Jump to content
Annons

Spela in en skiva 80% hemma.


Carle

Recommended Posts

Hej

Prolog: Jag spelar i ett band som heter SVART, vi sysslar med Indiepop, har gjort cirka 50 officiella spelningar i bland annat Emmaboda, Hässleholm, Nyköping, Eskilstuna, Stockholm och innom en månad skall vi packa bussen och fara till Kristinehamn också. Vi är precis fyllda 20. Vill man lyssna så går det bra här: www.myspace.com/svenskavisorattrojatill

På grund av min, sångare och låtskrivare i bandet, tjänstgöring i det militära har vi stått och stampat lite på samma plats i snart 11 månader. Men den 11 September (jävla datum att mucka på) så blir jag civil igen. I samband med mitt militära utryck får jag 25.000 kr skattefritt in på kontot. Dessa pengar kommer i princip gå till att spela in en ny skiva med bandet.

Brödfakta: (har du brottom, läs bara det här) Jag har alltså tänkt spela in en tredje skiva med mitt band. Det rör sig om en Ep på sådär sju låtar. Trummor och bas kommer vi lägga i samma studio som sist så det är inget krux. Men för att ha tid att kunna göra allt annat så jävla bra, tänkte jag spela in allt annat: orgel, gitarrer, sång, kör, perc, klockspel, eventuella pålägg osv. hemma. Och det jag i pricip vill ha hjälp med är om det finns någonting jag borde bränna en slant på för att få att kunna få ut något bra av detta. Nu undrar du vad jag redan har, men då har jag varit framm och sammanställt en lista över allt jag redan har, plus lite grejer som jag redan tänkt köpa när muckpengarna kommer.

1. Nybyggd musikdator som är extremt tyst och fungerar mycket bra till att spela in och mixa popmusik.

2. Ljudkort: E-mu Usb 0404

3. 1x Studio Project B1

4. Sladdar, givetvis.

5. Medhörning till instrumentalist

6. Två mikstativ, den ena med puffskydd

7. 2X Midisynth.

8. Dynamisk JJ-lab-mik (sm58 wannabe)

9. Reason 3

För muckbidraget har jag än så länge tänkt köpa:

1. Squier Telecaster Standard

2. Vox Ac 30

3. 1x Shure Sm57

4. Reason 4

5. Record

Vad utöver detta är livsnödvändigt för att spela in en inidiepopplatta hemma? Förmodligen kommer jag kunna låna någon bättre kondensatormik av vårt studieförbunds lånestudio. Ljuddämpning improviserar jag med trasmattor. En annan fråga jag snabbt har angående Vox:en jag tänkt köpa. Vilket passar sig bäst för inspelning, en eller två koner? Tack för hjälpen.

Epilog: Kul att du fortfarande är med och läser. Det är ett kvitto på att jag skrivit en intressant tråd. Jag tänkte bara gå in lite mer på vad det är jag och mitt band tänker göra. Som redan nämt heter vi SVART. Orkar man inte gå in på våran myspace och lyssna så kan jag snabbt häva ur mig Håkan Hellström, Bad Cash Quartet, The Smiths, Broder Daniel, Markus Krunegård, Paul Simon, Hästpojken och Säkert! så vet ni ungefär vart vi landar musikaliskt. När jag spelar in jobbar jag gärna med en ljudbild som påminner om den i Håkans första skiva. Episkt, euforiskt, dansant och galet. Många påläggsgitarrer med breda panoreringar. Leadljud med mycket reverb (skada från den tiden jag pysslade med Trance). Extremt reverbdränkt falsettsång, tamburin i refrängen och så vidare. På kommande skiva är jag rätt mycket inne på samma sound fast aningen mer 80-talsvinklat. Tänk chorus-gitarr och djup virvel med en del reverb. Tänk Paul Simons You Can Call Me Al, eller Cyndi Laupers Time After Time.

Jag har dessutom tänk att spela in och mixa allt i Record. Eftersom jag sedan 2004 är Reasonanvändare känner jag mig mest hemma i den miljön.

