Polder Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 Kolla in det hÀr! Jag köpte mitt ex igÄr och ska med spÀnning se vad det kommer att ge för resultat i min kassa! http://www.audiodog.se/audiodog_products_s...product_id=1754 och http://www.rebeat.com FörstÄ, att nu kunna kringgÄ alla produktions bolag och skivkontrakt. Gör din musik, mastra hemma eller lÀmna in sÄ man har en fÀrdig fil sedan sÄ Àr det bara att lÀgga upp det i programmet och vips lÄten sprids till 300 webbutiker vÀrlden över. Det ska bli riktigt spÀnnande och se om min musik kommer att slÄ. UrsÀkta att jag lÄter lite exhalterad men detta Àr verktyget vi musiker har vÀntat pÄ! Ha fria hÀnder, inga gubbar som sitter och sÀger: njaaa jag vet inte om sÄna dÀr basgÄnger Àr lÀmpliga för marknaden. Skit i sÄnt och sÀlj din musik pÄ ditt sÀtt! GRYMT! (Detta bör egentligen ligga under nyheter tycker jag, men Àr ju en vanlig dödlig person som inte har tillgÄng till sÄnt - moderator?)
Polder Postat 15 juli 2009 TrĂ„dstartare Postat 15 juli 2009 strax börjar pajkastningen... đ VaddĂ„ pajkastning? Detta Ă€r ju grymt!
Polder Postat 15 juli 2009 TrÄdstartare Postat 15 juli 2009 (redigerat) Nja inte riktigt. 1150:- för programvaran. LÀs allt om att sÀlja hÀr: http://en.rebeat.com/digital/kosten.html Man betalat en lite slant nÀr man laddar upp sin lÄt. Sedan dras den en liten del vid försÀljning. sÄ 1150 Àr ju endast för programmet. [edit] Jag vet att det lÄter skamligt billigt. DÀrför var jag riiiiiktigt kritisk till en början. Men har mailat fram och tillbaka lite med REBEAT och ÄterförsÀljaren hÀr i Sverige och fÄtt svar knappt 5 minuter efter jag mailt sedan sÄ verkar det vara klockrent! sÄ jag slog till. Vad har man att förlora liksom?! Redigerat 15 juli 2009 av Polder
iGnu Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 (redigerat) Vad har man att förlora liksom?! RÀttigheter? Annars verkar det ju riktigt smidigt. har bara snabblÀst lite och att det kostar x euro per lÄt Àr förhoppningsvis snabbt intjÀnat.. Har du lÀst kontraktet? hur funkar det med stimmade lÄtar? lÄtar som har blivit utgivna tidigare? behÄller rebeat rÀttigheterna under tiden du anvÀnder tjÀnsten? Redigerat 15 juli 2009 av iGnu
DieHard (oregistrerad) Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 . Vad har man att förlora liksom?! 1150:-
Piccazzo Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 Jag vet att det lĂ„ter skamligt billigt. DĂ€rför var jag riiiiiktigt kritisk till en början. Men har mailat fram och tillbaka lite med REBEAT och Ă„terförsĂ€ljaren hĂ€r i Sverige och fĂ„tt svar knappt 5 minuter efter jag mailt sedan sĂ„ verkar det vara klockrent! sĂ„ jag slog till. Vad har man att förlora liksom?! Hittade lite andra kostnader : - For the deletion (âTake Downâ) of a product the amount of EUR 10,00 net per file will be charged = Ett Album ( Ladda upp 12⏠/ Ta bort 120⏠? ). - For the exercise of these rights REBEAT receives a remuneration of 15% of any incoming fees. Och det verkar inte vara nĂ„gra kĂ€nda kunder kopplade till tjĂ€nsten vilket verkar lite mysko. Personligen skulla jag hellre anlita : Musichelp.se Vilka jag vet levererar vad dom lovar.
RoBERT Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 (redigerat) Jag skulle vilja tipsa om TuneCore isĂ„fall.. Ingen programvara som kostar nĂ„t. och en massa extra grejer frĂ„n bl a Universal, som man kan köpa till om man vill. T ex Mastring. mix, osv. Bra priser har de med. đ EDIT: vet dock inte hur man gör för att vara kompis med stim och sĂ„nt samtidigt. Ska kolla upp det. Redigerat 15 juli 2009 av RoBERT
Valle Postat 15 juli 2009 Postat 15 juli 2009 AngĂ„ende STIM-relaterade undringar: You just have to subrogate the digital distribution rights and the origins complience, that is essential for distribution.As aforementioned â we are no Record Company, but only a Distributor. Therefore: All other rights (copyrights, master rights) will remain the musicians/producers property.
