Jump to content
Annons

Beslut om att förbjuda gatumusik i Göteborg


Rabieshund

Recommended Posts

Annons

Jag kan nog ha en viss förståelse för att det finns folk som tycker det är jobbigt. En del av kvalitén på vissa "gatumusikanter" är under all kritik. I min lilla hemsatd står det ibland en snubbe och "spelar" jag sätter citationstecken för att det låter inte som musik han frambringar okordiernade toner på ett dragspel. Inga melodier inget komp utan bara lite toner som låter otäcka. Tänk att höra det i sex timmar nonstop. Inte konstigt att folk blir galna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte mera på det hon "spelar" har inget imot henne, hon har nog sitt öde.

Har inte läst beslutet, men nog tycker jag att det kunde organiseras lite. Här om dagen stog tre och spela samtidigt i tunneln till nordstan.

Så har vi kvinnan som slår på en ostämdgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns folk som inte kan spela. Det gör de i alla större städer. Men grejen är ju att INGEN får spela. Inte ens U2 skulle få spela. Sen att folk förhoppningsvis kommer göra det ändå är ju en annan sak. Polisen har tydligen sagt att de inte bryr sig om gatumusikanter. Jag tycker att gatumusik hör till en stor stad oavsett om de som spelar är sjukt bra eller lite rubbade. Men du kanske gillar endast trafikbuller mer?

Btw så är ju den afrikanska (?) snubben som spelar gitarr och sjunger i den tunneln asgrym. Blir skitglad varje gång jag ser honom! Sen har vi killen på Avenyn som spelar klassisk gitarr som en mästare. Flöjtkvinnan och gitarrkvinnan kan säkert vara lite jobbiga men jag tycker det är charmigt. Stockholm har ju munspelsmannen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaee jag menade inte att det inte skulle få förekomma alls. Men man kanske kunde anordna något slags körkort.

Typ Du måste kunna House of the rising sun och Mrs robinsson samt minst en Evert Taube vals och du måste kunna stämma ditt instrument alternativt ha ett instrument som fungerar... 😆

edit; förresten var man inte tvungen att ha tillstånd förr i tiden?

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser artikeln länken första inlägg,, skall det inte förbjudas, utan vissa tider får man inte spela på vissa platser.

Det skall organiseras lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Herregud. Hur mycket ska vi förbjuda i det här landet egentligen? 😆

Amen ställ dig själv och jobba nära dem och få höra 1-3 låtar under flera timmar fem dar i veckan så får vi se hur glad du kommer vara. Ta och läs artikeln innan du uttalar dig vad det handlade om.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser artikeln länken första inlägg,, skall det inte förbjudas, utan vissa tider får man inte spela på vissa platser.

Det skall organiseras lite.

Det är inte ens så illa - utan man får inte spela på vissa platser under vissa tider på dagen - om man inte har tillstånd... Sådana tillstånd brukar i princip bara vara att lämna in ansökan, så får man tillståndet, så jag tycker det verkar vara något av en storm i ett vattenglas att protestera mot detta förbud, som i stället kan få lite ordning på det så att det inte blir rena kakafonin när ett helt gäng står och spelar olika låtar nära varandra så att det bara blir oväsen av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

När man läser artikeln länken första inlägg,, skall det inte förbjudas, utan vissa tider får man inte spela på vissa platser.

Inte ens så allvarligt faktiskt. Man får inte spela på vissa platser, inom vissa tider, utan polistillstånd. Det är alltså visst möjligt att spela mitt på dagen på nämnda platser men polisen ska godkänna det först. Detta är en rejäl ickefråga och de som vill göra en grej av det har antingen missförstått vad det är som beslutats eller så ljuger de för att få effekt..

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Var riktat mot jossman egentligen, glömde bara quota.

När man läser artikeln länken första inlägg,, skall det inte förbjudas, utan vissa tider får man inte spela på vissa platser.

Det skall organiseras lite.

