Jump to content
Annons

Fysik - vardagsord för impuls


laxlaxlax

Recommended Posts

Jag har redan besvarat den frågan.

Nej, det har du inte riktigt gjort! Besvara den simpla frågan: kan ett stillastående träd kollidera med en bil?

(Jag förstår om du vill undvika frågan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nej, det har du inte riktigt gjort! Besvara den simpla frågan: kan ett stillastående träd kollidera med en bil?

(Jag förstår om du vill undvika frågan)

Du frågade om en vägg kan krocka med en bil. Jag skrev att krocka är en synonym för att kollidera.

Menar du att det är en stor skillnad mellan en vägg och ett träd (i just den här diskussionen)? För annars hade du genom lite simpel läsförståelse kunnat inse att jag anser att även träd kan kollidera med rörande saker. Bilen och trädet kolliderar med varandra. En kollision innebär att två kroppars ytor möts. Om ett träd inte kan kollidera med något, dvs trädets yta kan inte möta någon annans kropps yta, kan du inte kollidera med trädet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu förstår jag hur de som vill ha en saklig diskussion känner sig när det kommer fyra knickedicker och snöar iväg. Kan ni inte gå till längsta tråden om ni vill flumma ut, så slipper de som vill snacka om fysik skrolla sig igenom två sidor prat om annat?

Debatt: Impuls är förutom en psykologisk term för att göra något utan att tänka efter också ett fysikaliskt begrepp, som på något sätt handlar om energi vid kollisioner.

Där jag försöker förstå vad I betyder med vardagsspråk i formeln I = F x t.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

kan försöka ändå...

I = F x t (eller egentligen Δt va?)

F är kraften och Δt är tidsperioden som objektet utsätts för kraften F.

Impulsen kan också skrivas

I = m x Δv

dvs massan gånger skillnaden i hastighet. Det är lite lättare att förstå tycker jag. Impulsen är samma för både den gamla rangliga damen som blir påkörd av lastbilen och slungas iväg 50 meter, som för lastbilen som knappt märker av att den träffat nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är kraften?

Med ett annat ord.

Laxlaxlax:

"Jag har läst att impuls är produkten av en kraft och tiden under vilken den verkar".

Tänk vilket passande namn på klädesbutiken härhemma. Den heter (hette?) Impuls.

Kraften=individens/individernas köpkraft

Tiden=den tid man/de spenderar i butiken

Detta ger vid en multiplikation IMPULSen.

Den tid som köpkraften verkar inom det fysiska området ger upphov till själva butiken i sig, dvs. Impuls.

De har verkligen tänkt till där.

På affärsidéstadiet.

Great!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
kan försöka ändå...

I = F x t (eller egentligen Δt va?)

F är kraften och Δt är tidsperioden som objektet utsätts för kraften F.

Impulsen kan också skrivas

I = m x Δv

dvs massan gånger skillnaden i hastighet. Det är lite lättare att förstå tycker jag. Impulsen är samma för både den gamla rangliga damen som blir påkörd av lastbilen och slungas iväg 50 meter, som för lastbilen som knappt märker av att den träffat nåt.

Ja, men hur definerar man begreppet impuls? Mitt problem är att jag tänker att Impuls betyder energin under tidsperioden t - jag kan räkna ut ipmulsen och får ett tal - men vad betyder talet och vad står det för? Och hur kan man ge ett exempel på det från verkliga livet?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men hur definerar man begreppet impuls? Mitt problem är att jag tänker att Impuls betyder energin under tidsperioden t - jag kan räkna ut ipmulsen och får ett tal - men vad betyder talet och vad står det för? Och hur kan man ge ett exempel på det från verkliga livet?

Talet är väl egentligen skillnaden i momentum va? Momentum är hastiget x massa. Kan uttryckas i gm/s, vilket möjligen är samma sak som Ns(?).

Om en kula på 50g rullar i 1m/s har den ett momentum på 50 gm/s. Om den krockar med en annan kula och stannar, då är kulans momentum 0. Skillnaden (50 gm/s) är då impulsen, som alltså har samma enhet som momentum.