Polder Postat 9 september 2009 TrÄdstartare Postat 9 september 2009 (redigerat) Vill bara uppdatera angÄende Rebeat konceptet! Jag har anvÀnd Rebeat till att distribuera min lÄt. SÄ som Valle har skrivit behÄller man alla rÀttigheter förutom att Rebeat Àr din distributör för lÄten man har laddat upp. Vilket Àr ju helt logiskt. Och jag kan sÀga att det har fungerad riktigt bra! inom en mÄnad fÄr man trÀffar pÄ google, lÄten ligger pÄ Itunes, Cdon, Elgiganten, mediamakrt, Junobeat, Beatport, Musicload, mm mm. Programmet Àr dessutom nu uppdaterad sÄ man kan vÀlja vilka 30 sekunder av lÄten skall vara prelisten filen, man kan lÀnka till video (tex youtube etc) samt kan marknadsföra gruppen/lÄten till radiostationer. Att marknadsföra Àr helt upp till en sjÀlv ocksÄ. Man fÄr skicka lÄten till vilka radiostationer du vill dÄ Rebeat endast stÄr för distributionen vilket betyder att man behÄller resterande rÀttigheter sjÀlv. Man kan Àven lÀgga upp lÄtar för olika artister eller varför inte olika label! Rapporten om försÀljning dröjer sÄklart tills rapporter kommer in frÄn de olika musiksiterna vilket kan ta upp till 90 dagar, vilket lÄter lÀnge för ovan producent men Àr helt vanligt. Jag mÄste sÀga att detta pushar en att göra mer och bÀttra musik dÄ man fÄr ut den sÄ snabbt och kan jobba med musiken! Och kanske kan ge tillbaka en slant frÄn alla sina investeringar i musik, instrument osv! HÀr Àr hela listan dÀr min lÄt sÀlj. I skrivande stund: CDON Itunes Mediamarkt EL Giganten Ex Libris Free Napster FreeNet Medion MP3 Musicload.at Musicload.ch Musicload.de Play.com REBEAT Artist Camp Saturn TDC Music Track It Down [edit] NÄgon lÀnk blev fel och Àr nu rÀttad... Redigerat 9 september 2009 av Polder
laxlaxlax Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 KÀnns som de hÀr tjÀnsterna har exploderat pÄ sistone. Marknaden har visst börjat hinna ifatt utvecklingen.
SadamJR Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Skriv gÀrna igen och berÀtta om det blev nÄgo förÀljning och nÄgra pengar eller inte.
Polder Postat 9 september 2009 TrÄdstartare Postat 9 september 2009 SÄ fort nÄgon rapport kommer angÄende försÀljning hör jag av mig igen. DÄ ska det ju tÀnkas pÄ att jag inte Àr nÄgon vÀrldsartist sÄ nÄgra miljon belopp kan ni inte rÀkna med. Men ni som Àr 1000 gÄnger duktigare Àn jag kan sÀkerligen sÀlja en hel del! Fakta Àr att lÄtarna/album kommer ut till butikerna vilket betyder att man kan marknadsföra rÀtt omgÄende efter upplÀggning! Jag Äterkommer!
drloop (oregistrerad) Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Att din lÄt finns i en onlne butik det Àr bra. Men utan nÄgon form av marknadsföring och ovÀsen i pressen kommer dina lÄtar inte att sÀlja mycket, om alls. Spelar ingen roll hur bra lÄtar det Àr, det Àr bruset runt din "produkt" som skapar försÀljning. Med detta klagar jag inte pÄ nÄgon tjÀnst, och att fÄ distribution för en rimlig kostnad Àr en lyx som egentligen Àr ovÀrdelig jÀmfört hur det har varit tidigare.