Inspelningen kommer gå till som så att vi lånar vårat Studieförbund Sensus studio en vecka och lägger alla trummor och all bas. Jag tar sedan hem materialet till mig. Efter arbetstid kommer jag jobba med att spela in övriga bitar och mitt rum kommer vara i totalt kaos. Anledningen till att jag vill göra det hemma är att då har vi all tid i världen samt att jag får det precis som jag vill. Sen är det ju lite indieromantik över hemmasnickeri. Hela inspelningen kommer röras ned men en hel del Thé och Family Guy. Kanske några vändor Super Nintendo.

I slutändan skall detta mynna ut till en Ep med sådär sex-sju låtar som kommer tryckas i cirka 200x pappkartong (den vanliga cd-singel-modellen) och varje skiva kommer ksta runt 70 kr. Förhoppningen är att den kanske skall ge oss ett festivalgig eller två nästa sommar.

Har du annan erfarenhet i ämnet så ös tips över mig. Jag vet att det här forumet är det bästa stället att få det på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det bara gäller inspelning, så lägg mer pengar på bra mikrofoner än på lyssningen.

Men om du också tänker mixa själv, då behöver du lyssning som du känner dig hemma med och med rejält frekvensomfång och hyffsat neutralt. Vilka monitorer har du tänkt dig?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en del prylar du ska spela in hemma.

Har du funderat över att köpa något mer instrument?

Kanske ett glockenspiel eller en xylofon?

En begagnad orgel (pengarna ska ju räcka till mycket)

Göra något ytterligare åt isoleringsfrågan?

Skärmvägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: Alla instrument jag behöver har jag eller musikerna som skall lira på skivan. En kondensatormik har jag, och just en B1:a då. Dessutom har jag en ljudsystem som jag är van vid och trivs med. Men tack för svar. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. Voxen och koner:

För inspelning har det nog ingen alls betydelse om du köper en 1x12" eller 2x12" då det ändå är två identiska högtalare i tvåtolvan. Däremot så kan det ju vara gött att ha en tvåtolva i ryggen sen när ni ska ut på era festivalgigs. Summasummarium: Har du plats för och ork att släpa på en 2x12":a (dom är rätt så tunga och klumpiga) så köp en sån, helst den med AlNiCo Blue högtalare i. Visst, den kostar typ 7.000:- mer än standard-varianten men den låter ack så mycket bättre..

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande: Alla instrument jag behöver har jag eller musikerna som skall lira på skivan. En kondensatormik har jag, och just en B1:a då. Dessutom har jag en ljudsystem som jag är van vid och trivs med. Men tack för svar. 🙂

Förlåt, jag är blind och har bråttom, två egenskaper som inte alltid går hand i hand ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

istället för fender telen skulle du kunna köpa en vintage tele (kostar 3200:-) tycker den låter bra och är skön att spela på så får du mer pengar till annat. fast på scen så är det väl roligare att stå med fender grejer en kopior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixties: En Squier Telecaster Standard kostar typ 3.200 kr så jag får ju inte alls mer pengar över. 😉

missade squire, sorry. annars finns det en hel del teles här:

http://www.m-musikshop.se/index.php

han som bygger ihop dom har väldigt gott rykte och är duktig att göra i ordning gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert massa bra alternativ, men jag har redan beställt Guran. 😲

Någon som har bra tipps på gör-det-själv-isolering? Jag har faktiskt nästan tänkt spela in gitarren utomhus. Kan inte det vara en bra grej? Om inte annat lite konstnärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert massa bra alternativ, men jag har redan beställt Guran. 🙂

Någon som har bra tipps på gör-det-själv-isolering? Jag har faktiskt nästan tänkt spela in gitarren utomhus. Kan inte det vara en bra grej? Om inte annat lite konstnärligt.

Spela ute? Då kommer det bli mycket fågel ljud i inspelningarna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi spelar sån musik som vi gör ser jag inte fågelkvitter som ett problem. Dock borde det ju inte överösta en närmickad 30wattsstärkare på högvolym igenom en sm57. 😆 Men hade jag kört någon slags rumsmik av kondensatortyp hade det säkert pajat en del. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...