Den andra kulan, kommer i ett idealt exempel att röra sig vidare med samma momentum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar falla tillbaka till min gamle fysikpedagogguru Lars Alfred Engström i såna här diskussioner. "Det är med begreppen man begriper" heter ett kapitel i en bok han skrivit. Det handlar rätt mycket om det tycker jag, att inse att samma/likaljudande ord (t.ex spänning, impuls, volym) INTE betyder samma sak i fysik/naturvetenskap som det gör till vardags eller inom andra vetenskaper. Psykologins "impuls" har inte mycket (nä, inget alls) att göra med fysikens dito. Ekvivokationer heter det på krusidullsvenska.

Så lär eleverna innebörden i fysikens "impuls", översätt det inte till nåt annat.

Modellera funkar oxå, om du inte vill krossa många ägg:)

***

Valle m fl: När man räknar inom fysik så brukar man hitta en referenspunkt. Det blir lättare att räkna om man slår fast att trädet står still. Annars kan man räkna med jordens rotationshastighet o solens gravitation oxå; men det blir bara larvigt, och slutresultatet blir detsamma. Möjligen är det ändå viktigt att slå fast att smällen blir densamma om du springer in i ett stillastående tåg i 20 km/h som det blir om tåget kör på dig i samma hastighet när du står still. Det gör liksom lika ont.

***

Boktips oxå (enligt ovan): Om fysikundervisning - en lärares eftertankar (Lars Alfred Engström, 2000, Bokakademin vid LIU), kostar en hundring.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Talet är väl egentligen skillnaden i momentum va?

Skillnad? Det är ju inget före eller efter i I = F x Δt - inte ens en förändring. Jag ser en sammanfattning av kraft över tid. Eller har jag missförstått deltatecknet? Kan du den lille rackaren?

EDIT: Ser att vallhagen är i tråden!

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnad? Det är ju inget före eller efter i I = F x Δt - inte ens en förändring. Jag ser en sammanfattning av kraft över tid. Eller har jag missförstått deltatecknet? Kan du den lille rackaren?

EDIT: Ser att vallhagen är i tråden!

Δ = skillnad. Δt = tidsintervall.

dvs, tiden då objektet utsätts för kraften F.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Ser att vallhagen är i tråden!

Hallelujah! 🙂

Kom, skrev o stack! Nu blir det dop-partaj. No hope without dope som det heter i en annan tråd.

***

Enl två inlägg upp: Ja, det är vettigt att idealisera här, allt eller inget. Ägget eller modelleran studsar ju inte alls, medan en biljardboll visar på fullständig motsats.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men hur definerar man begreppet impuls?

det känns som det borde bli nåt i stil med energiutveckling eller nåt ditåt

kraften påverkar under en viss tid

impulsen är vad som händer som resultat av denna påverkan under denna tiden

eller va fan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Impuls är ju en ändring i rörelsemängd under en viss tid.

Så om du har ett föremål med en viss rörelsemängd och sen tillför en kraft under en viss tid, och denna kraften ändrar rörelsemängden så har du en impuls.

Som att ha en stor rund sten som står still. alltså Rörelsemängd=0.

Tar man sedan och knuffar den stenen under 10sek så kommer man ha givit stenen en viss rörelsemängd. alltså en viss kraft under ett tidsintervall 😛

alltså impuls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Måste inte golvet "färdas" för att anses krocka mot ett släppt ägg?

Måste bara skriva på detta också 😛

Faktum är att "golvet" färdas också då äggets gravitationskraft också drar jorden mot ägget, den är ju dock praktiskt försumbar jämfört med den stora gravitationskraften jorden gör på ägget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Impuls är ju en ändring i rörelsemängd under en viss tid.

Så om du har ett föremål med en viss rörelsemängd och sen tillför en kraft under en viss tid, och denna kraften ändrar rörelsemängden så har du en impuls.

Som att ha en stor rund sten som står still. alltså Rörelsemängd=0.

Tar man sedan och knuffar den stenen under 10sek så kommer man ha givit stenen en viss rörelsemängd. alltså en viss kraft under ett tidsintervall 😆

alltså impuls.

Vad är kraften för något?

Finns det en synonym till den?

Muskelkraft?

Guds vilja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är kraften för något?

Finns det en synonym till den?

Muskelkraft?

Guds vilja?

Kraft är oxå ett begrepp inom fysiken. Det finns ett par (rättare sagt fyra) olika: Gravitation(skraften), den elektromagnetiska kraften (som man ofta separerar som den magnetiska resp elektriska), och två krafter (den "svaga" och den "starka") som verkar i atomens kärna.

Guds vilja kan du i sammanhanget räkna bort, muskelkraft sorterar under elektromagnetism.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...