Ja det står ju mer eller mindre att man inte får spela i stadskärnan på dagen. Det är ju skitlamt. Klart man ska få spela musik på allmän plats. Finns ju skitmånga duktiga som spelar. Några som jobbar i en butik blir lite störda..*boohoooo*

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan folk reagerar på det som skrivs i tråden - utan att läsa faktarutan som står i anslutning till artikeln, så kopierar jag in faktarutan här:

FAKTA

Det är genom en ändring "Lokala föreskrifter om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd för Göteborgs kommun" som gatumusiken tidvis förbjuds på vissa platser i Göteborg.

Det primära syftet med bestämmelsen är att begränsa den tid som gatumusikanter får stå och spela på de gator som är mest populära för gatumusik.

Så här lyder bestämmelsen som träder i kraft 1 juli 2009. "Utövande av gatumusik inom nedanstående områden får inte ske utan tillstånd mellan kl.11.00- 15.00 dagligen: på Kungsportsavenyn från Nya Allén i norr t.o.m. Götaplatsen i söder samt på Kungsportsavenyens och Götaplatsens tvärgator t.o.m. och inklusive de närmaste parallellgatorna. I stadsdelarna Inom Vallgraven och Nordstaden (exklusive Drottningtorget och Nordstans Affärscentrum). Utövande av gatumusik inom Nordstans Affärscentrum får inte ske utan tillstånd mellan kl.11.00 - 17.00 dagligen."

Det går att söka tillstånd hos polismyndigheten för att få spela på gatan på de platser och under den tider som det allmänna förbudet gäller. Ljudförstärkare och högtalare får inte användas under någon tid på dygnet utan särskilt tillstånd från polismyndigheten. Polismyndigheten bör vara restriktiv med tillståndsgivning för musik med ljudförstärkare och högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amen ställ dig själv och jobba nära dem och få höra 1-3 låtar under flera timmar fem dar i veckan så får vi se hur glad du kommer vara. Ta och läs artikeln innan du uttalar dig vad det handlade om.

För det första så säger jag som Rabieshund:

Boo-fucking-huu!

För det andra så läser jag inte skittidningar som expressen 😆

För det tredje så kan man tro att du har PMS som alltid ska vara så jävla sur och grinig och bara skriva inlägg för att vara dryg 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns folk som inte kan spela. Det gör de i alla större städer. Men grejen är ju att INGEN får spela. Inte ens U2 skulle få spela. Sen att folk förhoppningsvis kommer göra det ändå är ju en annan sak. Polisen har tydligen sagt att de inte bryr sig om gatumusikanter. Jag tycker att gatumusik hör till en stor stad oavsett om de som spelar är sjukt bra eller lite rubbade. Men du kanske gillar endast trafikbuller mer?

Btw så är ju den afrikanska (?) snubben som spelar gitarr och sjunger i den tunneln asgrym. Blir skitglad varje gång jag ser honom! Sen har vi killen på Avenyn som spelar klassisk gitarr som en mästare. Flöjtkvinnan och gitarrkvinnan kan säkert vara lite jobbiga men jag tycker det är charmigt. Stockholm har ju munspelsmannen..

Nej gillar inte rafikbuller. Tycker reggi snubben är okej (det var honom du menna?)

Men när tre spelar olika saker på samma ställe, låter inte skönt i mina öron. Jag tycker om "musik" gärna harmonier med stämda instrument och en i låt i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej gillar inte rafikbuller. Tycker reggi snubben är okej (det var honom du menna?)

Men när tre spelar olika saker på samma ställe, låter inte skönt i mina öron. Jag tycker om "musik" gärna harmonier med stämda instrument och en i låt i taget.

Ja exakt, reggaekillen.

Problemet är väl att om man säger att man bara får spela efter en viss tidpunkt så kommer alla spela samtidigt ändå. Jag tycker att hela grejen låter lite som att det är vuxna människor som varit för mesiga för att säga till när folk stört och istället kommer de på att det borde finnas en lag om att folk inte får störa dem. Snart börjar de väl klaga på att bilar kör förbi och att folk pratar för högt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill de ha verklig effekt av detta förbud såsom förbud så bör de förbjuda möjligheten att ta emot och skänka pengar - det är väl det de ska förbjuda i så fall!! Då fick vi se hur många som blir kvar och spelar...