Polder Postat 9 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 9 september 2009 Exakt! Och tiden man lĂ€gger ner pĂ„ att distribuera, hitta label osv osv... SĂ„ man fĂ„r massa tid över till att antingen marknadsföra sĂ„ som drloop Ă€r inne pĂ„ eller helt enkelt göra mer musik đ
spass Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 hÀr kommer pajkastningen nej men jag har svÄrt att se att detta skulle vara unikt pÄ nÄgot sÀtt har du kollat in CD Baby/Ditto Music/Record Union? https://www.studio.se/index.php?showtopic=66453&hl och dÀr slipper man ha ett extra program men det Àr bra att det finns olika alternativ som passar olika mÀnniskor
Polder Postat 9 september 2009 TrÄdstartare Postat 9 september 2009 AlltsÄ att allt ska vara sÄ jÀdra unikt osv. hihi dessa svar lÀser man ofta i demo trÄderna: "LÄter bra fast inget som man inte har hört förut" och inslag som "Inget nyskapande direkt men lÄter bra" ... hehe Varför mÄste allt vara sÄ unikt? HÄller inte vi pÄ för att det Àr roligt? Det finns sÀkert massa alternativ ute pÄ marknaden likasÄ det finns ICA, COOP, X-Tra, NETTO, WILLYS osv... Kan man inte handla pÄ nÄgot av dom för att dem inte Àr unika? Jag vill visa detta program till er för att jag tycker att det Àr klockrent för den som hÄller pÄ med egen musik och vill fÄr ut det sÄ brett som möjligt sÄ effektivt som möjligt. Och jag vill visa att det har fungerad riktigt bra ocksÄ! Det Àr inget unikt att sÀlja sin musik! Men hör man inget om nÄgot sÄ vet man ju inte?! Eller hur...
Polder Postat 9 september 2009 TrÄdstartare Postat 9 september 2009 Varför kasta paj om man kan Àta den?
laxlaxlax Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 "LÄter bra fast inget som man inte har hört förut" och inslag som "Inget nyskapande direkt men lÄter bra" ... heheVarför mÄste allt vara sÄ unikt? HÄller inte vi pÄ för att det Àr roligt? Bra sagt. Min kritik av nÀtdistributörer och de bolag som nÀmnts i trÄden handlar inte om det. Det handlar om att de inte har nÄgra marknadsföringsdeals och tar procent pÄ din intÀkt. Vad som Àn hÀnder gagnas de - deras insats Àr lÄg eller obefintlig i jÀmförelse med din. Jag tycker det Àr fult av dom. Idén hade varit bra om den varit gratis eller annonsfinansierad, som spotify. ( som dock har andra problem ) Nu betalar man bara för kicken att hitta sig sjÀlv pÄ itunes.
Polder Postat 9 september 2009 TrĂ„dstartare Postat 9 september 2009 Yes! Och dĂ€r har Rebeat ett kraftigt verktyg. Media Promotion Service. LĂ€s mer hĂ€r: http://en.rebeat.com/mps.html Jag har inte testad det Ă€nnu dock dĂ„ jag ville se spridningen av lĂ„ten först đ Men i nĂ€sta song ska jag absolut skriva ihop en liten text och se gensvaret! Jag hĂ„ller med dig att det Ă€r fult att tjĂ€na pengar pĂ„ folksmusik utan att anstĂ€nga sig, vilket det inte riktigt verkar i detta fall ...
nattvaktaren Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Detta Àr ju samma gamla koncept som nya skojare försöker sÀlja in gÄng pÄ gÄng? "Nu kan du tjÀna pengar pÄ musik!" "Musikerna tar sjÀlva kontrollen över sitt material!" ...ni har hört det förut... Det dom glömmer att berÀtta Àr att nÀstan ingen köper digital musik av amatörer, och dina möjligheter att i egenskap av okÀnd, oetablerad och (förmodligen) kommersiellt ointressant fÄ tillbaka det du satsat Àr obefintliga. För övrigt var detta det mest smaklösa exemplet jag sett i "slÄ mynt av andras drömmar"-branschen... betala över tusen spÀnn för en tjÀnst som kostar runt en hundring hos alla dom likvÀrdiga företag som redan rÀknats upp i trÄden? Kyss mig i arslet.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 (redigerat) Detta Ă€r ju samma gamla koncept som nya skojare försöker sĂ€lja in gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng?"Nu kan du tjĂ€na pengar pĂ„ musik!" "Musikerna tar sjĂ€lva kontrollen över sitt material!" ...ni har hört det förut... Det dom glömmer att berĂ€tta Ă€r att nĂ€stan ingen köper digital musik av amatörer, och dina möjligheter att i egenskap av okĂ€nd, oetablerad och (förmodligen) kommersiellt ointressant fĂ„ tillbaka det du satsat Ă€r obefintliga. För övrigt var detta det mest smaklösa exemplet jag sett i "slĂ„ mynt av andras drömmar"-branschen... betala över tusen spĂ€nn för en tjĂ€nst som kostar runt en hundring hos alla dom likvĂ€rdiga företag som redan rĂ€knats upp i trĂ„den? Kyss mig i arslet. Du uttrycker dig lika gulligt som glaskatten! đ Redigerat 9 september 2009 av Analogfreak
Polder Postat 9 september 2009 TrÄdstartare Postat 9 september 2009 Det lÄter stadigt... Var kommer all fakta? Och du har testad? Vad vet du om rebeat? Har du nÄgon jÀmnförelse tabell? Du verkar rÀtt sÀker pÄ din sak... Men du kanske Àr redan miljonÀr pÄ din musik och kan leva gott pÄ det sÄ du har sÄ pass mycket fritid över att vara kaxig? Varför dÄ ens engagera sig. Det Àr ju inte jag som sÀljer programmet eller Àger företaget! Jag vill tipsa om ett underbart koncept som gör att jag har kommit ut med min lÄt!
