Jump to content
Annons

Lägga kickar i lager


ramoand

Recommended Posts

Tja!

Jag har gjort house-musik ett tag nu och har tidigare jobbat i Reason, men nu har jag gått över till Cubase 5 och kör ibland med Reason via Rewire..

Jag kollade nyligen på den här videon med Ian Carey, där kan lägger in trummor i sitt projekt i Cubase.Han lägger två kickar i lager för att få ett fetare ljud. Jag har provat det i Cubase med det blir aldrig riktigt bra. Även fast jag EQ:ar som han har gjort så låter det inte bra. Det låter liksom som att det är två olika kickar istället för en när jag lägger dom i lager...

Nån som har tips för hur jag kan få det att låta bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja!

Att lägga kickar i lager låter riktigt bra så länge man har koll på frekvenserna, särskillt i nedre segmentet. 70hz och ner till 25-30hz. det som hände när man inte hör eller har koll på dessa låga frekvenser är att du höjer dom tills du hör dom, då är de så pass höga att de äter upp hela headroomet i mixen.

Kan det vara det som spökar? Viktigt också att de inte spelar i samma frekvens område.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag har gjort house-musik ett tag nu och har tidigare jobbat i Reason, men nu har jag gått över till Cubase 5 och kör ibland med Reason via Rewire..

Jag kollade nyligen på den här videon med Ian Carey, där kan lägger in trummor i sitt projekt i Cubase.Han lägger två kickar i lager för att få ett fetare ljud. Jag har provat det i Cubase med det blir aldrig riktigt bra. Även fast jag EQ:ar som han har gjort så låter det inte bra. Det låter liksom som att det är två olika kickar istället för en när jag lägger dom i lager...

Nån som har tips för hur jag kan få det att låta bättre?

Stäm om den ena så att den spelar samma "ton" som den andra. Sen kan man behöva fippla med envelope för att få lagom längd på samplingarna. I övrigt gäller det nog att ha ett bra bibliotek med samplingar och testa sig fram vilka kickar som passar bra ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, precis som jarlo säger.

Jag kör med Linplug RM IV (trumsampler) då du lägger in kicken, sen pitchar den och ställer in envelope.

Smidigt och bra! 🙂

Lycka till!

Okej så de e där tricket ligger 🙂 Jag har gjort samma sak typ med Redrum i Reason förut.. Men de såg så lätt ut när Ian Carey gjorde det i Cubase 🙂 hehe.. men får prova o lägga in trummorna via Reason då. Det blir nog bättre!

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så de e där tricket ligger 😎 Jag har gjort samma sak typ med Redrum i Reason förut.. Men de såg så lätt ut när Ian Carey gjorde det i Cubase 🙂 hehe.. men får prova o lägga in trummorna via Reason då. Det blir nog bättre!

Kör hårt! Pitch and envelope is the key! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag kör alltid minst två trummor på varandra. Oftast tre. Jag använder reason, och tricket jag änvänder är ju pitchen, men och att ta bort ljud i början och i slutet av trumljudet. Om man hittar en trumma med riktigt bra bas, så flyttar jag bara startpunkten framåt och tar bort attacken, sen har jag en annan trumma som kör attacken och då tar jag bort i slutet. Sen lite EQ och kompressorer och sånt göttigt på sen i slutet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)

Tja!

När jag gör kickar brukar jag göra det väldigt enkelt för mig. Visst, sitta och skruva sinus-subbar i all ära, men jag anser att det finns ett näst intill oändligt stort utbud av samplingar med riktigt bra sub-ljud, attack-ljud etc.

Först letar jag efter en grundsample jag gillar, den kallar jag t.ex. för body. Därefter en sub som passar till, döps lämpligen till sub. Sen får man trixa ihop dessa två ljud, vilket ibland kan kräva lite meckade. Exempelvis kan man få fada in/fada ut, fasvända, pitcha och ha sig. Här kan spektrumanalystatorn vara till stor hjälp om man är trött i öronen och inte hör pitchen direkt. När dessa två samples låter bra tillsammans, brukar jag spela in dem och helt enkelt kolla på hur de ser ut. Då kan man snabbt se ungefär hur frekvenskurvan är fördelad på kicken. När det är klart slänger jag på ett kort attack ljud, vilket kan vara precis vad som helst, en hihat, början på en annan kick eller ja... fantasin sätter gränser. Sen brukar jag också slänga på ett gatat reverb för jag tycker det låter gött och old school. Sist men inte minst skickar jag allting till en kanal för att eq:a hela paketet. Det ger enligt mig en tightare känsla. Observera att oftast räcker det med ytterst lite skruvande på equalizern. Gör man vad man ska på rätt ställe behövs det ofta inte särskilt mkt!

Nu ska det tilläggas att jag visserligen inte skruvar house särskilt ofta utan en aning snabbare diskodans, men metoden lär funka för de flesta stilar.

PS. Kan inte folk posta lite exempel på sina kickar? Hade varit kul att få höra resultatet av de olika metoderna! Jag postar ett exempel senare när jag får tid! DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Även om du har varenda samplingsskiva som nånsin gjorts är det inte säkert man får ihop det. Kickarna är så sönderprocesserade och man kan inte göra mkt med dem innan basen ramlar i bitar.

Det finns inte många rena, punchiga kickar att lägga grunden med.

Det bästa du kan göra är att köpa en Jomox MBase 11 och skruva ihop egna monster kickar med. Sen är det bara att lägga nån svettig Linndrum kick ovanpå och tuna in dem till varandra.

Släng på en UAD SPL Transient Designer och skruva lite på attack knoben medsols på en kopia, sen banka skiten ur kicken med UAD Multibandaren i parallell på den andra kopian och mixa in lite av den och voilá, du har en kick som möblerar om innanmätet på folk på klubben 😛

http://www.jomox.com/product_details.php?l...p;product_id=12

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...