kan vara svårt att felsöka...

Fick plötsligt problem med "sprak" i Cubase. Efter massa fruktlöst felsökande testade jag DPC Latency Checker och det visade sig då att jag hade väldigt höga peakar med lite ojämna mellanrum.

Efter sjukt mycket felsökande visade det sig att det var drivrutinen till min skärm som spökade. Denna hade uppdaterats och den nya versionen gav spikar i DPC. Efter att jag avinstallerat skrämdrivrutinen och ersatt den med en standarddrivrutin så fungerade allt som tidigare...

Hur jäv..a logiskt är detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur jäv..a logiskt är detta?

Det sorgliga är att så länge Microsoft envisas med att använda Windows NT kärnan i sina operativsystem är det bara att acceptera att det är som det är. Att man år 2009 från Microsofts sida inte inser vikten av att kunna hantera mediaströmar i realtid kommer straffa dem hårt i framtiden. Det är åtminstone vad jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...