DieHard (oregistrerad) Postat 9 september 2009 Postat 9 september 2009 Detta Àr ju samma gamla koncept som nya skojare försöker sÀlja in gÄng pÄ gÄng?"Nu kan du tjÀna pengar pÄ musik!" "Musikerna tar sjÀlva kontrollen över sitt material!" ...ni har hört det förut... Det dom glömmer att berÀtta Àr att nÀstan ingen köper digital musik av amatörer, och dina möjligheter att i egenskap av okÀnd, oetablerad och (förmodligen) kommersiellt ointressant fÄ tillbaka det du satsat Àr obefintliga. För övrigt var detta det mest smaklösa exemplet jag sett i "slÄ mynt av andras drömmar"-branschen... betala över tusen spÀnn för en tjÀnst som kostar runt en hundring hos alla dom likvÀrdiga företag som redan rÀknats upp i trÄden? Kyss mig i arslet. Oj första gÄngen jag kan hÄlla med dig helt och hÄllet i nÄgot. Trodde aldrig det skulle ske. De enda som kommer tjÀna stÄlar pÄ det hÀr Àr dem sjÀlva och inte du, polder, eller andra med förhoppningar.
nattvaktaren Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Det lÄter stadigt...Var kommer all fakta? Och du har testad? Vad vet du om rebeat? Har du nÄgon jÀmnförelse tabell? Du verkar rÀtt sÀker pÄ din sak... Men du kanske Àr redan miljonÀr pÄ din musik och kan leva gott pÄ det sÄ du har sÄ pass mycket fritid över att vara kaxig? Varför dÄ ens engagera sig. Det Àr ju inte jag som sÀljer programmet eller Àger företaget! Jag vill tipsa om ett underbart koncept som gör att jag har kommit ut med min lÄt! 1. Fakta kommer frÄn alla dom hÀr tjÀnsterna sjÀlva. Ut och googla med sig. 2. Nej jag har aldrig testat en sÄdan tjÀnst. Jag har heller aldrig testat att slÄ mig sjÀlv i huvudet med en hammare. 3. Jag vet att det kostar 1275 kr att köpa deras progam, som krÀvs för att komma Ät tjÀnsten. Jag vet att det dessutom tillkommer kostnader för varje upptankad fil (11 spÀnn, du behöver över tvÄ tusen spotyfy-klick bara för att tÀcka den kostnaden...) och att man fÄr betala för EAN-koder och förmodligen ytterligare nÄt skit. Det rÀcker. Tabeller fÄr du fixa sjÀlv, latoxe. För övrigt tror jag du Àr sÄ desperat i ditt försvar för att du nÄgonstans dÀrinne vet att du blivit blÄst. Om du kÀmpar pÄ och hÄller skenet upp kanske det svider lite mindre, Àr det sÄ du tÀnker? Well jag tÀnker inte stÄ brevid och titta pÄ nÀr folk löper en uppenbar risk att bli lurade pÄ en dryg tusenlapp i vad som bara kan kallas ett bedrÀgeri.
Demonproducenten Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 Du uttrycker dig lika gulligt som glaskatten! đ med skillnaden att katten alltid vad jag sett pratat med nattmössan pĂ„
aROCKER Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 1150:- đ FĂ„ se, hur mĂ„nga öl blir det!?
