Jump to content
Annons

Ta bort halsmandlar påverkar det din sång?


musicpanda88

Recommended Posts

Vet inte om detta är rätt forum men.. ska ta bort mina halsmandlar då jag alltid dras med hals infektioner och annan shit.

Läste på ett forum att det sabbade en persons sångkarriär då han inte kunde sjunga nått mer efter han genomfört detta ingrepp.

Är det någon som har tagit bort halsmandlarna här och som sjunger som kan säga att det inte gjorde någon negativ skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min fästmö fick borttaget sina halsmandlar av samma orsak när hon var liten - men hon lyckades ändå komma in i Malmö Stadsteaters kör senare i livet. Med tanke på att opera ställer väldigt höga krav på att rösten verkigen håller i alla lägen, så har jag svårt att tänka mig att det är någon risk för att du inte ska kunna sjunga efteråt.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört av läkare så är det sällan det påverkar rösten.

Jag har själv tagit bort mina mandlar och min röst är lika vacker som vanligt 😄

Syrran som sjunger har också tagit bort halsmandlarna men hon tycker inte hennes röst har ändrats något.

Kör hårt och bort med dom! Väldigt skönt att slippa besvären sen kan jag lova.

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört av läkare så är det sällan det påverkar rösten.

Jag har själv tagit bort mina mandlar och min röst är lika vacker som vanligt 😄

Syrran som sjunger har också tagit bort halsmandlarna men hon tycker inte hennes röst har ändrats något.

Kör hårt och bort med dom! Väldigt skönt att slippa besvären sen kan jag lova.

Peace!

Japp får bli det, i värsta fall får jag skola om mig och joina Håkan Hellström 😲 Nä kan själv inte tänka mig att halsmandlarna ska ha nånting med min sång att göra.. de används väl inte till något egentligen eller? Var bara lite nojjig ni vet 😄 Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej (som är sångerska) har också tagit bort sina halsmandlar och det har inte påverkat hennes röst negativt.

Man kan vända på resonemanget: Hur mycket skulle det påverka din röst negativt med återkommande infektioner om du inte tog bort halsmandlarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej (som är sångerska) har också tagit bort sina halsmandlar och det har inte påverkat hennes röst negativt.

Man kan vända på resonemanget: Hur mycket skulle det påverka din röst negativt med återkommande infektioner om du inte tog bort halsmandlarna?

Sant. Det är jobbigt med återkommande halsinfektioner. Oftast slutar ju de dock att återkomma med åren.

Tar man bort halsmandlarna så uppstår ju ett större tomrum. Vad händer oftast då? Jo en annan klang.

Men sedan måste man koppla det till hur stämband etc är anpassade efter hålighetens storlek.

Man kan alltså inte säga innan hur stor förändringen blir.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att bonny tyler opererade halsmandlarna och sedan sjöng hon medans det skulle läka och nu har hon whisky röst. Vet ej om det stämmer men

Wikpedia förtäljer följande (ingen vetenskapligt seriös källa dock):

"Tylers röst är känd för att vara raspig, kraftfull och hes. Detta har stegrats på senare år, och har sin grund i att Bonnie fick en knut på stämbanden i mitten av 70-talet. Hon fick opereras för detta och efter operationen fick Bonnie inte prata på 6 veckor, och detta var förstås påfrestande. Vid ett tillfälle hamnade hennes bror på sjukhus och Bonnie och hennes mamma skulle hälsa på honom och ta med jordgubbar och grädde. Men på vägen dit kommer Bonnie på att de glömt grädden hemma, och ropar till. Detta förstörde hennes röst, men samtidigt blev rösten mycket kraftigare och karaktärsfull. Hennes heshet har blivit stegrats med åren och nu låter hon oerhört hes, men röstens kraft har inte förändrats ett dugg."

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant. Det är jobbigt med återkommande halsinfektioner. Oftast slutar ju de dock att återkomma med åren.

Tar man bort halsmandlarna så uppstår ju ett större tomrum. Vad händer oftast då? Jo en annan klang.

Men sedan måste man koppla det till hur stämband etc är anpassade efter hålighetens storlek.

Man kan alltså inte säga innan hur stor förändringen blir.

☺️

Hm skulle jag få en annan klang så får jag lära mig att anpassa den, inte hela världen, skulle allt gå åt heltskotta så var det inte meningen att jag skulle sjunga från början, men det går nog bra så länge jag inte sjunker i register eller får en mörkare klang så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva ingreppet tror jag inte alls du behöver vara så orolig för.

Och skulle det bli en skillnad i röst så är den säkerligen nästan inte märkbar.

Det finns inget som säger att rösten nödvändigtvis måste bli sämre.

Det beror nog snarare på vad du gör under vilan efter operationen än ingreppet som sådant.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också opererat bort mandlarna. Jag tyckte nog att rösten blev klarare eftersom jag hade stora mandlar. Det har inte påverkat mig alls. Fast det var jobbigt en tid efter själva operationen så du får nog räkna med några veckors konvalescens innan du kan vråla som vanligt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...