Jump to content
Annons

VIRUS B, C eller TI


Polder

Recommended Posts

Hej alla synth älskare!

Jag funderar på att införskaffa en ny synth till elektronisk musik.

Jag har tittat lite på Virus arsenalet och funderar på om Ti an vara någonting för mig

Det finns ju B och C serien också.

Finns det någon här som har jobbat igenom de olika modellerna?

Hur upplevs och vad får man får den stora summan som Ti trots allt kostar?

Räcker det kanske men en KB eller KC? Finns en och annan Indigo också som verkar grym.

Har tyvärr inte klämt på någon än så skulle gärna vilja få lite tips och råd...

alla kommentarer är välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
  • 1 månad senare...
Hej alla synth älskare!

Jag funderar på att införskaffa en ny synth till elektronisk musik.

Jag har tittat lite på Virus arsenalet och funderar på om Ti an vara någonting för mig

Det finns ju B och C serien också.

Finns det någon här som har jobbat igenom de olika modellerna?

Hur upplevs och vad får man får den stora summan som Ti trots allt kostar?

Räcker det kanske men en KB eller KC? Finns en och annan Indigo också som verkar grym.

Har tyvärr inte klämt på någon än så skulle gärna vilja få lite tips och råd...

alla kommentarer är välkomna!

Tjenis! hoppas jag kan hjälpa dig lite med ditt problem! 🙁

Själv har jag bara ägt en B och en TI så kommer bara utgå från dom men hoppas detta kan hjälpa dig ändå 🙁

Först och främst så måste du se över lite hur du skriver/spelar in musik, om du gör mycket elektroniskt, hurvida du har mycket VSTi när du skriver din musik eller om du faktiskt sitter och kopplar hårdvarusynthar till ditt ljudkort och sen spelar in dom när du skriver musik.

Virus B:

Fördelar: Du får otroligt mycket för pengarna, grymma ljud till i princip allting i elektronisk väg. (Finns massor med annat också men de håller väl inte lika hög kvalité)

Vet många artiser som införskaffat sig en B och sen inte köpt upp sig för de tycker att Bn har allting de behöver om man vet hur man ska ratta allting 🙂

Nackdelar:....Inga direkta såvitt jag kan påminna mig om.

Men för att sammanfatta så Är Bn otroligt bra och mångsidig och ett riktigt bra tips om du vill ge dig in i Virus-familjen men inte vill lägga så mycket pengar till en början 🙂

TIn då..

Nu har jag sålt min sen 1-2 år tillbaka (tyvärr) men den var ett enormt steg upp mot Bn, men smakar det så kostar det som sagt. Har man inte 17-23k att lägga på en synth så borde man se till de lite billigare varianterna.

Värt att nämna om just TIn var att när den kom med Total integration så var det Otroligt mycket krångel för att få allting att funka, den tappade kontakten med datorn, sen ville bara spela in 1 spår åt gången etc etc...nu har dom ju släppt TI2 så jag hoppas allt detta ska vara löst men eftersom jag inte har någon själv låter jag detta stå som ett litet frågetecken 🙂

Men om du använder dig mycket av VSTi när du spelar in så är TIn the way to go, gäller bara att veta vad man gör om något skulle krångla 😳

Ett annat tips är ju som sagt Indigon som är en version av Cn (tror jag) som har mycket mera trance/dance/electro ljud vad jag har hört, så är du inne i mycket sånt så vet du det med 🙂

sammanfattningsvis kan vi då säga att:

B: Billig, Du får otroligt mycket för pengarna, Bra ingånspunkt om du vill ge dig in i Virusfamiljen men inte har mycket pengar att spendera 🙂

Heljuten synth rakt igenom 🙂

TI: Vad du spenderar i pengar får du igen i mångsidighet, köper du en TI behöver du inte köpa någon annan synth i min mening. Den klarar det mesta du säger åt den att göra.

TIn är en riktig arbetshäst och med Total Integration så går det otroligt smidigt att ha den i ditt inspelningsprogram och skriva med ljuden från den.

Hoppas detta kunde hjälpa dig och att det inte blev för klyddigt, hör gärna av dig om du undrar något mera 🙂

//D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte köpa en virus A men det blev en Roland SH-201 istället. Något jag verkligen inte ångrar.

http://www.youtube.com/watch?v=fp844af3fRk < vad jag får fram med den 🙂 allt syntetiskt är från SHn

Den är ungefär som en JP8080 med V-synths ljudmotor. Du får en sån för ca 5-6000:- nypris.

Kanske bättre än en Virus Indigo som kostar ca 14000 begagnad?

Vad virus har som fördel är dess parter, dvs du kan använda synthen fler än 1 gång. Tror man slipper spela in och spara som en .wav fil för varje slinga då.

När jag var påväg att köpa en Virus A pratade jag lite med folk som hade den redan. Den ska tydligen vara bättre på acid ljud, medans B modellen är bara en stark synth i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla synth älskare!