Personligen får de vara kvar - bara de inte spelar covers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättshistoriskt:

"Tiggeri var i Sverige länge en laglig metod för fattigunderstöd. Det begränsades först genom att man tillät det endast inom vissa områden och för personer som hade tiggarpass. Genom tiggarstadgan av 21 oktober 1698 förbjöds det helt utanför hemsocknen; men först genom kunglig förordning 25 maj 1847 blev det lagligen avskaffat även inom hemsocknen och därefter var det förbjudet. Bettleriföreskrifter fanns i fattigvårdsförordningen från 9 juni 1871 och återfanns senare i övergångsbestämmelserna till fattigvårdslagen från 14 juni 1918. Det förväntades att polismyndigheten och de kommunala myndigheterna arbetade för att hindra och hämma tiggeri. För tillsynen över bettlare anställde fattigvårdsstyrelserna (jfr socialnämnd) särskilda tillsyningsmän.

Bettlade barn, som inte fyllt 16 år, eller var vanvårdat, skulle vid behov anmälas till barnavårdsnämnd; i annat fall fick fattigvårdsstyrelsen handla som de ansåg bäst.

Hade den, som hade vård om sådant barn, gett uppdrag åt eller tillåtelse till tiggandet, skulle denne i sin tur behandlas som lösdrivare.

Bettlare över 16 år, som inte var i så fattig, att han borde erhålla fattigvård, anhölls och behandlades som lösdrivare."

Vad gäller idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
För det andra så läser jag inte skittidningar som expressen 😛

För det tredje så kan man tro att du har PMS som alltid ska vara så jävla sur och grinig och bara skriva inlägg för att vara dryg 😏

Ja så där nu har du försökt täcka upp att du inte visste vad du uttalade dig om ens genom att anklaga mig för vara på ett visst vis. 😛 Du har inte tänkt på skaffa dig en politisk karriär? Det är en mycket vanlig taktik där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla länken vikipedia. Muzak är till för öka försäljningen. Få folk att trivas, stanna kvar längre i butiken och handla mera. Jag tror att gatumusiker också kan öka försäljningen. Vilken personal vågar klaga hos chefen på muzak?

Redigerat av Åke Björnstad
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill de ha verklig effekt av detta förbud såsom förbud så bör de förbjuda möjligheten att ta emot och skänka pengar - det är väl det de ska förbjuda i så fall!! Då fick vi se hur många som blir kvar och spelar...

Personligen får de vara kvar - bara de inte spelar covers.

Mjo det hade kanske varit mer effektivt fast såklart ännu mer vrickat. Vi får se vad som händer med det här förbudet. Jag tror att förbudet kommer finnas men ingen kommer bry sig utan det fortsätter mer eller mindre som vanligt. Vill alla crybabies som jobbar i stadskärnan ha bort gatumusiker så får de be dem att ställa sig nån annanstans istället som de BORDE göra. Fattar inte att folk kan vara så gnälliga.

Ja så där nu har du försökt täcka upp att du inte visste vad du uttalade dig om ens genom att anklaga mig för vara på ett visst vis. 😄 Du har inte tänkt på skaffa dig en politisk karriär? Det är en mycket vanlig taktik där.

Jag tror nog att de flesta här på forumet är överens om att du oftast är på ett visst vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla länken vikipedia. Muzak är till för öka försäljningen. Få folk att trivas, stanna kvar längre i butiken och handla mera. Jag tror att gatumusiker också kan öka försäljningen. Vilken personal vågar klaga hos chefen på muzak?

Jag vet inte ens om muzak existerar i Sverige... i de flesta butiker är det Radio Hit Ferking Music som blåser på, eller någon Absolut-skiva. För övrigt har jag inget vettigt att tillägga i det här vattenglaset.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tror nog att de flesta här på forumet är överens om att du oftast är på ett visst vis.

Tro och veta är inte samma sak lillvalpen. :rolleyes: Det är otroligt vilka slutsatser folk drar av det lästa ordet och hur de tolkar det. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...