Claes Holmerup Postat 10 september 2009 Postat 10 september 2009 det kostar 1275 kr att köpa deras progam, som krĂ€vs för att komma Ă„t tjĂ€nsten. Jag vet att det dessutom tillkommer kostnader för varje upptankad fil (11 spĂ€nn, du behöver över tvĂ„ tusen spotyfy-klick bara för att tĂ€cka den kostnaden...) och att man fĂ„r betala för EAN-koder och förmodligen ytterligare nĂ„t skit. Det rĂ€cker. Uppladdningen kostar 1 EUR - och om man inte redan har EAN-kod för albumet och ISRC-koder för de enskilda lĂ„tarna, sĂ„ kostar ISRC-koden 1 EUR och EAN-koden 5 EUR. EAN-kod behövs bara en per album, men ISRC krĂ€vs för varje lĂ„t pĂ„ albumet. Kostnaderna Ă€r engĂ„ngskostnader, sĂ„ om man tĂ€nker ge ut albumet pĂ„ annat sĂ€tt ocksĂ„, sĂ„ har man redan koderna som behövs. Alternativ finns nĂ€r det gĂ€ller ISRC-kod och EAN-kod: Man kan fĂ„ en egen bolagskod för att skapa ISRC-koder, genom att kontakta IFPI. Det kostar en engĂ„ngssumma pĂ„ 500:- inkl moms - sĂ„ om man rĂ€knar med att göra minst 50 lĂ„tar under sin livstid, sĂ„ Ă€r det billigare att skaffa egen ISRC-kod, Ă€n att köpa genom Rebeat. Snackar man snĂ€llt med nĂ„gon kompis som redan har en sĂ„dan bolagskod, sĂ„ kanske man rentav kan snylta pĂ„ den koden och fĂ„ ISRC-koder av honom, mot att man bjuder pĂ„ middag eller nĂ„got... Avgiften för bolagskoden Ă€r ju som sagt en engĂ„ngskostnad och det finns inga restriktioner nĂ€r det gĂ€ller att dela ut eller sĂ€lja koder till andra (jag har frĂ„gat hos IFPI). EAN kostar 1200:- + moms för en egen tillverkarkod (fixas genom GS1.se) om man har en Ă„rsomsĂ€ttning pĂ„ max 3 miljoner - och dessutom 1200:- + moms om Ă„ret, sĂ„ dĂ€r Ă€r det definitivt mer lönt att köpa koden till varje album frĂ„n Rebeat - om man inte gör en j-a massa album varje Ă„r... đ Ett alternativ till att skaffa egen tillverkarkod för EAN, Ă€r att köpa enskilda EAN-koder frĂ„n grammotex.com , dĂ€r första koden man bestĂ€ller, kostar 500:- inkl moms och efterföljande EAN-koder 200:-/st - och detta Ă€r dĂ„ engĂ„ngskostnader, sĂ„ det Ă€r betydligt billigare Ă€n att skaffa egen tillverkarkod för EAN - men att i stĂ€llet betala 5 EUR till Rebeat för en EAN-kod, blir ju Ă€nnu billigare. Det finns ingen annan i Sverige Ă€n GS1 och Grammotex som har tillstĂ„nd att sĂ€lja EAN-koder (jag har frĂ„gat hos GS1...), sĂ„ Rebeat-alternativet ger andra möjligheter ocksĂ„, om man vill ge ut sin skiva pĂ„ annat sĂ€tt och slippa undan lite billigare dĂ€r. Problemet kvarstĂ„r förstĂ„s alltid, att man mĂ„ste marknadsföra sig sjĂ€lv för att folk ska kunna hitta och köpa eller streama musiken - men det verkar i alla fall smart att ha distributionen genom dem (eller kanske dĂ„ andra, som nĂ€mndes i den andra trĂ„den som det lĂ€nkades till...) eftersom det kommer ut till mĂ„nga stĂ€llen samtidigt. Jag vet inte om man kan göra det jobbet sjĂ€lv ocksĂ„, men om man kan det, sĂ„ mĂ„ste man ju skaffa avtal med en massa olika försĂ€ljningsstĂ€llen, sĂ„ det blir en hel del jobb som man slipper genom att anvĂ€nda en sĂ„dan distributionstjĂ€nst. Om man dĂ€remot inte tĂ€nker försöka sĂ€lja lĂ„tar, sĂ„ Ă€r det förstĂ„s inget alternativ alls av dessa som Ă€r meningsfullt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.