Jag funderar på att införskaffa en ny synth till elektronisk musik.

Jag har tittat lite på Virus arsenalet och funderar på om Ti an vara någonting för mig

Det finns ju B och C serien också.

Finns det någon här som har jobbat igenom de olika modellerna?

Hur upplevs och vad får man får den stora summan som Ti trots allt kostar?

Räcker det kanske men en KB eller KC? Finns en och annan Indigo också som verkar grym.

Har tyvärr inte klämt på någon än så skulle gärna vilja få lite tips och råd...

alla kommentarer är välkomna!

Tjena Erik 🙂

Va fan ! Du ska ju ha en sån här -

🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Var på jakt efter en Virus för några år sen, fick nys på en Virus KC men kollade runt lite och verkade krångla ganska mycket.. Så jag köpte mig en sprillans ny Virus TI istället. Kostade gjorde det ja, men det gjorde ju A,B o C när de var alldeles nylanserade också.

Är mer än supernöjd över köpet iaf, krånglade till en början. USB-kabeln som följde med funkade inte så bra och synthen hittade ingen kontakt med datorn. Lite pulande med byte av usb-kabel så var det klirrat. Sen dess har jag inte haft nåt krångel med den, förutom med VSTi-pluggen som kajjkat sig ibland då. Så jag tycker det är en värd investering, om du verkligen kan avvara dessa pengar. Det är ju mycket enklare med TI'n eftersom du kan använda Virusen som en VSTi. A, B o C måste du ju koppla via Midi och spela in via ljudkortet (dock måste du även koppla TI'n via ljudkortet om du vill ha djupare kvalité än 16bit)

/KC

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade fram tills för nån vecka sen en Indigo 2 som motsvarar en C. Nöjd med synten men problemet jag upplevde med virus är att de låter så mycket Virus. Det går säkert att få till det om man sätter sig in i synten och jobbar mycket med mixningen men jag tröttnade tillslut. Visst den låter asfett och bra på alla sätt och vis men jag upplever den som lite väl kosmetisk mellan varven. Men. du säger att du vill ha en virus och jag förstår det. Jag skulle iaf rekommendera TI om du har pengarna. Köper du en äldre modell så kommer du hela tiden att snegla på TIn för dess integration i mjukvaran är verkligen helt enastående. Alternativet kanske kan vara att leta en begagnad Snow som inte bör kosta med än 8000 begagnad. Lite trist med få rattar dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Som jag skrivit här innan:

Vilken typ av musik gör du? Gör du mest synthpop/EBM räcker en A/B/C gott o väl.

Jag började med en Virus-A engång, gick via Desktop C till Desktop TI.

Idag kör jag med KC istället, de ljud jag vill ha klarar C/KC likabra som en TI.

TI tyckte jag var mer mot Ambienta hållet (alltså allt som C har + den ambienta delen).

Som supersaw gillar jag JP8000 bättre.

Gillade inte heller att TI var tvungen att vara ASIO master för att kunna använda Virus Control.

Edit: verkar vara löst nuförtiden.

En A ligger väl runt 2-3000

B 3500-4500

C 6000-8500

TI jag sålde min för ca 12000 för 2-3år sedan.

Kanske en Snow då som sägs vara en halv TI...men editerar man via datorn så funkar den nog bra.

Halv TI menas att den har nog bara 1 DSP istället för 2. Tänk på att lägger du många OSC o dyl så

dras rösterna ner ganska rejält.

A 12 röster, 16 timbral

B 24 röster, 16 timbral

C 32 (24) röster, 16 timbral (24 röster då du kör 3 OSC har jag för mig). C har ju även Moog-filtret.

TI 80 röster, 16 timbral

Alla Virus är kompatibla med alla, åtminstone A/B/C som du kan byta ljud med, fast om du använder Moog-filtret

så låter det inte likandant på en A/B.

Du kan spana manual på A/C hos mig: http://erikhall.mine.nu/~ronny/stuff.html

Nytt:

Indigo är en B med 4 okt klav

Indigo-II är en C med 4 okt klav

Sen finns ju Virus Classic som är en B i rack.

Vill man köra mer åt VSTi-hållet så kan man köpa sig Powercore+Virus plugg (samma data som en B ).

Har man Basic-license så är den 16-röster och 4 multitimbral...

OBS. detta är ingen SW-virus utan det ÄR en virus på ett DSP-kort i datorn.

Kör själv med Powercore och en KC (KC till salu pga platsbrist).

Har sparat mina ljud från KC till MIDI-filer som sedan jag kan använda i mitt Powercore, låter exakt

likadant utom de ljud som använder sig utav C-specifika parametrar.

Det är större skillnad mellan C och TI än vad det är mellan A och C ljudmässigt.

Redigerat av synthetic
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...